בננות - בלוגים / / מגדלים: פרק רביעי
צמחי מעזבות
  • זהר איתן

    כותב טקסטים ומוסיקה וחוקר תפיסה מוסיקאלית. לפעמים מצלם. ספרים: שו-האי מתאמן בהטלת כידון (הליקון-ביתן, 1996); מה יש (סדרת כבר, כרמל 2007). זוכה פרס "טבע" לשירה בפסטיבל המשוררים במטולה, 2007.

מגדלים: פרק רביעי

 

  4. צ'ינג-צ'וֹנג

ספטמבר 2015: המגדלים נשכרים מסין על ידי חיל הנחתים; הנחתים מגורשים בבושת פנים לאחר שאחיינה של המנהיגה העליונה, שהושט למגדלים בטעות, מגלה פגיעה בלתי נסלחת בכבודה.

היה זה ניל היווד המנוח, מודבק על קרטון עבה ומקומט, שהביא את הילה ובבר אל המגדלים.
במשך שלושת חדשי המלחמה הראשונים שמשו שני המגדלים התאומים של NEWTC – New Emirates World Trade Center – כבסיס לוגיסטי מרכזי ליחידת המבצעים המיוחדים של חיל הנחתים, שהוטסה כולה יומיים לאחר הרעש, בחפזה וללא הכנה, ממחנה לז'ן שבצפון קרולינה לדובאי. CSCEC, שעדיין החזיקה בעל כרחה ב 63% ממניות העולם הנושרות, לא יכלה, למרות מחאות האיראנים, שלא להיענות להצעה האמריקנית הבהולה והנדיבה לשכור את המגדלים, ששממו מאדם מייד לאחר השקתם והותירו אותה ללא הכנסות. אלא שבתחילתו של סתיו הגיע אל האי — הגיע בטעות, כמסתבר — זנג צ'אומינג, עוזר הנספח המסחרי של סין באיחוד האמירויות וגם, חשוב מכך, בן אחיו של בו שילאי, נשיא CSCEC ובעלה בנפרד של המנהיגה העליונה.
זנג הצעיר בקש מנהג סירת המנוע ששכר להוביל אותו אל הבורג' אל ערב, היקר במלונות תבל והרביעי בגבהו, שנפרש כמפרש נפילי מעל לחוף ג'ומירה; אבל הספן, שלא צלח את הערבית הקנטונזית המזמרת של הנוסע, הוריד אותו דווקא בחוף מנהטן, ולאחר ששטרות רבים מכפי שידע לספור צנחו אל כף ידו כתשר, התניע במהירות את הסירה וזינק אל הים, נוטש את האחיין-ועוזר-הנספח עם שלושת מזוודותיו מול פתח המגדל המזרחי. זנג ההמום והמתנשף, שהזיעה הצורבת שקלחה אל תוך עיניו הפכה את המגדל שלפניו לבועת ענק מחוררת, כשל על התיל הממעיד שהונח על רצועת הדשא המצהיבה שממול לפתח הלובי, וכשקם, קצת דם זב מפרקי ידיו ומברכיו הלבנות שנגלו מבעד לקרעי המכנסיים, כבר הוצמדו אליו שלושה קנים של SAM-R, אחד לחזה ושניים לראש, וקול מנומס מאד של נערה, כמעט ילדה, במבטא טקסני שלא הכיר, אמר: 
"
Very good afternoon, sir. Nice to see you. How can I help you, sir?."
הדרכון הדיפלומטי שמצא זנג צ'אומינג בתחתית המזוודה השלישית לאחר דקות ארוכות של נבירה, תזזיתי כחפרפרת רעבה וסומא-למחצה מזיעה לוהטת, עבר סריקה מהירה בגוגל-גלס 4.5 של הנחתת המנומסת, שהייתה אמנם מבוגרת במקצת מקולה ומעט מלאה מדי אבל — ציין האחיין ועוזר הנספח לעצמו כשהוא מקשיב לפעימות לבו המאטות ולנשימותיו המתארכות והמתעמקות – מושכת למדי, והוא הובל על ידי סגן אלוף שמן, קד ומתנצל, אל חדר האוכל של הקצינים, שהיה כבר ריק כמעט: רק שני סרנים עמדו והצטחקו, מחזיקים ידיים, ליד חלון שפנה לים, ורב"ט מחוטט העביר שוב ושוב מטלית משחירה על השולחן שלידו, מתיז קצף לבן ממיכל שצורתו כתפוז גדול ומנגב, מתיז ומנגב. אלא שזנג לא ראה כל זאת, ואף לא שמע את קולו של דיק פאוול האגדי ששר בלופ אינסופי מבעד לרמקולי הסרואנד סאונד שהקיפו את האולם כולו את "שיר הנחת" בהקלטה היסטורית מ1937, Over the sea, Let's go men, שכן מבטו נכלא במקום אחר: בתמונה.
התמונה, מודבקת ברשלנות על קרטון עבה ללא מסגרת, שכבר התחילה להתנתק ממנו ולהתדלדל בקצוות, עמדה על שולחן קפה פינתי קטן, נשענת באלכסון על הקיר. היא צולמה כנראה בגאלת הפתיחה, ונראו בה שני המחותנים: חמדאן, יורש העצר, והדוד בו. מעל ראשו של הדוד נרשם, בעטי סימון בצבעים שונים, וכפי הנראה גם בידיים מרובות: Slant, Slopehead, Slopey, Chinky, Ching-chong*. כל מילה נכתבה כמה וכמה פעמים, בגדלים ועוביים שונים, ועל חלקי גוף מרובים. "איזו שנאה עיוורת", מלמל האחיין, כשהוא קם ומתקרב בהיסוס אל התצלום. רק מקרוב ראה שפרט למילות השנאה הודבק לתמונה, מעל פדחתו של הדוד בו, גם גזיר עיתון ישן ובו תצלום של גבר בגיל העמידה, לא סיני, שנראה לו מוכר, ואישה נאה וקשוחת מבט, שהכיר היטב, שמעליהם הכתוב: *Hast thou killed, and also taken possession?*
מאחר ושני הסרנים היו עסוקים עתה בנשיקות ממושכות ועמוקות, עיניהם עצומות, והרב"ט פרש למטבח להסתער על שאריות פאי הפקאן שבמקרר, יכול היה זנג לצלם במהירות ובהיחבא את התמונה על ספיחיה ולחזור לשולחן כדי לסיים בשקט את ספל הטאי פינג — תה מלך הקופים הירוק, שהוגש לו כפיצוי על עגמת הנפש והמכנס הקרוע — לפני שיעלה על המסוק שתשלח השגרירות להטיסו למלון המפרש הענקי שבחוף ג'ומירה.
עוד במסוק, במהלך הטיסה בת ארבע הדקות, שלח זנג את התמונות לנספחות, לדוד בו, ובנוסף – הוא הסס קצת לפני שהוסיף אותה לרשימת המכותבים, בהכירו ככולם את סף הרתיחה המזערי שלה, אבל עצר נשימתו ושלח – לדודה גו, גו קאילאי, המזכירה הכללית של הועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית, נשיאת הרפובליקה העממית, יושבת ראש הוועדה הצבאית העליונה, ועד "הפיכת הלוטוס", לפני פחות מחמישה חדשים, אסירת עולם, רוצחת מורשעת, ולא-אדם.
התמונות פעלו במהירות, והזעיקו לפעולה מהירה לא פחות את שולחיהם של שוכני המגדלים. צרוף המקרים היה אומלל במיוחד: אזכור שמו המפורש של איש העסקים הבריטי שברציחתו, על רקע הברחת מיליארדים מולבנים מצ'ונגצ'ינג לאמירויות המפרץ, הורשעו המנהיגה העליונה ובן זוגה, היום נשיא העולם, דרש משהו מוצק יותר מן התה הירוק הנדיר שהוגש לאחיין המשתנק ומקידותיו הקלות, הנחסמות בידי כרס ענקית, מתדלדלת, של סגן מפקד המחנה.
שבוע לאחר שנחת זנג צ'אומינג סוף סוף במקום הנכון, על גג הבורג' אל ערב, ופנה לחדרו, שלושת מזוודותיו נישאות בידי נער יווני או ספרדי עגמומי וצולע, הייתה יחידת המבצעים המיוחדים כולה – פרט לסגן אלוף אחד, שני סרנים ורב"ט, שהושארו, כל אחד בתא נפרד, במתקן המעצר של בסיס אל דאפרה – בדרכה הביתה, והתאומים המגדלים שוב שממו מאדם, אף שדמי השכירות שלהם, שנותרו חסויים, שולמו מראש עד אוקטובר 2019.
 
* ביטויי גנאי אמריקאים המכוונים לסינים.
** "הרצחת וגם ירשת", מלכים א' , כ"א, י"ט, תרגום המלך ג'ימס.

(המשך יבוא)


 

 

 

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לזהר איתן