בננות - בלוגים / / חסרי הישע בזין שלנו
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

חסרי הישע בזין שלנו

 

יש לי אימא במחלקה סיעודית בבית אבות. עוד מעט תהיה בת 84. משותקת בחצי גוף, בכיסא גלגלים, שוקלת אולי 35 קילו, דמנטית, מבולבלת רוב הזמן, תלויה לחלוטין בחסדי המטפלים.

 

מה אני אמורה לחשוב כשאני שומעת על החרא הזה שאנס קשישות סיעודיות בבית אבות ברעננה?

 

מה אני אמורה לחשוב, כשאני נזכרת במה שסיפרה לי אימי , שבשבת בבוקר נכנס גבר ומסיר מעליה את הבגדים ונוגע בה?

 

האם להאמין לה? הלוא היא דמנטית, ומספרת כל מיני דברים שחלמה כאילו קרו במציאות. קשה לדעת אם מה שהיא אומרת קרה או לא, ומה מגיח מנבכי מוח הסתור וחלומותיה.

 

בבתי אבות לא מוכנים שבני המשפחה יתקינו מצלמות מעקב. גם הם לא מתקינים. ושמענו כבר על אלימות, ועכשיו אנחנו שומעים על אונס.

 

בבית האבות הקודם שבו שהתה אימי אני בטוחה שהיכו אותה. היא גם פחדה שם מאוד מהאחות הראשית. אז העברנו אותה לבית אבות אחר.

 

נכון, צריך להיות ערני ולשים לב למה שהקשיש מביע, לחרדות שלו מאנשי צוות וסגל, וכהנה וכהנה, ולפעול בהתאם, כמו למשל להעביר אותו למקום אחר. 

 

אבל מה אם גם במקום החדש יש אלימות?

 

מה נעשה אנחנו, בני המשפחות של ההורים הקשישים והסיעודיים, שתלויים לחלוטין בזולת? איך נדע אם המטפל הצמוד שנמצא עם ההורה בבית, או שמטפל בו בבית האבות, לא מתעלל בו?

 

בעבר, ההורים הזקנים שהו עם המשפחה המורחבת. אם התמזל מזלם כיבדו אותם, אהבו אותם וטיפלו בהם. אני בטוחה שהיו בתים, ואולי גם היום יש, שבהם גם בני המשפחה התעללו בקשישים הסיעודיים. כי נכון שלא קל לטפל בקשיש שתלוי בך לחלוטין.

 

אבל לו היו מעבירים חוק שיחייב בתי אבות לשים מצלמות מעקב בחדרי החוסים, אולי יכולנו למנוע את התופעה המנוולת הזו. זה היה יכול לשמש כהרתעה, וגם כגילוי האשמים. אבל לא עושים את זה, כמובן. כי כרגיל, חסרי הישע בזין שלנו. 

 

14 תגובות

  1. צודקת ,צריך להציב מצלמות להגן על מחוסרי הישע. היום קראתי את הכתבה על הסוטה הזה והקאתי את נשמתי. אסור לקרוא חדשות , אבל מצד שני מי יעמוד על המשמר ויהווה כלב שמירה?
    נורא!מיום ליום החספוס והגסות גוברים
    והאדם מאבד את אנושיותו. נעשנו קהי חושים לסבל ,והכל הופך עם הזמן ועם התרבות המקרים לסטטיסטיקה יבשה.

  2. אולי כדאי להחזיר אותה לביתה עם מטפלת , ואז כן תוכלו להתקין מצלמה נסתרת, דברים יהיו בשליטתכם.

    • אצלנו לצערי אי אפשר להחזיק אותה בבית. ניסינו, אבל זה בעייתי ומסובך ומורכב מאוד בגלל אחותי חולת הנפש. אז אחרי כמה חודשים עם מטפלת פיליפינית, העברנו את אימי לבית אבות ואת אחותי לבית משלה. שוב, זה רק אצלנו, בגלל המקרה הפרטי עם האחות הבעייתית. אחרים בוודאי יכולים בבית, מצד שני, המחלקות הסיעודיות מלאות.

  3. אוי יעל כמה נורא זה. אני בדירת הוריי הייתי בין המתנגדים בהתחלה להתקנת מצלמות כדי לשמור על הפרטיות של הדיירים בביתם עד שפתאם חשבתי על העניין הזה…אולי אתם המשפחות צריכים למוצא חוקר פרטי או אפילו טלוויזיוני שיתקין את המצלמות בלי רשות? שנה טובה!

    • אומי, אי אפשר לעשות דבר בלי רשות הצוות. הם כל הזמן עוקבים אחרי כולם. כל הזמן הם על הזנב שלנו. שמצד אחד, זה מעיד דווקא על דבר טוב, שהם באמת מנסים להיות בשליטה. מצד שני, חדרי שירותים הם לא יכולים לבדוק. וזה בעייתי. כי שם יכולים להיות אירועים בעייתיים. בבית האבות הקודם, נראה לנו שהיו רוחצים את אמי באלימות, ואולי מכים אותה. פה לפחות זה נראה בסדר.

  4. ואולי עם כל כאב הלב יש צורך בהמתת חסד.
    אני יודע שמעטים יכולים לעמוד בהחלטה.
    אני מקווה שברגע שאצטרך יהיה לי האומץ לגבי עצמי

    • דני, אני לגמרי בדעתך. ואני מרבה לכתוב על זה. הארכת החיים המנוולת הזו היא בעוכרנו. במקרה שלנו, יש חילוקי דעות במשפחה. וגם האם צריכה לתת את הסכמתה. וזה בעייתי.

  5. http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=161&itemID=7249
    דני, לא אתערב בהחלטותיך, אולם הרעיון של המתה מסוכן מאד.

    קרא למעלה, המקרה מבוסס על סיפור אמיתי ולכן התקשיתי לנסחו במילים.

  6. מירי פליישר

    זעקה שמצדיקה קללה על ראש המתעלמים!

  7. מניסיון שלי בטיפול בקרובי משפחה מבוגרים גיליתי כמה חשוב להפגין נוכחות אצל הצוות המטפל. לפעמים עצם הידיעה שיש אנשים על המשמר גורמת גם לצוות הקבוע להיות עירני יותר. נכון שזהו במידה מסוימת אקט של הפגנת שרירים, אבל לדעתי טובת החוסה במקרה זה חשובה יותר מעוגמת הנפש וחוסר הנוחות שירגישו אולי אנשי הצוות (ההגונים, יש לציין)לנוכח הפגנת השרירים הזו.

    • אחי מאוד מפגין שרירים בבית האבות של אימי. כרגע, בית האבות שלה נראה ממש בסדר. אבל מי יודע? בכל אופן, הם לא מוכנים לרשת במצלמות בשירותים ובחדרים בגלל פגיעה בפרטיות. שמצד אחד זה נכון, מצד שני, כשקורה דבר כזה נורא, למי אכפת הפרטיות.

  8. כמה מוזר ומשגע!

  9. הזעקה שלך קורעת. אמת אמת וכל מי שיש לו הורה או בן משפחה התלוי באחרים יודע זאת, חוסר האונים מול הניצול וערלי הלב מעורר זעם ותסכול.

  10. עדנה גור אריה

    את צודקת. קשה מאד לדעת אבל כשעוקבים מקרוב ניתן להבחין.
    אני מקווה שהם יתקינו מצלמות כאלה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל