בננות - בלוגים / / צייר המלמחות בבלוג של רן יגיל
מספרים בחשיכה
  • אור גראור

    נולדתי ב-1982 בארה"ב ובגיל ארבע עליתי לישראל. רוב השנים, מה לעשות, גרתי בפתח-תקווה אבל בשנים האחרונות זכיתי לגור בתל-אביב. לאחרונה התחלתי דוקטוראט באסטרופיזיקה באוניברסיטת תל-אביב, בהנחייתו של פרופ' דן מעוז. במשך 2007-2008 גרתי בסין בעיר-הנמל שיאמן עם אשתי נגה שלמדה סינית באוניברסיטה המקומית. על חוויות היום-יום שלנו אפשר לקרוא במגזין המקוון של "מסע אחר". הסיפורים הקצרים שלי התפרסמו ברוב כתבי-העת בישראל, ובעיקר ב"קשת החדשה" בעריכת אהרן אמיר. ב-2006 הקמתי, יחד עם יעל טומשוב, את כתב-העת "אלמנך". 2007 הייתה שנה יוצאת מן הכלל. "צהרי יום ראשון על האי גרנד ז'ט" היה בין הזוכים בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ"; יחד עם עליזה ציגלר ערכתי את האנתולוגיה "סיפורי הקשת החדשה"; ובתחילת יוני התחתנתי עם נגה גנני. בינואר 2009 יצא אור בהוצאת טובי ספרי הראשון "צייר המלחמות". התמונה בעמוד הראשי של הבלוג צולמה על-ידי מוטי קיקיון. פרסומים צייר המלחמות צייר המלחמות (הוצאת טובי 2009, ירושלים) שני צעירים מתחרים ביניהם בתחרות האחרונה של חייהם; ילד מוכיח לאביו שגם הוא יכול להיות גיבור; תלמידות בית-ספר עומדות במשמרות זה"ב בכפר פלסטיני; אמא לשניים מתאמצת לזכור את שמה; אישה מחפשת את חברתה שאבדה בציוריו של אדוארד הופר וצייר המלחמות טובל מכחול בצבע ומצייר בכאב את השלווה המופרת. 21 סיפורים בהם הדמויות חיות על הגבול: בין מציאות לדמיון, בין אמנות ליום-יום, בין שגרה לטרור. מטשטשים וחוצים גבולות, הסיפורים מושכים את הקורא לחוות א תעולמו המוכר מזוויות חדשות. צייר המלחמות באינטרנט צייר המלחמות בפייסבוק   אלמנך   אנתולוגיות סיפורי הקשת החדשה: ארבע השנים הראשונות, בעריכת עליזה ציגלר ואור גראור (כרמל 2007, ירושלים). האנתולוגיה מציגה את מיטב הסיפורים מ-16 הגיליונות הראשונים של “קשת החדשה”. בין המשתתפים ניתן למצוא את: נסים אלוני, ענת עינהר, ישעיהו קורן, יהושע קנז, אהרן אפלפלד, יחזקאל רחמים, ש. שפרה, יואב רוזן, בלה שייר, גונן נשר, עדנה שמש, בועז יזרעאלי, ליאורה ורדי ועוד. El Pueblo del Libro, בעריכת ירון אביטוב (Libresa 2007, Ecuador). הסיפור “צייר המלחמות” מופיע תחת השם “Pintor de la Guerra”. משתתפים נוספים באנתולוגיה: אהרן מגד, יחזקאל רחמים, יצחק אורפז, לאה איני, יורם מלצר, עמוס עוז, שולמית גלבוע, מואיז בן הראש, תנחום אבגר, א.ב. יהושע, יגאל סרנה, אורציון ישי, יעל ישראל וירון אביטוב. האסופה הגיעה לראש טבלת רבי המכר ואף שולבה בתכנית הלימוד של כמה תיכונים בעיר קיטו ומחוצה לה. אחד אלוהינו, בעריכת ירון אביטוב ורן יגיל (כרמל 2008, ירושלים). הסיפור "קדיש חיים" מופיע בשער "יש אלוהים". האנתולוגיה כוללת יצירות של 66 מחברים, החל ביוצרים קאנוניים כגון ח"נ ביאליק ולאה גולדברג, וכלה ביוצרים הצעירים ביותר. על המשתתפים באנתולוגיה נמנים, בין השאר: יוסל בירשטיין, זלדה, אדם ברוך, יהודה עמיחי, אהרן מגד ודוד אבידן. על המשתתפים הצעירים יותר נמנים: שהרה בלאו, רוני סומק, יעל ישראל, משה אופיר, אריק גלסנר, נאוה סמל ועוד.  

צייר המלמחות בבלוג של רן יגיל

 

שלשום, לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, פרסם רן יגיל את סיפורי “צייר המלחמות” בבלוג שלו ב-NRG.

להלן שלוש הפסקאות הראשונות מהסיפור:

צייר המלחמות

צייר המלחמות סוגר מאחוריו את דלת הכניסה ומניח במחסן את תיק הגב הגדול והמרופט שמלווה את שירות המילואים שלו בחמישים השנים האחרונות. הוא חולץ את נעליו ושולף את חולצת המדים הדהויה מתוך מכנסיו המאובקים. הוא נזכר בימים עברו בהם אשתו הייתה מחכה לו בכניסה וממהרת לפשוט ממנו את המדים המלוכלכים כדי לזרוק אותם לכביסה; היא נהגה להתלונן שהם מריחים כמו הצבא, ושלאותו ריח אין מקום בחיים האזרחיים. אבל אשתו נפטרה לפני יותר מחמש שנים, ילדיו מתקשרים שבוע מראש לפני שהם מביאים את הנכדים לביקור, וחבריו המעטים נעלמו בהדרגה, בלי להשאיר כל זכר לקיומם. הדירה מדיפה ריח נקי – אף אחד לא מחכה לו במטבח, בסלון או בחדר השינה.

הצייר נכנס למטבח, מוזג לעצמו כוס מים ופותח את דלת המקרר. לאחר סקירה מהירה של תכולת המקרר הוא מחליט שהוא לא רעב ושעדיף שיתרחץ קודם. הוא יוצא מהמטבח, מדליק את הדוד ומתיישב על הספה בסלון. משועמם, הוא מניח לעיניו לשוטט על פני הסלון עד שהן נחות על כן הציור שעומד בפינת החדר, מכוסה בפיסת בד שחור.

צייר המלחמות, שנודע בעיקר בזכות האיורים הרבים שתרם במרוצת השנים לספרי ילדים, חזר היום משבוע מילואים במוצב קרבי מחוץ לג’נין. מאז מבצע סיני מלווה צייר המלחמות את כוחות צה”ל ומנציח בציוריו את הקרבות הרבים ששוטפים את הארץ שנה אחרי שנה. שירות המילואים האינסופי שלו לקח אותו למקומות כמו ג’וּניה, ג’זין, ועכשיו גם ג’נין. אותם מכחולים שבימים שקטים מציירים חיות צבעוניות ודמויות מחייכות, נרתמים פעם אחר פעם לצייר טנקים בוערים וחיילים מותשים. שבוע של ימי פעילות עמוסים עם הקצינים הצעירים בג’נין וחייליהם הצעירים עוד יותר מילא את מחברת הרישומים שלו בעשרות סקיצות חדשות לציורים שיהיו חלק מסדרת “האינתיפאדה החדשה”.

*****

את הסיפור המלא תוכלו לקרוא או בספר, שנקרא גם הוא “צייר המלחמות” (הוצאת טובי, 2009), או בבלוג של רני.

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאור גראור