בננות - בלוגים / / לימודי כתיבה
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

לימודי כתיבה

 

שלום חברים

 

אני רוצה להזמין אתכם לשתי תכניות של לימודי כתיבה.

 

הראשונה, תכנית כָּתוּב היא תכנית הכשרה שנתית המקיפה כ-104 שעות לימוד בתל אביב ובזכרון יעקב. נותרו מקומות בודדים.

השניה, תכנית דרכים חדשות בשירה היא תכנית של 24 שעות לימוד בתל אביב.

 

אני שמח להזמינכם למפגש ביום ג' 27.11 בשעה 19:45 בבית דניאל. במפגש  תוכלו לקבל מידע נוסף על כָּתוּב, ולהירשם.

לתוכנית דרכים חדשות בשירה ההרשמה היא דרך בית הסופר.

 

כָּתוּב  – מסלול לימוד מקצועי לכותבי שירה – מפגש הסבר והיכרות 

ביום ג'  27.11 בשעה 19:00 בבית דניאל, רח' בני דן 62 תל אביב (מול הירקון).

בצוות המנחים: אמיר אור (משוב, עריכה והנחייה), רוני סומק (דיגומי שירה), רפי וייכרט (תרגום ועריכה), יקיר בן משה (תרגול וכתיבה יוצרת), ומנחים אורחים. מנהל: אמיר אור

 

כָּתוּב  הוא מסגרת מקצועית יחידה מסוגה בארץ להכשרת כותבי שירה. בין שאר הדברים שיילמדו בקורס: יסודות, משוב טקסטים, תרגול כתיבה יוצרת, קריאה בקול, לימודי עריכה ומשוב,  ועוד. הלימודים מתקיימים בקבוצות קטנות וכוללים שיעורים, סדנאות, מפגשי עריכה אישיים, וסוף שבוע מרוכז הכולל לינה. לאחר סיום התכנית תתפרסם חוברת דו שנתית של שירי המשתתפים ותרגומיהם. היקף התכנית כמאה שעות. מספר המקומות מוגבל. להגשת מועמדות שלח/י 6 שירים וקורות חיים בקובץ וורד אחד לכתובת: amiror10@012.net.il

 

לימודי כָּתוּב יתקיימו בימי שלישי, בשעה 19:00- 22:15, החל ב-01.01.13 ועד 25.6.13 בבית דניאל בתל אביב. סוף השבוע המרוכז יתקיים בבית דניאל שבזכרון יעקב – מקום של שקט, יופי והתבוננות.

 

מחיר התכנית 5800 ₪ ועוד 800 ₪ לסוף השבוע המרוכז בזכרון יעקב (אפשר בתשלומים).

לפרטים: אמיר אור amiror10@012.net.il , מיכל, בית דניאל 03-5442740 שלוחה 5, office@beit-daniel.org.il

              

 

דרכים חדשות בשירה

במתודיקה ייחודית של עריכה ולימודי כתיבה יוצרת במגוון דרכי לימוד, שפיתחתי ולימדתי בביה"ס לשירה שייסדתי בהליקון ובאוניברסיטאות בארץ, באירופה, בארה"ב וביפן. העיקרון הבסיסי של גישתי הוא תפיסת היצירה כהבעה שאינה רק 'יומנית' או תרפויטית, 'אלא גם דיאלוגית.בסדנת עריכה בת 12 פגישות יוכלו המשתתפים שיתקבלו לפתח את קולם האישי, לרכוש כלי עריכה בסיסיים, לתרגל, ולהכיר היבטי עריכה כמו הטור השירי, התמונה, המצלול והמבנה.

 

12 מפגשים בימי א' 19:00-20:30בבית הסופר, רח' קפלן 6 תל אביב .

מפגש ראשון: 2.12.12

לפרטים נוספים ולהרשמה שילחו למייל  sofrim-frida@bezeqint.net

או לטלפון: 03-6953256/7  אל  פרידה רפאל, מנהלת פרויקטים

 

צוות כָּתוּב:

 

אמיר אור ייסד את ביה"ס לשירה של הליקון ופיתח את המתודיקה הייחודית שלו, אותה הוא מלמד באוניברסיטאות ובתי ספר לשירה בארץ ובחו"ל. הוא חבר מייסד של רשת תכניות הכתיבה האירופית EACWP.

אור פרסם בעברית עשרה ספרי שירה, ביניהם "שיר" (הקיבוץ המאוחד 1995), האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), ""החיה שבלב" (קשב 2010) ו"משא המשוגע" (קשב 2012). שיריו תורגמו לכארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובאחד עשר ספרים באירופה ובארה"ב. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות. בין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993) ו"תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995). 
על שירתו זכה בין השאר בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל באירלנד, והמרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד. כן זכה בספר הכבוד של הפליאדות (סטרוגה 2001) "על תרומתו לשירת העולם", במילגת פולברייט ליוצרים, פרס ראש הממשלה, פרס ברנשטיין, ופרס אאונמי לשירה (טטובו 2010). על תרגומיו מן השירה הארוטית היוונית זכה בפרס שר התרבות. 
ב-1990 ייסד אור עם אירית סלע את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל, והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ופסטיבל השירה הבינלאומי "שער". במשך עשרים ושתיים שנה כיהן אור כעורך הראשי של הליקון, כמנהל האמנותי של הפסטיבל, כמורה וכמנהל ביה"ס לשירה, וכעורך ספרי השירה של ההוצאה. אור הוא עורך סדרת "כתוב" לשירה בהוצאת פרדס, והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס", ו"בלסוק". הוא מכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם, וכחבר ועדת ההיגוי של "תנועת השירה העולמית"
WPM. למד פילוסופיה ומדע הדתות באוניברסיטה העברית בירושלים, ולימד בה על הדת היוונית העתיקה.  


יקיר בן-משה יליד 1973, חי ויוצר בתל אביב, חתן פרס ראש הממשלה לספרות לשנת תשע"ב.
קובץ שיריו הראשון, "בכל בוקר מקריח לפחות אדם בלונדיני אחד" (עם-עובד, 2003), זיכה אותו בפרס שר התרבות למשוררים בראשית דרכם היצירתית. קובץ שיריו השני, "תנשום עמוק, אתה נרגש" (כרמל, סדרת כבר, 2009), זכה לשבחי הביקורת. ספר הילדים שכתב, "גני הזהב של סנקטאפו" (חרגול, עם-עובד, 2010), הינו אגדת חלום בפרוזה.

החל משנת 2000 עורך יקיר בן-משה את תכניות הספרות בבית ביאליק. במסגרת זאת התקיימו בעריכתו אירועים ספרותיים למיטב היוצרים בישראל. בנוסף, יקיר בן-משה עורך לצדה של זהר שביט את פרויקט "שירה על הדרך" מטעם עיריית תל-אביב-יפו (במסגרת זו נתלו עשרות פוסטרים עם פרסומי שירה בשדרות העיר ובתחנות האוטובוסים), בוגר כיתת השירה של הליקון לשנת 1996 וחבר מערכת כתב העת "הליקון" בשנים 2005-2011, כותב רשימות לעיתונות על ספרי שירה ופרוזה, ביקורות על מוסיקה קלאסית והפקות אופרה. בן משה הוא בעל ניסיון עשיר בהנחיית סדנאות כתיבה לשירה ולפרוזה. 
נבחר למקום הראשון כמנחה סדנאות כתיבה מטעם מוסף "הכי טובים" של עיתון מעריב לשנת 2012.


רפי וייכרט נולד בתל-אביב (1964). למד ספרות באוניברסיטת תל-אביב, בחוג לתורת הספרות הכללית, שם סיים את התואר הראשון בהצטיינות (1989) ואת התואר השני בהצטיינות יתרה (1992). במשך עשרים שנה (2007-1988) לימד ספרות באוניברסיטת תל-אביב, וכן לימד כתיבה יוצרת ותרגום באוניברסיטת בן-גוריון (2006-2004). החל משנת 2011 מכהן כפרופסור בחוג לספרות כללית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. משנת הלימודים תשע"ג חבר סגל ההוראה במכללת "אורנים" שבקרית טבעון ומלמד שירה בטכניון. לצד מאות מאמרי ביקורת ומסות שפרסם בעיתונות היומית ובכתבי העת לספרות פרסם עד כה עשרה ספרי שירה משלו וכן ספר של פרוזה פיוטית ("מאות", 2012). על יצירתו זכה בפרס ראש הממשלה ליוצרים (2003). על תרגומיו הרבים מפולנית, ובראשם תרגום שירתה של כלת פרס נובל לספרות ויסלבה שימבורסקה, הוענק לו עיטור "צלב הזהב" מטעם נשיא פולין (2007). וייכרט עומד בראש הוצאת "קשב לשירה", שפרסמה עד כה יותר מ-200 ספרי שירה ומסה, מקור ותרגום. על עשור שנות עריכה זכה בפרס שר המדע, התרבות והספורט (2007).

רוני סומק נולד ב-1951 בבגדד,הועלה ארצה ב-1953.למד רישום במכון אבני וספרות ופילוסופיה יהודית באוניברסיטת תל-אביב. היה מדריך חבורות רחוב וזה שנים מלמד ספרות ומנחה סדנה לכתיבה יוצרת.פרסם 10 ספרי שירה, והאחרון שבהם עד כה הוא "אלג'יר".כמו כן פירסם שני ספרי ילדים ("כפתור הצחוק" ו"הקוף שלוף והקוף בלוף" עם שירלי סומק).
ב-1997 הקליט בניו יורק את "נקמת הילד המגמגם" ובוינה את "קו העוני"- דיסקים משותפים עם המוסיקאי אליוט שארפ. ב-2001 הופיע הדיסק השלישי "קיצור תולדות הוודקה". 
ב-1998 הציג עם בני אפרת את "בית חרושת של הטבע".שישה מיצבים בעקבות שירים. (התערוכה הוצגה בגלרית "המומחה" מטעם מוזיאון ישראל ובעקבותיה נוצר הוידאו-ארט "בית חרושת של הטבע" בבימויו של שחר בן-חור.) ב-2004 הציג את "חוואג'ה ביאליק"- 10 רישומים ושיר בעקבות 9 שירים של ביאליק ,ב-2007 את "ריה"ל מדריד"-12 רישומים ושיר בעקבות 9 שירים של רבי יהודה הלוי וב-2010 את "מפית" (שלוש התערוכות הוצגו במוזיאון לאמנות ישראלית,רמת-גן).
על שירתו זכה בין השאר בפרס ראש הממשלה, פרס יהודה עמיחי לשירה , פרס רמת גן ,פרס ראשון בתחרות שירי יין שנערכה בפסטיבל השירה הבינלאומי בסטרוגה, מקדוניה (2005) ובפרס הנס ברגהאוס לשירה מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי במאסטריכט, הולנד (2006).

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור