בננות - בלוגים / / שיר והערה ד', ימי בנימינה, אהוד מנור, 15.4.2005
רן יגיל

שיר והערה ד', ימי בנימינה, אהוד מנור, 15.4.2005

15 תגובות

  1. קצת נוסטלגיה. לפני שמיכל הציעה את הפינה "שיר עם הארה", שבה אני נותן אינטרפרטציה סוציו-ספרותית לשירה או לפזמונאות, הייתה לי ב"מעריב" פינה צנועה בשם "שיר והערה" במשך כמה שנים, שבה נתתי קומנטציה על שיר מדי שבוע. אני מביא אותה כעת כאן ברצף. לא נגענו. רן יגיל.

  2. אבל זה באמת כבר לא אותו דבר. אני מחפשת כבר הרבה שנים את התחושה של טוב ששכן קרוב מאח רחוק. והיא די נעלמה כאן בארץ . טוב אולי לא בכל מקום. אבל התחושה של ילדותי ביד- אליהו עם הדלתות הפתוחות והשכנה שמתנחלת לך במטבח. היום רק שמור לי על הפרטיות והחור הצצה.

    בכל אופן, יש משהו נכון באידאליזציה. התכסינו בחומר ולבנים ושכחנו טעמה של ריבה.
    אוהבת את השיר הזה.

  3. איריס אליה

    שיר מופלא שהוא שיר ערש אהוב על קטנטני. (לחן גאוני של מתי כספי.)גם נחל התנינים.אגב.
    לדעתי אהוד מנור היה קודם משורר, ואחר כך מה שקרוי פזמונאי. ובכלל, אני לא אוהבת לעשות את ההפרדה הזאת. איך קובעים היום מהי שירה ומהי ספרות? הרי הכל נזיל ואמורפי. אפשר לחלוק על רמת השירה או על רמת הכתיבה, בכלל, אך הגבולות נמסו מזמן.
    יופי של פינה, רני יקר. מה רבו מעשיך.

    • איריס היקרה, תודה רבה לך על תגובתך היפה. לצערי, או לשמחתי, אנחנו בני פלוגתא בנושא זה. אני סבור שיש הבדל בין שירה לפזמונאות למרות הקרבה. אינני מחסידי תיאוריית השירה המולחנת של מנחם בן, הטוען כי השירה מופלאה ביותר לבסוף חייבת להיות מושרת וזכירה באמצעות הלחן, וגם איני חסיד גדול של האלהה של משוררי הרוק למיניהם לשיטת המבקר והמסאי נסים קלדרון. מבחינתי אבידן הוא משורר, מאיר אריאל הוא בראש ובראשונה פזמונאי טרובדור (אלה רק דוגמאות). להשתמע, רני.

      • איריס אליה

        רני יקר.
        כמו שאתה בטח מתאר לעצמך, לא הייתי מודעת כלל לדעות של בן וקלדרון. אבל אני חושבת שזה, כמובן, נושא לדיון רחב. לא אלאה אותך, אבל אומר בקצרה, ששיר מולחן, בעבורי, הוא סוג של אומנות שלובה. אפנה אותך לדיון המרתק שהתפתח בפוסט של איריס קובליו על שילוב אומנויות, נאמר שם כל מה שהייתי רוצה להגיד, על ידי גדולים וחכמים ממני.חצות עם אמיריליוס
        http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=212&itemID=14506#post14506

        חוץ מזה, מהמקום ממנו אני באה, מהעולם התראפויטי, השורה התחתונה היא מה מחוללת האומנות בנפש האדם.יהיו השירים ווירטואוזיים ככל שיהיו, מבחינה טכנית, לשונית, צורנית ועוד. אם אין בהם יסוד מחולל נפש, אז אני פשוט לא צורכת אותם ולא מתחברת. והרבה מאד שירים מולחנים הם מחוללי נפש, לטעמי.
        נשיקות וסוף שבוע טוב ואוהב שיהיה.

  4. איריס קובליו

    רני, תודה שהבאת. נעים להזכר בפזמונאי משובח. השיר מעורר בי עצב, לא בגלל שהלך לעולמו, אלא בגלל תמימותו. בגלל שירים כאלה נוצר אצל השומע זכרון (שבדרך כלל דמיוני) המעורר געגוע לעבר, יוצר מיתוס על הילדות ("הנהדרת") המנוגדת לעכשיו. שירי פזמון ושירה בציבור אמנם כביכול מלכדים אבל מרחיקים את האמת האישית של כל אדם כלפי עצמו

  5. תודה שהבאת, רני, הבחירות שלך בפינה זו מוצלחות ורגישות, באנינות טעם אתה מלקט אותן
    אוהבת את אהוד מנור ופזמוניו הרגישים, שכמו אצל נעמי שמר רבים מהם נעים על גבול השירה.
    כמה יפים הגעגועים לימי הילדות היחפים
    ותמיד תהיה ריבת תות שנתגעגע אליה לנצח…

  6. סיגל בן יאיר

    אני נורא אוהבת את השיר הזה, ואת לחנו המופלא לא פחות. הוא באמת עובד על חושי הריח והטעם שמעירים את הזיכרון, לפתע כל הכפר קם לנגד עיניו (כמו עוגיות המדלן). תודה על הגעגוע והמילים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל