בננות - בלוגים / / באגל דמעה, בגרגר של חיטה
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

באגל דמעה, בגרגר של חיטה

 

   

 באגל דמעה, בגרגר של חיטה

חזרתי מפסטיבל השירה הבינלאומי של טטובו, מקדוניה, עיר שמי שעוד זוכר חדשות מ-2001 מכיר אותה כמוקד מלחמת האזרחים בין בדלנים אלבנים לממשלה המקדונית.

 


שמו הרשמי של הפסטיבל 
DITET-E-NAIMIT'', נקרא על שם המשורר האלבני הרומנטי נָאים פראשֶרי, שחי בחצי השני של המאה ה-19. פראשרי כתב בפרסית, טורקית ויוונית, אבל לראשונה – כתב גם באלבנית,  ואף תרגם לאלבנית את האיליאדה והאודיסיאה. פראשרי היה משורר ובה בעת פקיד עותומני רם דרג – ראש מחלקת הצנזורה של איסטנבול, לא פחות… באותו זמן כתב בעילום שם גם שירי תמיכה בפטריוטיזם האלבני.

הפסטיבל נפתח מתחת לזיקוקי דינור בין שתי שורות נערים ונערות אוחזי לפידים בלבוש אלבני מסורתי שעמדו לצד פסלו של פראשרי ויצרו לנו מסדרון חי אל אולם הפסטיבל.

לצד משוררים מרחבי העולם (בין השאר גרמניה, ארה"ב, צרפת ודנמרק, וכמובן גם קרואטיה, קוסובו, אלבניה ומקדוניה) קראתי בפתיחה את "השפה אומרת" בשפתו, העברית. 

התמונה כאן עם המנחה אנה ועם המשוררת הגרמניה ששמה נשכח ממני, היא דווקא מטקס הסיום, שנערך באותו מקום, ובו קראתי את "הברברים – סיבוב שני". 


 


פראשרי היה גם חסיד של הזרם הבאקטשי – זרם סוּפי שהגיע לאלבניה בלחץ החרמת המסדרים הסופיים בטורקיה. עם עליית 'הטורקים הצעירים' לשלטון וחילון המדינה על ידי אתאטורק נאסר על הבאקטשים, שסבלו עוד קודם מרדיפות של המוסלמים הסונים, להמשיך ולקיים את מנזרי הדרווישים שלהם. באלבניה, מקדוניה וקוסובו הם רכשו מאמינים רבים, וביניהם, יש אומרים, גם שבתאי צבי 'שלנו'.

הבאקטשים מוקירים את האמנויות והשירה, והגיעו גם הם לפסטיבל בראשות הבאבא מונדי, המורה הרוחני השני בחשיבותו במסדר העולמי. הם אף הזמינו אותנו אליהם ל'מוּהאבֶּט' –  לארוחה טקסית במנזרם.


המנזר היפהפה – ה'הַאראבּאטי טֶקֶה' – נבנה על ידי אבְּדוּראהְמן פאשה שאחראי
 לרוב שכיות החמדה בעיר. בתמונה כאן – מקום ההתוועדות של הדרווישים עם המעיין ופיתוחי העץ הנפלאים.

 

 


לאחר שבאבא מונדי נשא לפנינו דרשה על הסופיזם הבקטשי וענה לשאלות ששאלנו, הלך והתברר לי סוד קסמם. שוחחתי אתו ארוכות.

הבקטשים הם שיעים, אבל ממש לא בנוסח האיראני. הם מתפללים רק פעמיים ביום, נשים יחד עם גברים כשווים,  שותים אלכוהול, ולא מתפללים לכיוון מכה.

לאסלאם יש לדעתם פירוש פנימי והוא זה החשוב: "אם ברצונך לדעת את האל – דע את עצמך". 
וזאת למה? כי העולם כולו מצוי באל:

"אם תשאל אותנו, הדרוישים, היכן הוא האל, נאמר: 'באגל דמעה'. 
די בגרגר חיטה אחד כדי למצוא את האל היוצר רבבות עולמות."

האל הוא באדם, באני ובזולת, ולכן הבקטשי אינו מתפלל לכיוון מכה, אלא לנוכח פנים כלשהם – של דרויש אחר, או אם הוא לבד – אפילו תמונה או ראי ישמשו אותו.

איך כל זה מיתרגם לפרקטיקה של יום יום? בעבודה. "האל אומר: לך עשה מעשים מועילים. השטן אומר: ישַן", מסביר הבאבא, ונאה דורש נאה מקיים עמד שם ועזר לערוך לנו שולחן ערוך עמוס כל טוב לכֵרה אדירה של בשרים מעושנים, נתחי כבש מהבילים, מיני ירק, כבדים טחונים, מחית פלפלים קלויים, ראקי ויין.

 


מחוץ למנזר – בתי מלאכה של שנות החמישים שלנו, שוק ירקות וגם עצים להסקה. אבְּדוּראהְמן פאשה בנה
לא רק את ההאראבאטי טקה, אלא גם את המסגד הצבעוני של טטובו, מסגד יוצא דופן שכולו פיתוחים צבעוניים בצורות גיאומטריות, מהמסד ועד הטפחות, מבפנים ומבחוץ, משטיח התפילה המכסה את כל הרצפה ועד הכיפה, היוצאת דופן עוד יותר (גלו למה).


 


באחת הקריאות באוניברסיטת טטובו, בין ממטר לממטר במזג האוויר החורפי, גיליתי פסל סביבתי מוזר במיוחד, אבל כנראה עכשווי לגמרי. כוננית ספרים סחופי רוח וגשם שהפכו למרכיב פלסטי בפסל. 
לשאלתי הציצו החברים האלבנים בספרים וגילו שם את כתבי מרקס ואנגלס. נקמה מתוקה? הומור אלבני? קינה? \
בבלקנים כל אלה כנראה אינם סותרים זה את זה.

 

 

 

51 תגובות

  1. נפלא

  2. היי אמיר
    מדהים מקסים. מקום עם השראה.
    להתראות טובה

    • לטובה,

      ערכתי סיור בין הבלוגים ונתקלתי בשיר שהעלית ביו-טיוב. התאריך היה קצת ישן ולכן אני מגיבה כאן.

      אהבתי, ממש אהבתי, גם את השיר וגם את הביצוע, מפתיע ומרגש.

      חוה

      • לטובה גרטנר,

        באופן אישי, ערכתי סיור בין הבלוגים ונתקלתי בשיר שלך קיס מי.

        התכוונתי לתת לך כאן מחמאה. ולהגיד לך שהשיר מצא כן בעיני וגם הביצוע

        אבל, משום מה, מכיוון שזה הבלוג של אמיר אור, כנראה כל אחת טורחת לחפש את התגובות של אמיר אור לדבריה.
        ואינה מסתכלת ימינה ושמאלה.

        אני רואה בזאת תופעה די מוזרה. חשבתי שכולן קוראות גם תגובות של אחרים. אבל לא אנחנו שואטות לקראת אמיר, אור כמה נפלא, כמה נהדר, ולא טורחות אפילו לקרוא בשולי הדרך. וגם אם אמיר לא מגיב, זה לא נורא.

        אחר – כך אתן מתפלאות על כך שאני נתפסת אצלכן כשונאת נשים. ואולי אצלך אמיר כקצת אגרסיבית אבל לא הוא!!!

        בנות, באמת, כמה נהדר, כמה מלבב, טוב שחזרת אמיר, ומה איתכן, האם דעתכן קלה עליכן, שאמיר הפך משאת נפש וכל דבר שהוא מעלה מיד זוכה לתרועות הדרן.

        ולך אמיר, צר לי את התמונות האישיות שלך לא התחברתי אליהן כל כך.

        ומכיוון שממילא אין לך זמן לענות כרגע והבלוגים בבננות סתם נתקעים.

        תקרא לי איך שתקרא לי, אבל גם אותך אין זה מעמיד באור הולם, אלא אם כן אתה זקוק לקריאות ההתפעלות כאן.

        למען הסדר הטוב, והטעם הטוב, כלשתתפנה תחזור לבננות, ככה זה נראה אקצהיביזיוניזם לשמו.

        אני מקווה שתקבל את דברי ברוח טובה, וכהצעת יעול. אני מקווה שאת המשובים שלך תוכל לקבל בינתיים מן הפסטיבלים, לפתוח בלוג אחר בלוג ולא להתייחס.

        ובכן, תחשוב על זה, לעניות דעתי יש לזה טעם לפגם.

        חוה

        • אמיר,

          זו הייתי אני, לא א.נ.,

          ואם ענית לבנות האחרות – דייני.

          באשר לתמונות שהעלית – האישיות, לא יודעת זכרתי אותך אחרת.

          נ.ב.,
          אתה יכול להמשיך לא לענות.
          זה בסדר

          רק תיידע אותנו מתי נערך פסטיבל שער.
          חוה

          אגב, בשר כבש אני ממש לא אוהבת, יש לזה טעם נלווה וריח נלווה, אבל אם ערב לך. בתיאבון.

          • הי חוה, אמנם אני בדרכי למיטה אבל קראתי עכשיו את שני הפוסטים האחרונים של אמיר ואת שרשרת התגובות ורק אנצל את ההזדמנות שאת כאן כדי להסביר לך קצת על הבלוגיה (אם תרצי את הסברי כאחת שקוראת את רוב הבלוגרים וקצת מבינה את דרך הכתיבה-קריאה-תגובה שבבננות).
            אז ככה: יש כאלה שממש מכירים אחד את השני ואפשר לראות את זה בהופעות משותפות שלהם ואז האמנים מעלים הזמנות לבלוגים שלהם. יש כאלה שמגיבים בבלוג כלשהו ולא חוזרים ויש כאלה שאוהבים את השיחה. לא חושבת שיש מקום לשפוט מי מהם. סך הכל זו רשת אינטרנטית וזכותו של כל אדם להתנהלותו. אם את רוצה בעצם להגיד משהו למי מהם אז הכי פשוט זה לכתוב אצלם בבלוג כי שם הם בטוח קוראים ויש כאלו שאפילו בבלוגים שלהם לא עונים. כמו שכתבתי, כל אחד כאן מתנהל כרצונו וזו זכותו ואני כמגיבה מגיבה אצל מי שנעים לי להגיב אצלו, מכירה הכרות וירטואלית חלק מהכותבים ונהנית להגיב אצלם ובמחשבת עומק יודעת על עצמי שלפני הערך הספרותי של האדם חשוב לי האדם שעומד מאחורי המילים. קרי: יחס אנוש, התנהלות בסיטואציות שפה ושם עולות ומצריכות תגובה. שמתי לב שאם האדם מצטייר לי כאדם לא נעים אין לי שום עניין ביצירה שלו.
            לדעתי, הזדמנות נדירה מאפשר לנו האינטרנט לחוש ולשמוע את היוצרים גם מעבר ליצירה ואני נהנית מהחוויה ומשתדלת ללמוד מזה ומזה.
            המשך ערב נעים שיהיה לך, וליל מנוחה,
            סיגל.

          • תודה לך סיגל,

            אכן מעין סיור כזה ערכתי. ואכן ראיתי שיש כאלו שממש לא עונים. ויש כאלה שכן. לא תמיד אגב התגובות שלהם ממש באות מן הלב, אלא כדרך אנשים מלומדה. ובכן, טובה גרטנר היא בהחלט אחת שמגיבה, אבל איני רוצה ללכת כאן רכיל.

            אדמיאל קוסמן, מעלה שיר, הרהור או כל מה שלא יהיה ואין הוא מגיב וגם זה בסדר.

            פשוט הערתי לאמיר, שהוא מעלה פוסטים ונעלם. הדינמיקה אצלו היא התפתחות של דיאלוג יותר סוער ופחות סוער.

            אני אכן מבינה שאמיר עסוק כרגע, אז אפשר היה לדחות את כל הרשמים הללו ולהסתפק בהודעה שלרגל פסיטיבל כזה או אחר ואיני מזלזלת חלילה, או לרגל הוצאת חוברת כזו או אחרת הוא יעדר עד שהכל יסתיים.

            ככה, כמו שזה נראה כאן זה נראה קצת כמו פארסה, ואיני רוצה ללעוס מה שכבר כתבתי.

            לפחות אמיר, עם קוצר הזמן החל להגיב, למרות שהשאלות האמיתיות הן מה קורה במפגשי שירה בינלאומיים כאלה ואחרים.
            אבל את זה נדחה לאחר כך.

            בכל אופן סיגל, תודה על העצה שבאמת נתנה בחום לב.

            ולאמיר, ברי לי שאינך אוהב את הסגנון שלי הפעם וגם זה בסדר, לפחות הגבת לכל אלו שקדמו אותך כל כך בברכה על שובך.

            אני רק מקווה שלכשהכל יתסתיים תעלה כאן משהו שאפשר יהיה להשתעשע, כי הכל כבר נעשה רציני עד אימה.

            וזה בסדר אם לא תגיב.
            חוה

          • מה שאת בעצם אומרת חוה, זה שאת רוצה שאמיר ידווח על תנועותיו ויפרסם באופן שאת רוצה שהוא יפרסם, כי פרסום שהוא שיתוף של חוויות איננו יצירה בעינייך, ואם כבר שיתוף אז שיהיה קצר ובזמן. אלו דברים שקשה אפילו לדרוש מבעל, כל שכן מבעל בלוג שזכותו לדרכו.
            לא? 🙂
            בכל אופן פגשתי בבננות מידע על הארועים הקרובים השבוע ומביאה אותם לכאן שתהיי בעניינים:

            http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=13637&blogID=236

            http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=13631&blogID=241

            לסיום, גם אני כמוך אוהבת אצל אמיר את השירים, הדיונים והכי הכי את המשחקים, אבל אוהבת את הבלוגיה כמו שהיא ונהנית ממה שיש, כולל הערצה למה שקורה לאנשים כשהם נמצאים בחוסר זמן כלפי הבלוגיה , כי שם החיים, המציאות, העניין, הלמידה וכנראה גם החומרים שמהם נובעת לימים היצירה.

            המשך יום נפלא שיהיה,
            סיגל.

          • סיגל חמדתי,

            ובכן, תודה על האינפורמציה.

            ברי לי לאיזה אירוע אני רוצה להגיע משלל האירועיו.

            יהיו הלינקים שהבאת כאן, נר לרגלי, ובדיוק התכוונתי קצת להתחפף מחיפה לעבר תל-אביב.

            תודה מקרב לב.

            אגב, איני מתייחסת לאמיר לא כמו אל בעלת, או מאומה דומה לכך.

            אמיר הרגיל את אנשי הבלוג שלו לדינמיקה מסויימת, וקיימת אולי ציפיה שהדינמיקה תימשך. איני רוצה להכביר מילים על מה שאירע כאן, אבל לעת עתה הוא ענה לכולם, כדרכו בקודש.
            אז, הכל שפיר ותקין.

            אני מקווה שאוכל לראות אותו ואת עדי עסיס ואת שולמית אלוני ועוד אחרים בתל-אביב.

            ושוב תודה לך סיגל
            על גילויים אנושיים שלך.

            חוה

  3. ניכר על פניך שאתה נסער ומטולטל ממה שלשונך טעמה, אוזניך שמעו, עיניך ראו ולבך הרגיש.

  4. מירי פליישר

    תורה מופלאה. וההתבוננות באדם אחר או במראה-גאוני.
    שמחה שייצגת את השירה הישראלית
    ושמחה שחוית חוויות שכאלה ותוכל להמשיך ןלשתף כרגיל. היית חסר

    • מפגש מרגש, תמונות מלאות השראה. באיזו שפה דברו המשוררים בינם לבין עצמם?

      • רות, דיברנו באנגלית ובצרפתית עד כמה שניתן, אבל היו גם כאלה שנזקקו לחברים מתווכים.

        אבל היו גם שפות אינטרנציונליות יותר, כמו ריקודים לצלילי זמרת אלבנית 🙂
        זה נמשך לתוך הלילה, ובהפוגות גם קראנו זה לזה איש בשפתו.

    • באמת גאוני. כל הדרך שלהם היא "כופרנית" ביחס לאיסלאם הסוני האורתודוכסי, אבל באופן רליגיוזי באמת, כפי שאני מבין את המלה.
      מירי יקרה, חסר היה גם לי… ולצערי זו תקופה כה עסוקה שעדיין אני בקושי מצליח להגיע הנה.

  5. ברוך השב אמיר, מרתק!!

  6. המסגד שובה לב. הצורות הגאומטריות שמצויירות באופן רפטביבי, ערבסקות, הוא חלק מפילוסופיית חיי הסופים, כנראה. הכל דומה, אחד: אתה, אני, הוא, וכולנו מראות של הבורא בבריאה האינסופית.
    ההלכה המוסלמית (השריעה) מגבילה את האמנות האיסלמית ואינה מותירה יצירת דמויות של בני אדם, לא בציור ולא בפיסול, כמו ביהדות..
    מוזר או לא, המגן דוד שם, בתקרה..:)
    "הטריקה", המנזר הזה, בצבע ירוק וכנראה המקורות שלהם ממצרים. (עד כמה שידוע לי)
    הסופיזם מרתק, אין מה לדבר…

    שמחתי לראות שאתה ממשיך ליצג אותנו בכבוד, בארועים בינלאומיים, "השפה אומרת" הכל וגם "הברברים-סיבוב שני".

    הגב נתפס רק מלחשוב על האינטנסיביות של מי שפועל לטובת השירה..:)
    טוב שחזרת כי חסרת, אמיר.

    • תמי יקרה, לא ברור מה מקור המסגד הזה, היחיד במינו. התמונות שעל התקרה הן אכן בניגוד לאיסלאם הסוני שמתיר רק ערבסקות ועיטורים.
      המנזר אינו ירוק, והבקטשים נמנים על השיעה העלווית, ששורשיה באיסמעיליה, בחצי האי ערב, אבל קשה למנות את ההשפעות. המייסד, חג'י בקטשי ולי חי בטורקיה במאה ה-14.
      לצערי אמשיך לחסור מהבננות והבננות יחסרו לי – עד שוך תרועת הפסטיבלים, פתיחת שנת הלימודים בהליקון וכו'. זמן שכזה 🙂

  7. נקרא ונראה כמו לילה אחד מתוך האלף 🙂
    וולקאם באק

  8. יפים המראות שהבאת לנו ,אמיר,וכמה נכונים דברי הדרוויש הסופי
    ברוך השב.

  9. הבאת פיסת חיים. תודה.

    ולבקר במקדש סופי… משאלת לב.

  10. שלום לאמיר.
    אולי העיטורים דומים קצת לכאלה שנמצאים בכיפת הסלע? ואולי זה מיוחד שכיפת המסגד היא תקרתית ולא משמשת כחלל עגול אלא יותר צנועה כאילו?
    נראה לי שלפי כמות העיטורים ולפי הצבעוניות שלהם אז אולי זה שימוש בסגנון מה שידוע כבארוק תורכי כמו מסגדים שנבנו בתורכיה. אני יודע שהבארוק התורכי זה סגנון שידוע בהמון עיטורים שלקחו קצת מהאדריכלות הצרפתית.
    רציתי גם לומר תודההההה על אז וגם לחוה. בינתים הסתדר לי עם החברה שלי ומחר אנחנו נפגש ואני מתגעגעעעעעע.

    • הי תום

      אני ממש שמחה לפגוש אותך כאן.
      לפעמים צריך לתת לזמן לעשות את שלו, והדברים מסתדרים.

      אכן, אמיר בענייני לב, נזהר בך ועודד אותך, אפילו יותר ממני.

      מאחלת לך בכל מאודי שיהיה לך מפגש אוהב הכי שבעולם. יפה לך השם תום.

      ממני אליך
      חוה

    • שלום תום, איני יודע הרבה על הברוק הטורקי, אבל זה באמת ברוקי, וגם ההשפעה האירופית ניכרת בתמונות שעל התקרה. אולי בתצלום זה לא נראה כך, אבל התקרה עצמה דווקא כיפתית ועגולה כרגיל.
      חושב שהתכוונת לתקרת הכניסה עם העמודים, שגם היא מוזרה – כמו שטיחים, ובמרכז, כמו שתמי שמה כבר לב, יש מגן דוד.

      אני בטוח שגם החברה שלך התגעגעה אליך והפגישה היתה נפלאה.

  11. איזה טיול כיפי. וגם כיף לקרוא מה שעבר עליך, ועל התרבות הזו. אני מתגעגעת לנסיעות כאלה במשלחות. נתקלים בתרבויות זרות ומוזרות, וזה כל כך מרגש ומעשיר.

    • יעלה, היה מעניין וגם מהנה. אבל זו לא משלחת – בכל נסיעותיי לאורך השנים הוזמנתי אישית, מלבד פעם אחת שיצאתי במשלחת.

    • יעלה, היה מעניין וגם מהנה. אבל זו לא משלחת – בכל נסיעותיי לאורך השנים הוזמנתי אישית, מלבד פעם אחת שיצאתי במשלחת.

  12. תַּלְמָה פרויד

    ברוך שובך אמיר מן הבקטאשים. ומעניין איך נשמעות האיליאדה והאודיסיאה באלבנית.
    נו, אם בעברית אפשר… 🙂

    • לאמיר,

      כאשר תידום תרועת הפסטיבלים למיניהם, אפשר יהיה לשוב ולהגיב.

      אני מעדיפה כאשר מתקיים דיאלוג בבלוג שלך.

      והרי עוד פסטיבל נכון לפניך, הלא כן?

      בוודאי תיידע אותנו בהמשך על- אודותיו.

      חוה

    • תודה, תלמה יקרה, ומסתבר שגם מטאטא יורה 🙂
      יוונית עתיקה, אגב, די מיתרגמת בנוחות לעברית, מלבד המשקלים המלעיליים שלטשרנחובסקי בעברית אשכנזית היו קלים, אבל לא עוד…

    • לתלמה פרוינד
      פרופ' גלוקר, מומחה עולמי ואחד המומחים הגדולים שהיו כאן ליוונית עתיקה טען שתרגומו של טשרניחובסקי לאיליאדה ולאודיסיאה הוא הקרוב ביותר לשפת המקור מבין כל התרגומים לשפות אירופאיות שהוא מכיר. והוא הכיר שפות רבות על בוריין.

      צר לי אבל מה את מסיקה מזה על היחס שלך לשפה העברית, לאפשרויותיה ולנמהרות מסקנותיך השעונות על העדר מידע ממשי?

  13. ברוך השב! יופי של מקום וחוויה.
    אולי אני דרוישית? אהבתי: "אם תשאל אותנו, הדרוישים, היכן הוא האל, נאמר: 'באגל דמעה'.
    די בגרגר חיטה אחד כדי למצוא את האל היוצר רבבות עולמות."
    זה "שפינוזי" משהו, לא?
    המסגד כל כך יפה. האם זה מגן דוד בתקרת המבואה?

    • לוסי, תודה. חזרתי לערימת עבודה עד הגבות:) אבל בכיף.
      וכן, זהו מגן דוד, כפי שאנו קוראים לו, אבל הסמל היה בשימוש דתי ומאגי בהודו עוד לפני שהגיע לאזור שלנו, וכשהגיע, לא הגיע רק אלינו.
      רק בימי הביניים הוא הפך לסמל היהודים.
      אשר לשפינוזה, זה דומה אבל גם שונה. שפינוזה היה פאנתיאיסט, כלומר חשב שהאל = היש או הטבע, ומכאן התבטאותו DEUS SIVE NATURA(אלוהים או הטבע).
      הבקטאשים הם פאנאֶנתיאיסטים, כלומר סבורים שהיש כלול באל וחלק ממנו, אבל אינו זהה לאל (שהוא יותר מן הטבע).

  14. היי אמיר, שמחה שנסעת, שמחה שחזרת.התמונות מקסימות.אהבתי במיוחד את כוננית הספרים.הבלוג ואתה חסרים בתוך עומס העבודה הלא מעיק.בכל אופן מקווה שכשתיעלם תרועת הפסטיבלים ילבלבו.

    • שירית, אכן, עכשיו הכל אצלי מלא בפסטיבל בינלאומי אחר, "שער",
      ומקווה שהוא יעשיר את הכוננית שלנו במשהו 🙂

  15. הי אמיר, אני קוראת כאן את ברוך שובך וגם אני קצת בברוך שובי ושמחה לקרוא פוסט כה מעניין זה שלך. נראה שבאמת הסופיזם הבקטאשי הילך עליך קסם ובאמת נשמע הכי הגיוני מכל הדתות גם בעיני שהעוצמה וההדר נמצאים בתוכנו פנימה.
    לגבי השינה אינני בטוחה שהיא מהשטן כי באופן אישי אני מאוד אוהבת שנגמר יום ולישון כמה שיותר, כך אני מרגישה ממש ממש חדשה בבוקר שלמחרת ומלאת אנרגיה. בכלל יש לי אמונה ששינה בריאה למוח ולבריאות ולכן אני מתחברת לבקטשים רק בחצי. בעניין האל הפנימי
    וגם חצי בעניין הדמעה וגרגר החיטה. באגל הדמעה לא ממש נמצא לי כוח מעולם. למעשה בעיניי זו חולשה והייתי מוכנה לוותר עליה לולא הייתי מאמינה שצריך לאפשר להן לדמעות להתבטא מידי פעם, אבל רק אם הן חייבות, וממש לא מחפשת בהן מהאלוהי כי אז יש צורך לקדש אותן והן ממש לא.
    הכל הכל הכל נשמע כמו חוויה שזכית לחוות, ונפלא שזכינו שתייצג את ישראל בנקודות מנקודות בעולם.

    • סיגל, בשלב זה של השנה ושל היום, כשהפסקתי לעבוד רק לפני שעה קלה, מי אני שאגיד מלה נגד השינה?

      אבל הוא מתכוון כמובן לבטלה.
      ובדמעה – לרגש.

      ומסכים אתך שיש רגשות אלוהיים יותר, אבל איך אפשר לעמוד בפני המטפורה היפה והקונקרטית (אולי דמעת שמחה?)

      • כנראה שנחלדתי כי התייחסתי לאגל דמעה כאל אגל דמעה ואל גרגר חיטה כאלה גרגר חיטה רק כאל דברים קטנטנים מהחיים ושכחתי מכל עניין המטאפורות שמאחורי המילים. לפעמים החיים מושכים אותי מהיצירה אל מציאות של פשטות עד שגרגר חיטה מצטלצל לי מקסים אבל אני לא ממש מתחברת לכל המשמעויות שהוא מייצג.
        עכשיו שעזרת לי עם המכשול האלצהיימרי המבצבץ שלי אני בהחלט יכולה להסכים שיש ברגש אלוהות…לגמרי. עכשיו צריכה רק פנים אל מול פנים וכשברגש עסקינן מצידי אפילו לסגוד, ולהמציא חגים דתיים סביב כל מבט.

        • בדיוק, סיגל חגים דתיים סביב כל מבט 🙂
          זה לא רק ש"האל באדם" אלא גם לגמרי קונקרטי.
          כנגד תפיסות דתיות מופשטות מצד אחד, ותפיסות מקטינות-אדם מצד שני. תסתכל עליי, אומר הבקטשי, אסתכל עליך, וניזכר שאנחנו פה, יחד.

  16. שלום אמיר,
    קשה מאד להתפלל כשפניך לזולת. אם איש דת כלשהו עלה על זה- כל הכבוד לו.
    פעם דיברנו על גורדייף- שאגב, שאב חלקים נרחבים משיטתו מהמסדרים הסופיים הללו- ואכן, גם בריקודים שהוא הביא למערב חייב הרוקד להביט בעיניהם של שאר הרוקדים אם הריקוד כיוון אותו לשם, ולרוב זה המצב. מנסיון אישי, הדבר קשה מאד והוא חלק מהותי מהעבודה הרוחנית. אני רק מתארת לעצמי איזו חוויה עוצמתית (וסליחה על הקלישאה) יכולה להווצר כשאתה ממש מתפלל מול אדם או מול ראי. אולי בגלל זה הם מתפללים רק פעמיים ביום, אבל בשיתוף עם הנשים. אין ספק שאדם מתרכך במצב הזה.
    שלומות,
    יעל
    נ.ב. התמונה שלך לצד מדף הספרים המתפוררים משעשעת מאד ויוצרת אמירה שנונה למדי על ספרים, משוררים וגשם.

    • יעל, הריקודים הגורדג'ייפיים האלה קשים ביותר בעיקר בגלל הקואורדינציה שהם דורשים. ריקודים סופיים דורשים בעיקר התמסרות ואומץ (ניסית, אני מניח, להסתחרר כך? הראש עף).
      אבל הדרווישים המחוללים בקוניה של היום הם בעיקר אטרקציה לתיירים.
      הבקטשים, כך העיר ידיד את עיניי, ניצלו מהגורל הזה דווקא מפני שנרדפו…
      התבוננות בראי היא דבר מדהים. עשיתי מדיטציה כזו בהודו, אבל היא משמשת אותנו גם בהליקון, בביה"ס לשירה , וכאן התוצרים הם לא רק פנימיים.

      ספרים, משורר וגשם 🙂

      • לאמיר, תודה על התגובה.
        אני מסכימה איתך שעיקר הקושי בריקודים נובע מעניין הקואורדינציה. יחד עם זאת, כיוון שהם מכוונים לאתגר גם את המרכז הרגשי, לעתים הקושי הוא דוקא שם: השוואה ושיפוט, קשר עם האחר, נפרדות והשתייכות, מפגש עם גבריות ועם נשיות, ובדיקת ההשפעה שיש לרגשות הללו על הגוף ועל השכל. הרי אלה ריקודים שיש לרקדם בקבוצה, לא לבד בבית.
        טוב, הרחבתי מספיק:)
        היי! יורד גשם !!!! יש רעמים!!!הללויה!
        יום טוב
        יעל

  17. וְהָיָּה כִּי
    יסְתַּכֵּל עַלָי
    וְאֶסְתַּכֵּל עַלַיו
    מִסְתַּכֵּל עָלַי
    שֶׁמִסְתַּכֶּלֶת עַלַיו
    וְהָיָּה כִּי
    אֶשְׁאַף אֶת שְׁינְשׁוֹף
    וְישְׁאַף אֶת שֶׁאֶנְשׁוֹף
    וְאֶשׁאַף אֶלַיו
    וְהָיָּה כִּי
    אֶדְמַע
    וְאַגֶּל
    וַאָגַרְגֶּר
    וְאֶחֱטַא
    כִּי אָז
    אֶשַן וְאוֹכַל כִּי יָכוֹל אוּכַל,
    לִפְעַמִים.

    • שיר יפה. האם 'גם אני' היא כותרת השיר או הכינוי שבחרת? ואולי שניהם? 🙂
      קשה לי עם הפועל 'מסתכל'. למרות שזאת אכן הפעולה, משהו בחזרה עליו מרדד את הביטוי. 'מתבונן' הוא רוחני מדי, 'מביט'-לא יודעת, 'רואה'- בכלל שונה, 'מבחין'-כנ"ל. אולי צריך להיות באמת 'מסתכל'. אולי 'צופה'? לא. אני מניחה שהקדשת לשאלה הזו מחשבות עמוקות יותר משלי.
      כך או כך-נגע מאד ללבי והבהיר את מה שניסיתי לומר בתגובה שלעיל, רק רהוט יותר.
      יעל

      • לאמיר,

        מקווה שהפעם תתייחס. קצת קשה לי להתייחס למסגדים מקדונים ואחרים.

        ואולם, יפה בעיני המיצוי של באגל דמעה, בגרגר של חיטה.

        בלי שום קשר, נסעתי היום לתל-אביב ולקחתי עימי את חוברת רשות היחיד. היה אור יום והיה לי יותר קל לקרוא.

        מאוד אהבתי את השירים של המשוררת, המתארת, כיצד היא וחייה הפכו נפרדים זה מזה. המוטיב הזה חוזר במספר די רב של שירים, עד כמה שהספקתי לעיין.

        אהבתי מאוד, אבל מאוד גם את השיר המסיים על הפתיחה בקפה, על הפתיחה בשוליים שנזלו מן הקפה, המים שהיו בו יותר מקפה ועל הקפה שנשפך בחזרה אל הכוס – וכמובן הגורל,
        סיפור המעשיה של עליסה בארץ הפלאות, בצורה כל שהיא מתהפך לגורל רע ומר.

        האם הקיום האנושי שלנו הפך כל כך נורא, עד שחיינו מנותקים לחלוטין מעצמנו, על העובדה שהקיום האנושי מתואר במילים כל כך חגיגיות, יפיפיות מגווניות, צבעוניות ועוד, ועוד וכי גורלנו על כי היינו בני אנוש מלכתחילה הוא גזירה רעה.

        חלק מן השירים הייתי צלולה, וחלק מהם קראתי בעייפות נוראית.

        כאן בבית פשוט יש יותר מידי גירויים ובחוץ יכלתי לקרוא.

        אחזור ואקרא בחוברת בשנית.
        אני אכן מתעתדת להגיע לפסטיבל, לפי התאריכים הנקובים.

        בהצלחה, חוה

        • חוה, שמח שיש לך ויזה לתל אביב ותגיעי לעבור גם ב"שער" אל השירים והמשוררים 🙂

          אפשר לראות חיי אנוש בראי או גם בקפה, בכל מקרה אני חושב, העולם הוא מראה אחת גדולה.
          העולם הזה הוא אולי כלא ליצורים שאנחנו – משוגעים, אמנים, ופושעים במידה זו או אחרת. אבל לחיות כאן כבני אנוש הוא כנראה להיות במין בית ספר, ונדמה לי שהשיעור הראשון הוא להבין שזהו שיעור.

          • לאמיר,

            לא רק שיש לי ויזה לתל-אביב, אפילו מאוד רציתי להישאר. גם היו עלי מזומנים בשפע. הבעיה היתה היכן להישאר לישון. ועוד, אתמול זה היה קצת מוקדם.

            התקשרתי לכמה צימרים, וביקשו שאגיע אחרי עשר עד שמונה בבוקר. וזה כבר היה די מגעיל וגם הייתי עיפה, כי לא ישנתי יומיים. אתה יודע, אלו שמשכירים לפי שעה וחצי לזוגות ואחר – כך מחליפים מיד את הסדינים.
            (אולי אתה לא יודע?)

            מכיוון שאני מכירה כמה בתי מלון לא יקרים וחביבים שאוכל לשהות בהם ללילה (אתארגן בהתאם) עם הזמנת חדר והכל ואגיע מצוחצחת, כמו חנל'ה בשמלת השבת. (לאו דווקא בשמלה הלבנה) והשירים, ובכן המרכז נראה לי מוזר. הרבה חנויות היו סגורות. והמיתון די מורגש.

            מה שהמה דווקא היו רשתות הקפה,
            אפוא הימים של פעם?

            נקווה שהפסטיבל יהיה ארוע יחיד במינו.

            ושוב בהצלחה
            חוה

    • זה המקום ששירת האהבה משיקה לשירה המיסטית ואין מפריד 🙂
      והחיוך הוא לכבוד ה"לפעמים" האנושי כל כך של השיר הזה, שמפריד אותו הפרדה שלמה משתי הסוגות בצורתן הקלאסית.

      • לאמיר,
        הצילומים יפהפיים ומזכירים לי במידה רבה את בולגריה,
        בה ביקרנו לפני כשנה.
        הנוף ממש דומה ,וכן גם הכיפה שצילמת.
        ממש מעורר געגועים עבורי-כי עבורי זה היה טיול שורשים שלא הסתיים.
        אגב באיזו שפה מדברים המקדונים?הגענו בטיולינו בבולגריה למקום יפהפה ,בגבול מקדוניה, עם מוזיקה ,אוכל ויין מעולה.עיר של יקבים וגבעות חול שמזכירות את דאלי.
        יישר כוח על העשייה.
        מיכל פ.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור