בננות - בלוגים / / מועד בית – שיעורים מורכבים בעניין פשוט
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

מועד בית – שיעורים מורכבים בעניין פשוט

 

 

  

מועד בי"ת

 

בָּאוניברסיטה אני רואֶה

אותך בקצֵה המסדרון עובֶרת,

בקֶצב עגְבותיִךְ מדבֶּרת

פּוֹסעת בצִדו של המַרְצֶה.

עֵת מִזָּוִית עינךְ אני נראֶה

מֵישִיר מבט בלוֹנְג-שוֹט כמו בְּסרט,

רֹאשךְ לא סַב, את רק יותר גוהֶרת

אל פרצופו המיֻזָּע והרוצֶה.

כך פעם בשעתי עלַי נתלֵית –

אך מי אני פֹה? רק סטודנט טירון.

את ממשיכה בהִלוּכךְ המתנשֵׂא

אבל עלַי מין רֹגַע משתלט:

אני ממתין, קהל של מסדרון,

לראות איך מן השַׂק יֵצֵא לו המרְצֶה.

מתוך "שיעורים מורכבים בעניין פשוט"

המשך ל'מועד אל"ף'
http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2626&blogID=182

למועד גימ"ל –  
http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2834&blogID=182

 

 

20 תגובות

  1. "שיעורים מורכבים בעניין פשוט"-יפה!

    • תודה, ללי. "שיעורים מורכבים בעניין פשוט" הוא שם ספרי הבא, וזה מתייחס לענייני הלב כמובן….והשיר?

  2. באמת שורה בלתי נשכחת, "שיעורים מורכבים בנושא פשוט", כמו שיש ואריאציות על נושא מוזיקלי, בחרת בנושא שאפשר לכתוב עליו כל כך הרבה, לרבות ספרי שירה מלאי תובנות וזכרונות ומטאפוריקה. אהבתי גם את שתי השורות האחרונות של השיר ואת המשחק המהופך עם הניב הידוע.

    • איריס, תודה. חיי הלב הם נושא שאף פעם לא הולך פשוט… ייסורים ואקסטזה. למרות שאנחנו בהרגשה שזה צריך להיות ככה. אולי בגלל זה אף פעם לא נפסיק להתעסק בזה.

  3. באמת שורה בלתי נשכחת, "שיעורים מורכבים בנושא פשוט", כמו שיש ואריאציות על נושא מוזיקלי, בחרת בנושא שאפשר לכתוב עליו כל כך הרבה, לרבות ספרי שירה מלאי תובנות וזכרונות ומטאפוריקה. אהבתי גם את שתי השורות האחרונות של השיר ואת המשחק המהופך עם הניב הידוע.

  4. סונטות שיקספיריות – הדור החדש?

    מצחיק ושנון. בין שיר ילדים להומור שחור.

  5. יעל ישראל

    נהדר. סוף סוף שירים סקסיים.

    • תודה יעל, אבל למה הסוף סוף?

      • חוששני שהעונג המילולי, כמו זה שמסב שירו המענג של אמיר אור כאן, הופך להיות נחלת מעטות בלבד. ישנה השחתת טעם מתמדת ובלתי פוסקת שיש לה גורמים רבים. אחד העיקריים שבהם הוא ז"אנר ספרות הנשים בפרוזה הישראלית החדשה. זהו מכבש של רדידות לשונית נוראי. הטלנובלות כמובן, הן בנותיו החורגות של הז"אנר הזה, ומשיגות אותו בתפלותן, בכלומיותן ובהשחתת כל מה ששונה ועמוק. אבל גם הרומנים למשרתות, בעברית תקנית ומעלה, גם הם משחיתי טעם זדוניים.

        • תודה רנה,
          ואת מזכירה לי שמרוב עניינים של ציד המעשנים, תקינות פוליטית, וסיקסטיז שכחתי למלא את הבטחתי ולפרסם אחרי מועד אל"ף ומועד בי"ת גם את מועד גימ"ל.
          לזכותי רק ייאמר שמועד גימ"ל זה מועד למאחרים כרוניים. מחרתיים.

        • והאמת שאני לא מכיר את הז"אנר. תביאי איזו דוגמה לזעזוע?

  6. אכן הסוף המר היה צפוי כבר במועד אלף
    "משפחת המורכבים" זה דבר לא פשוט ואף דוקר (תערוכת רישום מומלצת בגלריה ונטה בירושלים "משפחת המורכבים")
    שני שירים נהדרים!

  7. גם כאן, אוהבת את הקצב והמילוליות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור