בננות - בלוגים / / עצומה ואירוע למען פליטי דרפור ונגד חוק וילנאי
לי עברון-ועקנין: לדבר את האהבה הטובה - שירים וסיפורים
  • לי עברון-וקנין

עצומה ואירוע למען פליטי דרפור ונגד חוק וילנאי

אני מביאה כאן הזמנה לאירוע שיתקיים בשבוע הספר בת"א והסבר כפי שקיבלתי מחברה לעבודה שהיא אחת היוזמות. בעיני זה חשוב.

פליטי דראפור: לא לסגור את השער

 

ב-19 במאי עברה בקריאה ראשונה, ברוב גורף, הצעת חוק אכזרית של סגן שר הביטחון מתן וילנאי: אדם שייתפס בניסיון לעבור את גדר הגבול לישראל צפוי לעונש מאסר של עד חמש שנים, ואם יגיע ממקום שמוגדר "מדינת אויב" (וסודאן, שממנה מגיעים פליטי דרפור, מוגדרת ככזו) יהיה צפוי לעונש של עד שבע שנות מאסר. החוק יעגן את נוהל "ההחזרה החמה" להעברת הפליטים בחזרה אל עברו האחר של הגבול 72 שעות מרגע תפיסתם באופן המעמיד את חייהם בסכנה ממשית. הוא יכשיר את החזקת הפליטים במעצר עד 18 יום מבלי שיובאו כלל בפני שופט; הקצין המוציא את צו הגירוש לא יחויב כלל לפגוש את הפליט; ויהיה "חוקי" לעצור גם נשים וילדים.

 

"חוק וילנאי", שזוכה לתמיכת הממשלה, כמו מניף בשערי מדינת ישראל כרזת ענק "כאן עוזרים ליהודים בלבד", ומבקש להקנות גושפנקא חוקית ליד הקשה שנוקטת המדינה כבר היום באלה שמבקשים למצוא מחסה בין גבולותיה. אבל פליטים אינם פושעים. אנשים הנמלטים מאזור מלחמה זכאים לבקש מקלט מדיני, וזו חובתנו המוסרית להתיר להם כניסה. חובתנו אף גדולה מזו: לפליטים הנסים על נפשם אל גדרותינו עלינו להעניק לפחות תנאי מחיה בסיסיים. כמדינה דמוקרטית בעלת מעמד כלכלי איתן באזור, בכוחנו וביכולתנו להעניק מקלט לפליטים מארצות גזירה, כפי שנהג בזמנו מנחם בגין כשהעניק לפליטים מווייטנאם מעמד של עולים חדשים. זו חובתנו, מאדם לאדם. ומובנת מאליה מחויבותו הייחודית של העם היהודי, הצרובה בהיסטוריה שלו.

 

גם מבחינה משפטית חוק כזה הוא פסול, שכן הוא עומד בניגוד למשפט הבינלאומי ולמחויבויותיה של מדינת ישראל מכוח אמנות בינלאומיות שהיא חתמה עליהן ואישררה אותן למעשה, זמן קצר לאחר הקמתה.


ב-1951, על רקע אירועי מלחמת העולם השנייה, חתמה ישראל על אמנת הפליטים (
United nations Refugee Convention), שאושררה שלוש שנים מאוחר יותר והורחבה מעת לעת. "חוק וילנאי" מהווה הפרה בוטה של מחויבות ישראל על פי האמנה.

 

אנו קוראים לכנסת ישראל להסיר ידה מ"חוק וילנאי", שלא עומד בנורמות מוסריות ומשפטיות בסיסיות, ובמקומו לחוקק חוק המסדיר את מעמד הפליטים ומבקשי המקלט על-פי המשפט הבינלאומי. יש לספק לפליטים המגיעים אל גבולותינו – לפחות עד שיתאפשר להם להגיש בקשה למקלט מדיני ועד שתתקבל החלטה בדבר גורלם – לשהות במקום מוגן המספק את זכויותיהם. ללא רדיפה, ללא גזענות.

 

"וַאֲהַבְתֶּם אֶת-הַגֵּר כִּי-גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (דברים י", 19)

 

ביום שבת ה31.5 בין השעות 19.00-22.00 נתאסף בכיכר רבין בתל אביב –אנשי תרבות ואזרחים, בשיתוף פעולה עם ארגונים למען זכויות הפליטים – להפגין הזדהות ולעורר מודעות בקרב המבקרים באירועי שבוע הספר העברי, לצורך הדחוף לסכל את חקיקת "חוק וילנאי" ולחוקק במקומו חוק פליטים נאור. השתתפותכם חשובה! 

להוספת שמכם ותמיכתכם לעצומה אנא כתבו למייל הזה:

haplitim@gmail.com

 

21 תגובות

  1. לי יקרה, אני נורא שמחה לראות אותך כאן והמון תודה על שהבאת לידיעתנו את האירוע החשוב הזה.
    האם זה אומר שתהיי שם? כי אם כן נוכל סוף סוף להיפגש..

  2. יעל ישראל

    תודה שהבאת. מיד שולחת מייל.

  3. מוטי גלדמן

    תודה לך לי. מעשה צדקה וצדק. כבר שלחתי מייל

  4. סבינה מסג

    לי, היה הרבה קל לומר יופי ולשלוח מייל. אבל אני שואלת את עצמי: מה ,וילנאי אדם רע? כנראה שלא. אולי הוא השקיע זמן וחשיבה על כל ההשלכות וההתפתחויות האפשריות… ואנחנו , הצדיקים, לא?!

    • מוטי גלדמן

      וילנאי הוא אדם המנסה להפר את החוק הבינלאומי על ידי חקיקה לא הומאניטרית. בעיניי הוא אדם רע מאוד.

  5. אליענה, מוטי ויעל – אני רק מתווכת ואין הרבה מה להודות לי… סבינה, השאלה שאת מעלה רלוונטית בכל פעם שנוקטים עמדה, ולפעמים צריך פשוט לנקוט עמדה לפי מיטב הבנתנו – ואת זה אני אומרת בתור מישהי שלעתים קרובות מדי נמנעת מנקיטת עמדה.
    אליענוש, לא, אני עושה את החלק הקל – לשלוח מיילים ופוסטים, לא את החלק שכרוך בנסיעות בינעירוניות בשבת בערב… 🙂

  6. הי לי, נעלמת לאחרונה. תודה על המידע. פעולה חשובה מאד! כבר שולחת.

  7. חתמתי. עצוב החוק הזה.

  8. כל הסיפור עם ה"פליטים" הסודנים לוקה ביותר מדי דיסאינפורמציה. הסודנים אינם מגיעים לישראל מסודן. הם עוברים ממצרים בחיפוש אחר עבודה. זה לא אומר שהם בני מזל גדולים, אבל בכל זאת יש הבדל מהותי בין פליט ומהגר עבודה. הראשון בורח מסכנת מוות, ואילו השני מנסה להעלות את רמת החיים.
    גם אני מתנגד להטלת עונשי מאסר על מהגרי עבודה. יחד עם זאת, הצגת הסירוב להעניק אשרות שהייה ועבודה לסודנים כהפרת החוק הבינלאומי, היא פופוליסטית ושקרית.

    • אני מסקימה עם הדעה . מספר הפליטים הפוליטים קטן ,הרוב גם לא מגיע מדלפור אלה מארצות אפריקיות אחרות ממצוקה כלכליות (אני בעד תמיכה ועזרה כלכלית לארצות האלה)
      אנו ארץ קטנה עם בעיות ענקיות שיחריפו עם נתעלם מכל הגיון ונקלות פליטים בלי הגבלות. צריך כודם לדעוג לשיויון לכל האזרחים פה,מצב שלא קיים. יחד עם זאת
      אני מתנגדת בחריפות לעונש מאסר,- במיוחד לנשים וילדים

  9. זה אותו וילנאי עם פליטת הפה האומללה על תושבי עזה והשואה (לא אצטטה במלואה מפאת החרפה, שאין לאן להוליכה).

    וילנאי, וילנאי; שֶׁשֵּׁם משפחתו מורה על מוצאו מוילנא, אותה וילנא שרדפה את יהודיה. ולו היה שמו "מתן דרפורי"? אוי, אוי, אוי. אלה מחוקקיך, ישראל.

  10. הי לי
    כשאני קבעתי בפוסט שלי לרגל יום השואה, שלא למדנו כלום מהשואה – לזה התכוונתי. לקחנו מהשואה את המסכנות והשארנו את האנושיות במשרפות. הפכנו לצוררים. מצטער שאני מעצבן שוב, אבל הנה החוק הזה של וילנאי בעצם קובע את חובתנו להיות צוררים. ואח"כ נבכה ביום השואה הבא שאף אחד לא קיבל אותנו כפליטים וכולם שיתפו פעולה עם הנאצים ימ"ש ואנחנו? אנחנו משיבים פליטים חזרה למדבר, למות בצמא ברעב בחום, להיאנס שוב ושוב. עם ככל העמים? גרוע מהם.

    • מיכה, מיכה. לא שוב. יש מחוקקים שליבם גס בפליטים (וילנאי) ויש מחוקקים שליבם עם הפליטים (חיים אורון ממרצ, ח"כ לשעבר יוסי שריד, שניסה לחייב את ישראל להכיר בשואת הארמנים. וגם ח"כ זאב אלקין מקדימה. וראש הממשלה לשעבר, בגין, שקלט פליטים ויטנאמים).

      יש ויש, מיכה. לא צריך לתפוס מיד בזנב הפוסט ולצעוק: "זאב, זאב". מספיק לזעוק: "וילנאי, וילנאי".

  11. קיבלתי במייל הפרטי ומייד חתמתי. תודה על היוזמה הצודקת. אעביר הלאה.

  12. סיטי בלונד

    לילוש אולי תפרסמי את זה גם בישרא? במקרה קפצתי להציץ כאן אצלך ואני רואה את זה, ואני בטוחה שיהיו עוד הרבה שישמחו לתמוך ואולי אפילו להגיע לכיכר.

  13. לי היקרה

    1.כאשר מצטטים פסוקים מהתנך על מנת לחזק את טענותיך יש להבין ולדעת תחילה באיזה הקשר נאמר הפסוק ולא לאנוס אותו בכוח כדי שיתאים לדבריך.לפסוק שציטטת משמעות שונה בתכלית והיא מתייחסת לגרים שכבר חיו כאן בארץ ולא מתייחס לסגירת השערים בפני אלו שיבואו.
    2.כיום נמצאים פליטים מדארפור שהמדינה וגם לא האזרחים היקרים בה דואגים להם .הם חיים בעוני מחפיר ואחף אחד לא שש לעזרתם אז איך את יכולה לתמוך בהבאת עוד פליטים לארץ כדי שגם הם יחיו במצב עגום גם כן? חישבי על זה.
    3.ולבסוף קצת לידיעה כללית כיום יש מגמה בעולם ,הפרת אמנה או לא הפרת אמנה לא לאפשר למהגרים/פליטים להיכנס לכלל המדינות דוגמת אנגליה הנאורה, לכן והנה עצתי היא לך בחינם כדאי קודם כל שתתגייסי לעזור לפליטים שכבר נמצאים כאן וחיים בעוני במקום להילחם להביא לכאן עוד פליטים שלצערי גורלם יהיה דומה.

  14. "אדם שייתפס בניסיון לעבור את גדר הגבול לישראל צפוי לעונש מאסר של עד חמש שנים"

    – תלוי -אם זה מהצד המצרי הוא כבר צפוי לעונש מוות- לפחות ככה שמעתי מעדות שמיעה.

    תסתכלו כאן
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=482218

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל