בננות - בלוגים / / קרוב ביותר לארוס. על שירתו המוקדמת של אריק א.
רן יגיל

קרוב ביותר לארוס. על שירתו המוקדמת של אריק א.

קרוב ביותר לארוס. על שירתו המוקדמת של אריק א.

 

 

הפואטיקה של אריק א. היא תובענית מטִבעה. היא דורשת מן הקורא שימת לב קפדנית בקריאת השירים. מדוע?

   ראשית, רוב שירי ספר שיריו הראשון ("הודאה", הוצאת "עכשיו", סדרת שירה בעריכת פרופ' גבריאל מוקד), המונח כעת פתוח לפניי – אני חוזר וקורא בו מדי פעם, עוד מבחן לאיכות ספר שירה, מספר הפעמים שאתה חוזר אליו – ארוכים הם ונושאים אופי של פואמה. המשורר מרבה לעסוק במונחים מופשטים, הבאים להדגיש את ה"אני", וברצפים שבורים תחבירית וטיפוגראפית. כך משתמש אריק א. ברצף של פעלים, בעבר ובהווה, כדי לתאר תנועה, או כיוון, בכל השירים. תנועה לעבר יעד לא מושג או יעד המושג חלקית.

   הנה דוגמה השיר "צעדה", (עמ' 44):

   "ידיים למעלה/ אתה מותח/ בשמיים לא נוגע/ ונגעתָּ כל העת שחלמתָּ/ וטיפסתָּ על הגוף חי של אימא/ ולא תיארתָּ שיש/ מרחק שעושים/ עד ששוכח והולך/ עד שברגליים כואב ומתרחק/ וכְאֵב מושך למטה/ וממשיך ללכת על כּף הרגל/ מתנפחת וגדֵלה יותר מהראש שלךָ מתחשב מְחֻשָּׁב/ כמו צְעָדֶיךָ הקטֵנים אבל מכְּאֵב הם קטֵנים/ וממשיכים אחד אחרֵי האחד ואחריו אותו האחד/ באותן הרגליים באותן הנעליים/ לא תַּחֲלִיף הזמן לְאַבֵּד הדרך כמוךָ/ נותנות ריח ולוחצות כי אתה הולך וגדֵל והן כמו של תינוק/ אתה לא מריח אבל הריח יעשה עוד דרך ארוכה ויגיע לאפךָ/ כשאתה בָּראש צועד לַנִּקְבָּה/ ממנה בָּאתָ/ ואליה אתה בא/ אבל מריח כמו בשר מֵת הזיכרון/ עד שאי אפשר להעמיד פנים/ שאפשר לחזור בָּרגל להתגולל על בִּטנה ולגעת בשמיים בְּיד/ חושך כמו מצרַים נופל/ על חֻדֵּי פירמידות עוד תטפס"

   לפנינו צעדת החיים, הליכה מאימא ושיבה מאימא, אולי דרך האהובה ובוודאי באמצעות הארוטיקה המעוררת חִיּוּת. גם האימאז' הבומבסטי המסיים את השיר, שהוא מין היפרבולה (הגזמה לצורכי רגש, כמו שעמיחי למשל אומרת באחד משיריו, "במקום שאת אוהבת צריכים לפנות את הרהיטים מן החדר") – לאריק א. יש הרבה כאלה, היפרבולות – הוא יפהפה: "…להתגולל על בטנה ולגעת בשמיים ביד/ חושך מצרים נופל/ על חודי פירמידות עוד תטפס". מאוד מקורי, לגייס את יציאת מצרים ובכלל את מצרים הקדומה לתיאור מערכת יחסים, אהבים, של זוג.

   המונחים המופשטים, בהם מטפל המשורר, הם למשל: "הודאה" (באל"ף), "מאבק", "רגש", "אהבה" ואפילו "אור". חלק מן הטיפול בזולת נעשה באמצעות הנמענת האהובה, שהיא מעין אובייקט נערג שיש לחשוק בו, הקשֶׁה להשגה. בתוך השירים חש אתה את התנועה אל… התנועה לעבר הנמענת, שיש בה משום כיבוש היַעַד וכן ויתור עליו כאחד. כל היחס האֶרוטי הזה לנמענת, כמו האקט המיני המרומז בשיר "צעדה", או הגירוי הגַּבְרִי-נְקֵבִי העולה מתוך השיר "מַתְכּוֹן", או ההבּטה ביופי הנשי והמחסום הנלווֶה לה, המחסום בין גבר לאישה, בשיר "בקו עשרים וארבע" – כל אלה מקרבים עד מאוד את הדובר השירי בשירי אריק א. לָאֶרוֹס, לצד הנהנתני, היצרי, הפראי שבכתיבה, שאינה נענית לכללי ההוויה המוכרים לנו כביכול, ולא לכללי הטקסטורה.

   הנה שני שירים המדגימים זאת יפה. הראשון – "מתכון", השני – "בקו עשרים וארבע". הנה "מתכון", (עמ' 10):

   "על פרוסת חלה מרוחה ריבת פטל אדומה/ בלהב סכין כלוּאה לעד בבואה כסופה/ של פניה בלהט נוגסת בַּקְּרוּם החוּם/ נוגסות עֵינַי הֶבֶל פיה הַלַּח// על החלה והריבה שֶׁעַל השולחן/ על פניה ועל פניי והסכין לִמריחה/ אימת הכלים הממתינים בכּיור כבר ריחפה// עד שקָמָה להפנות עורף עמוק נחרט בתבליט פניי/ אל המקרר לשטוף בחלב עמיד וקפוא/ גְּרוֹן פירורי זהב אדום משובּץ// תחת סבּון ומים חמים לשטוף שאריות פטל/ אדום בלהט מובהק דָּבֵק לָעַד/ בַּסכּין שֶׁקֹּדֶם לכן חתך בַּחלה/ והעמיק לטבול לַהֲבוֹ בְּסֹמֶק הריבה// ויעמיק מאוד לחתוך בְּאֹדֶם נַפְשָׁהּ/ שְׁאֵרִית מאדימה וזיכרון/ שימת הלב/ ופטל אדום ומידבּק/ שארית מאדימה ודביקה/ לשטוף".

   הנה: "בקו עשרים וארבע", (עמ' 11):

   "בְּקַו עשרים וארבע יושב מולי אַבִּיר/ בינינו אִשָּׁה/ עוֹטֶה שריון מעודן ומוכסף/ בינינו אִשָּׁה/ קליעי מבטים חודרי שריון/ נעוצים בו עד זוב/ מִלָּה אִשָּׁה/ בינינו// אם בתחנה הבאה יֵרֵד/ לא אדע הרי בינינו אִשָּׁה/ משקָה אותי מיץ פטל ממותק/ מגביע מוכסף וקדוש/ בקו עשרים וארבע שעות יושב אַבִּיר אִשָּׁה מוּלִי/ בתחנה הבּאה אֵרֵד ראשון".

   נראה, שאת הדובר בשירים מטרידה גם שאלת השגרה: קימה לתוך היומיום השגרתי, המאפיין את זעיר-בורגנותם של רוב הבריות, אך גם בשירים אלו כגון: "מאבק", "אפשר להמליך שינה", נשאר הדובר בשיר נאמן למקוריות האמירה שלו, לשבירות התחביריות, ולעתים גם לסיום המקוטע. גם עולם הדימויים הצף ועולה מתוך השירים יש בו משום האֶרוֹס: הגבר כאריה והאישה כאיילה, למשל, בשיר הארוך "אור". אריק א. עושה שימושים בדימויים שחוקים אלה, תוך הזרה של אותם דימויים, שותל אותם בהקשרים מפתיעים של זוגיות נבנית, כאשר הוא מבליט את עצלותו של האריה למול החוכמה והזריזות של האיילה.

   אחד השירים האהובים עליי בקובץ הקצר הזה הוא השיר "מגבת", שיר זה קרוב מאוד לאהבה טוטאלית, להתמכרות אדירה לרגש, לארוס, האובד בינות לאצבעות. השיר סיטואטיבי ברובו: הוא מתאר מצב שבו הדובר משמר, כמצרך יְקַר-נפש, מגבת סרוחה של הנמענת; הדובר מְשַׁמְּרָהּ מכל מִשְׁמָר, מפני זיעתה נספגה באותה מגבת סתמית. שוב לפנינו אותה היפרבולה (הגזמה לצורכי תיאור רגש), מקורית, והפעם בשילוב עם סינקדוכה, חלק ממישהו המעיד על השלם, במקרה זה המגבת של הנמענת האהובה. לתוך שיר זה מתקפלים מושגים המוארים באור מחודש – כמו ניקיון שהוא מעין טקס, כשזרם המים מתאחד עם זרם האירועים. כל השיר כולו נסב סביב ההיפרבולה החזקה הזאת של שמירת חפץ סתמי שטונף, כשהמסקנה הסופית של השיר היא, כי באמצעות המגבת לומד הדובר, שאהבת הנמענת, יש בה משום רכושנות אישית ואהבת עצמו, וזה מפתיע.

   הנה השיר "מגבת", (עמ' 17-19):

   "אני לוקח מַגֶּבֶת סתם מַגֶּבֶת/ לנגב את גּוּפֵךְ (הגוף)/ תחילה נרחץ אותו/ במים רכּים נשטוף את הלכלוך/ הלכלוך הטבעי שֶׁדָּבַק בָּךְ/ כמו שאני דָּבֵק בָּךְ/ לא נעמיד פָּנִים אני מבטיח שזה משהו אַחֵר/ נבין כפי שרק אַתְּ ואני מבינים/ שלא צריך עד כדי/ כך שצריך כל כך צריך/ לשטוף/ בָּאוֹר הזורם אֶת מֶלַח הזיעה המשׁכּר/ בָּאוֹר הזורֵם אֶת שִׁגרת כִּתְמֵי/ הזמן גם אֶת/ הפעוטים והלא חשובים נשטוף אֶת כולם באור הזורם לשטוף/ ולנגב/ אם תרשי אני אקח את המגבת אני לוקח אותה עכשיו/ בידיי הארוכות כקרנֵי השמש/ אשתמש בה/ לספוג במידה המתאימה/ אם תסתכלי לרגע הצִדה/ אצמיד הכי חזק את המגבת הלחה/ לְהַשִּׁיב את פניי/ הלוהטות בְּחֹם מאופק/ מגבת/ מגבת אצילית זו תהיה מעתה כל מה שאין לי/ ולא היה לי מֵעוֹדִי// בכל מאודי הרחב אסרב/ לא/ לא אתן אותה/ את המגבת המרהיבה והמשומשת שֶׁלָּךְ לכביסה/ היא תסריח כמו נְבֵלָה/ היא כבר מתחילה להסריח נורא/ וזה הריח הנפלא והיחיד שאני יודע/ מגבת/ שירי הַלֵּל אשורר למענה/ כאילו שבה העניין, הרי אַתְּ יודעת/ שזו אַתְּ/ בהתמסרוּת דֶּמוֹנִית למדתי אוֹתָךְ/ עד שהבחנתי בדרך מקרֶה הבנתי/ שזה אני/ שתמיד היה זה אני/ כמו שרק אני/ יכול להתמיד/ לראות/ שזו אַתְּ/ רק אַתְּ שמדבּרת/ עכשיו, אֵי פַּעַם/ האִם אראה את פניי, פנייך/ האחֵרות/ לא/ לא אוותר עליה/ בכל כוחי אקרע ממנה/ חתיכה קטנה/ ומספיקה לכסות על חור קוֹסמי שחור/ שהולך ונפער בלבּי המסוּר לָךְ/ כשאַתְּ הולכת וּמַפְנָה פנייך ממני אֶל/ (הֶעָבָר)".

   המסקנה אפוא היא, שלפנינו הפנמה נוסח הזוג כאחד: היא בעצם זה הוא ולהפך. אבל בסיום השיר מתרחקת הנמענת מן הדובר באמצעות דימוי של חור שחור, שוב היפרבולה, ההולך ונפער, וההתרחקות של הנמענת היא אל העבר, כשהיא מפנה פניה.

   כל דרדק יוכל להבין כי לפנינו שיר סיטואטיבי, קיומי, חזק ומושלם. אריק א. מביע במורכבותו יכולת רגשית העוסקת באהבה, מבלי להיות קר ומנוכר מחד גיסא, ומבלי לגלוש לבנאליזציה אופיינית מאידך גיסא – או כפי שכבר ציינתי – הכי קרוב שאפשר, ממש לגעת, בארוס היצוק בתבנית מודרנית. סוּפֶּר-מקורית.

   נשאלת אפוא השאלה הסוציו-ספרותית מדוע אריק א. לא זכה בשום פרס ספרותי מעולם, מדוע לא הוזמן לשום פסטיבל רשמי ורק השנה, משמונה המשורר והמתרגם רפי וייכרט – איש מאוזן, פלורליסט אמיתי ושקול המקשיב לקולות משוררים אחרים בקשת רחבה – כמנהל אמנותי של הפסטיבל, מדוע רק עתה הוזמן אריק א. לפסטיבל המשוררים במטולה, ומדוע עד היום לא טרחנו אנו לתת לו את המגיע לו – דהיינו את פרס ראש הממשלה, כאות הוקרה ומלגת התפנות על השירים היפים והחשובים שכתב עד כה.      

 

     

 

 

 

 

23 תגובות

  1. אני מפרסם כאן מאמר א' על שירתו המוקדמת של אריק א. משורר מעולה ושותף שלי ביחד עם המשורר עמוס אדלהייט לעריכת כתב העת "עמדה". אריק א. אינו מוכר מספיק לקהל קוראי השירה. את הרשימה הזו ישלים בעתיד מאמר על שירתו המאוחרת שנכתבת בשנים האחרונות. מקווה שתיהנו, רני.

    • קראתי, רני, ואני רוצה להחמיא לכתיבתך היסודית לביקורת הרגישה והאינטלגנטית שלך .המשורר אריק א על פי הציטטות משיריו נראה לי מיוחד ומענין. לא קל בשטח האמנות יש קליקות קשרים וטעם אישי. אי אפשר לדעת למה משורר פחות מוכשר עולה לכותרות והאחר המוכשר ממנו לא מוזכר אפילו, אולי מאמרים כשלך יגבירו מודעות ,אולי דרושים מרפקים ושיווק יותר אגרסיבי לא יודעת.בהצלחה למשורר

      • חנה, תודה לך על תהגובה. תגובותייך תמיד משמחות אותי. עיני חלילה לא צרה בהצלחת משוררים אחרים. אדרבה, יזכו במלגות ופרסים. אבל המקרה של אריק א. הוא קיצוני מאוד לצד השני. משורר זה פרסם בבמות חשובות שירים יפים. הוא מפרסם כבר 20 שנה בבמות ספרותיות, כתבי עת, מוספים ספרותיים. פרסם כמה ספרים ושום מלגה? שום קרן? אני קורא את שיריו ואוהב אותם ולבי כואב על כך. מה שאני מבקש זה לא להפוך את קאנון הספרותי על הראש, בסך הכול – קצת צדק פואטי. אם ניקח לדוגמה את פרס ראש הממשלה. משוררים רבים, ואיני טוען שהם גרועים, קיבלו את הפרס-מלגה הזה לפניו, שלא בצדק; ומשוררים ותיקים שכבר זכו בו, רצו לעמוד בראש התור בתום תקופת הצינון ושוב זכו והוא לא. יש כאן בפירוש משהו לא הוגן בעיניי. אך בשירה עסקינן ורצוני כי יכירו את שירת אריק א. לכן החלטתי לצרף לכל מגיב – שיר שלו מתוך אותו ספר "הודאה".

        הנה השיר הפותח את הספר:

        שלווה

        עכשיו סוף כל כך טוב
        הוא יכול בפעם הראשונה
        לשבת רגוע לו בסלון הנטוש
        לא קרה כלום
        לעטות פרצוף בצבע טהור ומאושר של
        קיר סמוק מזהב תמים שאין
        מעולם לא היה
        בכל טובו הוא מבקש שיהיה
        מי שתמנע בעד עצמו
        כי זו הפעם הראשונה שאין
        ממנה פסגות מחוז נטול צבע ורגש עליון
        בהישג נפשו
        על כן הוא מניח לגידול ממאיר
        של חופש עילאי
        להתפשט בדמו אדון
        עולם מוטל רגוע בסלון הנטוש
        לעולמי עד נועל ביד קשה את דלת חדר השינה
        שם מונחת גופה של אישה צעירה
        שאהב צבועה בצבע אדום
        כמו דם מלא הוד

        אני מוכן להתווכח עם כל אחת ואחד שזהו שיר טוב מאוד. בכל אופן, חנה, תודה שוב על התגובה. רני

  2. ברוב השירים שהצגת ("צעדה", "מתכון" ו"מגבת") בולט מוטיב הריח – בין אם באופן ישיר ובין אם באופן נרמז.

    "הרגליים…הנעליים… נותנות ריח".

    "(המגבת) כבר מתחילה להסריח נורא/ וזה הריח הנפלא והיחיד שאני יודע"

    "..בלהט נוגסת בקרום חום/ נוגסות עיניי הבל פיה הלח…"

    כך, אולי, הוא מתמודד עם מונחים מופשטים (כפחי שהצבעת עליהם), ומאפשר קרבה לארוס עד כדי "מגע" בניחוח.

    הן פעולות כמו לצעוד, לטעום, להריח והן אובייקטים דוממים, שמקבלים חיים מלאים – הנעליים, הסכין ולהבו, המגבת – כל אלה הןפכים את האהבה לנגישה ובה בעת משדרגים אותה אל חודי פירמידות.

    רני, שרטטת קווים מסקרנים לדמותה של שירתו המוקדמת של אריק. א. (אייזנברג?). האם קווים אלה נעדרים משירתו המאוחרת? ועל בסיס מה אתה יוצר הפרדה בין שירתו המוקדמת למאוחרת? זה כ"כ בולט – כבר? – והוא משורר צעיר יחסית, לא?

    • שחר-מריו, משורר ואיש יקר, שאלות ותהיות רבות: אשתדל לענות על ראשון – ראשון ועל אחרון – אחרון.
      אכן לריח דומיננטה בשירי אריק א. כמו שכתבה פעם המשוררת חיה אסתר "כי הריח יש לו מבוא גדול באהבה". הניתוח שלך לגבי המופשט והקונקרטי בשירתו הוא מאוד נכון בעיניי ומתקשר גם לשאלותיך. אכן שמו איזנברג מבית. שירתו המאוחרת שונה, עוברת איזו טרנספורמציה מטאפיזית קצת של איפוק עם השפעות חזקות של אצ"ג, המשורר האהוב עליו. האיש בן 42, 43 וכותב כבר 20 שנה ויותר. זה לא מעט. כתבו מעט על שירתו. בעבר התפרסם מאמר קצר של גיורא לשם ב"מעריב" שהתרכז בקצב הכתיבה של אריק א. כמדומני, בנשימה שבכל שורה. התפרסם גם מאמר יפה של רפי וייכרט על ספרו המאוחר של אריק "תר פרוע" בהארץ ספרים וגם עמוס אדלהייט המשורר, שהוא בחזקת ידיד אמת, כתב על הקונטרסים של אריק שפרסם בין הוצאת הספרים כמעין פרסומי מעבר, ולדעתי גם פרסם ב"עכשיו" רשימה מוקדמת על "הודאה". זהו. הרשימה שלי שמופיעה כאן פורסמה ב"מאזנים" כרך ס"ט, חוברת 4, עמ' 60, 1995. כאן בבלוג היא שונתה, עודכנה, שופצה והורחבה כמובן לצורכי פרסום.

      יש בפירוש הבדל בין שירתו המוקדמת לזאת המאוחרת יותר. אפשר לדבר על מטאפיזיות, על איפוק, על סובטיליות, על מחאה, על יציאה של הגבר מן החדר עם האישה אל תוך המרחב העירוני, רחובות העיר, לבד. אכתוב על כך אך עוד חזון למועד. שירתו נשארת חופשית ושבורה. אולי לא הרבה משתנה, אך מה שמשתנה יוצר דומיננטה מהותית. אגב, למשוררים ידועים תקופות כתיבה רבות. בנימין הרשב מונה למשל אצל אצ"ג חמש אולי שבע ואף יותר תקופות ןכך גם אצל סוצקעווער היידי וגם אם נחשוב על אלתרמן שכתב יחסית מעט וחי 60 שנה בעולם, נוכל לחלק לפחות לשלוש תקופות.

      הנה השיר השני מתוך הקובץ הראשון של אריק א., "הודאה".

      דיוקן

      שום תמונה
      שלו כבן אדם עובד ישן אוהב כותב מנסה לומד מנצל רוצה
      אינה מצטיירת עכשיו
      ברגע אחד שנכנס מתחת לעורי
      וזורם בדמי
      וזומם לחתוך חתכים אסתטיים בין רגלייך
      כדי שתנומה קשה וארוכה תרד עליי
      שום תמונה
      שלו כבן אדם ללא תואר ללא ריבוי הדבר
      ונכון וקיים וישר ונאמן
      וחופשי מתודעת עצמי פרצוף חיה
      אפשר יהיה לוותר על מסגרת התמונה
      חופשי מתודעת עצמה
      אפשר יהיה לעשות את ציור התמונה
      נושא חייו
      צבוע בצבע אחד בלבד ומתוק של כניעה
      במסגרת חייו עשויה מילים ועץ חדיש דיוקן עצמו כלוא לעד
      בפינה פנינה של מוזיאון שכוח אל אישה
      להתבונן לעד להתבונן
      באנשים
      חיים
      חולפים
      על פניו
      ברגע אחד ריח השרף ניגר
      מרגלייך דם
      להדביק כדבק מגע אדום וצח
      בדבקות עילאית את רוחי בך
      לחמוק אל מחוץ למסגרת התמונה
      המצטיירת עכשיו כאחת
      שאינה ניתנת להצטייר
      כתמונה
      ריקה מאדם ועבר

      חיבוק ונשיקות, רני.

      • גיורא לשם

        לרני,
        לפי זיכרוני נדמה לי, שרמזתי בשעתו על כך שאריק הוא מן היחידים שהבינו כהלכה את מרחב הנשימה בשירתו של אצ"ג.
        על כן סברתי שיש בשירתו חידוש, נוסף על עוצמה.

        • ודאי גיורא, בזה עסקה הרשימה, אני לא דייקתי. חלפו שנים מאז קראתי את אותה הרשימה. על כל תגובה, אני מצרף שיר של אריק א. מתוך "הודאה" למען יכירו קוראים נוספים את שירתו ויתרחב המעגל.

          על שפת ים

          על שפת ים כחול חול בוער
          ובוער הזמן ועובר היום
          גם הבית בוער
          ממעמקים נגלה חשק
          ובוער ומיתמר
          עד ים הפוך שמים
          כשחשק שם מרחף
          ירח מלא זוהר במבטך
          עוד הלילה תרימי ראש
          תראי שמיים אפלים אפלה זוחלת נחש
          ונחש זוחל גם פה על חול בוער
          ברגליים למהר
          עוד הלילה תראי
          יעבור ואנחנו
          נבנה על שפת ים ארמון
          להגן

          גיורא, אני שומע כאן את "הו ים שמיים" יונה וולך יותר מאשר את אצ"ג, אבל אין ספק שהוא דומיננטי בשירים אחרים ארוכים יותר. כל טוב, רני.

  3. חן קלינמן

    רני, אני שמח ברשימה שלך כאן על אריק א. שמח ללמוד מעט ולהתוודע אל שירתו שכפי שאמרת – לא מקבלת את ההד והשיח הראויים.
    יש משהו מאוד חושני בשירתו של אריק. מה שאני מוצא מעניין בעיניי הוא שעם זאת שהוא בהחלט תוֹבנתִי בשיריו (ואני אישית מאוד מעריך שירה רעיונית), בכל זאת השירה שלו מוחשית מאוד, היא בועטת באיברים קונקרטיים, בעצמים בולטים דרך בטן השיר והחוצה אל הקורא.
    נדמה לי שהאפקט הזה מושג כפי שציינת דרך התחביר המרוסק/קטוע/שבור/בלוע-בולע ועם זאת סוחף (ובכל אלה אגב הוא חולק דוֹמוֹת עם חברו עמוס אדלהייט ולא רק בזה), וגם דרך סיטואציות ספציפיות, חפצים, ובכלל עושה רושם שהוא מדבר גם מן הבשר של הרוח והנפש.
    חוץ מזה, אני שמח שיש לנו משוררים שלא חושבים לרגע שכתיבה ארוכה ומוקשה היא בעיה. מי שמעוניין – שיתאמץ! הרווח כולו שלנו. חן

    • חן, משורר ואיש יקר, אכן חושני ותובנתי אלה התארים. היטבת להגדיר זאת אף ממני. ותחי שירת הרחבות לעומק, לרוחב, לכל כיוון. מספיק עם הפטיטיזציה המדודה והזכיסטית בבחירת התחביר והמילים. די עשינו דיאטה! שים לב למשל ששיר אחד של אריק, מקודם "בקו עשרים וארבע" עוד איך שהוא שואב קצת מהפואטיקה של זך בחזרות, אבל אחר כך הוא יוצא אל עבר דרך אחרת לגמרי. מאוד מקורית ויפה לדעתי. הכיוונים, ההתפרצויות, חשובים. גם שערי הספר הדק יחסית הם: מוגף, לאהוב, בכיוון, מאבק…

      הנה עוד שיר מתוך "הודאה":

      אקרא לך

      אני אקרא לך
      אני אקרא לך בשמות
      ואת תהיי
      אחרים
      אני אקרא לך בשמות
      ואת תעשי
      אותי קורא לך
      בשמות קדושים ובשמות
      מקוללים בשמות זהב ובשמות
      ארד בשמות עברו ובשמות
      יעברו אני אקרא לך
      אפילו בשמות דברים שקורים
      עכשיו נדבר את ואני
      בשמות עוברים
      שהם שמות (ה) תמיד
      אני אקרא לך בשמות
      מפורשים לעשות שַׁמות בשֵׁמות
      סתומים ובשמות סתומים
      אני אקרא לך להבין
      נשמות שלנו משונים
      בשמות משתנים
      ובשמות שאינם משתנים
      בשמות שקר ובשמות
      אמת אני אקרא לך
      ואת תהיי שלי
      עכשיו בדברים שקורים
      כשנקרא בשמם נכון
      ויחיד אני אקרא לך

      יש כאן לא מעט מאבידן המאוחר, הרטוריקה האבידנית, אבל זה הרבה יותר אמוציונלי, ושים לב שבשיריו אין פיסוק. רני.

      • תמי כץ לוריא

        רני,
        ביקורת מעניינת על משורר מצויין. במיוחד אהבתי את השיר האחרון שהבאת פה בתגובות.

        • תמי, תודה לך על התגובה. את מכירה את שירת אריק א. מתוך ימי "עכשיו" העליזים. אז הנה שיר קצת ארוך (סבלנות), קצת אחר, המסיים את הקובץ "הודאה" ובו כבר ניכרות ההשפעות האצ"גיות לטעמי.

          מאבק

          לפני שקרתה רציתָ בתנוחה חדשה
          חלום של גדולה לא חפֵצים במלחמה
          לפנֶיה הייתָ לוחם לקידומך
          בַּיקום מָאור וניגון לרחף יחיד ונבחר
          לפני המלחמה בכף יד כיסיתם על עינכם
          מפני עננים להעיב על הררי אור נישאים מעם
          ובזאת כף היד אטמתם אוזנכם
          מפני קול רעידת אדמה בלב הסרים
          בבוקר מוקדם קמים להביא לחם לכתוב
          שירים לא לדעת
          שבמרחק מחצית יום הליכה
          שוכנים אלה המְשַׁנים לא ישנים
          במיטה לתוך בוקר מאוחר
          בעודם עם עצמם
          חמה עולה במזרח יֵשנם
          המורידים חולצה וגופייה
          מפני הבוער בעצמות להיות ע(צמ)ם
          גם פה ליד הבית אולי בקומה מתחת
          נמים הלילה
          וכל שאֵין עולה כמו גל
          והרבה אין באים עכשיו בגלים
          להעיר משנתם את המביאים ללא קץ פרנסה למעונם
          אלה גם אלה במזרח קשובים באפלה
          לשירת הים הבוקעת רק לנענים לה
          מתחת לצפים נובע אור
          עצום ונורא להאיר את דרכם של היוצאים שסופה
          צפון רק לעומד בצד מלחמה
          הם יוצאים רבים כי קשה לנשום כבר
          ושמחים שהאור מאיר את ניתבם
          אבל האור הוא של כולם ובעבור אף אחד
          בשם עברם יניפו נִסים ישראל וטילים ינטשו בתים
          וברגע-ברק של קדושה לפני מלחמה
          יסירו את כסותם אז יעמדו להם
          אף הרדוּמים עדיין מעמל או בטלה
          בתוכם אתה צועד כמותם
          שיכו מתשוקה מתפרעת לה עושה שריר חזק
          באיברים בהֶנֶף ידיים ושוקיים משתווים ומתגברים
          לא קדושה רק חרדה ודם לחיים ולמות
          למען נחלתם למען אהובתם
          יקריבו את גופם ונשמתם
          כל עוד רוח באפה תרחף כסופה
          על פני תהום ממנה תעלה החמה ליומה
          וישובו למשכנם ונשוב לחיק המחכים להתנשק
          עד שהנשימה תתקשה מחדש
          וביתך תבנה כי זה היש
          ניגון בין ניגונים תהיה ולאחר
          תיתן ותחלק ותיתן עד שהחמה לך
          תאיר פניה ולא תדע

  4. יהונדב פרלמן

    רני

    אני מוסיף שורה של אריק, אהובה עלי במיוחד:
    ". . .אני סומכת רק עליך / כי רק אתה מסוגל להיות מישהוא אחר / ולהשאר עצמך"
    כל סיפור האהבה על רגל אחת.

    • יהונדב פרלמן

      שכחתי: מתוך "נטול דלת" / הודאה.

      • יהונדב, תודה רבה על התגובה. אכן זו שורה יפה מאוד. למען יכירו הקוראים את הקשרה אתן את מלוא השיר. אף הוא ארוך. שיר זה משלב מוטיבים מספרי מדע בדיוני או דמיון מדעי בנוסח "עבדים החלל" או סרטי קאלט בדיוניים מראשית שנות ה-80 שחלקם מעולים כ"בלייד ראנר". אריק עושה זאת מדי פעם בשיריו, זה מוטיב חוזר אצלו והוא מעצים כך לא אחת את היחסים בינו לבינה ואת ההיבט הארוטי. נזכרתי בְּדבר בעקבות זה: גם אלי אשד היקר כתב בעבר רשימה ביוגרפית נאה בבלוג שלו על אריק א.

        הנה:

        נטוּל דלת

        בחלל חדר נטול דלת
        חדר נטול חלונות
        ריחפנו בחללית אומגה שלוש
        על רצפת פרקט
        ניצבת א(ח)ת פרקטית
        ספרינג קפוא שותה דרך קשית ורודה
        זוהרת עור שַׁיִשׁ לבן (ורוד)
        פסלון אלילה קדומה
        רוויה גרגירי עפר ואבק וציפייה
        לחשיפה וניקוי יבש
        קורנת רומאית ואכזרית קור רדיואקטיבי כובל
        אישוני מראות עיני זכוכית דוממות

        אחרי שעה או שעתיים או שעות מספר
        לא השגחנו בשעון נחתנו לתדלוק
        נוזלים קצר במטבח ושבנו על
        עקבותינו בדיוק דיגיטאלי את ניצבת
        לך בניצב עומד לי קָשֶׁה.

        טסנו אותה שעה בגובה שלושים אלף רגל
        מעל האוקיאנוס השקט אני סומכת רק עליך
        כי רק אתה מסוגל להיות מישהו אחר
        ולהישאר עצמך כרגיל לא ידעתי אם
        להאמין לה או לא אז נשקתי ליבשת
        מצחה הקסום והיא עצמה את עיניה ואמרה
        תיזהר רואים אותנו למטה

        ישבנו במטבח והוד מעלתה נקשה בסכין על
        ראש ביצה קלה נקשה קלות בראשי כבד
        עליי נקשה על תריס עפעפיי שיוגף מייד
        להותיר חרכים הכרחיים בלבד מפלסטיק ועור ורוד

        כל הלילה כולו לא הייתי אינך רואה
        עסוקה בגילוח זיפים צומחים זימים לכיור זימה משַׁיִשׁ לבן
        כל הלילה כולו באומגה שלוש נכבשתי לַקור
        כל הספרינג כולו שָׁתִית לי דרך קשית ורודה ראיתי
        תֵּכף ומייד עתיד ורוד אינך רואה
        עוד מעט החטיפה וכל מה שצריך להיות

          • גיורא, אני כל כך שמח שאהבת את השיר של אריק. הנה עוד אחד משלו, קצת יותר ארוך. מקווה שיצליח לי גם הפעם. הנה ה"הישרדות", לא של ערוץ 10 וואטאבר, אלא של אריק א. בשיר

            אור

            בְּאִי סודי אחד
            בין עצי זית ירוק בוסר
            כרמי סומק משכר בושה
            להקיף בתי חימר לבן
            ארדוף אחרייך כאריה מבקש איילה
            שם תחת להט התמיד תעלה
            ותבוא האהבה שלך אֵרַאטו אליי
            לרגע אחד אפשר
            לא נשגיח בו
            על כן רגע הנצח השמימי נכירו
            בְּאִי סודי אחד
            תפרח אהבה כלוטוס מושלם
            במקום מילים אלו שהן
            היעדרה, שירה
            יד מלטפת צוואר תהיה שיער ארוך שֶׁלָּךְ
            הבוער אש מאדימה על כתפי
            החשופה תהיה
            השירה פרי כתום יחיד שלשוננו תדע
            ועוד יותר מכך
            כאן בעיר האביב הנצחי
            נעמוד במרחבי האינסוף של דירה שכורה
            על קרקע מרצפות קרמיקה לבנה
            מוטל הייתי שנים הרבה
            בחדר ילדים חשוך של חרדה
            עד שדימיתי אריה מורעב
            למשול ברעב שנים הרבה
            סירבה ההכרה להבחין באהבה
            שֶׁלָּךְ אליי כמידת אהבתי לך
            עד שהרהבתי בעוז השכל להתכחש
            ליופי אחר שאינו הרמוני לעיניי
            שנים הרבה עד שצֵל
            קיומו של הדבר נשכח מפניי
            ועוד יותר מכך
            עכשיו שבאת לכאן בצורה היחידה שאפשר
            נקרא לה את ואני
            חיבוק
            שהוא כחול ומונומנטאלי קריר וים זכוכית
            נושק חול זהב חוף הכרמל ואורנמנט וחום
            שאינו רופף או לוחץ מדי: חיבוק
            של ממש גביש לאהבה
            במידה מתאימה של
            אחריות צניעות ותשוקה
            באי סודי אחד
            אפשר נגלה עכשיו מהות פנימית
            של יופי (ה)פנים
            סמוי מאחורי פנייך
            שהוא אור התמיד
            הבוער לעד בעולמות קוסמיים נדירים פנייך
            הכמוסים
            שהן סיבת הסיבות
            שאני רואה בָּךְ מאז ימי האפלה הגדולה
            והוא הסיבה
            שאת רואה את ראייתי וראיית דאגתי לָךְ
            כדי מילים
            פגיון יהלום כחול של אהבה
            בקול דממה
            ישיגו אוֹתָךְ כמו חץ מורעל כמו נשיקה

      • צריך להיות כמובן "עבדים בחלל". רני

        • רני סיימתי לקרוא את "אני ואפסי" יצירה מרתקת וכתובה נפלא מומלצת בחום יצירה מכמירת לב. לרוץ לקרוא!!!

          • חנה, תודה לך. באמת אני מתרגש. הקדמת אותי בשני פרקים. כמה משמח. נותרו לי עוד שני פרקים לפרסם בבלוג והשלמתי את כל הרומן. לך, הממליצה לנו כל הזמן ובצדק לעיין במה שכתב הרב אשלג בעל "הסולם", אני מקליד את שירו של אריק א. "יום", שבו ה"אור" דומיננטי כל כך, כמו ברשימותייך ובשירייך. רני.

            יום

            על סולם מזהב שלזריחה טיפסתי
            מתוך שינה לזה יום רגיל
            בחולצה לבנה הגעתי חגיגי
            להעביר יום
            שבו מכוניות בשחור חולפות על פניי
            כמו שאני על פניו ברחוב
            עושה צעדים בתנועות רגליים
            של שחיין להחזיק את הראש נושם
            ובידיים חזק לצדדים של מלאך
            מרחף בעת שאני בכיסא יושב
            להחזיק בעט לתעד
            עד שלצֵל נמאס להתבייש
            ויוצא להיראות ושיראה אור
            יום עד האופק הולך בשינה לשקוע
            אבל לא אני שקם לעלות
            ברגל ועובר ברחוב שהוא פרוזדור
            וממשיך בקצב שמתגבר הולך ונושם
            בכל מאודי בזה הגוף שלי מתרגל
            לנשמה שלי במעגל התחום
            מתוך זה הסחרור בא ועובר
            בתוך, פרוזדור לאדם אחד, זוחל
            אל מחוץ
            שם לקיים המקום ביום
            כל יום נוהר האור

          • איריס קובליו

            רני
            חוויית הריאה בתגובות שלך הרבה פעמים מעצימה את הפוסטים. פרשת לפנינו את השירים הטובים של אריק א. הכי אהבתי את האחרונים אבל הכי הכי אהבתי את איך שאתה מביא אותם, את הכבוד שאתה נותן לגיבורי הפוסטים שלך, ואת ההקדשות שאתה גם נותן לקוראיך. ממש חגיגה.
            הספר כמובן מעורר את סקרנותי ואחפשו על מדף הספרים.

            ולבסוף אני מזמינה אותך גם לביקור אצלי:
            http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=212&itemID=11312#post11312
            איריס

          • לאיריס המקסימה. הגבתי בפוסט היפה שלך על קטע הפרוזה שפרסמת. הנה עוד שיר של אריק, המתקשר בדרך עקיפה ל"איילה ירקרקה, נחש כחול", כי גם הוא נוגע בצורה קצת אחרת באקט של שינה וזוגיות מקווה שתאהבי:

            אפשר להמליך שינה

            אפשר להמליך שינה בכתר מלוכה
            כמו אישה להתאהב בה קשה וחזק
            במצור לשים אותה
            להיות במצור עצמך
            לתכנן בדיוק עילאי
            נטישה משינה נצורה
            כל רגע פנאי להקדיש
            לעצם הקימה ועוצמתה
            שלא לומר התעוררות
            שזה במופגן כיבוש ההכרה
            שאחרים משמשים לה כר פעולה
            רחב ורך כמו הכר
            עליו אפשר להניח ראש ולב
            במידה.
            מה שאתה מרגיש עכשיו
            זה לפיתה בטוחה
            של עייפות על צווארך
            ועוד רגע אתה קם
            בחטף אתה קם
            בחשאי בעיקר לא מוכן
            קר ברגליים על הרצפה
            שגם היא חשופה עכשיו
            אבל ערנות שכמותה
            לא הכרת
            וצעדים של אריה בדרכו לקרב

            שבוע טוב, איריס. רני.

          • איריס קובליו

            תודה רני, אהבתי את השיר וה מרגש שהקדשת לי שיר

          • תודה על השיר ,רני, אהבתי

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל