בננות - בלוגים / / שנתיים לבלוגייה (וכמה וידויים)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

שנתיים לבלוגייה (וכמה וידויים)

זהו, אנחנו שנתיים כאן. בסוף יולי 2007, אחרי חודשיים של עבודה מאומצת בשיא הדביקות של 90 אחוזי לחות תל אביבית, שירלי ואני פתחנו את הבלוגייה. היו הרבה דברים מעניינים, אבל היותר מעניינים בהם, לדעתי לפחות, הם הבלוגים בשמות הבדויים, שחוץ מאחד, אנחנו יזמנו.

 

הבלוגים הבדויים לא נועדו חלילה לעבוד על הבלוגרים והקוראים, אלא לשמש מעין מעבדה ספרותית.

 

זה התחיל בעצם בשמעון אדף, שבא אלינו בהצעה שהוא יפתח אצלנו בלוג של סופרת נוער צעירה בשם אורי אלחייני, שהיא בעצם גיבורת הרומן החדש שלו שהיה בתהליכי כתיבה. הרעיון שלו היה להיכנס לעורה של הגיבורה, באופן ממש אינטימי, בבלוג משלה. בעיני זה היה רעיון ענקי. ואכן, אורי אלחייני הייתה בלוגרית מאוד אהובה. כעבור כשנה הרומן ראה אור, ושמעון חשף את הבלוג של הגיבורה שלו בראיון בעיתון. אבל תמיד טוב לחזור לאורי אלחייני ההזויה והבדויה, שאינה אלא דמות בספר.

  

 

בעקבות כך עלה לי רעיון שנורא התחשק לי לבצע אותו. קראתי בהנאה עצומה את הרומן "השחקנית" של יוסי וקסמן, והתאהבתי שם בדמות של קוקסינלית משוגעת. אז ביקשתי מיוסי לבנות בלוג מהדמות הזו, והתוצאה הייתה חצי שנה עסיסית ומטורפת עם גולדי גת, טרנסווסטיטית שעובדת בתל ברוך. תודו שהיה מצחיק. בסופו של דבר נמאס לגולדי והיא החליטה לחזור אל בין דפי הספר, אבל תמיד אפשר להיזכר בה כאן באהבה.

 

 

אחרי שגולדי יצאה לפנסיה ויוסי גילה לכולם שאינה אלא הוא, הרגשתי שצריך בלוג ספרותי סאטירי חדש בבבלוגייה, משהו שיהיה פחות רציני מהמקובל אצלנו. חיפשתי מישהו שיעשה אותו, ובסוף מצאתי בחור שיש לו המון בלוגים בשמות בדויים ברשת. ביחד תכננו את תרצה ספקטור, הכלאה משונה בין משוררת פיוטית לכתבת במקומון נידח. תרצה החזיקה מעמד כחצי שנה, עד שנמאס ליוצרה והוא נעלם, כמו שרבים נעלמים ברשת. אבל גם ממנה אפשר עוד ליהנות כאן.

  

 

בלוג בדוי אחר לא היה יוזמה שלנו, אלא משהו שנפל עלינו. בקיצור, עבדו עלינו. בראשית הדרך פנתה אלי משוררת צעירה בשם צאלה כץ וביקשה בלוג. פתחתי לה. היא פעלה חודשים ספורים, ובאחד מחגי הסתיו נודע ברשת שהיא מתה מוות מפתיע. אז הסתבר שצאלה כץ ז"ל אלא אלה משוררת בדויה שהגו כמה משוררים, ובהם א.ב.דן. בעיני זה דווקא מצא חן, ולא נעלבתי מזה ש"עבדו עלינו". מצא חן בעיני שהסתננה פנימה דמות ספרותית סהרורית ובדויה כזו. הנה אפשרות ליהנות גם ממנה. 

 

אחרי כל הדמויות הבדויות האלה, ובעיקר אחרי דיאלוג עם שמעון אדף שסיפר לי שההתנסות בבלוג של אורי אלחייני הייתה מיוחדת במינה עבורו, וגם בעקבות הצעה של תלמידיי ב"קמרה אובסקורה" שעשו דברים דומים בקורס שלי, החלטתי לפתוח בלוג בדיוני, המבוסס על דמות ספרותית מאחד מספריי.

 

בחרתי בדמות של גבר, אריק מהרומן הלא גמור שלי "הקיץ שבסופו הוא ימות", שאיתו אני תקועה כבר די הרבה שנים, ולא בטוחה אם אני מצליחה לדבר נכון ומשכנע בקול של גבר. חשבתי שאולי אם אדבר בקול של גבר בבלוג, ואקבל פידבק, זה יעזור לרומן.

 

קראתי לו נאור גבריאל. במקום אריק ברומן, שהוא עיתונאי במקומון, עשיתי את נאור עורך ספרותי. ההתנסות הייתה מעניינת מכמה סיבות: האחת לדבר בקול של גבר בטקסטים יומיומיים, והשנייה לראות עד כמה אני משכנעת את הקוראים בתור גבר. לצערי, לא הרגשתי שנאור גבריאל תרם משהו רציני לרומן הלא גמור שלי, אז בסוף נטשתי אותו לגורלו. אבל הוא עדיין כאן, למי שמתעניין.

 

הרעיון להתכתב עם קהל קוראים דרך דמות ספרותית מרומן נראה לי עד עתה מרתק ומדהים וחדשני. נכון שתמיד היו דמויות בדויות בעיתונות, אבל האפשרות לנהל דיאלוג עם קוראים און ליין באמצעות דמות ספרותית, תודו שהוא מאוד פוסט מודרני. 

 

אז מצד אחד, כל בלוג הוא סוג של המצאה, כמו שכל המצאה ובדיון הם גם אמת. אבל היכולת לזגזג בין הקווים, האמת והבדיון, המציאות והשקר, הם הרי לב ליבה של הספרות, אז כשעושים את זה בבלוג התענוג מתעצם.

 

ואם היה בא אלי סופר ומציע לי בלוג בדוי לאחת מהדמויות הספרותיות שלו, הייתי שמחה לפתוח לו.

 

אילו גיבורים ספרותיים הייתם שמחים שיפתחו פה בלוג?

 

 

20 תגובות

  1. וואוו, איזה וידוי בקשר לנאור גבריאל (הגבתי אצלו פעם), שובבה את!

    (-:

  2. יעל,

    באמת זה קצת מצחיק לגלות שהיו כאן בלוגריות מצוצות מן האצבע… לבלוגריות הבדויות האלה את כמובן יכולה להוסיף גם את הזהויות הבדויות של המגיבות והמגיבים כאן.
    אני למשל כותבת כאן בשמחה בזהותי המלאה והאמיתית כמובן, אבל מעדיפה לפעמים להגיב בזהויות בדויות. הדבר מקנה לי את החופש המוחלט לומר מה שאני רוצה בלי כחל ושרק.
    באופן פרדוכסאלי, דווקא הפסיאודונים נותן לי את החופש להיות אני – 'להתחבא' מאחורי מסכה כביכול, אבל דווקא כנה מאוד וישירה.

    וכמובן לא אמרת כלום על טרולים – שזה קצת יותר נבזי בעיני ומזה אני נמנעת (בתנאי שאני אכן מבינה מה זה טרול – כלומר מישהו שגוזל את זהותו של מישהו אחר ומגיב בשמו?)

  3. יעל, משעשע מאוד וגם וידוי קטן, אם יורשה לי. גם רן יגיל זה פסבדונים. רני.

  4. חני ליבנה

    יעל!יעל!! מענין מעינן ושובב,הייתי רוצה שלוליטה תפתח כאן בלוג, לא?

  5. המממ. במה שאני כותבת עכשיו, יש דמות של מישהו שיש לו בלוג ופוסט בבלוג שלו פותח את הסיפור.
    אבל מוקדם מדי להוציא את זה. 🙂
    נאור גבריאל, הא? שובבה!

  6. יעלה, אז את היית הנאור הגדול? :)) חבל שהלך, סימפטתי אותו.

  7. רונית בר-לביא

    מזל טוב לנו.

    נדמה לי שכולנו גדלנו קצת עם הבלוגייה ולמדנו וקצת השתנינו.

    הפתעת אותי עם נאור גבריאל 🙂

    גולדי היתה שוס מטורף,
    ואורי אלחייני רצינית ומדהימה.

    ומצד שני, לי חשוב שכולם יהיו אמיתיים כאן בזיהוי, אחרת אני מרגישה רדופה ..

  8. ………:))))
    שובבית ספרותית את!

  9. מירי פליישר

    אהה!
    לאה גולדברג
    הבדידות משדכת …

  10. איריס קובליו

    יעלה פוסט נהדר וחגיגי למלאת.. מזל טוב

    אולי לא שמת לב טבל בפוסט האחרון שלי גם כל מיני דמויות ספרותיות פתחו את פיהן והתחילו לדבר מליבן הקרוע (בתגובות) אשמח את תקראי

  11. תַּלמה פרויד

    מזל טוב יעל ושירלי וכל הבננות. היכן עוד הייתי אוכלת בננות כ-בַּבּוּן ללא יוזמתכן?

    ודמות ספרותית שתפתח בלוג? קסווירה הולנדר למשל – בדמותה האמיתית, הספרותית, או שתיהן 🙂

    שם הבלוג: "הייתי מדאם".

  12. טוב, לא הייתי פעיל מאוד בזמן האחרון ולכן פספסתי את נאור גבריאל, אבל אורי אלחייני נגעה ללבי וגולדי גת קרעה אותי מצחוק. שלא לדבר על צאלה כץ, שעל קורותיה התחקיתי בצורה מסודרת…

    הייתי שמח לקרוא את הבלוג של הומברט הומברט (מהכלא?). או של המוות מספרי טרי פראצ'ט. ולאנאיס נין הייתי פותח שני בלוגים במגביל, אחד רגיל ואחד מוגבל לגילאי 18 פלוס עם ראש פתוח במיוחד.

  13. האנציקלופדיה לאנשי השם

    יעל
    אפשר לפתחחבלוגים להרבה דמויות
    ההצעוטת שעלו עד כה הו בעיקר בראש כחול (הוברט, איניאס נין, פאני היל והג'נטלמן הוקטוריאני שהקדיש 500 עמו8דים להתנסויותיו, אבל אפשר שיבוא בעל יוזמה מיוחדת ויפתח בלוג למארקס (אנד ספנסר), אריסטו או איבן האיום.
    אלה רק הצעות.

    • האנציקלופדיה לאנשי השם

      יעל

      (תיקוני שיבושים):

      אפשר לפתוח בלוגים להרבה דמויות
      ההצעות שעלו עד כה היו בעיקר בראש כחול: הומברט הומברט, איניאס נין, פאני היל והג'נטלמן הויקטוריאני שהקדיש 500 עמודים להתנסויותיו, אבל אפשר שיבוא מישהו בעל יוזמה מיוחדת ויפתח בלוג למארקס (אנד ספנסר), אריסטו או איבן האיום. העיקר שיהיה גיוון).
      אלה רק הצעות.

  14. מזל טוב לך יעל ולכל הבננות
    בראבו של פוסט
    נשף מפתיע של מסכות

  15. קונספט מעניין ומשעשע!
    ומה עם דמויות מעולם הילדים? למה שלא נקרא על נפשה של כיפה אדומה, או פינוקיו?

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל