בננות - בלוגים / / מי המציא את האיוולת שגיל 50 הוא ה-30 החדש?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מי המציא את האיוולת שגיל 50 הוא ה-30 החדש?

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

האיוולת הזו נוצרה בוודאי בעיתוני הנשים. ואולי לא, אולי המציאו אותה הרופאים. כך או כך, מדובר בשטות גמורה. מבטיחים לנו נעורי נצח בגיל שבו הכול מתחיל לקמול: קחו הורמונים, תעברו בדיקות סדירות, קחו תוספי מזון, תתעמלו עד זוב דם, תאכלו כזית – והנה המתכון שלכן/ם לנעורי הנצח הנכספים.

 

ואני שואלת, באמת? מאיזה כתב עת מטופש יצא המתכון הזה? איפה חי מי שמדמיין את הדברים האלה? יום אחד, כשרפואת האנטי-אייג'ינג תתחיל להתבסס, אולי נגיע לזה. אבל היום היא בחיתוליה ממש, אז מספיק עם השטויות.

 

אני אוטוטו בת 50. אני עוברת כמו כולם בגיל הזה שינויים בגופי בגלל שלב המעבר הארור הזה שבין סוף הפריון לגיל המעבר. אני חווה בעיות שונות וכאובות בגלל מחזורים מדממים, ארוכים וכואבים ושאר צורעס ותופעות לוואי שנלוות לעסק המנוול, שאם אפתור אותן ניתוחית, רוב הסיכויים שאפתח בעיות חדשות.

 

לדוגמה, אני, כמו שלושים אחוז מהנשים לפחות, סובלת ממיומות ברחם. שלי די גדולות ויושבות על שלפוחית השתן והמעיים. זה עושה לי המון בעיות קשות, בלי לפרט, כולל תופעות לוואי שדי מענות אותי. הפתרון הוא ניתוחי, כמובן. הוצאת הרחם. אם להוציא את הרחם (כולל השחלות שיוצאו אוטומטית, כי בגיל הזה אין הנחות), מיד יצנחו עלי תופעות גיל המעבר על שלל צרותיהן, כולל בסבירות גבוהה, צניחת שלפוחית השתן, ועוד. זאת אומרת שאצטרך לקחת מיד הורמונים. אלא מאי?

 

הורמונים לא תמיד עוזרים, וישנן לא מעט נשים (בדקתי) שההורמונים עושים להם תופעות לוואי, אז הן נאלצות להפסיק מיד, ושוב חוזרים תסמיני גיל המעבר בגדול. כנ"ל לגבי מי שהמחזור כבר פסק לה, והיא נופלת מיידית לתסמיני גיל המעבר ונאלצת לקחת הורמונים.

 

שוב, זה בכלל לא אומר שהיא תצליח לשאת אותם, וייתכן מאוד שתיאלץ להפסיק והתסמינים ימלכו בחייה. כנ"ל לגבי התוספים הטבעיים והתרופות הטבעיות לבעיות האלה. תאמינו לי, שאלתי, חקרתי ובדקתי, זה עוזר בקושי.

 

אז איזה גיל 30 החדש בראש שלכם?

 

בשנים האחרונות, לאור הבעיות הבריאותיות שלי בתחום הזה, אני בודקת את הנושא לפני ולפנים. קראת הרבה בנושא, ואני מתייעצת ושואלת נשים רבות איך הן מתמודדות. מקצתן מרגישות טוב ואינן סובלות מתסמיני גיל המעבר או פְּרֵה-גיל המעבר. אבל רובן סובלות. סובלות ונאנחות, ואין פתרון, כי כאמור, רפואת האנטי-אייג'ינג היא בחיתוליה, כנ"ל לגבי כל מינוני ההורמונים, הכימיים או הטבעיים. הנושא עדיין מעורפל מדי, ראשוני מדי, טעון מחקרים נוספים וסטטיסטיקות.

 

קחו לדוגמה את האישה הכי משפיעה ונחשבת, ובין העשירות באמריקה: אופרה וינפרי. בהגיעה לגיל 53, כשחשבה שהבריאות בכיס שלה – הלוא היא שומרת על המשקל ומתעמלת והחיים סבבה – פתאום היא התחילה להשמין מחדש, להרגיש חולשה ועייפות ולסבול מנדודי שינה. הלכה לרופאים הכי טובים, ואלה אמרו לה: "נו, מה את רוצה, את בגיל המעבר, לא? אלו הם הסימפטומים!" ושלחו אותה בבוז לביתה.

 

וככה התענתה במשך שנתיים האישה הכי חזקה באמריקה, עד שכמה צופות שלחו לה מיילים, ובקול ענות חלושה הציעו לה שאולי אולי מדובר בתת פעילות של בלוטת התריס. מזל שהיא שמעה לעצתן, חזרה שוב לרופאיה והתחילה לנדנד שיבדקו לה את בלוטת התריס. ואכן, הסתבר שהיא בתת פעילות חמורה – דבר שהרופאים יכלו לעלות עליו בשנייה, לו התייחסו אליה ברצינות.

 

אבל הרופאים עדיין לא מתייחסים ברצינות ובאופן אישי לבעיות האלה של גיל המעבר ופְּרֵה-גיל המעבר. יכולתם לחשוב שבגלל שווינפרי היא אחת הנשים הכי נערצות וחזקות באמריקה, והערצה אליה גובלת באלילות, הרופאים יתייחסו אליה בחרדת קודש ולא כאל "אישה רגילה", והיו בודקים כל דבר בגופה, ביסודיות. אבל הנה, כלום. הם צחקו עליה כשהתלוננה, ואמרו לה כמו לכולנו, "נו, מה את רוצה, את בגיל המעבר!"

 

ויש עוד דוגמה מפורסמת, של השחקנית סוזן סומרס (זוכרים אותה ב"שלושה בדירה אחת"? הבלונדה הזוהרת). גם היא פריקית של בריאות, ואת כל כולה משקיעה בלהיראות צעירה מ-63 שנותיה. אז אומנם בפניה היא נראית רע מאוד, למרות כל הבוטוקס והניתוחים, אבל לפחות בבגד גוף היא נראית חתיכה כמו נערה ומרגישה עשר. ובאמת, כל הכבוד.

 

אלא מה? זה לא היה ככה תמיד. היה עליה לחפש בעצמה את המינונים המתאימים של ההורמונים הטבעיים, כדי להרגיש טוב. בראשית גיל המעבר, בשנות החמישים הראשונות לחייה, היא התחילה להרגיש רע מאוד, השמינה וכל הטררם. היא סבלה ככה כמה שנים, ניסתה ללא הצלחה הורמונים כימיים, עד שלפני כשלוש שנים מצאה את הקומבינציה המתאימה של הורמונים טבעיים ושל תרופות אלטרנטיביות המופקות מטופו וזרעי פשתן. כי אחרי הכול, הכול קשור במינון, ולמעשה אין אישה אחת כרעותה. וכיום עדיין לא למדו מספיק כדי לתפעל את ההורמונים הטבעיים על כל אישה ואישה, לפי הצרכים האישיים של גופה.  

 

אז הנה, שתיים מהנשים העשירות בהוליווד, שמשקיעות המון במראה ובבריאות, ואפילו הן, הנערצות, הידועות, בעלות הכוח והעוצמה וההשפעה, סבלו שנים בגלל התופעות האלה, כמו כולנו, בגלל שלא היה מי שיעזור להן. אז מה אנחנו נגיד, "הנשים הרגילות"?

 

יעברו עוד הרבה שנים עד שרפואת האנטי-אייג'ג'ינג ורפואת ההורמונים האלטרנטיביים תפעל כמו שצריך, בהקפדה על רפואה אישית, למעשה. כיום זה בחיתוליו, וכל עוד זה כך, גיל 50 הוא גיל 50, לא שום גיל 30 החדש. ואנחנו סובלות מאוד מכל תסמיני המנאופוזה והפְּרֵה-מנאופוזה, והרופאים, שאומנם לא ששים לעזור לנו מעבר לכריתת הרחם שלנו, גם לא יכולים לעשות הרבה. עדיין קצרה ידם מלהושיע.

 

עכשיו אני בת חמישים. אני לא מרגישה בת שלושים. בגיל שלושים הרגשתי נפלא. אני מרגישה בגילי הביולוגי: בת חמישים. אני מרגישה כמו שהרגישה אמי כשהייתה בת חמישים לפני כשלושים וחמש שנה. אין הבדל. אותן הבעיות ההורמונליות של אוטוטו גיל המעבר. אותם כאבים. אותו סבל. אותן בעיות פיזיות. אותה התלבטות האם להוציא את הרחם או לא. עם כל הפרוצדורות החדשות והתרופות החדשות והתכשירים האלטרנטיביים וכו' וכו', לא הרבה השתנה. לא באמת.

 

© כל הזכויות שמורות ל