בננות - בלוגים / / הודו 13 – מייסור
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

הודו 13 – מייסור

 

 

הודו 13 – מייסור

הסטודנטים מתייצבים גם למחרת. מורה כאן הוא כמו גוּרו, והתלמידים ממלאים את כל מצוותיו בצייתנות גם מחוץ ללימודים עצמם. זוהי המסורת מסבירים לי אחדים, ואילו אחרים מבקרים השיטה, וטוענים שהפרופסורים מנצלים ללא בושה את תלותם המוחלטת של התלמידים בהם. אלא שפרופסור מאהאדווה הוא לא פרופסור טיפוסי – הוא עממי, חם, ומדבר עם השרת ומוכר הקוקוסים באותה טבעיות שהוא מדבר עם מנהל מועדון או קולגה מהאוניברסיטה. תלמידיו פשוט אוהבים אותו, וגם אני.

מהאדווה מעלה על הוואן שלו ארבעה סטודנטים ואנחנו נוסעים לקריאת שירה שלי בעיר הקטנה מאנְדְיה.  מאהֶנדרה כאן גם היום ולידו מאדהוּרה היפהפיה, ואיברהים ומוקאבל מתימן. בקולג' התלמידים כבר מחכים בכיתה, כשהבנות יושבות מימיני והבנים משמאלי. לא מערבבים פה. אחרי דברי הברכה מניחים זר פרחים על צווארי, ואני קורא להם משיריי, מסביר ומספר. לרווחת התלמידים שהאנגלית שלהם לא באמת מספיקה לשירה, פרופ' מאהאדֶווה מתרגם להם סימולטנית לשפת קאנאדה. 
אני מספר להם על משפחת סבתי שנרצחה כולה בשואה, ומסביר מה זה "ארבַּייט מאכְט פְרַיי". הם שואלים אותי אם אני חושב שהשואה קרתה מפני שלא היה בגרמניה חינוך הומניסטי, האם יש תקוה לשלום, והאם שירי האהבה שקראתי נוצרו מנסיוני האישי או מהתנסותם של אחרים.

 

בִּירָה

 

לָרֶצַח הַמֻּשְׁלָם אֵין סִבּוֹת, אָמַר,

לָרֶצַח הַמֻּשְׁלָם דָּרוּשׁ אוֹבְּיֶקְט מֻשְׁלָם,

כְּמוֹ שֶׁהָיָה אָז בְּאַוְּשְׁוִיץ.

לֹא הַמִּשְׂרָפוֹת, כַּמּוּבָן, אֶלָּא כְּמוֹ

אַחַר כָּךְ, מִחוּץ לִשְׁעוֹת הָעֲבוֹדָה, אָמַר

וְהִשְׁתַּתֵּק

מַבִּיט בַּקֶּצֶף

וְלוֹגֵם.

 

הָרֶצַח הַמֻּשְׁלָם הוּא אַהֲבָה, אָמַר.

הָרֶצַח הַמֻּשְׁלָם לֹא מְבַקֵּשׁ דָּבָר מֻשְׁלָם,

רַק לָתֵת

כְּפִי יְכָלְתְּךָ.

אֲפִלּוּ בְּזִכְרוֹן הַלְּפִיתָה, הַחַיִּים עֲדַיִן

נֶצַח. אֲפִלּוּ הַיְלָלוֹת שֶׁעִרְסְלוּ אֶת הַיָּד,

אֲפִלּוּ הַשֶּׁתֶן שֶׁנָּפַל כְּמוֹ חֶסֶד עַל הַבָּשָׂר הַקַּר,

אֲפִלּוּ הֶעָקֵב שֶׁהֵעִיר עוֹד אֵינְסוֹף,

אֲפִלּוּ הַשֶּׁקֶט,

אָמַר.

מַבִּיט בַּקֶּצֶף.

 

נָכוֹן, עֲבוֹדָה הֲגוּנָה

מְשַׁחְרֶרֶת הַרְבֵּה, אֲבָל

רֶצַח מֻשְׁלָם אֵינוֹ מְאַבֵּד

אֲפִלּוּ טִפָּה אַחַת.

כְּמוֹ שְׂפָתַיִם שֶׁל יֶלֶד, הִסְבִּיר,

כְּמוֹ חוֹל וָקֶצֶף,

כְּמוֹ שֶׁאַתָּה

שׁוֹמֵעַ,

שׁוֹתֶה וְשׁוֹמֵעַ. 

 

אני יושב בחדרי עם מאדאפָּה ומאדְהוּרה שמראיינים אותי נמרצות בענייני ישראל ושואה לעבודות הדוקטורט שלהם, ואני מספר להם על משפט אייכמן, קצטניק, וסיורי אושוויץ לנוער. הזמן עובר במהירות, ומגיע פאטיל לקחת אותי לארוחת ערב בביתו.

פאטיל ואשתו, ראג'ני, גרים מחוץ למייסור על אדמות הכפר האראג'אנה בין שדות האורז והדקלים של הכפריים. ביתם מוקף עצי ג'אק, דקלים ובמבוקים ענקיים שעליהם עשרות קופים ילידי המקום. הקופים לא מפחדים מבני אדם – ראג'ני מאכילה אותם יום יום ומכירה כל אחד מהם בשמו. בשביל-הכניסה יושבת פְּרֶנה, סטודנטית לזואולוגיה שלומדת את התנהגות הקופים וצופה בהם מבוקר עד ערב, חמושה במצלמה. הודות לראג'ני אפשר לראות פה את הקופים מקרוב. היום תיעדה פְּרֶנה איך אמא קופה עם תינוק בן שבוע מרשה לבתה בת השנה לשאת את אחיה הצעיר ולטפל בו. זאת התנהגות רווחת אצל קופי הלאנגור, היא מסבירה, אבל לגמרי יוצאת דופן אצל הקופים האלה, שהם מסוג המקאק בונָט. 

אנחנו יושבים על מרפסת הכניסה ולוגמים תה, והקופים מתלהקים סביבנו, ובייחוד הצעירים שבהם.  הם לא מניחים לנו לרגע, אומרת ראג'ני, ככה שאם אנחנו באמת רוצים מנוחה אנחנו צריכים להיכנס הביתה.

פאטיל הוא קבלן אמיד, והבית בנוי בטוב טעם ומלא שכיות חמדה, שבכללן גם צילומיו עטורי הפרסים של הבן הצלם, שאמאנְת', שנוגעים גם לעין וגם ללב – עיניה הערוֹת של ישישה קמוטה, קלוז אפ על ילד קבצן מחלון מכונית, נשים פורשות יריעות סארי שמתנופפות כמו במין מחול מיסטי.

מרכז הבית הוא פאטיו שמשמש גם להופעות מוסיקליות, ומעליו קבועה סבכה נגד נמרים. מאז שנמר טרף להם כלב, הם מכניסים לקראת שקיעה את כל הכלבים והחתולים הביתה. אנחנו יושבים לאכול ראגי רוֹטי –  מין פיתה שחורה מתירס אדום שראג'ני  אופה במו ידיה, ומקנחים בפירות.

 

מההתחלה – http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=22620&blogID=182


המשך: http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=22767&blogID=182

 

 

6 תגובות

  1. מקסים והפעם ניחוח ביתי נעים והשיר "בירה" מצמרר ביופיו אכן מכונת רצח מושלמת ובאיזו דבקות פולחנית הם הפעילו אותה איזו שליחות לדבר על הנושא הזה שם אמיר ,תבורך
    שבת טובה לך שם בהודו

    • "דבקות פולחנית"?! לא חשבתי על זה ככה. אולי יש בזה מן האמת.
      ניסיתי להבין את הראש הנאצי הזה במונחים אנושיים דווקא, גם אם מעוותים, שהרי בני אדם ולא מפלצות עשו את הדברים האלה, ועל כן זוהי אופציה אנושית, כלומר אופציה קיימת ועומדת שיכולה תמיד גם לחזור.

      • כל דבר שנעשה מתוך מכאניזם של ,בסך הכל עשיתי מה שאמרו לי ,הייתי נאמן לפקודות יש בו דבקות פולחנית, של פולחן מסוג אחר – פולחן הרשע
        ונכון בני אדם עשו את זה ולא מפלצות
        אבל בני אדם שהמצפון שלהם הסתייד והם פועלים מתוך אוטומאטיזם של מבצעי פקודות
        לצערי גם היום…

  2. תודה אמיר
    פעילותך אכן מבורכת
    יצוג נאה לארצינו הקטנה והיפה
    שאוחזים בה שניים
    וכל אחד טוען שלו התינוק
    ולהבדיל מהסיפור התנכי
    אכן לשתיים התינוק
    ואת התינוק הזה אפשר לחלק
    תמשיך לכתוב
    השיר שלך מצמרר
    תודה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור