בננות - בלוגים / / גברים, מתי תבינו את זה?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

גברים, מתי תבינו את זה?

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

 

מה זה הַקֶּצֶר הזה? אני מהרהרת לי כל השנים. איך חלק מהגברים לא קולטים ניואנסים, ואילו אחרים קולטים? איך חלק פולשים ברגל גסה, בעוד שישנם גם לא מעט גברים שקולטים אותך, מבינים מתי את נסוגה, ונסוגים בעצמם, אפילו אם כבר התחלתם לפלרטט?

 

פעם חשבתי שחוסר ההבנה הזה קשור יותר לתרבויות שמרניות. גברים מעולם שמרני חושבים בוודאי שכל בחורה שמתנהגת בלבביות ובקִירבה, אז היא פירצה שקוראת לגנב.

 

לפני 25 שנים הייתי עם חברה במלון בטבריה. חברתי הזו היתה בחורה מאוד שמאלנית, מאוד פרו ערבית, פעילה בארגונים פרו ערבים וכו'. וכדי שייאמר "נאה דורשת, נאה מקיימת", גם היתה מאוד חברותית כלפי ערבים. לא משנה איזה ערבי פגשה, מספיק שהוא היה ערבי, וכבר היתה שופעת נחמדות אליו.

 

באותו מלון עבדו כמה ערבים. הם עשתה מעל ומעבר כדי להיות נחמדה אליהם. אמרתי לה שתיזהר, כי לגברים ערבים בעלי מנטליות מיושנת, יש נטייה לפרש קירבה וחביבות יתרה של נשים כלפי גברים, כאילו הן מעוניינות במין. הם לא יבינו את זה שאת רוצה בסך הכול להראות להם שאנחנו היהודים, חברים שלהם, אמרתי לה. הם עלולים לפרש את זה אחרת.

 

ומה שחששתי קרה. ומזל שמה שקרה, לא הידרדר לדברים קשים יותר. החבר'ה האלה ראו שהיא כל כך נחמדה אליהם, אז הזמינו אותה לבילוי. היא הלכה לשבת איתם במחוות ידידות, רק כדי להיות נחמדה בשם העם פה בארץ שחושב שגם לערבים יש זכויות ושבעצם הם האחים שלנו. אבל הם לא הבינו את זה, והתחילו לגעת בה שצורה שלא נשאה חן בעיניה, שלא התכוונה אליה בכלל, כי הרי רק להסתחבק רצתה מתוך אחוות אחים. איכשהו היא הצליחה ללכת משם. במזל זה לא נגמר יותר רע.

 

באותו זמן חשבתי לי: נו, בטח, היא לא קולטת שערבים "שמרניים ופרימיטביים", לא מבינים בכלל את האישה המודרנית, שנוהגת באופן פתוח וידידותי עם כולם, גברים כנשים. הם ישר חושבים שכל אישה חביבה ואמפטית מתה לזיון, ולא פלא שזה מה שקרה, הלוא הזהרתי אותה.

 

ומאז ועד היום אני נאלצת לגלות שוב ושוב שרבים מהגברים בעולם, גם בעולם "המודרני", "הפמיניסטי", "הנאור" עדיין חושבים ככה, בין אם בגלוי, בין אם בסתר ליבם. זה שהם התקדמו כביכול, לא שינה הרבה בתפיסה הבסיסית שלהם בקשר לנשים. מהתגובות שאני קוראת, ובוודאי שממעשים, אני למדה שדבר לא השתנה כמעט. בוודאי שלא עמוק בפנים, בפסיכיקה הגברית. הַקֶּצֶר עדיין שריר וקיים.

 

רוב הנשים, בין אם מטבען הביולוגי, ובין אם כתוצאה מחינוך, מגיבות בעדינות על הפלרטוט של הגבר, רומזות לו, מראות לו בניואנסים אם הן מעוניינות בו, או לא. ישנם לא מעט גברים שקולטים את זה, וממשיכים הלאה אם הם מרגישים בהיענות של האישה, או נסוגים אחורה, אם הם חשים בהסתייגותה.

 

וכך זה צריך להיות. זוהי חוכמת הפלרטוט על רגל אחת. וכאן לא משנה מהו אופי הפלרטוט. אם ישנה מישהי שפלרטוט גס בנוסח י. לאור עושה לה את זה, והיא נענית בפלרטוט משלה, שיבושם לה. או-אז מבחינתה זו לא הטרדה, אלא פלרטוט. אבל אם אחרי הפעם הראשונה שהגבר אומר משהו מיני, או סתם ממשיך לנדנד, האישה נסוגה ומתקפלת לתוך עצמה, והוא לא קולט את מה שהיא משדרת, והוא ממשיך הלאה, אז הוא הופך למטריד.

 

לכן, כדי להיות לארג'יות, בואו נאמר שהטרדה היא לא מה שהגבר אומר בפעם הראשונה בבואו להתחיל עם אישה, אלא התגובה שלה. נפתחה וענתה לו בהתגרות משלה, בריא שהיא רוצה. החווירה, נבהלה והתקפלה לתוך עצמה, ולא הראתה שום שיתוף פעולה, היא לא רוצה. ומי שאוהבת שישרקו לה ברחוב ויקראו לה כוסית, שיבושם לה. או-אז הגבר שעשה זאת אינו מטרידן מבחינתה. כי הכול תלוי בתגובת האישה.

 

מתי תבינו את זה, גברים?

 

מדהים אותי שיש כל כך הרבה גברים שעדיין לא מבינים את זה. שלא קולטים שמותר לך להיות נחמדה וחביבה וחמה ואמפטית, זה עדיין לא אומר שאת מעוניינת ביחסים אינטימיים. שלא קולטים בכלל מה את מרגישה, אם נעים לך או לא, אם את בעניין או לא. פשוט ממשיכים בשלהם באטימות ובאנוכיות נוראית. וכאן בדיוק זה הופך להטרדה, הבנתם?  

 

כאן עלי להוסיף, לכי מי שעומדת לצעוק עלי: אינני טוענת שהתחלות גסות בנוסח "בוא'נה יה כוסית", זה בסדר. אינני טוענת שמישהו שבא לחבקך כשאינך רוצה, זה בסדר. אבל אני יודעת שגברים לעולם יתחילו עם נשים. ככה זה. לכן אני מנסה לנסח משהו. אני מנסה לומר, שהגיע הזמן שבפעם הראשונה שהגבר אומר או עושה משהו שלא נעים לנו, אנחנו ישר נגיד לו את זה, ולא נפחד ונתקפל כמו תמיד, ולא נחשוב, "יו, לא נעים לעשות פאדיחה!" אדרבה, תעשי לו פדיחה. אם הוא בחוסר רגישותו פגע בך, תפגעי בו בחזרה.

אולי זה יביא לכך שהגברים האלה שלא קולטים, האטומים, יתחילו להבין איך לפלרטט, מה להגיד ומה לא להגיד, מתי להגיד ומתי לא להגיד דבר, מתי להתחיל ומתי לא. אולי זה יפחית את מידת הבורות מצידם. אולי.


7 תגובות

  1. יעלתי אחותי, אני את שלי אמרתי, גם אצל רן יגיל ובעיקר אצל אליענה, בפוסט האחרון.אני חותמת על כל מילה שלך אבל מוסיפה לנשים, בעיקר לנשים, כי ילדות ונערות נעדרות ניסיון, בדרך כלל: קחו אחריות על המעשים שלכן, על ההתנהגות שלכן, קרה מקרה קשה? תבדקו גם את התנהלותכן. חלילה, לא בושה או הלקאה עצמית, אבל בדק בית. ובמובן הזה אני שותפה לדעותיה של סיגל, כפי שהובעו בחלק מהפוסטים שכן קראתי. (אחרי שכבר איבדתי את הריכוז ולא הצלחתי להחזיר אותו, והנה, הבטחה לעצמי, אני חוזרת לכתוב, ונרגעת.)
    אף טובה לא צומחת מהאשמה קולוסלית של הסביבה והגברים.

    • אבל אירוסית, מי מאשים קולקטיבית? איני אומרת כאן שיש ויש? יש ויש. ואת אלה, הבהמות נוסח לאור, צריך להעמיד במקום.

      • לא התכוונתי אלייך ולדברים שכתבת בפוסט הזה, יעלה. אני בשום אופן לא חושבת שאת האשמת באופן קולקטיבי, ויותר מזה, אני חושבת שהדברים החכמים שלך, והאבחנות המאד מדוייקות, שאמרתי שאני חותמת עליהם בשתי ידיים, חייבים אבל חייבים להתפרסם בעיתון גדול מאד, עם תפוצת גברים גדולה ככל הניתן. אני חושבת שהם נדירים ברמת הדיוק שלהם, וצריכים להקרא על ידי הרבה יותר אנשים.

  2. כאשר הוטרדתי מינית בעבר, דרשתי מהמטריד בתקיפות שיפסיק.
    הוא המשיך – ובעטתי לו בביצים.
    לדעתי, על כל אישה לנהוג כך.

  3. יעל, מסכימה עם הגישה שלך.

  4. יעל, זה רק קצה קצהו של "התנהגות גברית" ותגובתה של האשה מורכבת מהרגליה, דעות שאחרים השתילו לה, מצבה הרגשי הפסיכולוגי, וכו'. גם אשה שנענית ו"הולכת על זה" חווה הטרדה. הטרדה קשה ביותר. כי זו הטרדה עם האשמה עצמית חמורה.
    ועדיין לא נגעת (ובבקשה כתבי על זה) בנושא של גברים נשואים המתחילים ללא בושה עם נשים שהמבנה הפסיכולוגי שלהן באותו זמן מאפשר להן להענות.
    הטרדה מינית היא דבר רחב הרבה יותר מקצה קצהו של קרחון הזה: גבר בעמתדת מפתח מתחיל עם סטודנטית או חיילת…

  5. יופיטר אתה כועס, סימן שאינך צודק.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל