בננות - בלוגים / / על ספר השירה "לונדוניוּת" של נורית כהנא, באתר: יקוד
רן יגיל

על ספר השירה "לונדוניוּת" של נורית כהנא, באתר: יקוד

על ספר השירה "לונדוניוּת" של נורית כהנא

באתר "יקוד" – כתב עת אינטרנטי לספרות

לצערי, אין כותבים כיום שירה כמו של נורית כהנא. זוהי שירה של המודרניזם המאוחר על סִפּו של המצב הפוסטמודרניסטי. זוהי שירה חופשית מכבלי הבית והחרוז ומן התֶּמות הרומנטיות והרגשניות של האני הכותב. היא מתארכת ומשתרשרת ופואמתית ונושאת בחובה טון מתנצל-משהו של מחאה בורגנית פרטנית, לצד הסתכלות חדה כתער בהוויית החיים האפורה והיומיומית שלנו, דרך הכוחות המטריאליים הפועלים עלינו כיחידים וכחברה.

 

לצד זאת, זוהי שירה פמינינית ופמיניסטית, המפיקה ומרכיבה מחדש את המצב הנשי כמצב אנושי באמצעות התחביר הפסיחתי והשבור שלה.

כן כן, זוהי שירה של תחביר מקוטע, שביר, מתמוסס, כי המציאות מלאה מעקשים ועקובּים ומהמורות.

 

את הרשימה הזאת שלי הייתי רוצה ללוות בשיר המרכזי והמייצג ביותר בעיניי בספר והוא "אוליגרכיה שיווקית", שיר בן שלושה בתים, הנה הראשון:

 

אוֹלִיגַרְכְיָה שִׁוּוּקִית

 

הַפְשָׁרַת קַרְחוֹנֵי מוֹסְרוֹת

דָּת וּמַעֲמָד הוֹתִירָה

אוֹלִיגַרְכְיָה שִׁוּוּקִית בִּלְעָדִית

לְשׁוּרַת  הָרֶוַח: עַל

בָּמָה גְּלוֹבָּלִית שְׁקוּעִים

אָנוּ, עוֹבְדֵי הָרָשֻׁיּוֹת,

הָעֲסָקִים וְהַתַּאֲגִידִים בְּבוֹרוֹת

סְפִיגָה לְמַס שְׂפָתַיִם

הַמְּשַׁבֵּחַ אֶת "הָעוֹשִׂים

בַּמְּלָאכָה". תַּרְחִישֵׁי שִׁנּוּיִים

אִרְגּוּנִיִּים תְּכוּפִים כְּמוֹ

מִקּוּר-חוּץ שֶׁל

מַחְלְקוֹת הַנְדָּסָה, נִקָּיוֹן –

מְאַפְשְׁרִים לִכְעֶשְׂרִים מוּבָאִים

בְּסוֹד מַשְׁאַבֵּי צִבּוּר

לִשְׁאֹב כִּבְקַשִּׁית – נֵפְט

יַמִּי, אַשְׁלָג, מֶלַח

וְסִיד אֶל כּוֹס

הוֹנָם.

 

אכן "העושים במלאכה" הוא ז'רגון מאולץ ונמלץ, צירוף כּבול ומכובּס בכל טקס רשמי של עובדים, גופים, תאגידים, איגודים, אגודות, ארגונים – אתם תבחרו.

 

השאיבה בקשית את מאגרי הטבע השייכים לכל אדם על ידי קומץ אנשים, מזכירה את משל המילקשייק בסצינה האלמוֹתית בסוף הסרט "זה ייגמר בדם" בכיכובו של דניאל דיי לואיס, המבוסס בחלקו על הרומן "נפט" של הסופר האמריקאי סוציאליסטי אפטון סינקלר. שם, בסרט, איש העסקים ואיל הנפט מסביר לכומר החמדן-משהו איך הוא יונק את משאבּי האנוש מרחוק בחוכמה באמצעים הטכניים העומדים לרשותו. הדבר מעלה מחשבות באשר לדיון העכשווי במקורות הגז שלנו ועתידם.

 

להמשך קריאת המאמר באתר "יקוד"

 

 

15-1688f

עטיפת הספר בהוצאת "עמדה חדשה/כרמל" עיצוב העטיפה: מאיר סדן

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרן יגיל