בננות - בלוגים / / מגילת העצמאות של תל אביב
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

מגילת העצמאות של תל אביב

 

 

 

  הכרזת העצמאות של תל אביב 

אם קראתם והסכמתם לעקרונותיה אנא התחברו לפייסבוק, הקישו על הקישור שבסוף ההכרזה וחתמו שם בתגובות בשמכם


בתל אביב, העיר העברית הראשונה, קם הציבור התל אביבי, בה מעוצבת דמותו הרוחנית והחופשית, בה הוא יוצר נכסי תרבות מקומיים ואוניברסליים ומוריש לארץ כולה את רוח החופש והכבוד ההדדי, אהבת החיים והאדם
.

מתוך קשר היסטורי ואקטואלי זה חותרים רבים מבני הארץ לבקר ולהתיישב בעירנו תל אביב; בונים בה תיאטראות ומוזיאונים, בתי ספר וספריות, חנויות ושווקים, מסעדות ובתי קפה, ומקימים מטרופולין משגשגת, שוחרת שלום, המקיימת את עצמה, מפיצה את רוח הקִדמה והמחשבה החופשית לכל תושבי הארץ ונושאת נפשה לעצמאות מחשבתית.

 

בשנת תרס"ט (1909) נתכנסה אגודת אחוזת בית לקול קריאתו של מייסד תל אביב, עקיבא אריה ויס. אחוזת בית הוקמה על החולות המקיפים את יפו, על חוף הים התיכון, טבורה של הארץ זה אלפי שנים. ברבות הימים הפכה אחוזת בית לתל אביב, אשר חיבקה ואימצה אליה את עיר הנמל העתיקה, הלוא היא יפו. אנו מכירים בקשר ההיסטורי לעיר של תושביה הערבים, המוסלמים והנוצרים, ורואים בהם אזרחים שווי זכויות, לצד זכויותיהם של ילידי העיר וכל העולים אליה מהארץ ומהעולם וכן הפליטים מארצות המדבר, כאמור בספר דברים: "ואהבתם את הגר כי גרים הייתם בארץ מצרים".

מגילת העצמאות של מדינת ישראל, שנכתבה ונחתמה ביום ה' באייר תש"ח בתל אביב והכריזה על זכותו הטבעית של העם היהודי לעמוד ברשות עצמו במדינה ריבונית, הבטיחה שהמדינה תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום ותקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדלי דת, גזע ומין. מגילת העצמאות הבטיחה חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; התחייבה לשמור על המקומות הקדושים לכל הדתות תוך נאמנות לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות; וקראה לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על שלום וליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה.

 

לדאבון הלב, הקריאה הברורה, הלהט והחזון של מגילת העצמאות המקורית נשכחו ונמוגו. מדינת ישראל אינה מקפידה עוד על העקרונות שעליהם התחייבה ושעליהם חתמו 37 חברי מועצת העם ובראשם דוד בן־גוריון. בעיניים כלות אנו מביטים סביבנו ורואים אזרחים מופלים לרעה; במקום צדק ושלום קיבלנו עוול ומדון; במקום הגינות ושקיפות קיבלנו גסות ושחיתות; במקום חופש דת קיבלנו כפייה דתית; במקום הגנה על הפליט והזר קיבלנו התעמרות ואטימות; במקום מצפון קיבלנו שרירות לב.

 

כתושביה של העיר העברית הראשונה איננו יכולים לעמוד מנגד ולראות את חזון מגילת העצמאות נמוג לנגד עינינו.

 

לפיכך נתכנסנו אנו, תושבי העיר תל אביב, לקראת יום העצמאות ה־63 של מדינת ישראל, ומתוקף זכותנו המוסרית ועל יסוד מגילת העצמאות אנו מכריזים בזאת על עצמאותה הערכית והמחשבתית של העיר החופשית הראשונה, תל אביב.

 

תל אביב צמחה והתפתחה בעזרתם של ראשיה: מאיר דיזנגוף, דוד בלוך־בלומנפלד, משה שלוש, ישראל רוקח, חיים לבנון, מרדכי נמיר, יהושע רבינוביץ, שלמה (צ'יץ') להט, רוני מילוא ורון חולדאי. מאז היווסדה ועד ימינו אנו יוצרים גדולים פועלים ברחובותיה. תאוות החיים, היצירה והמסחר היתה ועודנה הדלק המניע את חייה של תל אביב, הקשורה בקשר הדוק אל בירות העולם הנאור. כמותן, תל אביב היא עירם של כל הבאים בשעריה: המתגוררים בה, העובדים בה והמתארחים בה.

 

תל אביב תהא פתוחה להגירה מכל קצוות הארץ ותבל ותפעל לפיתוח רחובותיה ומוסדותיה לרווחת כל תושביה. יסודותיה יהיו החירות והצדק, זכותו של כל אדם לרדיפת האושר ושוויון זכויות מוחלט. מתוקף אופייה החופשי והליברלי של העיר אנו דוחים כל פעולה של כפייה קטנה כגדולה. אנו קוראים לכבד את אמונותיהם השונות והמגוונות של תושביה, שכן איש באמונתו יחיה. אנו קוראים לבני כל הדתות לכבד גם את הלא־מאמינים, לאפשר להם להתגורר ולהינשא לכל מי שיחפצו: יהודים, ערבים, נוצרים, בודהיסטים, שומרי מסורת ואתאיסטים; לבנים, שחורים ואסיאתים; סטרייטים, הומואים, לסביות וטרנסג'נדרים; קרניבורים וצמחונים. לאפשר לכל להשתמש בתחבורה ציבורית בכל ימות השבוע. לקנות ולמכור דברי מזון באופן חופשי ללא הגבלות דתיות. לעטות כל צורת לבוש, תסרוקת, לשון ודיבור, ללא חשש מאפליה ואלימות. אנו קוראים לספק תמיכה ורשת ביטחון לבאים בשערי העיר ומחפשים בה מקלט – למוגבל, לחלש ולביש המזל.

 

אנו מאמינים כי לכל אדם שמורה הזכות להתפרנס בכבוד מעמלו; הזכות להתעשר מכישרון, יוזמה, חדשנות, יצירתיות ונטילת סיכון, תוך שמירה על הגינות בסיסית וסולידריות חברתית, על משאבי הטבע והמרחב הציבורי. על התל אביבים לכבד את חופש העיתונות, חופש האקדמיה וחופש הביטוי במדיה, וזאת בלי לדרוס זכויות אחרות ותוך שמירה על הזכות לפרטיות.

 

אנו דורשים ממנהיגינו שרווחת תושבי העיר כולה תעמוד לנגד עיניהם וכן רווחת הדורות הבאים. אנו דורשים מהם להנהיג את תל אביב תוך שמירה על אוצרות הטבע, התרבות והארכיטקטורה של העיר; להיות נאמנים תמיד לסביבה: לשמר אנרגיה, להקים מערך מיחזור יעיל, לפעול למען פתרונות תחבורה וחניה זמינים וזולים בכל עת, לטובת התושבים ולטובת העולם שבו אנו חיים. אנו קוראים להם לקיים את הזכות הבסיסית לדיור הוגן לכולם, את הזכות לראות שמים, ליהנות מריאות ירוקות ולהרגיש את בריזת הים, ולהימנע מבנייה חמדנית שאינה לוקחת בחשבון את תענוגות הטבע הבסיסיים הללו. עליהם לטפח תרבות זמינה וחובקת כל: פסטיבלים, תערוכות, מופעי רחוב, ספריות ציבוריות ואינטרנט אלחוטי במרחב הציבורי. כמו כן מוטלת עליהם החובה לפעול בשקיפות מלאה, ברוח דמוקרטית אמיתית, להגן תמיד על החלש והנזקק, לאפשר לגדול בכבוד ולהזדקן בכבוד ולעשות כל שביכולתם על מנת למגר תופעות של אלימות וניצול.

 

על תושבי העיר ומנהיגיה מוטלת החובה לפעול יחד לחיזוקה של מערכת החינוך ולשאוף תמיד כי החינוך הטוב ביותר יהיה זמין לכל תושביה, מינקות ועד בגרות. אנו דוחים כל ניסיון להפוך את מערכת החינוך לכלי פוליטי או לכזה המעודד אלימות ושנאת הזר. אנו קוראים לכבד את זכויותיהם של בעלי החיים בעיר, לדאוג להם ולטפח אותם, שכן כמונו גם הם, תושביה.

 

אנו קוראים לתושבי העיר ולאורחיה לחגוג ולהתענג על צוף החיים; לרקוד, לשיר, לצעוד, לרוץ, לרכוב, לשחות, לעוף, לאכול, לשתות, לעשן, לקיים יחסי מין לרבייה או לרוויה; וכל זאת תוך מתן כבוד הדדי והתחשבות בצורכי האחר וכיבוד הזכות הבסיסית לשינה הגונה, לשקט ולניקיון.

 

אנו, תושבי תל אביב מאזורי חן וצהלה בצפון, כפר שלם במזרח ועד עג'מי ויפו ג' בדרום – איננו מפנים עורף למדינת ישראל. איננו שוכחים לרגע כי תל אביב הינה חלק מרכזי בחיים הישראליים, וכי מוטלת עלינו אחריות ערכית וציבורית למתחולל בכל קצוות הארץ. אנו מושיטים יד לשלום ולשכנות טובה לכל הערים השכנות ולתושביהן, וקוראים להם לאמץ את העקרונות המנחים את מגילת העצמאות התל אביבית.

 

מתוך ביטחון בעקרונותינו הננו חותמים בחתימת ידינו לעדות על הכרזה זו, בעיר תל אביב, ערב יום העצמאות ה־63, ה' באייר תשע"א, 9.5.2011.

 

(פורסם בטיים אאוט 5.5.11)

 
לחתימה:

http://www.facebook.com/notes/time-out-tel-aviv/%D7%94%D7%9B%D7%A8%D7%96%D7%AA-%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%AA%D7%9C-%D7%90%D7%91%D7%99%D7%91-%D7%90%D7%9D-%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%AA%D7%9D-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%94-%D7%95%D7%94%D7%A1%D7%9B%D7%9E%D7%AA%D7%9D-%D7%9C%D7%A2%D7%A7%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%94-%D7%90%D7%A0%D7%90-%D7%97%D7%AA%D7%9E%D7%95-%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA%D7%91%D7%95-%D7%90%D7%AA-%D7%A9%D7%9E%D7%9B/10150596104670641

 

 

17 תגובות

  1. כי ממדינת תל אביב תצא תורה :)))
    אהבתי את רוב סעיפי המגילה העצמאותית והעצמית הזאת מטעם תל אביב
    אבל לא הייתי חותמת עליה, לא בגלל שאיני מסכימה עם סעיפיה
    ההפך הוא הנכון ,הנה למשל,
    משובב עין ומרנין במיוחד הסעיף ההדוניסטי החביב הקורא לחגוג את החיים ואת יחסי המין לרבייה ולרוויה
    הו כל צמא לכו למים:)))
    אבל לא הייתי חותמת עליה משום שהייתי רוצה שתכתב(רוב סעיפיה כמובן)
    מטעם מדינת ישראל רבתי בגויים ,ולא מטעם מדינת תל אביב ,עם כל הכבוד לתל אביב התרבותית ,שהיא בבחינת אבן שואבת לכולנו ,
    ושיהיה לנו ולכל באי העולם חג עצמאות שמח כל הזמן
    ושבאמת באמת באמת מציון תצא תורה
    במשמעותה הענקית ,הרחבה והעמוקה של המילה
    תודה שהבאת ,אמיר היקר

    • אמיר אור

      חנה יקרה, הכל או לא כלום?:) סנונית אחת לא מביאה את האביב, אבל שום אביב לא יכול להתחיל בלי אותה סנונית אחת.
      לא נותר לי אלא לצטט מן המגילה עצמה בתקוה שהיא תשכנע אותך שרצונך הוא גם רצונה ועמדתה:

      "אנו, תושבי תל אביב – מאזורי חן וצהלה בצפון, כפר שלם במזרח ועד עג'מי ויפו ג' בדרום – איננו מפנים עורף למדינת ישראל. איננו שוכחים לרגע כי תל אביב הינה חלק מרכזי בחיים הישראליים, וכי מוטלת עלינו אחריות ערכית וציבורית למתחולל בכל קצוות הארץ. אנו מושיטים יד לשלום ולשכנות טובה לכל הערים השכנות ולתושביהן, וקוראים להם לאמץ את העקרונות המנחים את מגילת העצמאות התל אביבית."

    • אמיר אור

      חנה יקרה, הכל או לא כלום?:) סנונית אחת לא מביאה את האביב, אבל שום אביב לא יכול להתחיל בלי אותה סנונית אחת.
      לא נותר לי אלא לצטט מן המגילה עצמה בתקוה שהיא תשכנע אותך שרצונך הוא גם רצונה ועמדתה:

      "אנו, תושבי תל אביב – מאזורי חן וצהלה בצפון, כפר שלם במזרח ועד עג'מי ויפו ג' בדרום – איננו מפנים עורף למדינת ישראל. איננו שוכחים לרגע כי תל אביב הינה חלק מרכזי בחיים הישראליים, וכי מוטלת עלינו אחריות ערכית וציבורית למתחולל בכל קצוות הארץ. אנו מושיטים יד לשלום ולשכנות טובה לכל הערים השכנות ולתושביהן, וקוראים להם לאמץ את העקרונות המנחים את מגילת העצמאות התל אביבית."

      • חנה טואג

        יכול גם יכול להתחיל אמיר היקר,
        עם הסביונים
        ועם עולם החרקים והפרחים המתעורר במלוא גווניו :
        ססבריק אדום,לבנין הכרוב
        צבעוני המדבר וכלנית הנגב
        והצמר המפוצל בוואדיות
        ועם ציוצי הסיס מעל שמי ארצנו הקטנטונת
        אביב
        במלוא צבעיו ויצוריו
        ולא רק סנונית אחת היא המבשרת

  2. חוה זמירי

    אי אפשר לחתום שם,
    הדף לא נמצא, וחוצמזה תדע לך שאתה נורא מצחיק.

    עבורי המגילה אינה מספקת הייתי מוסיפה גם את בית המשפט בויצמן על עיוות הדין, את בועת הנדלן, את מערכת האכיפה והגביה ובמיוחד את תחנת הנרקומנים להסעות ללוד לפני התחנה המרכזית החדשה – גם להם יש זכות לסחר סם, וצריכת סם…..

    אופס מזמן לא הייתי שם, אבל המקום הזה הפך לספוקי…
    א'מל'ה… זה גם נכלל בתל-אביב, נדמה לי? לא רק מיומנה וככר רבין, זאת'אומרת ככר מלכי ישראל – הלא כן

    זה לא בדיוק סוהו כמו באנגליה או בדאון דאון מנהטן.

    או תל-אביב הפנטזיה של כל פריפרי(ת) ממוצע(ת) מטבריה ועד אילת.

    חוה

    • ברור שאפשר לחתום שם, ויש שחתמו. למי שרוצה, החתימה היא דרך מערכת התגובות: כותבים שם מלא ואת המילה 'חותם' או 'חותמת'.

      זוהי כמובן מגילת העצמאות החדשה של תל אביב, לא של תל אוטופיה, ויכולת למנות אפילו מתוך ההכרזה עצמה עוד ועוד עניינים טעוני שיפור שההכרזה מתייחסת אליהם.

      ועדיין, לא במקרה תל אביב היא "הפנטזיה". האמת היא שתל אביב אכן התפתחה סביב פנטזיה כזאת עשרות שנים עד שנהפכה למה שהיא היום.
      תל אביב היא עיר ים נפלאה, עיר בינלאומית אמיתית, וכיף של מקום לחיות בו.

  3. כתבתי תגובה ארוכה ומנומקת ונבלעה ברוח
    אנסה לשחזרה עוד מעט

    • ובכן דברים שכתבתי כך כתבתי:
      אף שאני מזדהה עם רוב סעיפי המגילה ובמיוחד עם הסעיף ההדוניסטי החביב: הקורא ליהנות מהחיים ולמצות את כל הצוף כולל יחסי מין לרביה ולרוויה …הללויה!
      אף שאני די מזדהה לא אחתום עליה, משום שהייתי רוצה שמגילה כזאת(למעט סעיפים מסוימים) תצא בשם מדינת ישראל ולא מטעם מדינת תל אביב רבתי.
      מחר תכתב מגילה מטעם מדינת הדרום ומחרתיים מטעם מדינת הצפון
      עם כל אהבתי לתל אביב , שהיא בבחינת אבן שואבת לכל הערים בארצנו הקטנטונת ,הגיע הזמן שמציון תצא תורה במשמעותה העמוקה והרחבה של המילה
      ואני מאלה שמחכים לחוקה שתאחד את המבט ולא חוקי יסוד פזורים
      ולמגילה אחת לאומית משודרגת ומאחדת ,ולא לשלל מגילות , אף שסעיפיה של מגילה תל אביבית זו רובם מקובלים עלי ובמיוחד הסעיף החביבהנ"ל שהזכרתי:))

      • איזה קטע
        מסתבר שתגובתי לא נבלעה ברוח אלא השתהתה אצלו לשעה
        עכשיו לא נותר אלא להשוות נוסחים ולראות עד כמה עמד לי זכרוני בשעת השחזור:)))
        זה כמו ביקומים מקבילים מנגנון התגובות כאן, בחיי
        מצחיק לאללה

  4. נהדר! אשמח לחתום

  5. בתור "אורחיה", אני מוכנה לחתום על הסעיף הזה: "אנו קוראים לתושבי העיר ולאורחיה לחגוג ולהתענג על צוף החיים; לרקוד, לשיר, לצעוד, לרוץ, לרכוב, לשחות, לעוף, לאכול, לשתות, לעשן, לקיים יחסי מין לרבייה או לרוויה; וכל זאת תוך מתן כבוד הדדי והתחשבות בצורכי האחר וכיבוד הזכות הבסיסית לשינה הגונה, לשקט ולניקיון".
    ובכל זאת נהיה לי גם עצוב לקרוא ולחשוב לאן הגענו ממגילת עצמאות של מדינה למגילת עצמאות של עיר ולא ירחק היום שתנוסח מגילת עצמאות של האדם הבודד וגם את זה הוא יצליח ליישם בקושי. לא עצוב?
    בכל אופן רעיון חביב וכאן מן הכפר מאחלת לעיר חג שמח.

    • אמיר אור

      סיגל, אין ספק ששמת את האצבע על הסעיף המנצח. ואשר לקינת העצמאות שלך, גם אדם עצמאי אחד הוא התחלה…
      אני יכול רק לחזור על מה שכתבתי בנידון לחנה:
      סנונית אחת לא מביאה את האביב, אבל שום אביב לא יכול להתחיל בלי אותה סנונית אחת.
      ואפשר לחשוב על זה הפוך, באופטימיות, כמו מגפה חיובית שתדביק את שאר ערי ישראל, כפי שכתוב גם בהכרזה עצמה:
      "אנו, תושבי תל אביב – מאזורי חן וצהלה בצפון, כפר שלם במזרח ועד עג'מי ויפו ג' בדרום – איננו מפנים עורף למדינת ישראל. איננו שוכחים לרגע כי תל אביב הינה חלק מרכזי בחיים הישראליים, וכי מוטלת עלינו אחריות ערכית וציבורית למתחולל בכל קצוות הארץ. אנו מושיטים יד לשלום ולשכנות טובה לכל הערים השכנות ולתושביהן, וקוראים להם לאמץ את העקרונות המנחים את מגילת העצמאות התל אביבית."

  6. רונית בר-לביא

    גדול 🙂

    ממש שתי מדינות לשני עמים.

    הכי אהבתי: "וכיבוד הזכות הבסיסית לשינה הגונה". כלומר – ללא מפוחים ב 7 בבוקר ?

    וכן – שתל אביב היא מטרופולין "המקיימת את עצמה" – ממש משק אוטרקי :))

    • בדיוק, בלי המפוחים בשבע בבוקר.
      ורוניתוש, אם תרצי להגיש בקשה לקבלת אזרחות תל אביבית, נשקול בחיוב 🙂

  7. מאת: ידידי

    תוכן המסר: מי כתב את זה? אהוד ברק?

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור