בננות - בלוגים / / להיות או לא להיות
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

להיות או לא להיות

 

 את הדברים שאני מביא כאן כתבתי ב-2001, כחצי שנה לפני הפיגוע במגדלי התאומים ולאחר שהשתתפתי בפסטיבל "Poetry Africa" בדרבן, דרום אפריקה. זו הייתה נסיעה די טראומתית. ניצלתי בנס ממוות מתקיפת  שודדים, אבל גם הוכיתי בהלם למראה בתי הספר האיסלמיים שם (המוסלמים הם מיעוט בטל שם, אבל יש כבר מחתרת איסלמית באיזור קייפטאון) ועוד יותר מכך מעוצמת השנאה של העולם השלישי לישראל, ומסיבותיה.  העורכים בעיתונות ראו במאמר משהו הזוי, ולא פרסמו אותו בשעתו.  

 

 

להיות או לא להיות 

מוסר וצדק הם מעניינו של כל אדם המבקש לשמור על צלם האנוש שבו, ומניעת עוול היא חובתה של כל חברה אנושית. אבל החברה בישראל אינה עומדת מול שאלות אלה בלבד, אלא קודם כל מול שאלת קיומה שלה. במלים אחרות, אנו עסוקים עדיין בשאלות אתיות שאיננו יכולים להרשותן לעצמנו כפי שהן: "האם יש לישראל זכות שליטה על שטחים ביהודה ושומרון"? "האם יש לעם הפלשתיני זכות להתנגד בכוח לכיבוש ודיכוי"? –

קשה לקבל זאת, אבל במבט היסטורי השאלות המוסריות הכרוכות בסכסוך הישראלי-פלשתיני הן שאלות שתוך דור אחד או שניים עלולות להיכתב על המים, בצד שאלות אתיות דומות, כמו זכותם של האינדיאנים על אמריקה הצפונית, או זכותם ההיסטורית של הסרבים על קוסובו.

 

לאחר 53 שנות עצמאות בחינת עמדתנו מתוך ספק ביכולת קיומה של ישראל עלולה להישמע לרבים כתבוסתנית או פרנואידית, אבל זוהי בדיוק הבעיה: כוחנו הוא במובנים רבים האיום הגדול ביותר על בטחוננו. עם כל הקושי, עם הטרור, ועם האיום על הנורמליות הקולקטיבית והאישית שלנו, אנחנו עדיין רחוקים מלנסח לעצמנו את השאלה במונחים של הישרדות: להפך, כולנו בטוחים בכוחה הצבאי, הכלכלי והטכנולוגי של ישראל, כולנו בטוחים בתמיכתה האיתנה של ארצות הברית בקיומנו ובביטחוננו, ובכוחה האדיר להשליט את רצונה על העולם. ביטחון זה הוא שהוביל אותנו עד עתה לקוצר ראייה היסטורי שקשה להגזים בחומרתו. 

תולדות האנושות מלאות בתהפוכות בלתי צפויות אך לעיתים מהירות למדי: איש לא צפה את התמוטטות ברית המועצות בתוך שבעים שנה בלבד, ולהבדיל, לפני השואה, מדינה עברית ריבונית לא הייתה אלא חלום רומנטי רחוק מן המציאות. תהליכים כלכליים, תרבותיים ודמוגרפיים צוברים תנופה לפני שהם גורפים איתם את המציאות החברתית והמדינית המוכרת לנו, אך רבים מתהליכים אלה אינם סמויים מן העין אם רק נטרח לתת עליהם את הדעת.

 

ראשית:

גם בלי שום קשר לישראל, הגל הפונדמנטליסטי האיסלאמי המתעורר בכל מקום מאיים לשטוף כל מדינה מוסלמית, להכות במערב השבע בכל אמצעי, ולהפעיל טרור חסר פשרות גם במדינות שבהם המוסלמים הם מיעוט. ישראל, הניצבת כטריז מערבי בבטנה הרכה של "אומת האיסלאם", צפויה לספוג ראשונה את מכתו של הגל הענק הזה ברגע שיאגור את התנופה הדרושה, ובטרם יתעשת המערב משלוותו המדושנת. כבר היום המומנטום של הג"יהאד מתגבר בטור הנדסי: היום עשרה מתאבדים, מחר אלף. יתרה מזאת, גם בלי "שאהידים" כאלה, בעתיד הלא רחוק דור חדש של נשק השמדה המוני, כמו וירוס קטלני במיוחד או מטעני חבלה אטומיים, עלול לעמוד לרשותם של טרוריסטים באופן נגיש יחסית. לישראל אין עומק אסטרטגי ודמוגרפי מול איום כזה.

 

שנית:

משקלה הקריטי של תמיכת יהדות ארצות הברית בישראל צפוי להתגמד ביחס לתהפוכות הצפויות בעצם אופיה של מעצמת העל הזו, היחידה כרגע בעולם. הרוב הפרוטסטנטי הלבן של ארצות הברית עומד להפוך למיעוט, וסביר להניח שקבוצת הרוב  ההיספאנית תמצא במוקדם או במאוחר את הדרכים להשתלט על מוקדי הכוח הכלכליים והמדיניים שם. למותר לומר, שזאת תהיה ארצות הברית אחרת לגמרי, שבמקרה הטוב תמיכתה בנו צפויה להתפוגג, ובמקרה הרע תיישר את הקו המדיני שלה עם צינורות הנפט של המזה"ת הערבי.

 

ושלישית:

בישראל עצמה שעון החול הדמוגרפי פועל בכיוון אחד, והיחס המספרי בין יהודים ללא יהודים עתיד להשתנות ובסופו של דבר להתהפך. ריבוי טבעי והגירה בלתי חוקית של פלשתינים מקרבים כל יום את מהפכת הזהות שתעבור על ישראל גם בעל כורחה.

 

משום כך, בין אם נאהב זאת ובין אם לא, בפתח האלף השלישי הבעיה העומדת בפנינו יותר מתמיד היא עצם יכולתה של מדינת ישראל לשרוד לאורך זמן במזרח התיכון. השאלה המתחייבת היא כמובן,  האם אנחנו יכולים לעשות משהו ביחס לכך, ואם כן, מה?

לאור הצפוי, ברי למי שעיניו בראשו שבמזרח התיכון מדינה המושתתת על זהות דתית יהודית, על הפלייתם לרעה של תושביה האחרים, ועל דיכויו של עם ערבי, עומדת בפני ברירה היסטורית חדה ופשוטה: מצד אחד דבקות בקו ציוני נוקשה עם סבירות גבוהה לחורבן פיסי גמור, ומצד שני פשרה מדינית ובחירה מרצון בשינוי קווי זהותה של המדינה.

 

לרוע המזל אנו בוחרים בזגזוגים חסרי כיוון בין שתי האפשרויות בלי מודעות שלמה לברירה ולהשלכותיה: הצורך בפשרה מדינית והשגת שלום עם כל שכנינו הוא היעד האסטרטגי הראשון במעלה של ישראל, ותנאי הכרחי להמשך קיומה. צורך זה מובן כבר על ידי מרבית הציבור, אך לא בכל חומרתו: אם בעלי שיחנו הפלשתינים ייאותו לפשרה היסטורית בגבולות שישים ושבע, עלינו לקבל הצעה זו מיד, בשתי ידיים, ובשמחה. יתרה מזאת: לנוכח האיום האסלאמי הסכם מדיני שאין עמו רוח של נדיבות ופיוס היסטורי אמיתי עדיין איננו מענה ראוי.  עד כה מה שלא רצינו לתת כמחווה של פיוס, הוכרחנו בסופו של דבר לתת תחת לחץ ותוך הסלמה של השנאה כלפינו. עלינו לפעול אחרת.

 

במשך שלושים וחמש שנים השפלנו, נישלנו וניצלנו את תושבי יו"ש ועזה, ובכך הידקנו סביב צווארנו את מעגל הקסמים שלהם: הדיכוי, העוני, השנאה והטרור.  

יצרנו לנו אויב שאין לו הרבה מה להפסיד, במקום ליצור לעצמנו שותף שאיתו ניתן לבנות עתיד כלשהו בכברת ארץ זו שבין הירדן והים. יצרנו עוני וכשל חברתי המחמירים את הבעיה הדמוגרפית במקום לאפשר יעדים חברתיים סבירים שיעודדו תכנון משפחה והשקעה ביחיד. כבר עכשו ברור שככל שיחמיר המצב בשטחים, יותר ויותר יתועלו כל כשל שלטוני, כל מצוקה כלכלית וכל כבוד רמוס אל מלחמת קודש "באויב הציוני" במקום אל עשייה קונסטרוקטיבית שם.

עלינו לחדול מלדרוש "הדדיות" של מחוות, ולהשתמש בנקודה היסטורית זו בעוצמתנו הכלכלית על מנת להשקיע בשטחים, להעלות את רמת החיים של תושביהם, לשקם את גאוותם האישית והקיבוצית, וליצור לעצמנו פרטנר לדו-קיום היסטורי ארוך זמן. דומה שגם העוולות והקורבנות האישיים והציבוריים שגרם הסכסוך הישראלי-פלשתיני יבואו ביתר קלות על תיקונם מתוך מפנה היסטורי כזה, שבו יתגלה  בהדרגה לכל הצדדים שהנדיבות, הפיוס והשלום הם שכר עצמם. בנפשנו הוא, ואין לפנינו כרגע יעד אסטרטגי חשוב מזה.   

הוא הדין במדינת ישראל עצמה. שיתוף כל אזרחי המדינה והזדהותם עמה הוא כורח היסטורי קטגורי. הכרה במיעוט לאומי ערבי איננה פתרון אלא מסמוס הבעיה ודחיית הקץ. עלינו לשאוף לחברה שוות זכויות וחובות לכל אזרחיה, חברה שבה יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים יוכלו להשתייך אליה מתוך הזדהות, גאוה ושוויון. עלינו לחתור לאלתר לכינונה של מדינה אזרחית מודרנית בלי הבדלי דת גזע ולאום, שכן רק מהפכה מחשבתית, חוקתית וחינוכית תוכל להביא לניטרולם של מטעני הנפץ הלאומיים והדתיים, המונחים כיום מתחת לכל בית בישראל.

 

בכל פעולותינו, בארץ ומחוצה לה, ראוי שנאמץ לעצמנו מבט רחב ומרחיק יותר, ונכונן על פיו את כל מהלכינו. עלינו להכיר במצב החירום ההיסטורי שבו אנו מצויים, ולהתחיל מיד בבניית חוסן חברתי ומדיני בטרם ישטוף אותנו הגל הפונדמנטליסטי, בטרם ישתנה מערך הכוחות העולמי, ובטרם תקעקע הדמוגרפיה את אופיה הדמוקרטי של המדינה ותכתיב את מהלך ההיסטוריה.

כדאי שנפקח עיניים: שעון החול הולך ואוזל מדי שנה, מדי חודש, מדי יום.

 

                                                                             אמיר אור

 

 

המסקנות שלי לגבי הכיוון אליו אנחנו חותרים לא השתנו. באותה שנה פרסמתי ב"הארץ" את "אחים בדם", שמדבר על פן אחר של המסקנות האלה. על בסיס לאומי משותף ועל אתוס משותף שאיתם נוכל להמשיך הלאה. 
ב"
היסטוריה" מיקמתי את השואה הבאה במאה העשרים ושלוש פלוס, אבל בכלל לא בטוח שיש לנו כל כך הרבה זמן. 

51 תגובות

  1. שולמית אפפל

    אמיר, טקסט מהדהד בעצמות. בניו יורק רבתי אתה כבר רואה היטב את בדמוגרפיה עובדת. על כל השאר אני אפילו פוחדת להתייחס. פני הדורות הבאים כפני הצ"אווס…בור מתלהם על מרבצי נפט.

  2. להתמוגג=להתפוגג?

    מדינת כל אזרחיה – אולי חלום. ואני הצעתי כי על הר הבית יבנו בית תפילה לשלש הדתות, לסמל התפייסותן וכל הנובע מכך. מסגד כנסיה בית כנסת.
    (גם איש לא פירסם את ההצעה).
    מדינת כל אזרחיה. כמובן יש כאלה הרבה, מה קרה שם ליהודים – למרות נפוליון ואחריו – ידוע. זה לגבי שוויון הזכויות בין המרעיבים לאום.
    בכל הארצות הדו-לאומיות יש מתיחויות בין העדות הלאומים המרכיבים. מתיחויות מילא, טוטי והוטסו, וסרבים והוטנטוטים למיניהם. ועוד ועוד – יכולתי להוסיף.העיקר, ידוע, המין האנושי הוא מין חיה ברברית מפגרת, האנושות אין לה תקווה, באשר תדרוך עיסוקם העיקרי להרוג אחד את השני ואין תקוה לא במאה ה-23 ולא אחר כך, כמדומה. ולא אפרט.

    • "המרעיבים"= המרכיבים, כמובן.

    • משה,
      אם יש שתי דרכים, האחת הגיונית, בונה, ועם עמוד שדרה אתי והאחרת מוליכה לחורבן שאולי רחוק אבל די בטוח, במה נבחר?
      הדרך שיש בה חזון ואפשר להאמין בה באופן שלם ואתי ולשאוף דרכה למען מטרה הישרדותית לכל, היא בעיניי הדרך ללכת בה.

      להתמוגג = להינמס, אבל להתפוגג אכן ברור יותר בלשון המקובלת. תודה.

  3. אין לנו זכות לכיבוש. יש להם זכות להתנגד בכוח. בינתיים זה לא כתוב על המים אבל גם אי אפשר למנוע את העתיד בעזרת מחשבות ודעות. השינוי הזה שעליו אתה כותב הוא אפשרי רק בצורה אחת לדעתי. מי שיכול לחולל שינוי הם ראשי הדתות לא המנהיגים המדיניים ולא המאמינים בשלום חילוני. האיסלאם הקיצוני הוא דת קיצונית רוויית שינאה, היהדות היא דת קיצונית לא פחות. אנחנו מתנגדים לכפיה שלה עלינו ככל יכולתנו בכלים דמוקרטיים. בעולם הערבי ההתנגדות לקיצוניות המוסלמית מונחת על כרעי תרנגולת חלושה. ברגע שהאסלם הקיצוני ינצח, בעולם הערבי כבר לא ישנה הרבה אם נשב כאן ערבים ויהודים כאחים, כולנו נחשב לאוייב. ובאמת הבעיה הפלשתינית מתגמדת ברגע ההוא, עימה או בלעדיה תמיד נהיה מושא שינאה של קיצונים דתיים, ורק שלום בין הדתות יכול לחולל שינוי. שלום בין הדתות אני כותבת ומחייכת בעצב. הדת שלנו לא יכולה אפילו לרצות שלום איתנו החילונים.
    אנחנו חזקים כרגע ביכולת שלנו להגן על מדינה מפני פלישת אוייב. חוזק הוא עניין יחסי. הטרור מכופף אותנו וקובע בשבילנו מלחמה. הטרור משבש לאזרחי מדינה את השיגרה. הטרור יכול לגרום לדחייה במערכת בחירות של מדינה. אנחנו לא יודעים למגר טרור רק להפעיל כוח צבאי שמראה את עוצמתנו הצבאית. כל הצבא האדיר הזה ואנחנו לא נמגר את הטרור. מי החזק אם כן?

    • אמיר, יפה הנפש.

      שפת המקום כאן היא שפת הכוח. האם היית עיוור למה שהתרחש כאן עד לפני כמה שבועות? האם אין לנו זכות לחיות בבטחה ובשלום בכל יישובי הארץ? האם אתה עיוור לכוחנות שהרימה את ידה כנגדנו? האם אתה לא מבין שהערבים כבר שישים שנה מנסים להניס אותנו מן המקום הזה?
      אנו נטע זר כאן ולא שייכים למקום הזה על פי תפיסת עולמם.
      המאמר שלך נכון אך לא צודק.

      יפה הנפש הם האירופים הצבועים, יפה הנפש הם האמריקאיים הכובשים הנאורים. אבל כשאנו נלחמים על זכות הקיום שלנו אנו לא רלוונטיים, לפי דעתך.

      שפת המקום כאן היא הטיית הכף , משחקי הכוחות כאן הם משחקי כוח. הערבים לא סופרים את ציפי לבני וזה לא מיתוס כי היא לא מסמלת בעבורם כוח.

      בדרך שלך לא יהיה כאן לעולם שלום, אתה רוצה שיכבשו אותנו ויעלימו אותנו. אין לנו זכות על הארץ הזאת לפי דעתך.
      חבל שחיילים נהרגים כעת בעבור אנשים כמוך שיורים להם בגב!!!

      התרפסות ועיוורון זה הפיתרון?

      לך תצטרף ליונן.

      שפתית

      • אמיר ,המאמר כתוב יפה ואחדים מרעיונותיו כל כך יפים בתאוריה, המאמר נכתב לפני הפיצוץ בתאומים ולפני עלית החמאס בעזה, הפונדמנטליזם האסלמי כבר הספיק לפעפע ,נבואתך התגשמה, הפתרון נראה לי צודק ונכון ,אבל נאיבי, כי צריך שניים לטנגו, האם בכלל יש פרטנרים נאורים להדברות,כאלה שיתפסו את המושג מדינה לכל תושביה לא כחולשה?על חיינו אנחנו נלחמים בארץ הזאת!נכון מלכתחילה הכיבוש משחית ,אבל בדיעבד בנקודת האל חזור הזאת מה עושים? לדבר אליהם בפרחים, אמיר? הרי את עמם העשוק הם עושקים באכזריות!אי אפשר לדבר אוטופיה עם שוכני מנהרות ולא בשפה שאינם מבינים, צריך לדחוק אותם קודם אל הקיר ,ומתוך עמדת חוזק לדבר ,אני לא ימנית ולא דוגלת במלחמות ,רק מפוכחת.לא עוד נובל כצאן לטבח ,לא עוד והבא להרגך השכם להורגו קודם השרדות אחר כך הדברות!

        • חנה, בהחלט, הבא להרגך השכם להורגו.
          אבל אם מכינים עוד דור ועוד דור להורגך, זה אומר דרשני. אי אפשר להרוג את כולם כל הזמן 🙂 דרוש משהו אחר, לטווח מרחיק ראות.
          לא די במדינת כל אזרחיה – גם לדמוקרטיה אין משמעות בלי זכויות אזרח, חופש דיבור, חופש עיתונות וכו'.
          מדינת כל אזרחיה דורשת גם תוכן: הזדמנויות שוות, חינוך ממלכתי לכל, חינוך לאזרחות ודמוקרטיה, עירוב אוכלוסין וכו'.

      • יש משהו בדבריך שרואה רק שחור לבן, וגם דבריי מן הסתם מקוטלגים כך. אבל תודה שבעיניך נפשי יפה.
        המציאות סביבנו הרבה יותר מורכבת.
        דבריי הם מבט לטווח ארוך ואינם נוגעים למלחמה בעזה. אולם אם יש את נפשך לדעת, את החמאס יש לדעתי לעקור מן השורש. החמאס הוא אויבנו כולנו, יהודים, מוסלמים, חופשיים ודתיים.
        הצץ בקישור הבא, שהעלה ערבי, ותיווכח שאין פה מיקשה אחת:
        http://rotter.net/forum/scoops1/18241.shtml#4

        אבל כל זמן שהשנאה לא אכלה בנו עד הסוף, כל זמן שהמוח לא מתנדנד על החוט שמתוח בין מצדה לאושוויץ, יש לנו אולי תקווה לשרוד פה.
        הדרך שאתה מציע מובילה לאבדון ולהרס כל מה שנבנה פה. שפת הכוח נכונה לעיתים, כמו במקרה של החמאס.
        אבל כלינגווה פראנקה שפת הכוח היא שפת אויב לכל מי שחפץ חיים פה.
        וחמור מזה, אם זו השפה היחידה שאתה ממליץ לנו לדבר, צר לי לבשר לך: אות המוות כבר חתום במצחך.
        למענך, למען משפחתך ולמען חבריך, בחר בחיים.

    • סיגל, אני לא מסכים עם זה שאי אפשר לשנות באמצעות מחשבות ודיעות. אלה הן ראשיתו של כל מעשה. כך התחילו גם המהפכה הצרפתית, ארצות הברית של אמריקה והמהפכה הקומוניסטית.
      ההיסטוריה של הרעיונות היא תכנית השלד של ההיסטוריה האנושית.
      בטרור יש להילחם כמו שנלחמים במאפיה: קפד ראשו. קפד ראשם של הבוסים השולחים את הפושעים הקטנים לפשעיהם בעבור חופן דולרים, או המחנכים ילדים להרס הזולת ועצמם.

      • בעד קפד ראשם, אבל הללו נחשים עם אינסוף ראשים, ולמרות שאני בעד המלחמה הזאת בטרור, היא יותר הפגנת כוח ופחות מקפדת ראש, כי פתאום יש חמאס עזה וחמאס דמשק וחמאס קהיר, וקפד את חמאס עזה ותקבל אולי את אל קאעידה בעזה. איכשהו, תמיד יצמח ראש חדש לטרור, ועם כל הכבוד לכוח המחשבה ולהבעת עמדה, הטרור הוא סרט אימים, ומאמינה שרק אנשי דת יכולים להשיג משהו, אבל זהו שבהם וברצונם לא מאמינה.

    • סיגל, קשה לקוות לפשרה ו'חיה ותן לחיות' ממנהיגי הדת. גם האיסלאם וגם היהדות הן דתות שמסתובבות עם האמת בכיס ובזות (במקרה הטוב) לכופרים.
      אין ספק שהמלחמה באיסלאם הקיצוני היא מלחמתנו כולנו. המלחמה הזאת מתחילה בחינוך – זהו המאבק לטווח הארוך יותר והקובע. מין תכנית מרשאל מזרח תיכונית דרושה פה.
      השאר – המלחמה בסימפטומים של המחלה – מתרחש כרגע בעזה, באפגניסטן, פקיסטן, לבנון, וכל ארץ מוסלמית למעשה. במלחמה בטרור אין פשרות. יש למוטט את הארגונים האלה – מלמעלה למטה (כי למטה יש לא פעם אנשים שפשוט צריכים להתפרנס).

  4. רונית בר-לביא

    אמיר,

    גם אני האמנתי בלדבר איתם ולנסות לעשות שלום ומדינת כל אזרחיה וכל זה.

    ומאד ייתכן שיבשיל הזמן לזה בעתיד, יותר מזה:
    הזמן הזה יגיע ויבשיל אם בטוב ואם ברע (עבורנו).

    אבל בשנים האחרונות הקו הזה התברר כמוטעה,
    הלכנו כאן מדחי לדחי אך ורק בגלל שחשבנו בקו המחשבה ההוא.
    (מאז הסכם Y זה נהיה לי ברור).

    אני בטח לא יודעת מה גרם לכל זה, בטח לא רק "הכיבוש",
    אבל המצב היום הוא שהפכנו למדינה חלשלושה שלא בצדק,
    ומה שנעשה כרגע במבצע להרגשתי מתחיל לפעול בכיוון הרצוי.
    (ובחיים לא הייתי מאמינה שאני השמאלנית אגיע לחשוב ככה ולומר דבר כזה).

    חייבים להגיע כאן לנקודת הקליק, שרק אחריה אפשר יהיה להתחיל ליישר קו עם יוזמות שלום שיש לכולנו,

    כי כרגע זה לא קשה לראות שאין מול מי.

    אני שמחה שהמנהיגים שלנו הצליחו להבין בדקה ה99 מה לעשות.

    ואני מדברת רק מאינטואיציה,
    כי בענייני פוליטיקה אני באמת לא מבינה כלום.

    ולגבי השואה הבאה, זה דומה לארמגדון שחזוי,
    לדעתי הוא יקרה אך ורק אם לא נשכיל לשמור על עצמנו ועל המדינה שלנו על פי קודים שמתאימים לאזור בו אנחנו נמצאים.

    צריך לדעת גם מתי להשתמש בגרזן, בכדי להוציא אור.

    לדעתי.

    • מקווה שהאתר כבר פעיל. תודה על התגובות שלכם, שכולן מעוררות מחשבה. יש פה מספיק דיעות לדיון שלם, אבל אני אחזור ואצטרף רק אחרי פסטיבל ימי שירה במדבר. עד אז, להתראות ביותר.

    • רונית, מסכים אתך לגבי הקודים של האיזור – בעניין שבויים למשל, אנחנו מתנהגים כמו סמרטוטים.
      אבל כמה שנים אפשר להחזיק אוכלוסיה ללא זכויות אזרח? אולי אם נשים עלינו איזה סדאם חוסיין סוף סוף נהיה ב'קודים' של האיזור.

      מה שעשה ועושה את ישראל ל'מדינה חלשלושה' כדברייך, הוא בהחלט הכיבוש, או נכון יותר השבר בעמוד השידרה האתי שלנו.

      • ורונית, נראה לי שהבנת בטעות את דבריי כדברים נגד המלחה. להפך. החמאס (שאותו טיפחה וחיזקה ישראל) הוא נגע שיש לעוקרו מן השורש למען כל תושבי האיזור. אבל אין לי ספק שהוא לא ייעקר מהשורש: גם כיום המנהיגים הישראליים סבורים במין חשיבה מעוותת שקיומו משרת את האינטרס הישראלי בדיוק בזה שהוא מונע הסכם בתואנה מתקבלת על דעת העולם.

        • צ"ל "נגד המלחמה", כמובן.

          • רונית בר-לביא

            אמיר, אני עוזבת רגע את הריאליה בצד:

            איך היה בימי שירה במדבר ?

            אתה יודע שהיית בכור מחצבתי, מדרשת שדה בוקר ? שם גדלתי.

            איך המקום בעיניך ?

          • רונית, שם גדלת? מה את אומרת! מתי? זכות גדולה זכית.
            כשבאים לשם מתל אביב השקט כמעט כואב באוזניים, המצוק המדהים, היעלים… פשוט לשבת ולהקשיב לעצמך.

          • רונית בר-לביא

            יותר מחצי הילדות ….

            שמעתי שעופרה פיימן עשתה ערב שלם אצלם בבית.

            האמת שדי מדהים אותי שהיום נערכים שם פסטיבלים …
            כאילו חדרו לי לבית….

            המקום הזה הוא ממש של נעליך.
            אני מקווה שהתייחסתם בהתאם :)))

          • השלנו נעלינו לרגעים. זה דורש יציאה מהמפגשים הרבים, הדברים המעניינים ואפילו הבתים והשבילים: להעמיק בשקט.
            האמת שגם הפסטיבל כאילו מתנהל שם בזמן אחר, לא מכאן.

  5. כמה זמן לוקח לשתי גלקסיות להתאחד? האם שתיהן יצליחו להישאר ללא שינוי?
    אלה אירועים הסטוריים, קוסמיים כמעט.
    האמת האולטימטיבית תנצח לבסוף. זה יקח כמה וכמה דורות. אולי פעמיים ארבעים שנה. כל מה שנוכל לעשות זה להמשיך לזרוע זרעים טובים ולהתפלל שהקרקע פוריה ויבוא גם הגשם.

    • גרא, אילו מטפורות יפות. מקווה שאתה יודע על אילו זרעים מדובר. ומהי האמת האולטימטיבית שעלינו להמתין לה כמה דורות?

  6. להיות !!!

  7. המאמר הגיוני ונכון בעיני אך שאלה אם בהסטוריה יש סכוי להגיון ואם תהליכים הסטוריים הם הגיוניים

  8. גולדה כבר אמרה: "אני מזועזעת" (בנימה גולדאית)

  9. המזועזעת היה למאמר הקשה, הכואב, אמיר. והמערכת של בננות כנראה לא עובדת…אנסה יותר מאוחר..

    • מה שמטריד (באמירה גורפת) הוא שחצי הכדור הצפוני (אדונים) יושב על משאבי החיים של חצי הכדור הדרומי(משרתים) ולא משחרר כלום אלא מחזיק את מושג העבדות בפועל… הכנסייה ידעה לחדור לאפריקה דרך הקמת כנסיות, שליחים, ויעוץ חקלאי לתושבים, ז"א חדירה לחייהם מתוך נתינה…אולי אפשר להשתמש בזה גם עם הגדה ועזה.?.."שאהידים" הם עבריינים בשולי החברה ואם העולם כולו לא ימצא מסגרות שיקום לשוליים הללו- הם יהפכו למיעוט שולט. זו לא רק בעיה ישראלית.
      אני מסכימה איתך שדעת הקהל האמריקנית על יהדות ארה"ב הופכת לאנטישמית. והדוד הענק בסוף ישאר רק עם כובע ביד כדי לקבץ נדבות אצל הסינים.
      והסעיף השלישי , כואב במיוחד כי הוא הכי תלוי בנו באופן ישיר. לא שאני ממליצה לרוץ לעשות ילדים אלא כדאי ליצור תשתית חברתית חינוכית בעלת שיתוף פעולה מלא וזכויות שוות לכל אזרח בעל תעודה כחולה. ובנוסף תכניות כלכליות לטובת תושבי הגדה ועזה…
      דרך אגב הידעת שמימשל צבאי שלט על כל הערים הפלסתינאיות עד 1966?

      • תמי, כבר עניתי לך ארוכות לפני שנסעתי לדרום, אבל הסרבר החדש של הבננות זלל אותה ולא נודע כי בא אל קרבו:) אנסה אחר כך לשחזר קצת.

        • וואו, אני סקרנית מה הפסדתי..אבל אני רואה שכבר עברנו לדברים יותר משמחים בפוסט החדש…:)

      • תמי, אני מסכים לגמרי עם הכיוון שלך. יכולנו להיכנס בשש ושבע לשטחים עם מין תכנית מרשאל, לטפל בחינוך, בכלכלה, במוסדות השלטוניים.
        במקום זה היינו חמדנים. חמדנים כמו שאומרים עלינו. חבל מאוד.
        וכלכלה היא הדרך הטובה ביותר לצמצום הילודה והתחלה של חשיבה על עתיד הילדים. בישראל יש הרבה פחות ילודה מאשר בשטחים (כולל הערבים הישראליים) פשוט משום שיש מודעות ותכנון משפחה. לא מספיק להביא ילד – צריך גם לשלוח אותו ללמוד כדי שיוכל למצות את יכולותיו ולהתפרנס בכבוד.

          • ההרס שמתגלה בעזה ובעוטף עזה בצד הישראלי, כל כך מעציב, באמת מזכיר את אירופה לאחר מלחמת העולם ה-2 ובאמת "תוכנית מרשל" עזרה להם לקום על הרגליים. ואין כל כך מה לעשות עם חמדת החמדנות הפטישיסטית באיצטלה דתית, או ביטחונית…(רק שלא יורידו לי את הראש כאן.{בגב אפשר לנסות להועיל מרחוק?}). אני חוששת שיש תיכנון ילודה. בית חרושת לגידול ילדים עובדים, למטרות
            מגוונות…שאהידים בין-היתר…לא?

          • כן, תעשייה מבטיחה. מקווה שלפחות את בתי החרושת לילודה לא יעבירו לאוטומט 🙂
            וכן, שמתי לב לממשל הצבאי.
            אחרי ארבעים ושמונה וילנר הציע לגייס את כל אזרחי המדינה לצה"ל, אבל איש כמובן לא הקשיב לו. במקום זה בא הממשל הצבאי…

          • במצב של אוטומט הייתי מצמידה לכל אישה זמזם מצוקההה..:)
            כממשל צבאי, ההכרה בזכויותיהם חדרה, למוח שממציא פטנטים, רק אחרי שנים שבהם כבר התמסדו: הקיפוח, המרירות והנכשלות…שירתתי בממשל כזה, באל עריש וראיתי מקרוב איך זה נעשה.
            ועל (ה)אגב…אני מבינה שיש הסכמה?.

          • כן, יש, אם זה עוזר לנו במשהו 🙂
            וגם על ה 'זמזם לכל אשה'

          • מה ראית בממשל הצבאי, תמי? איך השפילו, דיכאו והזניחו?

  10. אני מסכימה איתך, ועדיין רוצה להאמין בפתרון מדיני טוב. נכון שכשלנו בעבר, אבל זה לא אומר שלא ניתן יהיה לבצע פתרון כזה בעתיד. אלא שבשביל זה, כמו שאתה אומר, יש להתגמש בצד שלנו. ואצלנו לא אוהבים גמישות ולעשות "מערוף" לצד השני. אנחנו מדינה קשה.

    • שירית קופה

      בין להיות ולא להיות , הנדנדה האוניברסלית , ההחלטה כבר נעשתה במקור להיות.וכל החלטה לא להיות הוא רק שקר בר-חלוף.
      ואת הלהיות אפשר לצבוע בצבעי מלחמה כפי שקורה כה רבות אבל לשם מה מה.
      המנצח מפסיד בסופו של דבר כמו גם המנוצח.
      ורעיונות לבדם יש בהם הכוח לחדור דרך עוצמות ברזל עצומות.
      ולא כשלונות מהעבר יגרמו למי שרוצה ליצור עתיד טוב יותר לנו ולבנינו, להפסיק לחלום ,
      ולברוא עולמות טובים.
      וכל הכבוד לך, אמיר היקר על נפשך היפה והאומץ לחלום חלומות הטובים לכולם.

      • שירית, אני מבין את כוונתך ותודה, כי למרות זה נשמע כמו חלומות פז מנותקים, לא פעם החלום של המציאות שיצרנו הוא זה שכדאי מאוד להתעורר ממנו.
        אני חושב שהלא-להיות, גם אם אינו אפשרות מוחלטת, בהחלט עומד כאן להכרעה של קבוצה שלמה.

  11. זמנים שכאלה בעייתיים לדיון חופשי בעתיד המרחב שנפל בגורלנו לחיות בו. (נפל בכל מובן) .
    כבר זימרו כאן בעבר, 'מה יפים הלילות בכנען' והוסיפו כמדומני 'צוננים המה ובהירים'.
    יפים גם הימים בחלקת הארץ המובטחת. אלא שחיים בה נושאי הבטחות. נושאי הבטחה בלעדית . נושאי הבטחה בלעדיים. נושאי הבטחה מקוללת. כי ניתנה מפי מי, שלא נתנו פיטמה בפה. כך הופכים שמי הלילות לתהומות סיוט. כיבשן ייקומי. בו כל התקוות הצחורות נפלטות שחורות, כמטפחות שלראשי האמאות בלוויות ילדיהן.
    זו הטרגדיה של שני העמים, שמחלקים כאן ארץ מובטחת. אבוי להבטחה.

    • ממתי מקיימים פה הבטחות, מד?
      עדיף בטחונות. וזו הדרך שאני מנסה להציע פה.

      • אמיר, הבטחות משיחיות לא נועדו להתקיים, שאם תתקיימנה ישארו נושאי הכלים שלהן מחוסרי עבודה (ופרנסה)..בשני הצדדים כמובן.

      • אבל אתה כמובן צודק, ששעת האופוריה שנחתה עלינו פה עם ה'נצחון' אינה השעה הטובה למחשבה שקולה, חשבון נפש וראייה לטווח הרחוק.
        חוזה לך ברח 🙂

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור