בננות - בלוגים / / לא תחמוד
סיפור מהחיים
  • שולמית גלאור

    אני מתרגמת מאנגלית לעברית.  עובדת במקצוע זה 25  שנים.  עובדת עם הוצאות לאור ולקוחות פרטיים מהארץ ומחוץ להארץ.  במשך  15 שנים עבדתי בעריכת תרגום התנ"ך לעשרים דיאלקטיים הודיים, עבור חברת WBTC מטקסס.  גרתי בהודו בחיפוש אחר גורו במשך 4 שנים (בין 1977-1980), ושבתי ארצה במפח נפש. בסופו של דבר מצאתי את מה שחיפשתי במקום אחר לגמרי. אחת לשנה אני נוסעת להודו כדי לעבוד על פרוייקט התרגום של התנ"ך. מעת לעת כותבת סיפורים. סיפוריי פורסמו ב"זמן תל אביב".  נשים יקרות,  על דפי הבלוג הזה, אפתח את כל הנושא של נשים מוכות, כמי שהיתה בעברה אישה מוכה בעצמה. למזלי, יצאתי מזה ושיקמתי את חיי.     אני אחלוק אתכן את הכאב שלי, ואפתח "מקלט" לנשים מוכות, המיועד לאלו מכן הנמצאות במקום השפל והנמוך ביותר שניתן לרדת אליו בזוגיות, או לאלו שנמצאות בדרך לשם. נדון יחדיו בדרכים שבאמצעותן ניתן אולי להימנע מן הכאב והסבל המיותר הזה, ובעיקר, לא להגיע לסכנת חיים.     אקשיב לכן, אנסה לתמוך בכן ולייעץ לכן מתוך הניסיון שלי. אשמח לקבל פידבק, ואשתדל לענות על כל תגובה. אשמח אם תתרמו מניסיונכן, ותסייעו לנשים שיבקשו כאן מקלט.

לא תחמוד

 

 

 

                                            "לֹא תַחְמֹד"

 

הרהורים על 10 הדיברות בעקבות ספרו של מאיר שלו, "ראשית" (עם עובד). 

 

באחרית ספרו "ראשית", העוסק בפעמים ראשונות בתנ"ך, תוהה שלו על הדיבר העשירי, "לא תחמוד", שאינו מצוות "עשה" וגם לא "לא תעשה". מוזר בעיניו שמשה בחר לחתום את עשרת הדיברות בדיבר שאין לאיש סיכוי לקיימו. שלו מיישב את הסוגיה ברעיון האשמה: גם אם תקיים את כל 9 הדיברות האחרות, דבר שלדברי שלו אינו בלתי אפשרי, לא תוכל לקיים את הדיבר הזה, שהרי מדובר בהרהורים שבלב, ואין אדם שלא נכשל בהם. מכאן שתמיד תחוש אשם לפני אלוהיך, מתוך ידיעה שאין בכוחך להשביע את רצונו.

 

   חתימת עשרת הדיברות בדיבר "לא תחמוד" אינה מוזרה בעיני. להפך, אני רואה בדיבר העשירי מעין סגירת מעגל לדיבר הראשון: "אנוכי ה" אלוהיך…לא יהיו לך אלוהים אחרים על פני". שהרי על שני חוקים אלה נפלו אדם, חווה והנחש, וגורשו מגן עדן. במה חטאה חווה? בזה שתחילה חיללה את הדיבר הראשון, ואז חטאה בדיבר האחרון. היא חשקה בפרי האסור, "כי תאווה הוא לעיניים ונחמד העץ להשכיל", ומשום שלא כבשה את יצרה, אכלה ונתנה ממנו גם לאדם. אבל לא רק בפרי האסור חשקה. היא התאוותה וחמדה לעצמה את מעלותיו של אלוהים, שכן הנחש הבטיח לה שאם יאכלו מעץ הדעת הם יהיו "כאלוהים יודעי טוב ורע".
 
כאשר התפתתה לאכול מן העץ, הפרה חווה את פי ה". היא לא שמעה בקולו של אלוהיה, זה שרצה בטובתה, והלכה שבי אחרי אל אחר, השטן, ובחרה לשמוע בקולו. באכילת פרי האסור בחרו אדם וחווה בשלושה דברים: בבשר, ז"א בעולם הזה, במוות, ובאלוהי העולם הזה – הוא  הנחש או השטן, הנקרא גם "שר העולם הזה." ובמה חטא השטן, החוטא הראשון? בדיוק בדיבר הראשון ובדיבר האחרון. שכן בראשית דרכו היה מלאך כליל יופי ושלמות וחף מחטא; מלאך שאלוהים אהב וחפץ ביקרו. אך משום שגבה ליבו, והתאווה להיות כאלוהים, הוא שם את עצמו בתפקיד אלוהים, ולכן הורד ממעמדו וגורש. (יחזקאל כח).

   כאשר ניסה השטן את ישוע, הוא נשא אותו אל הר גבוה, הראה לו את כל ממלכות תבל וכבודן, והבטיח לו שיתן לו את כל אלה אם ישתחווה לו. אבל ישוע גער בו: "סור ממני השטן, כי כתוב לה" תשתחווה ואותו לבדו תעבוד." שוב אותו עיקרון כמו בפיתוי של אדם וחווה: השטן מציע לישוע לספק את תאוותו לכוח, שררה ועושר, ובתור בונוס מציע לו את עצמו בתור אלוהיו.

 

   כאשר דורש ישוע על עשרת הדיברות ב"דרשה על ההר" ומתייחס ל"לא תנאף", הוא מראה שאי אפשר לקיים את 9 הדיברות הראשונות (בניגוד לדעתו של שלו), שכן אם הבטת באישה וחמדת אותה, כבר נאפת בליבך. לכן מסכם ישוע, "אם לא תגדל צדקתכם מצדקת הסופרים והפרושים, לא תבואו אל מלכות השמיים." 

  בעיני, ברגע שאתה נוכח לדעת שאין בידך לקיים את מצוות האל, לא תחושת אשמה ממלאת את ליבך אלא דווקא תחושת נזקקות לאלוהים. הסופרים והפרושים של ימינו, אותם אנשים המחמירים בתורה, מקפידים בתרי"ג מצוות ובטוחים בצדקתם, הם אלה שגבה ליבם, הם אלה שבחרו בשר העולם הזה על פני אלוהים. דוגמה מחרידה לכך מצויה בספרו של שלו. בפרק "בעל החיים הראשון" מזכיר שלו את ביקורו של רב חשוב מחו"ל בישראל, שביקש "להשלים בהזדמנות חגיגית זו את מכסת תרי"ג המצוות שלו" על ידי קיום המצווה "אם יקרה לפניך קן… שלוח תשלח את האם." אז טרחו ומצאו בשבילו קן ציפור, גררו לשם סולם, ה"צדיק" טיפס עד שהגיע לקן, גירש את הדוגרת ונטל לעצמו את הביצים.  

 

 

 

4 תגובות

  1. מצוות "לא תחמוד" היא דיבר שכל המפרשים התקשו בו – מראשוני הראשונים ועד אחרוני האחרונים.
    לחלקם תשובות מאתגרות ומעניינות, חלקם פחות.

    מעניין שמכל אלפי הרבנים בהיסטוריה שלנו זה מה שמצא מאיר שלו להביא.
    לא שאני חובבת רבנים גדולה, ויש לי מספיק בקורת משלי, אבל את מאבקו של הרב שלמה ריסקין למען מסורבות הגט והעגונות הוא לא הצליח להכיר.
    גם לא את התרת עגונות וממזרים ע"י הרב גורן והרב עובדיה יוסף.
    את מפעליו הרפואיים של הרב פירר, או את מפעלות הצדקה שהקימה הרבנית קאפח ואת חקר הרמב"ם של הרב קאפח ז"ל והרב רבינוביץ יבדל"א.

    כל אלה ועוד רבים (הרב דרוקמן והגרים.ככה בשלוף. וכל העסוקים בצדקה וחסד)משום מה נעלמו מעיניו החודרות של שלו.
    כמה עצוב.

    • אני חיבת להצרף אליך מיכל, רבנים שחברו לעזר מציון ז"קא ועוד חמקו מעינייו האוהבות זה כל כך מאוס שולמית, ועם כל הערכתי לשלוו ,זה מה שנקרא גזענות לא אינטליגנטית. גזענות אינטליגנטית שוקלת את הדברים על דיוקם ואז מתארת מצב, יש רבנים מאוסים אבל יש גם בני אדם מאוסים שאינם רבנים סתם בעלי מעמד דיקנים, פרופסורים ועוד.

      ובתוך המרחיקים יש גם מקרבים אולי לא ברבנות אך מחוצה לה כן.

  2. מי שאינו חומד אינו חי
    ואכן אהבתי את מה שאמרת כי דווקא זה החומד זקוק ביותר לאלוהים
    ואולי אלוהים הכיאוהב את החומדים
    ואת זה מנסיוני אני יודעת…

  3. רשימה מרתקת.

© כל הזכויות שמורות לשולמית גלאור