בננות - בלוגים / / על "הגדה – אם תרצו" של טל איפרגן
רן יגיל

על "הגדה – אם תרצו" של טל איפרגן

התחיל גם אצלי האביב. פסח קרב ובא, ואיתו הדיון המטפורי הגדול והמעייף לעִתים, על חירות. עשו לעצמכם טובה וקִראו את הספר הצנוע והמרגש הזה של טל איפרגן ("הגדה – אם תרצו", הוצאת "עמדה") מעטים הם הספרים התמטיים בשירה המצליחים לאחד נושא ולהביאו ממש צרוף ועטוף בדחילו ורחימו כאתרוג יקר, אבל זה כבר דימוי מחג אחר.

 

יש בשירים האלה נאיביות ותום ותקווה גדולה. אלה שירים של לפני הקלקול הגדול של השירה שהֵצֵרה את הקונוס הסמנטי עד למקומות שבהם הקורא כבר אינו מסוגל להתחבר איתה. למשוררת הזאת שירה פשוטה מלאת אסוציאציות בריאות: אפיקומן למשל, מזכיר לה כף יד. איפרגן לוקחת את החג המקובע והמקודד, ואת ההגדה הרחוקה, למקום כל כך אינטימי ואישי – וידויי.

 

המשוררת עושה דבר חכם בפשטותו. היא מאמצת מונחים מוכרים מתוך סיפור יציאת מצרים: "ארבעה בנים", "יאור", "מה נשתנה" ושותלת אותם בתוך הביוגרפיה האישית שלה עמוק־עמוק בווידוי האנושי הכֵּן. ראו למשל את השיר היפה הזה "יאור": "יש לך עיניים/ כל כך כחולות,/ כמה כמהה/ לסמוך עליהן./ להתמסר, שתישאר.// לא אכפת לי אם תלך,/ אם תשוב, החשוב,/ הוא שתלחש שבתוך/ הנהר הגדול הזה/ אתה בוחר/ להיות שלי".

 

היא יוצרת הזרות אישיות למונחים השחוקים והמוכרים. מה זו שירה אם לא שפה פרטית, אישית ומקורית. אפילו שם הספר מהדהד את פסח בלוויית האינטרפרטציה הציונית של החג שעליה גדלנו כולנו. הרצל ומשה מתערבבים. הרי לשניהם יש זקנים נצחיים. לפחות בתודעתנו הקולקטיבית הישראלית.

 

סארטר אמר כמובן כי האדם נידון לחירות. זאת התחושה העולה מתוך השירים הפשוטים והישירים של טל. אפילו הסוס על העטיפה מהאגדה וההגדה מבקש לו מרחב לָבָן, לדהור אל מחוזות החלומות האישיים. ואליהו, בגב העטיפה, יוצא שוב לדרכו, בזקנו ובמקלו, ולוקח איתו את טל אל מסעה האינסופי של הצליינית החילונית בעולם המודרני והפוסט מודרני שלנו. איור הכריכה: איציק מדר, הגהה: ציפי הראל.

 

"פסח": "לכבודך/ הכנתי כרפס/ וזרוע נטויה/ מסויה./ ריסקתי/ אגוזים ותפוחים.// קניתי יין זול,/ ערמונים וקטורת./ סילקתי צפרדעים.// מול שולחן ערוך/ מפה לבנה/ כלניות./ פסקו הרוחות.// התחיל גם אצלי/ האביב".

 

ביום א' הקרוב, נחגוג עם טל איפרגן את צאת הספר בלוויית חברים. האירוע יתקיים בפאב מרפי'ס, הסדנא 3, רעננה, בשעה 21:00. כולכם מוזמנים. חג שמח. רן יגיל

 

icl_17-0840f

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל