עֵט לָעֵת
  • גיורא לשם

    יליד תל-אביב, 1940. נשוי ואב לשתי בנות. למדתי בילדותי מוזיקה קלסית. אני בוגר ביה"ס החקלאי-התיכון בנחלת יהודה. התחלתי לפרסם שירה במוספים ובכתבי-עת לספרות ב-1959. למדתי באוניברסיטה מדעי הטבע והתמחיתי בפיתוח תוכנה בתחומי הרפואה. בשנות ה-90 עסקתי בעריכה בתחום העתונות היומית.ב-1997 נמניתי עם מיסדי הוצאת קשב לשירה ועורכיה. עיקר עיסוקי כיום הוא בתחומי הספרות השונים, לרבות תרגום מאנגלית ולעתים מגרמנית.  רשימת פרסומים מקור שירה הוא ולא מלאך. עקד. 1966 צבעי יסוד. אל"ף. 1985 הסוסים האחרונים בתל-אביב. כרמל. 1892 שולי האש. הוצאת "קשב" לשירה. 1999 הנה ימים באים. הוצאת "קשב" לשירה. 2007 תמונה קבוצתית עם עיר, הוצאת "קשב" לשירה, 2010 מסה מסיבוב כפר סבא לאזרחות העולם. זמורה-ביתן/אגודת הסופרים העברים. 1991 ציירי הנמרים. הוצאת "קשב" לשירה, 2008 תרגום שירה ויליאם בלייק.  נישואי העדן והשאול. עקד. 1968 שאול כרמל. מצלע חלום. הוצאת הקיבוץ המאוחד ואגודת הסופרים העברים. 1990. (מרומנית, ביחד עם המשורר) ריבה רובין. דיאלוג – מבחר שירים 1990-1970. ספרי עתון 77, 1992 ברברה גולדברג. הדבר הנורא הקרוי אהבה. כרמל. 1993. (ביחד עם משה דור) דניאל ויסבורט. אֶרֶצְכֶּלֶב. כרמל. 1994. (ביחד עם משה דור) ויליאם בלייק. נישואי העדן והשאול. הוצאת "קשב" לשירה. 1998. (תרגום חדש) ד.ה. לורנס. ורד כל העולם. הוצאת "קשב" לשירה. 2001 אדריין ריץ'.  דם הוא רעל קדוש. הוצאת "קשב" לשירה. 2002 אליזבת בישופּ. מעל האבנים מעל העולם. הוצאת "קשב" לשירה. 2005 ריבה רובין. גבישי רוח. הוצאת "קשב" לשירה. 2010 סיפורת  (--). החלילן ושדון ההר – סיפורי עם איריים. גוונים. 1996 א"א פו, רבינדרת טאגור. חטאים (מבחר סיפורים). גוונים. 1997 אנדרו סאנדרס. חנינא, בני. גוונים. 1998 ניק קייב. ותרא האתון את המלאך. גוונים. 1999 קרסמן טיילור. מען לא ידוע (נובלה במכתבים). נתיב 2002 דז'ונה בארנס. חֹרשלילה. כרמל. 2004  (--). כלובי הנשמה. גוונים. 2004 (מבחר מהחלילן ושדון ההר) אנדרו סאנדרס. אישי, בר כוכבא – רומן היסטורי. גפן הוצאה לאור. 2005 קולם טויבין. האמן. בבל. 2006 קולם טויבין. אמהות ובנים. בבל. 2009 מסה יוסף ברודסקי. מנוסה מביזנטיון. ספרית פועלים. 1992 סבינה ציטרון. כתב אשמה. גפן הוצאה לאור. 2007 עריכת אנתולוגיות רבקול. התאחדות אגודות הסופרים בישראל. 1989. (עריכה ותרגום) The Stones remember – אנתולוגיה של השירה העברית החדשה. הוצאת THE WORD WORKS. (ביחד עם ברברה גולברג ומשה דור), 1992.    פרסים ספרותיים פרס ברנשטיין לביקורת ספרות. שנים: 1982, 1984, 1986 פרס מרים טלפיר לשירה. 1985 קרן ראש הממשלה. שנים: 1985, 2003 נוצת הזהב, פרס אקו"ם לשירה. שנים: 1990, 1997 עיטור רשות הספריות הציבוריות בארה"ב בעבור אנתולוגיה זרה. 1992 מבחר פרסומים בתחום תוכנת מחשבים - בריאות האשה ההרה ותינוקה. - ניתוחי נתונים ברישום המרכזי לסרטן בישראל. - ניתוחי נתונים ברישום המרכזי לשחפת בישראל. - מערכת התחנות לבדיקת השד באגודה למלחמה בסרטן - פיתוח מערכות תוכנה לבדיקות מעבדה במרפאה ציבורית מחוזית. - הסבה דיגיטלית של רישומי אק"ג: הכנסת אלגוריתמים לשיטות קיצוב לב - תוכנה להבחנה בין רעש לאות במערכת אולטרא-סאונד. - סריקה ממוחשבת של תצלומי רנטגן לגילוי גרורות סרטן. - סקר מחלות לב בישראל, עיבודים סטטיסטיים. - סקר סרטני עור בצפון הארץ, לרבות מלנומה. - מערכת מחשב לניהול מרפאה קרדיולוגית. - מערכת לחיזוי מאגר חלב פרה ארצי כהכנה לשעת חירום. - תוכנת מחשב תעשייתי לפיתוח על תהליכי תסיסה יבשה ביצור אלכוהול. - מערכת מחשב לרישום חולים ואבחנה ראשונית ב"מכון מור". - מערכת לפיקוח על אלקטרוליטים וחלבונים בטיפול בכוויות. - שיטות תמחור בבתי-חולים ובמוסדות רפואיים ללא כוונת רווח. - תוכנה לחיזוי החזר גלי קול ממשטחים לא חלקים, צפודים למחצה, מזוותים וצמיגים. - כללים בדירוג סיווגי סרטן במכון פסטר בצרפת. - הקמת מערך לניהול מחסן תרופות ארצי בקופ"ח הכללית.  

הזמנה לערבי שירה של "משיב הרוח"

ימי אהבה לשירה ה-14 "שירה מכאן!"  יום חמישי, 23/12  אירועי פתיחת הפסטיבל  18:00 משוררים בקפה יורם ניסינוביץ' ויורם ורטה משוחחים ומקריאים משירתם מוסיקה: ירון פאר (עוד, רבאב, בוזוקי) בית קפה "בן עמי". עמק רפאים 38  19:30 –  שני קצוות לכביש אחד שירה נמתחת בין ירושלים לתל אביב – מערכות יחסים בהשתתפות: סיון הר- שפי, אפרת מישורי, מאיה בז'רנו, אלמוג בהר, בהנחיית ...

קרא עוד »

טד יוז: עוד שיר על סילביה פלאת מ"מכתבי יום הולדת"

  הכלבים אוכלים את אמך   אֵין זֹאת אִמֵּךְ כִּי אִם נִבְלָתָהּ. הִיא זִנְּקָה מֵחַלּוֹנֵנוּ וְנִשְׁמְטָה שָׁם. אֵין אֵלֶּה כְּלָבִים הַנִּדְמִים לִהְיוֹת כְּלָבִים הַנּוֹגְסִים בָּהּ. זוֹכֶרֶת אֶת הַכֶּלֶב הַכָּחוּשׁ שֶׁרָץ לְאֹרֶךְ הַשְּׁבִיל בַּהֲנִיפוֹ אֶת קְנֵה-הַנְּשִׁימָה הַמִּשְׁתַּלְשֵׁל וְאֶת רֵאוֹתָיו שֶׁל שׁוּעָל? רְאִי כָּעֵת מִי יִפְּלוּ עַל אַרְבְּעוֹתֵיהֶם בִּקְצֵה הָרְחוֹב וְיָבֹאוּ בְּרִיצָה אֶל אִמֵּךְ, גּוֹרְרִים אֶת שְׁיָרֶיהָ, בְּשִׂפְתוֹתֵיהֶם הַמְשֻׁרְבָּבוֹת כְּשִׂפְתֵי כֶּלֶב אֶל ...

קרא עוד »

תד יוז: שיר על סילביה פלאת

  הירייה   פֻּלְחָנֵךְ הִצְרִיךְ אֵל. בְּמָקוֹם חֲסַר אֵל, הוּא מָצָא אֵל. בַּרְנָשִׁים רְגִילִים נֶהְפְּכוּ לְאֵלִים ─ נִמְשָׁחִים לְאֵלִים עַל-יְדֵי הִתְאַהֲבוּתֵךְ שֶׁיֻּעֲדָה לִכְאוֹרָה מִלֵּידָה לְאֵל. אַהֲבָתֵךְ הָיְתָה רוֹדֶפֶת אֵל. מוֹצֵאת אֵל. אָבִיךְ כִּוֵּן אוֹתָךְ אֶל אֵל כַּאֲשֶׁר מוֹתוֹ נָגַע בַּהֶדֶק.                                   בַּהֶבְזֵק הַהוּא רָאִית אֶת כָּל חַיַּיִךְ. נִתַּרְתְּ כְנֶתֶז לְאֹרֶךְ מַסְלוּל כּוֹכָבֵךְ הָעִקָּרִי בְּסַעֲרוֹ שֶׁל קָלִיעַ בִּמְהִירוּת לֹעַ גְּבוֹהָה ...

קרא עוד »

משה דור: מן השירה האמריקנית

    דייויד להמן כשאשה אוהבת גבר   כְּשֶׁהִיא אוֹמֶרֶת מַרְגָּרִיטָה הִיא מִתְכַּוֶּנֶת לְדַאיְקִירִי כְּשֶׁהִיא אוֹמֶרֶת קִיכוֹטִי הִיא מִתְכַּוֶּנֶת לְמֶרְקוּרְיָלִי כְּשֶׁהִיא אוֹמֶרֶת "שׁוּב לֹא אֲדַבֵּר אִתְּךָ לְעוֹלָם וָעֵד" כַּוַּנָּתָה "לְפֹת אוֹתִי בִּזְרוֹעוֹתֶיךָ מֵאָחוֹר בְּעָמְדִי אוּמְלָלָה לְיַד הַחַלּוֹן".   הוּא אָמוּר לָדַעַת זֹאת.   כְּשֶׁגֶבֶר אוֹהֵב אִשָּׁה הוּא בִּנְיוּ יוֹרְק וְהִיא בְּוִירְגִ'ינְיָה אוֹ הוּא בְּבּוֹסְטוֹן, כּוֹתֵב, וְהִיא בִּנְיוּ יוֹרְק, קוֹרֵאת, אוֹ ...

קרא עוד »

ו"ב ייטס: ההתגלות השנייה

    ההתגלות השנייה   סוֹבֵב סוֹבֵב בַּסִּחְרוּר הַנִּפְעָר הַבַּז אֵינוֹ יָכֹל לִשְׁמֹעַ אֶת הַבַּזְיָר; דְּבָרִים מִתְפּוֹרְרִים; עֲמוּד הַתִּיכוֹן נִשְׁמָט; בַּיְּקוּם מִשְׁתַּלַּחַת הֶפְקֵרוּת לִשְׁמָהּ; מִשְׁתַּלַּחַת הַגֵּאוּת כְּהוּיַת־הַדָּם, וּבְכָל אֲתָר אוֹבֶדֶת בַּתְּהוֹם הַדְרָתוֹ שֶׁל הַתּוֹם; הַטּוֹבִים בָּאֲנָשִׁים חִדְלֵי אֹמֶן כֻּלָּם, בְּעוֹד שֶׁחִדְלֵי הָאִישִׁים חֲדוּרִים עָצְמָה מִתְלַהֶמֶת. חָזוֹן כָּלְשֶׁהוּ לָבֶטַח קָרֵב וּבָא; הַהִתְגַּלּוּת הַשְּׁנִיָּה לָבֶטַח קְרֵבָה לָבוֹא. הַהִתְגַּלּוּת הַשְּׁנִיָּה! אַךְ נֶהֱגוּ הַמִּלִּים ...

קרא עוד »

הדיבוק אוחז באנעל אבוק

    כל משורר רשאי, כמובן, לכתוב שירה עלובה כאוות נפשו. אם נפשו חשקה בכך, הוא יכול להתמיד בכתיבה כזאת כל ימי חייו. אולם מה הדין לגבי שירה עלובה, שגסותה תובעת תגובה ספרותית וחברתית חריפה? האם אפשר לשתוק על גסויות רוח שיוצאות אל השוק וצורחות את צרחותיהן המצחינות באין מפריע, לרבות רמזי כזבים ושקרים גלויים?! כזה הוא "שירו" של מואיז ...

קרא עוד »

הכרזה כלפי סיגל

  מאחר שתגובות אחדות הציעו לי להסיר את הפוסט שקרא לסתום את פיה של סיגל נמלכתי בדעתי ומחקתי את הפוסט. עם זאת, גישתי כלפי "סיגל" לא השתנתה.  אינני סבור שיש בבלוגייה מקום לרוח רפאים בלתי מזוהה — מין ריק מוחלט, מין צל עולה מאוב –שמבקרת במקומות של אנשים מזוהים, ומהם אף ידועים, ומותירה בהם ובקינהּ הקבוע (אמיר אור) גללים קטנים ...

קרא עוד »

עוד שני שירים מתורגמים של סטיבן דובינס

  לילות בבית־הקברות   חֲלוֹמוֹת מְתוּקִים, זִכְרוֹנוֹת מְתוּקִים, טַעֲמָהּ הַמָּתֹק שֶׁל אֲדָמָה: הִנֵּה כָּךְ הַמֵּתִים מַעֲמִידִים פָּנִים שֶׁעוֹדָם בַּחַיִּים: הָאֶחָד גּוֹרֵר כִּסֵּא, מְנוֹרָה, פּוֹרֵשׂ אֶת הָעִתּוֹן מֵאַשְׁפָּתוֹ שֶׁל מָאן דְּהוּ, וְאַחַר־כָּךְ יוֹשֵׁב וּמַחֲזִיק אֶת הָעִתּוֹן מוּל פָּנָיו. אֵין זֶה מְשַׁנֶּה אִם הַמְּנוֹרָה מְנֻפֶּצֶת וְעֵינָיו נָשְׁרוּ. אוֹ כַּמָּה מִן הָאֲחֵרִים מִתְקַבְּצִים בַּחֲזִית הַטֶּלֶזִיוְיָה, צוֹחֲקִים חֶרֶשׁ וְחוֹבְטִים עַל מַה שֶּׁנּוֹתַר מִבִּרְכֵּיהֶם. אֵין ...

קרא עוד »

לא מוכן להסתגל לסיגל

  ביומיים האחרונים קרה דבר שלא אירע לי דוגמתו זמן רב.  מישהו סבר, לתומו או שלא לתומו, שאני טיפש. ומעשה שהיה כך היה. שלחתי לאמיר אור תגובה על דברי סיגל בפוסט עדיף גיהינום של חופש מגן עדן של דום שתיקה, והמתנתי לפרסומה. תגובתי היתה חריפה למדי. בין השאר יצאתי להגנתו של חברי ורעי אמנון נבות שהותקף על-ידי סיגל כטרול בלתי ...

קרא עוד »

© כל הזכויות שמורות לגיורא לשם