בננות - בלוגים / / סחי וזוהמה בביצה הקטנה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

סחי וזוהמה בביצה הקטנה

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

מעשה שהיה כך היה. לימדתי כתיבה באחד מבתי הספר הגבוהים והנחשבים לאמנות ולכתיבה. למרות שבהתחלה התלמידים לא ממש קלטו את טיב הקורס שלי, הם התלהבו ממנו בהמשך, וחלק מהם אמרו לי שאני היחידה שמלמדת אותם משהו מבין כל הקורסים שלהם. עד כדי כך, שאפילו ביקשו להאריך את הקורס שלי על פני כל השנה. עם תום השנה הודיעו לי מההנהלה שמאוד מאוד רוצים שאלמד גם בשנה הבאה. הסכמתי בשמחה.

 

זמן מה לאחר מכן, מרכזת המגמה הוציאה ספר חדש. מיד התקשרה אלי ובדברי חנופה ומתק שפתיים הודיעה לי שוב כמה התלמידים מתפעלים ממני, כמה ההנהלה רוצה שאלמד שוב בשנה הבאה, ובדרך אגב שאלה אם הגיע אלי ספרה לקריאה. באותה עת כתבתי ביקורת ספרים באחד המגזינים האיניים.

 

לא אמרתי לה שאין בדעתי לכתוב עליו, ושאני סבורה שאין זה אתי שאכתוב על ספרה כי היא המנהלת שלי. פשוט איחלתי לה מזל טוב וקיוויתי שבכך יסתיים העניין המביך.

 

עבר חודש, והיא התקשרה לשאול אם אכתוב על ספרה. אמרתי לה שאני מעדיפה שלא לכתוב, כי אני סבורה שיש בזה טעם לפגם מהסיבות הנ"ל. היא טענה שמה פתאום, הנה, יש אצלה עוד מבקר ספרות במחלקה, והוא כתב עליה בלי בעיות.

 

היא טענה שאין פה שום בעיה אתית, ולא שמה לב שבכך שהיא לוחצת עלי לכתוב עליה, למרות שאיני רוצה בכך, ושזה לא נעים לי ומלחיץ אותי, היא כבר עושה משהו שאינו רק לא אתי, הוא ממש לא חוקי. הרי היא ממש מפעילה עלי לחצים ישירים ומיני רמזים שאם לא אכתוב עליה, יקרה כך וכך… מה זה אם לא ניצול יחסי מרות?

 

השיחה הארוכה בינינו הגיעה לקולות צורמים ורמים, וזאת עדיין לא מבינה מה לא בסדר בהתנהלות שלה מולי, וממשיכה לנסות להסביר לי למה זה כן בסדר גמור שאכתוב עליה, הרי ממילא כולם בביצה מכירים את כולם, וממילא אין מנוס מלכתוב גם על אנשים שאנחנו מכירים.

 

כן, אמרתי לה, מכירים. אבל את ואני לא סתם מכרות, את הבוסית שלי במקום שבו אני מלמדת, את זו ששכרת אותי לעבודה, את בדרגה מעלי, ויוצא שאת מנצלת כאן את יחסי המרות שלך איתי.

 

מובן שדבריי נפלו על אוזן ערלה. כעבור חודש הודיעה לי רכזת בית הספר שבסופו של דבר לא אלמד את הקורס שלי בשנה הבאה. הסיבה? משהו מעורפל על בעיות כספיות. מ-מ-ש.

 

טוב, יאללה. לא התעצבנתי. ז"א, התעצבנתי, אבל נרגעתי מיד. לא רוצים, לא צריך. לא מהיום אני משכשכת בביצה המסריחה, ואני מכירה את כל החרא. הלך משהו אחד, יבוא משהו אחר. נסגר משהו אחד, ייפתח אחר.

 

וממילא, באותה שיחה שבה צעקנו זו על זו, ידעתי שהפיטורין יבואו גם יבואו, ולא היה אכפת לי שאני צועקת עליה, גם במחיר אובדן העבודה, וזאת משום שדבר ראשון איני מסוגלת לעשות שקר בנפשי. איני מסוגלת לכתוב על אדם שהוא בוס שלי. פשוט לא מסוגלת. ולא בגלל "מה יחשבו", אלא בגלל מה שאני אחשוב על עצמי.

 

אבל מעניין, היה עוד ספח מאוחר ועקיף יותר לפרשה. כאמור, אותו מבקר שגם הוא לימד כתיבה באותו בית ספר, ממש נשפך משבחים דביקים על ספרה. ואף אחד לא פוצה פה שיש לו אינטרס לעשות זאת. והוא עצמו, חחחח, תמיד מציג את עצמו כ"מבקר לא תלוי", שופך מילים על הצורך להיות נקי מקשרים ואינטרסים, וכמה שהוא מבקר מוסרי שלא מושפע מכלום. מ-מ-ש.

 

ומעניין, כשיצא ספרי החדש, ואחד המבקרים כתב עליו טובות, המבקר הנ"ל זעק בבלוגו כמה הביצה מלוכלכת, שהרי ברור שאותו מבקר כתב עלי טובות כי הוא מכיר אותי (מכיר אותי; לא חבר אישי וקרוב שלי, לא בוס שלי) ושכח, כמה מהר שכח, שהוא עושה זאת בעצמו כל בוקר וכל ערב, ושהסופרלטיבים שכתב על ספרה של הבוסית שלו מבית הספר לכתיבה שפעו מתק זוועתי וחנופה של סריסים למלכים שלהם. אבל כמובן, כל אחד רואה רק את דבשת האחר, לא את של עצמו. ואותו מבקר עדיין רוחץ ב"ניקיון כפיו" הדמיוני ובטוח שאין מבקר "לא תלוי" ואתי ממנו.

 

 

14 תגובות

  1. גיורא פישר

    כלומר, הכל אישי?

    היה נחמד אם היית נותנת רמז "למי התכוון המשורר"
    אבל אני מניח ,שמי שצריך לדעת כבר יודע.

  2. רק עוד שאלה בכנות: ואם הספר שלה היה הראוי שבראויים גם לדעתך, ובקורתך הייתה כנה ומשאירה אותך נאמנה לטעמך, ואם הפנייה שלה היתה נעשית בדרך עדינה וצנועה ואנושית – עדיין לא היית רוצה לסייע לה דווקא משום שגם את מבינה שהביצה מסריחה והצפרדעים מקרקרות ודורסות כל מי שבדרכן, ואת עצמך תהיי זקוקה אולי לעזרה דומה?

    • לא, לא הייתי כותבת. לא על בוסית שלי. ברגע שאני אמורה לכתוב על בוסית שלי, שעבודתי ופרנסתי תלויה בה, אני ארגיש שלא אוכל לומר את דבריי בחופשיות, ולא משנה טוב או רע. אני ארגיש משוחדת. זה\ו לא מוסרנות צדקנית, זו הרגשה פנימית שלי.

      ואגיד גם שאני באופן אישי לא כתבתי בכל שנותיי \כמבקרת עיתונאית, ביקורת על סופרים שאני מכירה. אני מודה שאני אישית תמיד מרגישה לא נעים עם זה, גם אם אהבתי. אני יודעת שזב כמעט בלתי אפשרי בביצה, אב אני לקחתי לביקורת רק ספרים של אנשים שאיני מכירה.

      • ובכלל אסור לבוס לבקש דבר כזה, לא בנעימים, ולא בלחץ אטומי כפי שאי עשתה.

        • ואומר עוד דבר, כעבור חצי שנה כבר עזבתי את תפקיד המבקרת באותו מגזין כי נמאס לי, והרי כבר פוטרתי מאותו בית ספר, ויצא לי לקרוא את ספרה.

          ואז כתבתי עליו כאן בבלוג, בצורה נקייה, בלי לחצים ושוחד, ממש מה שהרגשתי. וכתבתי את דעתי המאמיתית, לא קטילה בכלל, כי אני סבורה שהיא סופרת מקצועית הגם אם אינה לטעמי, ומקומות טובים שיבחתי, ואת הביקורת הלא חיובית גם נתתי. מי שקרא את הביקורת הזו אגב, חשב שהיא מצוינת, מבחינה שהיא נטולת משוא פנים.

          לא יכולתי לעשות זאת רגשית כאשר היא היתה בוסית שלי.

          • בברנז'ה שלנו קשה מאוד לא להכיר זה את זה, וקשה לנהוג רק בקורקטיות, גם אם זה מתבקש במדינה מתוקנת. טוב שאדם מעמיד לו כללי עבודה, זה מחלץ ממצבים מביכים, אבל מצד שני הוא גם יורה לעצמו ברגל.

      • יעל אבל זה בלתי נמנע כולם מכירים את כולם והרי גם עליך כתבו אנשים שאת מכירה הספר נמדד לגופו

        • לא, רק פעם אחת כתב עלי אדם שמכיר אותי, אבל איננו חברים קרובים או סחבקים. ובוודאי שאינני הבוסית שלו, ולא ביקשת ממנו או לחצתי עליו שיכתוב עלי, כפי שעשתה לי אותה סופרת! ומדובר ברן יגיל, שאוהב את כתיבתי מאז שקרא לפני 13 שנה את הרומן "ראות מכאן את כל העולם", וכתב עליו ביקורת משבחת, ולא הכרנו בכלל! כעבור כמה שנים נפגשנו, והקשר ביננו הוא של מכרים, נפגשנו כולה שלוש פעמים בעשור האחרון, ואפילו בטלפון איננו מדברים. ושוב, לא אני ביקשתי ממנו, הוא כתב על דעת עצמו על הספר החדש.

          אם ההבדל לא ברור, שברגע שבוס אומר לך או לוחץ עליך לכתוב עליו, זה ניצול יחסי מרות לרעה, ושזה שונה לגמרי מממכר שכותב עליך מרצונו ומיוזמתו – אז כנראה שהאתיקה שלך, המגיב האנונימי, מאוד משונה.

          ועןד עוסיף, חמישה ספרים שלי כבר ראו אור מאז שנת 1993, על כולן היו ביקורות, בספר הראשון 25 ביקורות!! ולא הכרתי שום מבקר שכתב עלי.

          אשר לי כמבקרת, לא הכרתי שום אדם שכתבתי על ספרו ב-26 השנים שבהן אני כותבת ביקורת ספרותית לסרוגין.
          לי אישית קשה לכתוב על אדם שאני מכירה, וזו עוד סיבה שאני תמיד עוזבת את המקצוע הזה, כשאני מרגישה שהחבל מתהדק לי על הצוואר ומתחילים ללחוץ עלי לכתוב.

          אבל אני יודעת שזה מקום קטן, וכולם מכירים את כולם, ושזה לעתים בלתי נמנע – אז לפחות אל תכתוב על חבריך הקרובים, עמיתיך לעבודה או בוסים שלך. לפחות זה.

    • שאלה טובה מאוד מגיב אנונימי ולטעמי וגם מתבקשת

  3. יעל,
    הכל טוב ויפה אך עשי לי טובה קטנה אחת: חידלי לקרוא להווי הספרותי הישראלי "ביצה".
    אני מבין שתיארת מקרה של זוהמה, וזה בסדר, וזה ראוי.
    אולם אנשים שאין להם שום קשר לספרות, שלא הגירו אפילו טיפת זיעה אחת במעמסה הזאת, קולטים את המלה "ביצה", הופכים אותה למנטרה, וטיפות הרפש מתחילות להינתז לכל מקום ואי אפשר עוד לרחוץ אותן.

  4. יעל, כל ההבדל בינך לביו אותה סופרת הוא שאת הרבה יותר מוכשרת ואת זה לא לומדים בשום סדנה. מה אפשר לעשות. את כותבת באופן חלוצי, פוצע ומעמיק, ואת 180 מעלות מרומן המשפחה הממוצע והבורגני, גם אם הוא כתוב באופן מדויק וגם אם מבקר מאן דהוא נלהב ממנו. את כותבת חדשנית הארד קור – לא לייט. אני יודע כקורא וכותב כי אחרי שקראתי את "רואות מכאן את כל העולם" מחשבתי השתנתה וזה העיקר, כמו אחרי שקראתי את "בעד ההזיה" ליותם ראובני. זהו! זה שרט לי את התודעה. כל השאר שירקעס של הביצה הספרותית. רני

    • תודה רבה רני. תמיכתך מאוד מאוד חשובה לי.

      לגבי "בעד ההזיה", גם לי, בשנת 79 שנדמה לי היה מועד יציאת הספר, זה היה בשבילי ספר מכונן.

  5. ראוי להערכה רבה כל מה שכתבת כאן.
    מה שהיה צריך להיות מובן מאליו הופך ליוצא דופן.
    הערכתי שלי – נתונה לך.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל