בננות - בלוגים / / עוד מיתוס מנופץ – מחקר חדש: אנטיוכוס אולי לא היה כל כך רשע…
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

עוד מיתוס מנופץ – מחקר חדש: אנטיוכוס אולי לא היה כל כך רשע…

 

 

 

חג אורים שמח!
 

לכבוד החנוכה:

מחקר חדש באוניברסיטה העברית מנפץ מיתוס יהודי עתיק: אנטיוכוס הרשע לא כפה על היהודים להתייוון

 

 

דורות על גבי דורות חונך העם היהודי על ברכי מיתוסים כגון נס פך השמן, ניצחון המקבים ודמות הרשע האולטימטיבי של חג החנוכה – אנטיוכוס. כעת, מחקר חדש באוניברסיטה העברית מעלה שאחד המיתוסים המפורסמים של חג האורות לא היה מדויק.

 

המחקר החדש שנערך על ידי פרופ' דורון מנדלס מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטה העברית, מגלה כי בשנות השישים של המאה השנייה לפני הספירה, הממלכה היוונית (בית סלאוקוס) לא כפתה על היהודים להתייוון. בניגוד למיתוס מלחמת המקבים ביוונים, נדרשו היהודים להפסיק את קיום המצוות מבלי שיידרשו לאמץ את הדת היוונית. כך למעשה, היהודים, שראו במשך השנים את כפיית ההתייוונות כמטאפורה לשנאת ישראל, לא ידעו שאין לייחס את תופעת ההתייוונות לחלק מזיכרון המאבק.

 

קריאה ביקורתית מחודשת של המקורות בני התקופה, מציגה כי שאלת ההתייוונות כמעט לא עלתה על הפרק. במחקר מנתח פרופ' מנדלס דוגמאות רבות מן המקורות המראות שהיהודים שהתייוונו היו בגדר מיעוט בלבד והתייוונותם לא הייתה פרי כפייתם של השלטונות היווניים. "העובדה החשובה עוד יותר היא שגזירות המלך אנטיוכוס ה-4 אם בכלל נגזרו, ציוו על היהודים לעזוב את דתם ולא מעבר לכך", אומר פרופ' מנדלס. המלך הסתפק בכך שהיהודים יעזבו את דתם: לא ימולו את בניהם, לא ישמרו את השבת וכך, בדומה למקומיים האחרים שחיו בארץ ישראל ובמקומות אחרים בממלכה – יהפכו עובדי אלילים".

 

במאמר שפורסם בקובץ המאמרים Jewish Identities in Antiquity בעריכת הפרופסורים ישראל לוין ודני שוורץ מהאונ' העברית, כותב פרופ' מנדלס שעל פי זיכרונות היהודים שהועלו על הכתב כמה עשרות שנים לאחר האירועים עולה תמונה מפתיעה: במחנה המקבים שלחם ביוונים היו יהודים שומרי מצוות ובכללם גם יודעי יוונית. מנגד, במחנה ששאף ליחסי שלום עם היוונים, גם כאשר אלה ממשיכים לשלוט על ארץ ישראל, היו יהודים יודעי השפה היוונית שומרי מסורת יהודית לצידם של יהודים שומרי מסורת שלא נמשכו לתרבות היוונית.

 

"אבחנות אלה", אומר פרופ' מנדלס, "הן בעלות משמעות רבה לחקר ההיסטוריה היהודית לדורותיה משום שנוצר פער מובהק בין סמל, מטאפורה ומיתוס של היוונות בעולם היהודי לאורך הדורות לבין הזיכרון ההיסטורי שנשתמר מן התקופה עצמה – בו ליוונות לא היה תפקיד משמעותי במאבק היהודים על המשכה של האוטונומיה הדתית".

 

 

 

 

 

13 תגובות

  1. לא כל כך הבנתי. לא ימולו את בניהם, לא ישמרו את השבת, וכל זה בני למד בגן.

    ואכן זה גרם לעזיבת הדת.
    ואם אין דת חילפית הדת השלטת משפיעה.
    יון הייתה אולי כמו ארה"ב של היום.

    בקיצור המחקר לא מובן.
    בטח שהיו יהודים שידעו יונית, כי היוונים שלטו כאן.
    כמו שיש ערבים שיודעים עברית, כי אנו שולטים כאן.
    אז מה חודש כאן?

    • רק שיון בנגוד למערב כפתה עזיבת דת. וכל כך התנהלה מלחמה.

      דרך אגב, עלית האיסלם הקיצוני, כיום, היא תוצאה של נוכחות מערבית מאסיבית שהייתה בארצות הללו. ולא התאימה למנטליות שלהן.
      כך שכשאתה מנסה לשנות עם צפה לתוצאות בלתי צפויות והרסניות שישפיעו על עמך.

  2. עדנה סליחה, אבל נראה לי מין מה אומר לך , נו שוין.

    ניסיון לומר משהו, שנועד לפרנס משפחה ועוד כמה עובדים.
    נו= טוב.
    נחכה למחקרים טובים יותר.
    חג- שמח.

    • פרופ' מנדלס עוסק בנושא הזה לפחות ב-15 שנים האחרונות. וא יודע יוונית, לטינית ואין חולק על עומק ידיעותיו.
      פרופ' דני שוורץ שערך את הספר הוא בר סמכא גדול בתרבות היהודית בתקופה ההלניסטית, יהודי אורתודוכסי למהדרין, אבל -10 ילדים (בערך, אולי טיפה פחות או יותר).
      זה לא סתם דרך לפרנס משפחה אלא אנשים בעלי שם בתחומם. קל מאוד לזלזל. קשה מאוד לחקור.

      ואגב – הידיעות על מתייוונים שלחמו ביוונים וכד' ידועות במחקר ההיסטורי במשך עשרות בשנים, כמו גם הידיעות המבוססות על התייוונותם של חלק מהמלכים משושלת חשמונאי.אין כאן חידוש היסטורי גדול אלא תומכות לדברים ידועים.

    • פרופ' מנדלס עוסק בנושא הזה לפחות ב-15 שנים האחרונות. וא יודע יוונית, לטינית ואין חולק על עומק ידיעותיו.
      פרופ' דני שוורץ שערך את הספר הוא בר סמכא גדול בתרבות היהודית בתקופה ההלניסטית, יהודי אורתודוכסי למהדרין, אבל -10 ילדים (בערך, אולי טיפה פחות או יותר).
      זה לא סתם דרך לפרנס משפחה אלא אנשים בעלי שם בתחומם. קל מאוד לזלזל. קשה מאוד לחקור.

      ואגב – הידיעות על מתייוונים שלחמו ביוונים וכד' ידועות במחקר ההיסטורי במשך עשרות בשנים, כמו גם הידיעות המבוססות על התייוונותם של חלק מהמלכים משושלת חשמונאי.אין כאן חידוש היסטורי גדול אלא תומכות לדברים ידועים.

      • בסדר עדנה מקבלת, אני אחקור עוד ברי סמכא, ואז אגיע למסקנות.

        מה שהפתיע אותי היה זה, שהם לא כפו התיוונות, כשברור, שלזה הם שאפו, כי כשליטים בפועל, ההמון נמשך לכיוונם.
        ומזה חששו.

        אז זה לא נראה לי מין חידוש כזה גאוני.

        אבל אשאל גם אני.בעלי ידע אחרים. ואלמד על מה הוא מבוסס.
        הכל פתוח.
        חג- שמח.

    • תגידי מי שם אותך להיות חכמה כזאת? יושבת בבית וחושבת שיודעת הכל??? כמה קל לחשוב שיודעים יותר טוב מכולם רק כי שמת שביס על הראש!!!
      קצת קרדיט וכבוד לאנשים שקוראים במסמכים הסטוריים ולפחות יש להם על מה לבסס את מחקריהם ולא רק על כי "הרבי אמר".

      • עדנה, משום מה אצלך, כל מיני יצורים מגיבים.
        והייתי ממליצה למחקם.
        כי לי אין עניין בהתמודדות איתם.
        וויכוחי איתך, עניני בלבד.
        אביטל

        • האמת אביטל, אצלי זה עוד כלום… תכנסי לאחד הפוסטים של גיורא לשם למשל ותראי מה זה תגובות, רובן אנונימיות… לומר לך את האמת, אני בדרך כלל לא מוחקת, אלא מעדיפה להתמודד עם מה שכתבו או לא להתייחס – אז היות שזה מופנה אלייך – את יכולה אולי להגיב או לא להתייחס. מי שרוצה להיות גס רוח או חסר נימוס, לא חייבים להתייחס אליו. מה דעתך?

  3. נו, באמת, היוונים רק ציוו על היהודים לעזוב את דתם!
    כמובן, לאחר עזיבת הדת כבר לא היתה משמעות לסוגייה אם התיוונו או לא התיוונו!
    נו טוב, את הפרופסורה כבר קיבל האדון מנדלס וכל השאר חשוב פחות!

  4. יעקב הנאמן אולי לא היה כ"כ רשע…
    הוא בסה"כ רצה להתקרב קצת לאחמדי ,אהובו.
    בדיוק כמו ההוא מנטורי קרתא שנסע לטהרן,להכחיש שואה,ולהתחבק ולהתנשק עם אחמדי.
    מעניין אם המזכירה של יעקב הנאמן,כבר בדקה אם יש מקום בטיסות פנויות לטהרן.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש