בננות - בלוגים / / חזרתי מן המנזר
סבינה מסג
  • סבינה מסג

            נולדתי בסופיה. עליתי ליפו עם העליה הבולגרית. התחלת לכתוב בגיל 9 במערה מול הים התיכון, אליה נמלטתי מריב בבית. חוויית ההדדיות וההרגעה שהשפיע עלי הים הסוער וחוויית כתיבת השיר הראשון —יגרמו לי לחפש כל חיי מקומות בהם יש סיכוי להגיע ליחסי אני/ אתה עם הסביבה הגאו-פיזית. כתוצאה מחיפוש של שנים רבות מצאתי לאחרונה את 'ארמון רב תפארת' שלי – בית צנוע על שפת הכנרת.   ספרי שירה למבוגרים:   מושב 1984 הוצאת הקבוץ המאוחד וקרן ת"א הבית במגדל 1987 הקבוץ המאוחד והים הזה ים כנרת 1994 הקבוץ המאוחד ימי מנזר 1992 שוקן 1991 כליל אבן חושן 2003   מן הספרים לילדים החתומים בשם העט עדולה שני הטריים ביותר הם: צעצועים הוצאת עם עובד   שאלות לא קלות הוצאת א"ח                

חזרתי מן המנזר

חזרתי מן ה"כרמל". לא ששהיתי שם כל השבוע, אלא שנדרשו לי עוד שלשה ימים להבין מה עבר עלי ומה כתבתי.  כמו וורדסוורת" שטען כי שיר הוא מה שכותבים כשוך ההתרגשות, כשמעבדים את החווייה מתוך שלווה.

 

 

שֵׁנָה

 

 

הָרֹךְ  שֶׁל   צִפִּית הַפְּרָחִים

   עַל  הַכַּר

בְּחֶדֶר   כְּמוֹ    פֶּרַח

    לְאֹרֶךְ  גִּבְעוֹל  הַפְּרוֹזְדּוֹר

 

 

 

אֶמְצָעֵי  זְהִירוּת

 

 

 

צָרִיךְ לְהִזָּהֵר כָּאן  עִם   הַמִּשְׁאָלוֹת

זֶה הַמֵּמַד

            שֶׁבּוֹ הֵן נַעֲנוֹת

                          מִיָּד!

 

שֶׁיִּהְיֶה  בָּרוּר

לֹא בָּאתִי  לְחַפֵּשׂ  אֱמֶת,

                  לִפְגֹּשׁ  בְּמַלְאָכִים …

 

בָּאתִי בִּשְׁבִיל

          הַהֲזָרָה

 

הַמֵזַרָה שִׁירִים.

 

 

 

 

מִשְנֵּה זְהִירוּת

 

 

זוֹ הִתְגָּרוּת  בָּאֵיתָנִים

לְהִסְתּוֹפֵף

בִּמְקוֹמוֹת

הַהִתְגַּלּוּת

כְּאִלּוּ

זוֹ "סַדְנַת כְּתִיבָה"

"מְלוֹן הָאֲרָזִים" 

 

אָז אַל תַּגְזִימִי

בְּשִׁיטוּט לֵילִי

בַּמִּסְדְּרוֹנוֹת הַחֲשׁוּכִים

 

אוֹ בְּאִזְכּוּר  שֶׁל מַלְאָכִים

 

גַּם רִילְקֵה עֲלֵיהֶם וִתֵּר

 

אִמְרִי  מְפֹרָשׁוֹת

שֶׁאֶת הַמּוּזָה

       אַתְּ רוֹצָה

 

וְלֹא יוֹתֵר!

 

 

 

 

מִן הַגַּן הַנָּעוּל

 

 

הַמִּפְרָץ מָלֵא  סְפִינוֹת   עֲמוּסוֹת מִטְעָן

הַמַּמְתִּינוֹת בְּסַבְלָנוּת

                  לִפְרִיקָתָן

 

אַמְתִּין אִתָּן .

 

 

 

זְמַן מִנְזַר

 

 

כָּל מַחְשָׁבָה  שֶׁעָלְתָה בְּמוֹחִי  אֵי פַּעַם

וְלֹא יָרַדְתִּי לְסוֹף דַּעְתָּהּ,

  דּוֹחָה  אוֹתָהּ בְּלֵךְ וְשׁוּב

                      כְּמוֹ פָּקִיד  

עַכְשָׁו מֻזְמֶנֶת, יֵשׁ עוֹד טַעַם,

אֲנִי פְּנוּיָה בִּשְׁבִילָהּ

אֲקַבֵּל אֶת פָּנֶיהָ,

אֶשְׁמַע מַה יֵּשׁ לָהּ לְהַגִּיד.

 

כָּל זִכָּרוֹן שֶׁצָּף

           וְהִטְבַּעְתִּי אוֹתוֹ בַּנְּשִׁיָּה ,

יֵשׁ לוֹ הַיּוֹם הִזְדַּמְּנוּת שְׁנִיָּה —

שֶׁיַּעֲלֶה, שֶׁיָּבוֹא, שֶׁיַּסְעִיר!

 

 

אֲנִי כְּבָר אֵרָגַע

       בְּאֶמְצָעוּת  כְּמוּסַת מִלָּה מְלֵאָת מֹהַל

וְעִם הַתַּחְבּוֹשׁוֹת הַלְּבָנוֹת

                     שֶׁל שׁוּרוֹת שִׁיר

 

 

 

"כַּרְמֶל"

 

 

חָיִיתִי  כָּאן

בְּמֶשֶׁךְ 3 יָמִים

(טְוַח הָאֵרוּחַ הַמְּקֻבָּל)

אֶת כָּל הַשָּׁעוֹת

שֶׁיֵּשׁ בִּימָמָה

וְעוֹד כַּמָּה

שֶׁלֹּא הָיוּ בִּכְלָל.

 

 

30 תגובות

  1. סבינה המופלאה, השירים עוטפים אותי בקסם.

    • היה קסום. אם כי היתה גם המודעות שאני שומרת כל הזמן ,באופן אקטיבי ,על מפלס ההיקסמות — וכי בין רגע הכל עלול להפוך לשממון.

  2. שירים נפלאים. מבינים מהם שהמסע היה מדהים. נגעת בשמים ובארץ ומה שבניהם, בצניעות ויופי.תפילות פשוטות שאני מתפללת גם, כל יום: לעבוד ולעבוד, בלי כוונות רחוקות.
    נתת הזדמנות למאגרים להתרוקן ולהתמלא שוב.

    • תארי לך, שהנזירות המחמירות כל כך רצו לשוחח איתי וזימנו אותי לפי התור ,להתיישב בחדר השיחות ולשוחח איתן מבעד לסורג.

      • על מה שוחחתן ? חדר שיחות עם סורגים ! מה שאלו אותך? מה שאלת אותן?

        • המסדר הכרמליתי הוא חמור ביותר. הן משוחחות רק מאחורי סורג. הספרנית החמודה הצ"כית שוחחה איתי על תרגומים שונים ל"יוחנן הקדוש של הצלב "– אחד מאבות הכרמלתיתים.

          הבחורה הצעירה מאוקספורד שיתפה אותי בהתלבטויותיה אם להיכנס לזה?!

          אם המנזר סיפרה עלת תולדות המסדר ועל בקשות מהטלויזיה הישראלית שקשה לה להענות להן.

          ועוד ועוד…

  3. ברוכה השבה!
    יפים-יפים. במיוחד אהבתי את הראשון ("שינה") ואת האחרון ("כרמל").

  4. איזה כיף שחזרת. חשבתי עלייך. אהבתי במיוחד את "זמן מנזר" ואת "שינה".

    • תודה,יעל. מה שמוזר הוא שחזרתי אל בית שקט , רוב היום כולו לרשותי (כי בעלי התחיל פתאם ללמוד קבלה ) וזמן המנזר נמשך…

  5. ברוכה השבה. שירים נפלאים ובעיקר אהבתי את האחרון.

  6. מחזור שירים יפיפה, מינון נכון של
    מילים , הפותחים צמצם רחב אל התחושות
    וההתרחשויות.

  7. מירי פליישר

    סבינה
    איזה כיף של שיתוף
    את היא המוזה בהתגלמותה
    אהבתי מאוד את השירים
    הרגשתי את המקום ואת האוירה בזכותך. תודה

  8. סבינה יקרה , הרוך, התבונה והעדינות של שירייך הם התבלינים שעושים חשק להתחפר בהם עד מעל לראש !
    הזדמנות להגיד לך שמנזר הכרמליטים הוא לגמרי תבנית נוף ילדותי…
    ובעניין "סדנת הכתיבה" : לא במלון "ארזים" אמנם אלא ב"עין כרם" לכבודה ולכבודך אעלה את השיר "מראה תשתית"

  9. יופי שחזרת ועם כזו תנובה, יפים השירים עדינים ונוגעים, כטפטוף נזירה על אבני מדרכה אהבתי בעיקר את שינה, ומן הגן הנעול, בעצם את כולם..

  10. גיורא פישר

    שלום סבינה

    זוֹ הִתְגָּרוּת בָּאֵיתָנִים

    לְהִסְתּוֹפֵף

    בִּמְקוֹמוֹת

    הַהִתְגַּלּוּת

    כְּאִלּוּ

    זוֹ "סַדְנַת כְּתִיבָה"

    "מְלוֹן הָאֲרָזִים"

    כמה יפה התיאור הזה של חיפוש אחר מוזת האומנות. הבאת גרסה משלך לכניסה לפרדס. מעשה האומנות הוא הפרדס שאליו נכנסים העוסקים באומנות ויש היוצאים ממנו כמו בסיפור המוכר.
    "זו התגרות באיתנים"
    לא כולם שורדים.
    יהונדב פרלמן בפוסט האחרון שלו כתב יפה :

    אֶת רַעַל הַפִּיּוּט
    הָרַעַל הַפָּשׁוּט

    שמח לשובך
    גיורא

    • גיורא, שמחה מאד לתגובתך.

      כשאני במקומות הטעונים האלה וכל הסיפורים על התגלויות וקונברסיות ששינו חיים של אנשים, החשש שלי לא להחטף למימד הדת.

  11. סבינה,
    הכי אהבתי את "כרמל" ואת "מן הגן הנעול"
    ברמת התכנים, המוזה, כה חמקמקה ואישית היא.
    אחד נחטף אליה ממנזרים ואחר מאהבה אסורה. ויש עוד כ"כ הרבה מקורות השראה.
    נחמד שאת כותבת על זה.

    • איריס, הנושא העיקרי שלי הוא אחרי הכל– הרומן שלי עם המוזה. המנזרים, הכנרת… הכל מקומות להיפגש.

  12. סבינה, ברוכה השבה. אני רואה את החוט המשותף שהוא התדיינות שלך עם המוזה ועם המשאלות. חייכתי כשצריך להזהר עם המשאלות, ואחר כן ראיתי שאת מבקש "רק" מוזה. הייתי אומרת שזו משאלה גדולה ונהדרת:)

  13. ברוכה השבה, סבינה.

    אהבתי את השיר האחרון מאד. למדי אותי את טריק השעות הנוספות ביממה.

    • שחר מריו, אתה לא יודע את הטריק? הרי הכניסה למצב כתיבה מתמשך… עושה את זה! כשאני נמצאת בימים כאלה מחוץ לזמן האזרחי, הסידורי, החברתי — אני נמצאת בנצח. חלק מהמשיכה למצבים כאלה, זה לא רק כדי לחזור עם שירים חדשים, זה מילוי הבטריות של היציאה מן הזמן הליניארי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לסבינה מסג