בננות - בלוגים / / עוד על הטרדה מינית (ומשהו על טוהר העיתונות)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

עוד על הטרדה מינית (ומשהו על טוהר העיתונות)

יוסי דר שאל אותי בפוסטי הקודם: "האם החביבות והנחמדות הזו מצידך זהה בכל סממניה כלפי גברים וכלפי נשים כאחד? האין מבחינתך כל הבדל בהתייחסות כלפי העומד מולך – אם זה גבר או אישה?"
 
משה גולדבט לעומת זאת, לא שואל בעדינות, אלא קובע: "הסיטואציה ברורה -היית נחמדה ללא כל כוונה מינית וגבר הבין לא נכון את המסר וטעה לרגע קל- אז מה.הוא חיבק חיבוק לא רצוי הבהרת את המצב ובזה זה נגמר ומיד-אם אנחנו בכל זאת רוצים חברה חופשית וללא תקנות חסידות גור מצבים כאלו הם בלתי נמנעים בחיים .לדעתי אין כאן הטרדה במובן החוקי כי אין ביסוד ההתנהגות כל כוונה להטריד לבזות או להשפיל.נראה לי שאת משתמשת במונח הטרדה במשמעות שהחוק לא התכוון לה בכלל אבל גם כזו שלא נכון להשתמש בה בחיי היומיום."
 
לאור התגובות הללו, שוב אנסה להבהיר את מה שאנחנו, הנשים, צריכות להבהיר לגברים, כי מסתבר שהם אינם קולטים זאת, או לפחות, חלקם אינם קולטים.
 
תחילה אתייחס לדבריו הבסך הכול מאופקים והוגנים של יוסי דר, אבל נדמה לי שחשוב להסביר את המצב לאשורו. כשאישה נמשכת לגבר, היא מעוניינת בפלרטוט עימו, ואולי אף ביותר מכך. ואז היא רומזת לו, בין אם זה בגלל משהו אבולוציוני או ביולוגי או חינוך או השד יודע מה, אבל היא רומזת לו ומשתתפת איתו בפלרטוט. אבל כשאישה לא חושקת בגבר, היא לא מפלרטטת איתו. לפעמים היא נמשכת ומפלרטטת, אבל לא רוצה לקחת את זה הלאה, וגם זו זכותה – וזה לגבי מי שהגיב אצלי שנשים הן טיזריות. דבר כזה קורה בעיקר כשאת עדיין צעירה ודי מבולבלת. כשאנחנו מתבגרות קצת, אנחנו מתחילות להבין איפה אנחנו חיות ומיישרות קו. 
 
אבל אני מדברת כרגע על המקרים הברורים, שבהם אישה לא נמשכת לגבר ולא מפלרטטת איתו. ואם הוא חושב שהיא מפלרטטת איתו, זה בראש שלו בלבד. היא נחמדה ואמפטית וחמה, והוא משום מה מחליט שהיא מפלרטטת איתו.
 
שואל אותי יוסי דר אם אני מתייחסת אותו הדבר אל גבר שעומד מולי כמו לאישה שעומדת מולי. והתשובה היא כן. כשאינני נמשכת לגבר שעומד מולי, זה בדיוק כאילו שעמדה מולי אישה. גבר שלא מושך אותי, אף אינו מרגש אותי, ולכן אני אדישה אליו כמו לאישה. וכמו שהנשים במערכות העיתונים וההוצאות לאור שעבדתי בהן לא התנפלו עלי פתאום מאחור בחיבוק צמוד או התכוונו לנשק אותי על הפה, למרות שהייתי מאוד מיודדת איתן וחביבה, אין סיבה שגבר שעובד עמי ואני מחבבת אותו, יעשה את זה.
 
אבל בעיני משה גולדבט זה לא נורא. "אז מה", הוא אומר. קרה, קרה. גם אני אמרתי את זה לעצמי כל השנים, קרה, קרה, אל תעשי מזה עניין. אבל מתוך "האל תעשי מזה עניין" הזה נובע הכול, מההטרדה הכי קטנה שאפשר להבליג עליה, עד הטרדה קשה ועד אונס.
 
ברור שהמקרה הזה שקרה לי אינו הטרדה שהייתי לוקחת לבית המשפט, כי זה גם לא חזר על עצמו. הגבר התעשת. אינני טוענת שאנחנו צריכות ללכת עם כל הטרדה לבית המשפט. אבל אני כן טוענת שהגיע הזמן שנתחיל להעמיד גברים במקומם, בכך שאחרי כל מקרה כזה נגיד להם: "זה לא נעים לי. אני לא רוצה שתעשה את זה שוב. אם תעשה את זה עוד פעם, אני אאלץ לפנות לגורמים אחראיים." ולא נחייך חיוך צבוע ונמשיך הלאה, כאילו כלום – כמו שאנחנו תמיד עושות בפחדנות הרגילה שלנו.   
 
ולא, אנחנו לא רוצות להסתובב עם ספר חוקים מתחת לזרוע ועם שוטר מאחורי הגב. אנחנו בסך הכול רוצות שלא יטרידו אותנו, גם אם מדובר בהטרדות קלות יחסית, כמו  זו שתיארתי בפוסט הקודם. אנחנו רוצות שהגבר יהיה מודע למסרים שלנו. ואם הוא לא מודע, כנראה שצריך לומר לו את זה בתקיפות ובאסרטיביות, גם אם זה נראה לא חברמני, לא קולי, לא לעניין.
 
                                                        *********
 
חלי גולדנברג קובלת על עיוות דבריה בראיון עיתונאי. איך קורה שאני פותחת עיתון וקוראת ההפך ממה שאמרתי? היא שואלת.
 
כעיתונאית הבנתי מהר מאוד מהי "האמת העיתונאית", זה קרה בגיל 24, כשהתחלתי לעבוד בעיתון. מאז הפסקתי לקרוא עיתונים. אני מוותרת על "האמת העיתונאית" הזו.
 
אבל השיא הגיע כשראיינו אותי. כאן כבר באמת התפלצתי. זה היה ראיון לעיתון "חדשות". הגיעה אלי אחת מהעיתונאיות הבכירות והחשובות שלנו – אישה מקסימה, אגב. היא הייתה מאוד נסערת בעקבות דייט כושל שיצאה אליו אמש. במשך השעתיים וחצי ששהתה אצלי, בכתה שעתיים וסיפרה לי בפרוטרוט את קורות הדייט האומלל ואת ייאושה הכללי מעולם הגברים. ואני הייתי אוזן קשבת מצוינת. באו לראיין אותי, ויצא שאני המראיינת.
 
בחצי השעה האחרונה היא פתאום נזכרה שהיא צריכה לראיין אותי. לא היה לה זמן נוסף להישאר, לכן בחצי השעה הזו היא ראיינה אותי בחופזה.
 
כעבור שבוע אני פותחת את העיתון. מסתבר שמה שהיא הצליחה לסחוט ממני בחצי שעה לא הספיק. אז היא פשוט המציאה תשובות בעצמה!!! לא ייאמן. לא רק עיוותה או הוציאה מההקשר, כמו שקורה בדרך כלל, וכפי שקרה בראיונות אחרים שראיינו אותי (ועל זה אני עוד איכשהו מבליגה), היא פשוט המציאה דברים שבכלל לא אמרתי. המציאה שאלות שלא שאלה אותי, וענתה עליהן תשובות שלא עניתי, כי הרי בכלל לא שאלה אותי.
 
וכך יצא שיצאתי בראיון הזה שונאת גברים איומה, כי הגברת, שהייתה בדיוק במוּד נוראי נגד גברים, אחרי כל מיני דייטים כושלים, שמה בפי דברים שהיא הרגישה כלפי גברים, לא אני. למשל, היא המציאה שם שאלה שלא שאלה אותי בכלל: "נו, אז את רוצה עכשיו קשר חדש?"  ותשובה שהמציאה בעצמה: "לא, ממש לא, כרגע ממש נמאס לי מגברים." ולא היה. אני דווקא מאוד ייחלתי אז לקשר חדש. זה לה שנמאס אז מגברים.
 
מאז היו לי עוד כמה ראיונות, מעוותים יותר או פחות, אבל אני החלטתי בשנים האחרונות שגם אם יציעו לי, לא בטוח שאסכים להתראיין שוב. בעקבות הכתיבה בבלוגים, החלטתי שהאדם היחיד שיכול להציג אותי בצורה שאני מעוניינת שיציגו אותי, הוא רק אני.

29 תגובות

  1. רונית בר-לביא

    יעלה, לגבי החלק הראשון:
    אני מסכימה לגמרי. הבעיה שלנו היא שלא נעים לנו להיות לא נחמדות.
    גם לי היה מקרה מתמשך עם ידיד טוב (וזו היתה הבעיה שהוא ידיד מאד טוב), שנמשך אליי ואני לא אליו.

    לא עזר, והאמת שעד היום לא עוזר, שום דבר שאמרתי לו. הוא כבר נשוי, אבל זה לא משנה, הפנטזיה בראש של לקיים איתי יחסים לא עברה לו, והוא מידי פעם עוד טורח להזכיר את זה.
    אני תמיד מוכת בתדהמה. הוא נשוי. באושר. ילדים והכל.
    נמשך לאשתו. מה הדיבורים האלו (אחת ל..), מה דחוף כל כך להזכיר את זה, למה הפנטזיה לא נגמרת ?

    ובגלל שהוא חבר טוב הרבה שנים, לרוב לא נעים לי להעמיד אותו על מקומו, אף שעשיתי זאת כמה פעמים, ובאמת לא היה נעים.

    גם כשנשיקה פשוטה על הלחי וחיבוק של מכרים, הופך פתאם לנשיקה על הפה…
    (שאני סוגרת מהר, שלא יהפוך לפלישת לשון), וכן, בהדרגתיות, אני מודה שלרוב אני כל כך בהלם, שלא נעים לי לומר משהו.

    למרות שהוא יודע הכל, מהפעמים שכן אמרתי.

    להיות החלטיות ואסרטיביות, לומר, להפסיק עם הנחמדות ואי הנעימות.
    לשנן וללמוד בעל פה …

    (ולבי הסיפור עם העיתונאית, מאד מרגיז, לא רצית אז להעמיד אותה על טעותה, לפרסם תיקון, משהו כזה ?)

  2. יש להקליט את המראיינת מחרבשת לך את המוח על החיים שלה
    זה קלף מיקוח הכרחי ומרסן . ניסיתי ולא טעיתי

  3. מירי פליישר

    יעל מסכימה איתך שצריך ללמוד לבטא את…בעצם ההבדל בתקשורת נשית וגברית. חזור והבהר. מה שנראה סליחה טעות בייני האחד, נראה אלימות מפחידה בעיני האחרת.
    את עושה עבודה טובה ובהירה!

    • יש להקליט ולצלם כל גבר שמקיימים איתו יחסים
      כדי שאם יחרוג מנאותות (פוליטיקלי קורקט)
      יהיה אפשר להרשיעו באמצעות תלונה מגובה בעובדות
      או לפתוח בלוג מיוחד שבו יוצגו הדברים להנאת כולנו

      ובראש וראשונה להחתימו על מזכר שהכל מצולם ומוקלט.גבר שעיניו בראשו יסכים בחפץ לב
      (ואז התור על יד שולחנו של לאור בדסק שלו יגיע
      למרחק קילומטרים)

      ובאמת אין גבול לטיפשות.פתאום כל הנשים עשויות מסוכר

      • וטיפשית כמובן

        • מה כאן טפשי ומגונה? לא מבין!
          מה שטפשי ומגונה יהיה מציאות בקרוב

          ואם אינכם מאמינים – עיינו בבלוג של יולי כהן ברשימות ותיווכחו

          • טיפשי ומגונה לראות כך יחסים בין נשים וגברים
            העולם משתנה אדוני , נשים מה לעשות הן בני אדם ועם הקושי הזה צריך להתמודד !
            ועם בני אדם צריך להתמודד באופן שיוויוני, זה קשה אני יודעת אבל תתחיל לתרגל ולהתרגל.

            • הצעה לא מגונה

              טעות – העולם נשאר אותו הדבר בדיוק!

              כל ההבדל הוא שהשררה עוברת מן השמאל הקיצוני אל הפמיניזם הקיצוני,זה הכול!
              גסות הרוח,השררה,הנכונות להלחם עד טיפת דמו האחרונה של האחר ל א ה ש ת נ ו

              נשים,גברים,בני אדם,הם כצאן בלי רועה.פעם נטו לכאן והיום לשם

              ההבדל היחיד הוא שהיום יש אינטרנט.כי אם היחסים צלחו אין שום בעייה,אם נכשלו – תמיד אפשר להזהיר את "אחיותנו',או לפרסם לשון הרע בעילה מיתממת זו.

              וזה כבר מתחיל.
              ןולכן,ההצעה שלי סבירה והגיונית,או לפחות היחידה האפשרית.(וממילא זה הולך וקורה,לפחות בעולם)

              בני אדם? כולנו.גם הרשעות,וגם הטפשות חולקה בשווה,בלי להתחשב במגדר.אז לא ידעו שיש דבר כזה.

              וברכות לאליענה (אין שם משפחה) שגמרה חשבון
              באינטרנט עם נער שהכירה לפני עשרים ושלוש שנים!
              הנה זה רק מתחיל!

  4. אמל אבו זידאן

    ידידתי היקרה
    כה תיארת באופן חד והמבהיר בפעם המי יודע כמה את טיב הגבולות בין הגבר והאישה בכל הקשור להטרדה מהי. אני מסכים לחלוטין עם התיאור שלךוהייתי מסויף שלדאבוני משהו במוח של הגבר טרם הבשיל לקבלת תשובה שלילית בהקשר הזה. לדעתי כשאלוהים השלים את בריאת העולם היה צריך להוסיף וברא אלוהים את ה" כן " ויראה כי הכן טוב וברא אלוהים את ה"לא " ויראה כי ה"לא" חיונית לעיתים .
    מצד שני לדעתי מרב עיסוק במסגרות השונות והרבות בעניין הדבר איבד קצת הרבה מהתום שבווכה חבל. בעיקרון אני מסכים עם הדברים שלך.

    • אמל היקר! ברכות על דבריך החכמים!
      וכיוון שבעניני מגדר ומגזר עסקינן,נעיר לך בנימוס שמבחינת המיגדר,המיגזר שלך טעון
      שיפור בסיסי רב

      זאת בלי רצון לפגוע,חס ושלום!

      • אמל אבו זידאן

        למגיבה לתגובתי היקרה
        באופן טבעי כשאני כותב משהו אני מתכוון לכולם. יש וזה רלוונטי לגביו יותר ויש וזה רלוונטי לגביפחות. אני תמיד מדבר ברמת העיקרון ויש לתרגם אותו הלכה למעשה בכל מקום לפי מידת הצורך והחיוניות.

  5. האמת היא שאינני מבין על מה ההתפלספות.
    כל מערכת יחסים בין בני-אדם חייבת להיות מושתתת על הסכמה הדדית, ואין זה משנה אם מדובר בידידות, בחברות, במסחר, במשחק, באהבה, במין וכו' וכו'.

    • אבל מתי זה ככה, גיורא? מתי זה ככה?

      • כשמחנכים לזה מילדות ועד זקנה!
        זאת צריכה להיות אבן פינה לחברה הגונה.
        יותר מדי ישראלים התחנכו בדורות האחרונים על תכמונים וקומבינות!
        אבל היו דורות שפשוט חינכו להתנהגות חברתית מושתתת על בסיס של הסכמה הדדית.
        זאת, יעל יקירתי, הסיבה שלי יש עוד חברים מהגן, מבית-הספר היסודי, בוודאי מן התיכון והאוניברסיטה!
        שימי אל לבך שאף כי לא נפגשנו לא מעט שנים, אנחנו רוחשים הוקרה זה לזה לאחר היכרותנו ב"שופרא" וב"על המשמר" כבר יותר מ-20 שנה, שזה כמעט 50% מימי חייך!
        זאת אומרת שאיננו נושאים אתנו מטענים שליליים זה כלפי זה, וזה כל הסוד!

        • הייתי אתמול בלילה אצל חבר צעיר.השעה התאחרה ואני עמדתי לעזוב לביתי,והנה שמתי לבי לעובדה שהבחור מתכתב קשות
          באינרנט ובטלפון משגר ומקבל הודעות.
          נדלקה סקרנותי ושאלתי מה הפעילות הזו,
          והוא הפנה אלי את מסך המחשב שבו התכתב עם אחת – והשיחה עסקה במה יעשו זו בזה
          לכשייפגשו עוד שעתיים,היינו,ב 4 לפנות
          בוקר,ואיזה מצבים בדיוק.לשאלה שנתעוררה
          בעיני השיב : מה חשבת? שאני אפול בפח כמו (לא חשוב מי,השם עכשיו נישא כאן בפי כל?) בלי תיעוד לא עושים היום כלום! סכנת נפשות! (הבחור בעצמו משורר
          ועורך).שאלתיו אם רק מהיום שבו התפוצצה הפרשה הידועה הוא נוהג כך,והוא השיב,שהוא נהוג כך מזמן,ועוד חיווה דעתו שהאיש עליו מדברים נלכד בכף
          משום שהוא בעצם דינוזאור שאינו מעודכן
          בבטחונות אפשריים שמספקת רשת התיקשורת!
          אני עוקב עכשיו באינטרנט אחרי אתרים מסויימים ונוכח כמה הבחור בעצם,צודק!
          אז קדימה,נא לתעד! מול תיעוד אפילו המוסד הדגול שלנו נתפש בתחתוניו הצואים,קל וחומר איזה פלוני או פלונית
          שבדיעבד תחליט שעשינו בה מעשה שפנים
          בכפייה (ולהיפך).מה שאתה כותב גיורא
          זה נפלא,אבל ל א ר ל ו ו א נ טי
          לימינו אלה.תסתכל סביבך ותיווכח.

  6. אהוד פדרמן

    יפה דרשת יעל במשפט :
    " זה לא נעים לי. אני לא רוצה שתעשה את זה שוב. אם תעשה את זה עוד פעם, אני אאלץ לפנות לגורמים אחראיים."

    זו התשובה האסרטיבית הראויה למקרים הקלים של הטרדה מינית 'גיפופית'.

    ובמקרים הקשים, יסלחו לי עמיתי הגברים, צריך להרים ברך לגובה הביצים ולרוץ לתחנת המשטרה הקרובה

  7. את טועה

    • איריס ייתכן שבחלק מהמקרים והמגזרים החברתיים אסור לאישה להראות התעניינות ממשית בגבר שהיא חושקת בו ונותנת לו סימנים שמאפשרים לו להתקרב אליה (באמצעות מבט, עינטוז, עמידה או סגנון דיבור מסויים).
      אבל ואבל גדול!
      לא תמיד זה כך. ואסור לך להכליל באופן גורף.

    • איריס, פליז, אין לי שום רצון להיות מוטרדת על ידי זקן בן 70. לו זה היה צעיר מושך, אולי היתה אמת כלשהי בדברייך. אבל לו ראית את המטרידים שעליהם אני מדברת, היית מבינה ישר על מה אני מדברת. מי רוצה להרגיש סקסית על ידי זקן דוחה בן 70-80?? איכס, סורי, הפרשנות שלך באמת מעוותת. ועל זה בדיוק אני מדברת: אני מודה שאני משדרת ורומזת לגבר שאני נמשכת אליו, וגם שמחה אם הפלרטוט הדדי. אבל כלפי מישהו שדוחה אותי, אין לי את השאיפות האלה. אןלי לך יש. אולי את רוצה שזקנים מגעילים יחזרו אחרייך, תדברי בשמך.

      • אהה! ההטרדה היא תלויית מראה חיצוני
        וגיל! מה שמותר ליופיטר אסור לשור זקן!
        (האם יהיה זה מכובד להניח,גבירותיי ורבותי קהל נכבד,שהמשורר והעורך הדגול,כל עוד עול ימים וסקסי היה,הטרדותיו היו מתקבלות בשמחה ואושר
        והפכו גועל נפש מזוקק משום שזקן ובא בימים?)

        לא יכול להיות! דוחים על הסף!
        האמנם?…..

        • נו, קמת בינה וקצת ניואנסים. לו הגבר הזה שעליו דיברתי היה נאמר בגילי, והיה מושך אותי, אז פרטוטו היה מתקבל בברכה, ואז גם חיבוקו, כי הייתי מראה לו שאני מעוניינת.

          הכול תלוי במשיכה ההדדית. אם יש אישה שנמשכת לדרכו החיזורית המפוקפקת של לאור, שיבושם לה. זכותה להיענות. זה מה שאתם לא מבינים, גברים, שגם לנו הנשים יש זכות להימשך בחזרה למי שמפלרטט איתנו. ואם הגבר קולט שאנחנו לא בעניין, שיירד מזה ולא ימשיך להטריד. כי בנקודה הזו זה הופך להטרדה.

        • שניהם דוחים באותה מידה, אבל מי נוהג להטריד? חסרי בטחון, ובדרך כלל חסרי הבטחון נראים חרא. יצחק לאור תמיד היה מכוער וכן את הבטחון שלו הוא מצא מחזק על חלשים, וזה בטח לא הסתכם בהטרדת נשים. בלי להכיר אותו כמעט ודאי שהוא היה מגעיל וגס לכל סביבתו.
          תגיד, חיים רמון דווקא נראה טוב, ואומר, בטח יש לו זין קטן:)

      • ועוד משהו לאיריס: אם את אישה, לפי טענתך, את צריכה לדעת שאישה ממש נעלבת כשמישהו מגעיל ודוחה מחזר אחריה. במקום לחזק את האגו שלה, זה מנמיך אותו. ולכן היא כועסת. אם גבר מושך מחזר, זה מאוד מחמיא ואין אישה שלא תרצה להיות מחוזרת על ידו, גם אם אינה רוצה לקחת את זה הלאה. אבל גבר דוחה שמחזר, גורם לך להרגיש שאת דוחה ולא סקסית. את צריכה להבין את זה, אם את מבינה משהו ב"נפש האישה".

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל