בננות - בלוגים / / קנגורו ודקויות רגשיות (אני מצביעה מורקמי)
לי עברון-ועקנין: לדבר את האהבה הטובה - שירים וסיפורים
  • לי עברון-וקנין

קנגורו ודקויות רגשיות (אני מצביעה מורקמי)

[התפרסם במקור בבלוג שלי באתר כתר]

קנגורו ודקויות רגשיות

לפני כמה זמן העסיק את מחשבותי השיר של לו ריד "יום מושלם" [כאן אפשר לקרוא את המילים ואם מקליקים על הכותרת בכחול, גם להאזין]. חשבתי על הפרפקציוניזם שדוחה את החיים האמיתיים, על הקשר בין ציניות לרומנטיקה (לו ריד הוא רומנטיקן מר מאוד), ועל אידיאות אפלטוניות. ואז קראתי סיפור קצר של הרוקי מורקמי, שנקרא "יום מושלם לקנגורו". הכותרת הזכירה לי את השיר של לו ריד, אבל היא מצאה חן בעיני הרבה יותר, כי לא מדובר בשלמות מוחלטת (ואיך אפשר להשיג דבר כזה), אלא בשלמות של היבט מסוים: מושלם לקנגורו. חוץ מזה השם נשמע מוזר ומסקרן כיאה למורקמי. ואמנם, לא רק השם אלא הסיפור כולו הקסים אותי כל כך. זה סיפור על זוג שרוצה לראות גור קנגורו בגן החיות, אבל לוקח חודש עד שהם מצליחים להגיע לשם: פעם כואבת לה השן, פעם הוא צריך לסדר משהו בעירייה… ומורקמי, או המספר, מציין שהוא לא רוצה לדבר במילים גדולות, אבל כאלה הם החיים. ובדיוק כך, כאלה הם החיים, ומורקמי לא שופט אותם אלא מציג אותם מתוך אמפתיה: את החרדה המוגזמת-כביכול של בת זוגו של המספר, שמא יחמיצו את ההזדמנות לראות את הגור – וכן עוד הרבה עניינים אחרים המופיעים בקובץ הסיפורים שלו (שיצא עכשיו בכתר בתרגום עברי של עינת קופר), "ערבה עיוורת, אישה נמה".

באחד הסיפורים, אישה צעירה נוטה לשכוח את שמה. טיפול פסיכולוגי לא קונוונציונלי מוביל לשאלות של אהבה, קנאה והדחקה, אבל גם לקוף מדַבֵּר שגונב שמות. ככה זה בעולם של מורקמי. בסיפור אחר המספר, שעוסק בכתיבה ואולי הוא בן דמותו של מורקמי, מודה שלבו נמשך תמיד אחרי דברים מוזרים, ומגולל אפיזודה משונה בחייו: נדבקה לגבו דודה מסכנה, וכל אחד ראה בה משהו אחר: אחד את אמו, אחר את הכלב שלו שמת מסרטן, וכן הלאה. בריאיון טלוויזיוני הסופר – שדודה מסכנה דבוקה לגבו – לא מצליח ממש להסביר למראיין מהי מטאפורה, אבל מורקמי מצליח לעשות צחוק מהתקשורת (אגב, מורקמי הוא סרבן ריאיונות, אבל בקרוב הוא מגיע ארצה לקבל את פרס ירושלים, אז אולי יהיה אפשר לראות אותו).

אבל יותר מאשר את מורקמי המוזר והמצחיק, אני אוהבת את מורקמי המפליא בדקויות רגשיות. בסיפור על איש ואישה שניהלו רומן, ואחרי שבני זוגם גילו ונפרדו מהם הם מנסים לבנות חיים חדשים יחד, מורקמי מפליא לתאר את התלישות שלהם, את תחושת חוסר הממשות הקיומית של אדם שנעקר מחייו ומזהותו. הוא מדייק מאוד גם בסיפור פנטסטי דמוי אגדה על אישה שנישאה ל"איש הקרח", שבניגוד למצופה אינו חסר רגשות. הוא אוהב את אשתו, והקרחיות שלו מתבטאת דווקא באופן שבו העבר משתמר בו ואינו מאפשר תנועה קדימה. באגדה העצובה הזו מורקמי ממחיש גם את הדינמיקה ההרסנית שסביב קשרים שנויים במחלוקת (ולא רק בהם עצמם): משפחתה של האישה מתנגדת לנישואים ומחרימה את הזוג, וכך רעייתו של איש הקרח אבודה ובודדה עוד יותר. והסיפור הכי יפה בקובץ, בעיני, הוא "הפולקלור של תקופתנו": המספר, נקרא לו מורקמי לשם הנוחות, מציג בפנינו דמות של נער שלמד אתו בתיכון בשנות השישים, "מלך כיתה" מושלם ומשעמם, ואת חברתו המושלמת והמשעממת; כעבור שנים, במפגש מקרי במסעדה, מספר אותו מלך כיתה למורקמי את סיפור אהבתו לנערה ההיא, יושיקו. יושיקו החשיבה מאוד את המוסכמות החברתיות ורצתה להתחתן בתולה. לכן המגע בינה לבין החבר שלה, שנשאר חסר שם בסיפור, התמצה בליטופים מתחת לבגדים. החבר של יושיקו רצה מאוד לשכב אתה, לא רק מתוך תשוקה מינית אלא מתוך צורך עמוק להרגיש קרבה ושייכות. הוא הציע לה נישואים כמה פעמים, ובינתיים כבר החל ללמוד באוניברסיטה בטוקיו הרחוקה והמנוכרת. ויושיקו המשיכה בשלה, לא מוכנה לשכב אתו וגם לא להתחתן אתו כי היא "אמורה" להתחתן בתולה, עם מישהו מבוגר ממנה, ולרכוש את הביטחון הכלכלי והחברתי הנכסף. לבסוף היא מבטיחה לו הבטחה משונה: היא תשכב אתו אחרי שתתחתן. והאופן שבו הבטחה זו מתממשת-לא מתממשת כעבור שנים הוא שמניע את האיש לשפוך את לבו לפני מורקמי.

לא ברור לי מה סוד קסמו של הסיפור הזה – אולי המבט האמפתי העצוב על שני אנשים, שזקוקים כל כך לביטחון אבל מנסים להשיג אותו בדרכים סותרות; אולי הפער בין התדמית השאננה של מלך ומלכת הכיתה לבין הכאב והבדידות שמאחוריה; ואולי הקסם שבגישושים מיניים ראשונים, והאפשרות – אם אכן יש כזאת – לחדש אותם ולחוות שוב את הקסם גם אחרי שנים. ובכלל, אפשרות התיקון כעבור שנים. אבל זה לא רק זה. אצל מורקמי זה אף פעם לא רק זה; זה אף פעם לא משהו שאפשר לבטא אותו במלואו במילים.

 

29 תגובות

  1. אז לא הבנתי, לי, למי את מצביעה??? :)))

  2. אהבתי מאד את הפוסט ואני עם מורקמי עוד מימי "הפיל נעלם".
    לגבי "יום מושלם" תמיד חשבתי שיש משהו מאד עצוב בשיר הזה והפתיע אותי שזה שיר היציאה מהחופה בהמון חתונות.

  3. אני גרופית שלו, איפה מצאת את הסיפור הזה..?

  4. גם אני בעד הסופר הזה, וספורים קצרים במיוחד, יופי של פוסט ותודה{יש לי כרטיס מתנה לסטימצקי}

  5. לגמרי. גם אני קיבלתי את הספר. עוד לא קראתי. וגם הספר שלו שאני עורכת עכשיו מאוד יפה. מעניין, שהוא כזה רבגוני, ספריו יכולים להיות נורא שונים זה מזה, בשפה וכו' (כמו זה שאני עורכת עכשיו), אבל הדקויות תמיד שם. אח, גם אני בוחרת בו. אני חוששת שהתאהבתי בו. אז בדקתי עליו, הוא מזל גדי, אז לא פלא, אני נוטה להתאהב בגדיים. חחחח. נכון שיש בכתיבה שלו משהו נורא חם?

    • גם אני מאוהבת בו. הוא עוד מעט מגיע לארץ, נחלוק בו או נריב עליו?

      • מה, מתי????? "כתר" מביאים אותו? תודיעו לי, בחיאת. (ובטח, איתך אני מוכנה להתחלק, אבךל רק איתך.)

        • הוא בא לקבל את פרס ירושלים. מדהים שהסכים לבוא בשביל זה… עוד אין לי פרטים מתי בדיוק האירוע שלו, זה יהיה ביריד הספרים. ואיך יעלה ולי פגשו את מורקמי והתחלקו בו, זה יכול להיות אחלה סיפור קצר (בסגנון ארוטי או בסגנון מורקמי-אי או בכלל).

  6. יפה, בשבוע שעבר קניתי את הספר הזה !עכשיו זה עשה יותר חשק, והוא לא ייחכה הרבה על המדף.

  7. היי לי
    אני מאוהבת בבן אדם, מכולם התנ"ך שלי זה הפיל הנעלם
    את כולם אני אוהבת
    זה כאילו אני שותה איתו קפה, אבל שותקת והוא מדבר איתי, ואני מקשיבה לוגמת אותו ושותה קפה, והאדים ניכנסים לי לעיניים גורמים לי לדמוע,להיות רגישה
    שלך טובה

    • טובה היקרה, לא נראה לי שאת צריכה משהו חיצוני שיגרום לך להיות רגישה!

    • טובה, אה טו? גם את???? מה זה כאן, כולן מאוהבות במורקמי? בושה וחרפה, חשבתי שאני היחידה בארץ. טוף, נו, תבואו גם לרנדוו, מה לעשות.

  8. קפצתי רק כדי לציין שגם אני מאוהבת במורקמי ואני בעד שנחלוק אותו.
    לא רוצה לריב. בטח לא איתכן יקרות שלי.
    יש מספיק מורקמי לכולן.

    • קודם כול אני קופצת עלייך ומחבקת אותך… 🙂

      • היי לי ואליענה
        שתדעו שאני לא מעוניינת להתחלק איתו, אסרתי על כמה מחברותיי להתקרב ליפן, מקסימום, אני מרשה להציץ בספרים שלו…
        איזה כיף לחשוב שיש אחד מושלם1
        יש לי פנטזיה לפגוש אותו…
        אבל באמת ניראה לי הכי כיף לאהוב אותו
        אז באו ניתחלק.
        אוהבת להתראות טובה

        • היי בנות, אם יש כזאת קואליציה, אז ככה. קדם כל ללי יש זכות בכורה, כי היא ערכה אותו ראשונה ב"קפקא על החוף". אז היא מקבלת אותו ראשונה… אנחנו כבר נתחלק בשיירים. איזו קקפופניה של גרופיות מאוהבות.

          • לדעתי הקואליציה שלנו כזאת ששווה שאנחנו יכולות להניח את מורקמי לנפשו ולבלות אחת עם השנייה :).

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל