בננות - בלוגים / / מאין נחלתי את שירי
אמיר אור
  • אמיר אור

    אמיר אור נולד וגדל בתל אביב, דור שלישי בארץ. פרסם אחד עשר ספרי שירה בעברית, האחרונים שבהם "משא המשוגע" (קשב 2012), "שלל – שירים נבחרים 2013-1977" (הקיבוץ המאוחד 2013) ו"כנפיים" (הקיבוץ המאוחד 2015) שיריו תורגמו ליותר מארבעים שפות, ופורסמו בכתבי עת ובעשרים ספרים באירופה, אסיה ואמריקה. בנוסף פרסם את האפוס הבדיוני "שיר טאהירה" (חרגול 2001), והרומן החדש שלו, "הממלכה", ייצא השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. אור תרגם מאנגלית, יוונית עתיקה ושפות אחרות, ובין ספרי תרגומיו "הבשורה על פי תומא" (כרמל 1993), "תשוקה מתירת איברים – אנתולוגיה לשירה ארוטית יוונית" (ביתן /המפעל לתרגומי מופת 1995) ו"סיפורים מן המהבהארטה" (עם עובד 1997) כן פרסם רשימות ומאמרים רבים בעיתונות ובכתבי העת בנושאי שירה, חברה, היסטוריה, קלאסיקה ודתות. על שירתו זכה בין השאר בפרס ברנשטיין מטעם התאחדות המו"לים (1993), מילגת פולברייט ליוצרים (1994), פרס ראש הממשלה (1996), ספר הכבוד של הפְּלֶיאדות (סטרוגה 2001), פרס אאוּנֶמי לשירה (טטובו 2010), פרס שירת היין מטעם פסטיבל השירה הבינלאומי של סטרוּגה (2013) ופרס הספרות הבינלאומי ע"ש סטפן מיטרוב ליובישה (בּוּדוה 2014). כן זכה בחברויות כבוד של אוניברסיטת איווה, בית היינריך בל אירלנד, ליטרַרישֶה קולוקוִויוּם ברלין, המרכז ללימודים יהודים ועבריים באוקספורד ועוד. על תרגומיו מן השירה הקלסית היוונית זכה בפרס שר התרבות. אור ייסד את בית הספר לשירה הליקון, ופיתח מתודיקה ייחודית ללימודי כתיבה יוצרת, בה לימד גם באוניברסיטת באר שבע, באוניברסיטת תל אביב ובבית הסופר. אור הוא חבר מייסד של התאחדות תוכניות הכתיבה האירופית EACWP ולימד קורסים לכותבים ולמורים באוניברסיטאות ובבתי ספר לשירה באנגליה, אוסטריה, ארה"ב ויפן. ב-1990 ייסד את עמותת הליקון לקידום השירה בישראל והגה את מפעלותיה – כתב העת, הוצאת הספרים, ביה"ס לשירה ופסטיבל השירה הבינלאומי. הוא שימש כעורך כתב העת הליקון, כעורך ספרי השירה של ההוצאה, וכמנהל האמנותי של פסטיבל "שער". אור הוא עורך סדרת השירה "כתוב" והעורך הארצי לכתבי העת הבינלאומיים "אטלס" ו"בְּלֶסוק". הוא חבר מייסד של תנועת השירה העולמיWPM , ומכהן כמתאם האזורי של "משוררים למען השלום" שליד האו"ם.

מאין נחלתי את שירי

 

מאין נחלתי את שירי?

  

פרופ' רות קרטון בלום משוחחת עם סופרים ומשוררים על מקורות ההשראה

עם הופעת המהדורה החדשה של הספר

 

והפעם

"ואלה תולדות המלים"

עם אמיר אור

 

ביום ג' 3.5.11  בבית הליקון, נחלת בנימין 73 תל אביב

בשעה 20:00  כניסה + קפה 20 ₪  על בסיס מקום פנוי

 

 

"מלים שאני כותב מבצבצות מגופי כמו אגלי זיעה. בוקעות מתוכי כמו גוזלים מביצה, ואני מאכיל אותן בנפש חפצה: עוד מעט ויעופו. למרות שמתישהו הן הופיעו בדעתי, אני לא יכול למצוא אותן שוב. הן אינן מציצות מתוך הכתוב, אינן מקננות בראש, והעולם עצמו הרי חף ממלים. משפחות משפחות הן באות מאי שם, קורמות נוצות וקול, ואז  פורשות כנף הביתה. בהרף  נצח אחד הרגע הזוהר נפתח ונסגר. אני מבקש לאחוז בהן, אבל הן פורחות מתוך עצמן, ואינן אלא עקבות. היה או לא היה?

השיר איננו מלאכת מחשבת: הוא אינו בכוחי, אלא מעבר לו. משורר יכול לשכלל את קולו וכליו. הוא יכול לכוון את ליבו ולהיפתח אל השיר, אבל אינו יכול לייצר אותו. השיר נודע  מבעד למחשבותי ולאו דווקא מתוכן. מה קורה שם בדיוק?" (אמיר אור) 

 

רות קרטון־בלום  עושה ניסיון ראשון מסוגו לבחון באופן רגיש ורב־פנים את מקורות ההשראה של סופרים ומשוררים ישראלים. חמישה־עשר יוצרים מן השורה הראשונה מספרים על הספרים שהשפיעו עליהם, על חוויות משולחן הכתיבה, על הביוגרפיה ועל מסעות תרבותיים וספרותיים שהעשירו את יצירתם.

 

יורם קניוק, רוני סומק, אמיר אור, רות אלמוג, חיים באר, מרדכי גלדמן, דויד גרוסמן, אבנר טריינין, מאיה בז'רנו, ש. שפרה, אשר רייך, אורי ברנשטיין, אגי משעול, דן צלקה, צרויה שלו

 

'ספר יפה, מעמיק. רות קרטון־בלום יזמה וליוותה מסעות של חמישה־עשר יוצרים אל עבר העט הכותב שלהם. לזה התווספו הדיוקנאות היפהפיים של מנשה קדישמן. יצירה ייחודית'.

    נסים קלדרון

 

 

 

הַשָּׂפָה אוֹמֶרֶת: לִפְנֵי הַשָּׂפָה

עוֹמֶדֶת שָׂפָה. שָׂפָה הִיא עֲקֵבוֹת

עֲקֻבִּים מִשָּׁם.

הַשָּׂפָה אוֹמֶרֶת: שְׁמַע עַכְשָׁו.

אַתָּה מַקְשִׁיב: הָיָה פֹּה

הֵד.

 

קַח אֶת הַשְׁתִיקָה וְנַסֵּה לִשְׁתּוֹק.

קַח אֶת הַמִּלִּים וְנַסֵּה לְדַבֵּר;

מֵעֵבֶר לַשָּׂפָה הַשָׂפָה הִיא פֶּצַע

שֶׁמִּמֶּנּוּ נִגָּר וְנִגָּר הָעוֹלָם.

הַשָּׂפָה אוֹמֶרֶת: יֵשׁ, אֵין, יֵשׁ

אֵין. הַשָּׂפָה אוֹמֶרֶת: בּוֹא נְדַבֵּר אוֹתְךָ,

בּוֹא נְמַשֵּׁשׁ אוֹתְךָ, בּוֹא תַּגִּיד

     שֶׁאָמַרְתָּ

 

 

 

24.5.11  "הספרייה שלי" 

                           עם רות אלמוג 

21.6.11      "צייד האפיפניות"

                             עם חיים באר

לפרטים 03-5600122 

 

 

 

 

10 תגובות

  1. היי אמיר נושא מענין
    אהבתי את דבריך על השפה שמעבר לשפה
    השיר שלך יפה ומרגש
    קשה מאוד להגיב משהו במנגנון התגובות משובש
    שבת טובה לך

    • חנה טואג

      היי אמיר אתמול קראתי בהארץ ציטטה מענינת של אבות ישורון בענין השפה הוא אמר, שאין לו שפה הוא הסביר שאם הוא הולך לקנות מרגרינה- יש לו עברית, ערבית,יידיש ,פולנית, רוסית ואנגלית,אבל בבואו לכתוב שירה אין לו אלא געיות, געיות לשבור את השפה"
      ובמאמר נוסף מצוטט הפילוסוף ויטגשטין הגורס שגבולות השפה הם גבולות עולמנו
      והנה אתה מדבר על השפה המיוחדת שמעבר שממנה ניגר הפצע
      מאוד מרגש שירך
      בקר אור

      • אמיר אור

        חנה, מסכים שיחד עם גבולות התחושה, גבולות השפה הם גבולות עולמנו. אבל צריך לראות שמצד אחד היצירה הלשונית היא בריאת עולמנו,
        ומצד שני גבולות ההכרה מסומנים גם בעצם שבירתה למושגים ומלים.

    • אמיר אור

      תודה, חנה. את מוזמנת ביותר.

  2. הי אמיר,
    הספר הזה, מאין נחלתי את שירי, הוא ספר מיוחד ביותר לחיי. גם ברגע שבו קראתי בו (כשיצא במהדורתו הראשונה) וגם בהמשך…המשך, שאין סופר או צייר שהיה יכול להמציא את גילגוליי מאז.
    שיר מקסים זה שלך שפורסם בו, היה מהראשונים בו פגשתי כשפתחתי את הספר… והתאהבתי בכתיבה המספרת לי על מה שנמצא לפני השפה ומעבר לה. וזוכרת איך אהבתי את עקבות עקובים משם ופצע שממנו ניגר העולם…ושום דם. רק שפה והבנה של השפה ואהבה של השפה.
    והשפה תדבר והשיר ישיר אותה והמשורר מה מקומו בכל זה? הוא ימושש וימושש ואחר כך יוכל להגיד שהנה הוא אמר, הוא כתב, הוא יצר.
    אז מי באמת כותב את מי?
    יש הרבה שאומרים שזה פשוט יוצא מהם בלי שליטה…השיר נולד ויוצא החוצה. האם המשורר הוא רק רחם להשכיר או שהוא הורה שמחליט שרוצה להרות? ובכלל, האם משך ההריון של כל השירים הוא שניה ורבע או שבוע או תשעה חודשים או שמשתנה משיר לשיר?
    לי אין תשובות, אצלי זה לא בדיוק פועל באופן הזה כי אינני כותבת שירים שעוברים לי בראש (הם עוברים אבל לא בזמן שמתאים לי) ואני כן כותבת כשמתיישבת על יד דף או מחשב ואומרת לעצמי, "מה אעשה עכשיו? אולי אכתוב שיר?"
    מאין נחלתי את שירי ואיך זה עובד השפה ומה שלפניה, חייבים להיות נושא לערב מרתק והלוואי ואוכל להגיע.

    • אמיר אור

      סיגל, את כל שאלות מיליון הדולר העלית פה…
      השיר הוא לא רק רחם להשכיר, אלא רחם שעבר הכשרה מיוחדת, דייטות, אימונים ומה לא. רחם בהתכוונות מתמדת להריון 🙂
      משך ההיריון באמת משתנה מאוד משיר לשיר, מעניין לעניין. יש שירים שרק דרוש להם הגירוי הנכון בזמן הנכון, ויש כאלה שנולדים כאנקה אילמת ומחכים שנים למלים.

  3. עמירם בר-אילן

    הי אמיר,
    תודה תודה על ההזמנה, הלואי ויכולתי להשתתף
    כרגע בחו"ל. מקווה בפעם הבאה.
    בהצלחה
    עמירם בר-אילן

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאמיר אור