בננות - בלוגים / / לילית הפרח או החברה הדמיונית שלי-ספור אמיתי
גברת-ילדה
  • חנה ליבנה

    אני ילידת המושבה יבנאל בגליל, כיום אני גרה בהרצליה עם בעל ,שלושה ילדים ושני חתולים. כותבת ומנחה סדנאות כתיבה,ונפגשת עם ילדים מטעם אומנות לעם וסל תרבות לשיחות על ספרים וקריאה. הוצאתי לאור 15 ספרים וזכיתי בשני פרסים ספרותיים, כותבת ספורים לילדים, למבוגרים, שירה ומחזות, חלק משירי הולחנו ומחזה אחד הוצג בתאטרון קריאה.

לילית הפרח או החברה הדמיונית שלי-ספור אמיתי

זכרון ילדות אמיתי ששלחתי למקראה בנושא ילדות וזכרונות

ישבתי מתחת לעץ הזית בחצר שלנו והבטתי בשיירת הנמלים שעברה שם, אפילו לנמלים יש חברים חשבתי, והן הולכות עליזות בשיירה, ורק לי אין אף אחד. ניסיתי ללטף נמלה אחת, היא נבהלה וברחה במהירות. "מי יהיה חבר שלי?" שאלתי בקול. "מי?"
"חני" שמעתי לפתע קול נעים קורא לי, הבטתי לצדדים לא ראיתי אף אחד, "חני!!" חיפשתי שוב מסביב, רק אני הייתי שם.
"חניל'ה" שמעתי שוב, " אני כאן למעלה," הבטתי למעלה על העץ וקפצתי בבהלה, בין הענפים ישבה ילדה וחייכה. "מי את?" שאלתי, "איך הגעת לעץ שלנו?" הילדה קפצה מהענף ועמדה לידי. היא היתה בדיוק בגובה שלי, היה לה שער חום חלק כמו שאני רוצה ועיניים אפורות כמו שלי. "את נראית כמוני!" צעקתי, היא חייכה אלי חיוך נהדר, רגליה היו יחפות והיא היתה לבושה בשמלת משי ורודה כמעט שקופה.
"מי את? שאלתי, "ואיך את.." "ש… שקט," לחשה הילדה, "קוראים לי לילית הפרח, ואני גרה כאן, על עץ הזית, "באמת?" לחשתי, "באמת," אמרה לילית הפרח "ואני אחותך התאומה." "מה???" "כן," אמרה לילית "נולדנו יחד, אבל אותי לא ראו, הייתי שקופה," "אבל אני רואה אותך," אמרתי, "נכון," אמרה לילית, "אבל מלבדך אף אחד לא יכול לראות אותי," "למה את גרה כאן?" שאלתי "לא קר לך? את לא מפחדת?" לילית הפרח צחקה וצחוקה צלצל כמו פעמונים קטנים מזהב, "בכלל לא," אמרה לילית הפרח "למה שאפחד?" "איך לא ראיתי אותך קודם?" שאלתי, "כי לא רציתי שתראי," "ולמה היום כן?" "כי היום," אמרה לילית "היית צריכה חברה."
"את יכולה להיות חברה שלי?" שאלתי במהירות, "בוודאי," אמרה לילית, "בשביל זה אני כאן, בואי נרקוד!"
לילית קמה והתחילה לרקוד, היא הרימה את ידיה למעלה והסתובבה במהירות, אחר כך הניעה את ראשה ואת גופה, זה היה הריקוד היפה ביותר שראיתי בחיי.
"תוכלי ללמד אותי לרקוד?" שאלתי, לילית הושיטה לי יד והתחילה לרקוד ולשיר, קול הפעמונים שלה מלא אותי שמחה ורקדתי כמעט כמוה, מרגישה שאני עפה.
"חני!" שמעתי לפתע את קולה של אמא, "מה את עושה שם? בואי הביתה האוכל מוכן," הבטתי בלילית שעיניה פתאום נראו עצובות, "אולי תכנסי אתי?" בקשתי, "הרי לא רואים אותך," "אני לא יכולה,"אמרה לילית. "למה? תגורי אתי בחדר, נלך יחד לבית הספר, יהיה לנו כיף, בואי, בבקשה," "אסור לי," אמרה לילית וטיפסה במהירות על העץ, "אני יכולה להיות רק כאן באויר החופשי," "אני אפתח חלונות," אמרתי, "אני מבטיחה, גם בחורף," "לא," אמרה לילית "ואסור לך לספר עלי לאף אחד, אני הסוד שלך, מבטיחה?" "אני מבטיחה," אמרתי, לילית הושיטה לי יד מבין ענפי העץ, "את בטוחה שאת רוצה להיות חברה שלי?" שאלתי במהירות לפני שייגמר לי האומץ, "כי אני לפעמים בכיינית כזאת" "את בכיינית?" שאלה לילית בתימהון, קולה של אמא נשמע שוב, "חני האוכל מתקרר!" לילית נעלמה, נכנסתי הביתה. "יופי לראות אותך עליזה," אמרה אמא, ""אני עליזה," אמרתי, "כי יש לי עכשיו…" כמעט אמרתי חברה אבל נזכרתי במה שהבטחתי ושתקתי. אמא לא שמה לב, היא מלאה לי את הצלחת והביטה בי בחיוך כשאכלתי.

יום יום אני מבלה עם לילית הפרח, אנחנו רוקדות מתחת לעץ, ומדברות, אני מספרת לה על בית הספר, ולילית הפרח מספרת לי איך כשנולדנו וחזרנו מבית החולים היא קפצה מהידיים של אמא שלנו ומאז היא גרה כאן, בחצר שלנו. היא אוהבת את שירת העלים, את השמש ואת הרוח, והיא אוהבת להביט בי, "את ילדה נהדרת," היא אומרת לי, ואני מרגישה שהלב שלי רוקד משמחה, אף אחד לא אמר לי מעולם שאני ילדה נהדרת.
"לא עצוב לך להיות לבד?" אני שואלת "את לא בוכה לפעמים?" "לבד?" שואלים פעמוני הקול של לילית "אני אף פעם לא מרגישה לבד, תמיד יש לי את הענפים והשמיים והצפרים ואת הריקודים שאני ממציאה, ותמיד יש לי אותך גם כשאנחנו לא ביחד".
לילית הפרח מלמדת אותי את הריקודים שלה ואני לומדת להמציא בעצמי ריקודים, בהפסקות בבית הספר כשעצוב לי אני זוכרת את לילית הפרח וצחוק הפעמונים שלה, והעצב בורח.

יום אחד חזרתי הביתה ובפי בשורה "היום בהפסקה," ספרתי בהתרגשות ללילית, "הבנות ניסו להמציא ריקוד, פתאום לא התביישתי, קמתי ורקדתי לפניהן את הריקוד שלימדת אותי. הן מחאו לי כפיים ואלינורה שיחקה איתי כל ההפסקה. את חושבת שהיא תרצה
להיות חברה שלי?" שאלתי. "מי לא ירצה?" שאלה לילית.

בלילה ירד גשם. שמעתי את הטיפות נוקשות על הגג ואת הרוח מכה בעצים. קמתי
בשקט והלכתי לעץ הזית, שמעתי את לילית, היא שרה את שיר הגשם. "בואי תכנסי הביתה," קראתי לעברה, "רטוב כאן," לפתע קרן אור של הירח האירה את פניה שזהרו ביו הענפים, "אני אוהבת את הגשם," אמרה וליקקה את טיפות המים שגלשו ישר לפיה. היא קפצה מן העץ והחלה לרקוד ולשיר את ריקוד הגשם, למרות שהיה קר ורטוב רקדתי אתה, כשפסק הגשם טיפסה לילית על העץ ולא ענתה לקריאות שלי.

כשיום ההולדת שלי התקרב הזמנתי ראשונה את לילית. "אני כל כך רוצה שתבואי," אמרתי לה,"את החברה הכי טובה שלי וגם אחותי התאומה," לילית חייכה. "אני אעשה את יום ההולדת בחוץ אם תרצי, העיקר שתבואי," לילית חייכה ושתקה.

חגיגת יום ההולדת שלי היתה נהדרת, היו משחקים הפתעות וממתקים, אלינורה ישבה לידי ואמרה שהיא חברה הכי טובה שלי, וביחד רקדנו את ריקוד הגשם ואני שכחתי להביט מה לילית הפרח עושה. כשכולם הלכו מיהרתי אליה לספר לה יום ההולדת ועל אלינורה, אך היא לא היתה שם, קראתי לה והיא לא ענתה. בלילה מצאתי מתחת לכר שלי פרח ורוד עטוף בסרט זהב נהדר. ידעתי שזו מתנתה של לילית.
למחרת קראתי לה, שרתי את השירים שהיא אוהבת, אך היא לא ענתה. מאז לא ראיתי אותה לעולם.
רק לאלינורה ספרתי על לילית הפרח, זה הסוד שלי ושלה, של החברה הכי טובה שלי.

18 תגובות

  1. חני, לילית הפרח- איזה יופי של שם וסיפור…
    ה"אני" שחבר עם עצמו…
    בסיום חשבתי שהיא תישאר לעולם…:)

  2. חני, איזה סיפור יפה על עצמך האחרת. זה אמנם ספור ילדים, אבל הוא לגמרי מתכתב עם "עצמו הגדול יותר" של ג'ובראן שהעליתי כאן.
    האני שלנו גדול יותר מזה שאיתו אנחנו מזוהים בדרך כלל…

  3. חני הי,
    גם זיכרון גם מהילדות וגם אמיתי — רק סיפור מקסים יכול לנבוע מצירוף כזה.
    מענג ומשמח שסיפרת לנו; נקרא אותו כמבוגרים-ילדים וכילדים-מבוגרים…
    תודה ושבוע טוב — צדוק

  4. איזה סיפור מקסים ,חני יקרה
    מחזיר אלי ניחוחות ראשוניים של גשם ושירת הרוח וצחוק הפעמונים של הילד הפנימי שבתוכנו
    אני שומרת את הספור הזה לעצמי ולנכדתי רומי ובכלל
    ספור מקסים
    שבוע טוב יקרה

    • תודה חנה, רק מי שנפשו כנפשך נושאת בה תמימות טהורה יכול להגיב כך, שבוע נפלא לך יקרה

  5. מקסים חני, מאד נוגע. אני כילדה זוכרת את הגמד סיפורון וכל הדמויות הללו. שהיו קרובות אלי. כמו לילית הפרח שלך.

    • תודה לך אביטל יקרה, כן זה הדמיון שקיים כשאנו ילדים,.. אצל אחדים הוא נשאר, שבוע נפלא לך

  6. איריס אליה כהן

    חני יקרה,
    אני רואה שהתגובה שלי לא נקלטה. אז אחזור על עיקרה, אני חושבת שהכוח של הסיפור העדין הזה הוא גם בהזדהות שמעוררת הילדה, אבל בשבילי בעיקר על הכוח של הדימיון. מאז ומעולם היה בשבילי מרכיב מרכזי בבריאות הנפשית שלי. מאד אהבתי.

    שבוע נפלא.

  7. סיפור מקסים ! נפלא להמחיז !
    לילית הפרח – שם מדליק
    ללילית יש מוניטין כזה רע והנה עשית ממנה פרח – יוצא מן הכלל !

  8. חני מקסים מקסים מקסים. התרגשתי, הילדה הפנימית שלי רקדה אתכן.
    שלם וסגור מבחינת העולם שבנית. ותפוח כדי שכל ילדה בודדה תתחבר לזה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לחנה ליבנה