בננות - בלוגים / / 'תהיי יפה ותתווכחי, אבל בנחמדות' או 'קללת הילדה הטובה'
הבלוג של עדנה שמש
  • עדנה שמש

    סופרת, מתרגמת, מבקרת ספרים בעיתון הארץ ועורכת עצמאית מחברת הספרים: אמסטל (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2007) דיונות החול של פריז (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2013) הוטל מלטה (הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015) לכי, רצפי את הים (הקיבוץ המאוחד 2018) מרצה בארץ ובחו"ל Edna Shemesh is the Author of: Amstel, stories, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2007 The Sand Dunes of Paris, Hakibbutz Hameuchad Publishers, 2013 Hotel Malta, Hakibbutz Hameuchad Publishres, 2015 Edna Shemesh is a translator, editor and literary reviewer at Haaretz daily Gives Lectures in Israel and abroad about the influence her being second generation to holocaust survivors has had on her life and writing

'תהיי יפה ותתווכחי, אבל בנחמדות' או 'קללת הילדה הטובה'

 

 

אתמול הופיעה במוסף גלריה של עיתון הארץ כתבה של צפי סער שכותרתה כחציה הראשון של כותרת הפוסט. מסתבר שבאחרונה פורסם בארה"ב ספר חדש בשם 'קללת הילדה הטובה' מאת רייצ'ל סימונס שמעורר שוב את הסנסציה המרעישה-כביכול שהיחס אל הבנות גם כיום, בתחילת המאה ה-21 , הוא לא רק יחס לא-שיוויוני,  מתחסד, ובעל מסרים כפולים ומבלבלים, אלא שאותה מוסרנות מגדרית שכה מיטיבה אגב להגדיר את אמריקה הנוצרית הבורגנית, ממשיכה לתת אותותיה בחינוך וביחס החברה לבנות באשר הן בנות ומגמדת את מיצוי יכולותיהן הטבעיות. בתמצית, על אף פוטנציאל ההצלחה הגלום בבנות – הכלכלית, האישית, הפסיכולוגית, החברתית – הבנות "נדרשות להיות נחמדות תמיד, מנומסות, צנועות ומתחשבות" והדבר כמובן גורם לאלה שמפנימות את המסר הזה להבליע חלק חשוב מאישיותן, לפנות את מקומן לבנים אף אם הם פחות מוצלחים מהן, ולחיות, פחות או יותר, חצי מסורסות. 
לא לחינם הזכיר לי הדיון המתחדש הזה את ספרה החשוב של הפסיכולוגית קרול גיליגן, 'הולדת העונג'. לכתיבתה של גיליגן יש הד בולט בכתבה של סער, והיות שהנושא חשוב, אני שבה ומעלה את המאמר שכתבתי לפני כשנתיים על 'הולדת העונג', ואשר התפרסם באתר קשתות המנוח של כתב העת קשת החדשה וגם כאן, באתר בננות. 
מקווה שגם מי שקרא אותו בעבר ימצא עניין בקריאתו החוזרת.

"התשמע קולי…?"

 

ביקורת על הספר

הולדת העונג  מאת קרול גיליגן

 

כתבה:

עדנה שמש

 

 

קרול גיליגן היא פסיכולוגית קלינית אמריקנית נודעת ופרופ" באוניברסיטת הרווארד, שם אף לימדה לצידו של הפסיכולוג הנודע  אריק אריקסון. גיליגן היא נציגתו של קוטב אחד בזרם הפמיניזם התרבותי ששם דגש על ההבדלים שבין נשים לגברים, על כל המשתמע מהבדלים אלה, כולל הצורך בפיתוח ובעיצוב גישות חינוכיות ומשפטיות המתאימות לנשים. מגמה זו התפתחה כביקורת על הפמיניזם הליברלי שטען לשוויון בין גברים לנשים. גיליגן ערכה מחקרים שהנודע שבהם פורסם בספרה בקול שונה בראשית שנות השמונים, (בקול שונה, התיאוריה הפסיכולוגית והתפתחות האישה, ספריית פועלים, 1995, מאנגלית: נעמי בן חיים). גיליגן ידועה בעיקר הודות למחקריה אודות הדרך שבה נשים מפתחות את הזהות העצמית שלהן ואת ערכיהן בחברה הנשלטת באופן מובהק על ידי ערכים פטריארכאליים, ערכים המצֵרים את צעדיהם של הנשים והגברים כאחד. במחקריה ובפרסומיה גיליגן ביטאה את תסכולה מן העובדה שהחברה מדכאת את הביטוי האמיתי של העצמי.

מחקריה של גיליגן זעזעו את אמות הסיפים של המחשבה הפמיניסטית והפטריארכאלית כאחד, כשהוכיחה שנשים וגברים חושבים בצורה שונה, למשל בכל הנוגע למוסר ולצדק, בניגוד לסברה שנשים הינן מוסריות פחות מגברים. טענתה של גיליגן קיבלה משנה חיזוק על ידי תובנותיה של סימון דה בובואר שראתה בתפיסת השוויון בין נשים לגברים אלמנט של קיפוח ומלאכותיות, שכן הנשים, במקום לבטא את עצמיותן המיוחדת-להן נטו להידמות לגברים, ואף הציבו את הגבר כסטנדרט שעל פיו יש לפעול ולא על פי אמות המידה שלהן-עצמן.

 

הקריירה האקדמית של גיליגן החלה בשנות החמישים של המאה העשרים בחוג לספרות דווקא, בקולג" סווארת"מור, שם סיימה את לימודי  הספרות בהצטיינות יתרה ותקופה מסוימת אף שימשה כבמאית בקבוצת תיאטרון נשים בשם The Company of Women. מבין ספריה הקודמים, שילוב תחומים זה – שבין הספרות והפסיכולוגיה – בא לידי ביטוי בעיקר בספרה בקול שונה ובספר החדש שלה הולדת העונג (הוצאת ידיעות אחרונות "ספרי חמד", 2006 בתרגום דריה שועלי).

ב-הולדת העונג בודקת גיליגן את סיפור האהבה המערבי המודרני לאחר שהגיעה במחקרה עם ילדים, בני נוער וזוגות שחוו משבר לתובנה שסיפור האהבה, והעונג הנלווה אליו, נידונים תדיר למוות ולחורבן. מדוע? שואלת גיליגן.

את שורש הרע רואה גיליגן במבנה הפטריארכאלי המושרש בתרבות המערבית, והמדכא ללא רחם את היכולת המולדת של הבנים והבנות לאהוב בצורה חופשית ולהתנהל בחייהם באופן הטבעי להם ולא כתוצאה מקיבועים אינדוקטרינטיביים ארוכי שנים: קולות הבנות, אומרת גיליגן, מושתקים בעקביות, הן חוות חרדות רבות בדרכן להתבגרות, ונשמתן נחצית בין הקול החברתי הנכפה עליהן לבין קולן הפנימי האמיתי. מנגד, הבנים "מתוכנתים" לגבריות מגבילה הנכפית עליהם דרך מסרים תרבותיים וחברתיים, המלווים את כל שנות התפתחותם. הסיפור הוא טראגי, כי האהבה, במקום להיות ממומשת ומזוככת לעונג צרוף, מובילה לאובדן ואילו העונג תמיד מקושר בדרך ישירה או עקיפה למוות. אליבא דגיליגן, הסיפור הטראגי הזה נעוץ גם ב-"סטנדרט הכפול", כלשונו של זיגמונד פרויד, סטנדרט שהוביל "להסתרת האמת, לאופטימיות שיקרית, להונאה עצמית ולהונאה של אחרים" (הולדת העונג, עמ" 20), וגיליגן מוצאת אותו כבר בסיפורי הבגידה הרצופים אלימות שבמיתוסים העתיקים. היא מוצאת אותו גם באופרות שנכתבו במאות השנים האחרונות, בשירי בלוז, בשירי עם וכמובן ברומנים ובכתבי ענקים כגון שייקספיר, מוריסון, פרוסט, ופרויד, ואפילו ביומנה של אנה פרנק. לאישוש הטענה שלה, גיליגן נודדת אל סיפורים מיתולוגיים בני אלמוות ובנבכיהם היא מוצאת את שורשי הטראומה: סיפור גירוש אדם וחווה בספר בראשית, הטרילוגיה אוריסטיאה ו-אדיפוס המלך. סיפורו של אדיפוס הוא "פרוֶוה" ממש ביחס לסיפור האורסטיאה, המחריד: אדיפוס נפצע והוריו נוטשים אותו, וסופו שהוא נידון להרוג את אביו ולשאת את אימו לאישה, לעומתו, באורסטיאה, האגו הגברי הפגוע של אָטְרֵאוּס, אביו של אגממנון האגדי, מביא אותו להגיש לאחיו שבגד בו עם אשתו ארוחה הכוללת את אבריהם המבושלים של ילדי האח… עוד ועוד סיפורים מכוננים שבהם האירועים לובשים אופי טראגי, כאילו שכל המתרחש בהם חייב להתרחש, במעֵין fatal flaw מולד שאינו מותיר להם כל פתח מילוט. בראיונות שערכה גיליגאן במחקרה עם נערות צעירות היא גילתה שהגוף האנושי, היכול לחוש אהבה ועונג בצורה מולדת, עורר בהן דימויים של אובדן ובגידה וכי נערות חשו שהעונג מקושר אצלן עם סכנה.

בספרה הולדת העונג גיליגן שואפת לצייר "גיאוגרפיה חדשה של אהבה" (שם, עמ" 17), מפה חדשה ורדיקאלית של העונג והאהבה. לשונה של גיליגן ציורית: במסעה להתוויית אותה מפה אחרת, חדשה, של אהבה ועונג הפכו הנערות שאותן ראיינה לצורך מחקרה "לאיי הגלאפגוס של המסע" שלה (שם, עמ" 18). תוצאות מחקרה מראות כי מה שפסיכולוגים חשבו שהוא הטבע האנושי אינו אלא הסתגלות למצב אנושי מסוים, לפיצול תודעתי הנובע מהחבאת הקול האמיתי, בין של גברים והן של נשים. "החבאתי את עצמי בתוך עצמי… וכתבתי בשקט על כל מה שהסֵב לי שמחה, כל מה שגרם לי צער… ביומני", מצטטת גיליגן את אנה פרנק (שם, עמ" 24).

אבל אבני הדרך המובהקות ביותר שבאמצעותן גיליגן מבקשת לרצף את אותה מפת עונג ואהבה חדשה באה לידי ביטוי בבחינתה המקורית את המיתוס של פְּסִיכֶה וקופידון, שהוא סיפור אלגורי נפתל על תשוקה ואהבה ועל תוצאותיה של התמרדות בנורמות פטריארכאליות, משל שהנמשל שלו שופך אור על מורכבות הפסיכֶה ("פסיכה" ביוונית "נפש") האנושי.

לסיום, הספר אינו קל ביותר לקריאה. הוא מורכב ונפתל וחלקיו מתקשרים זה אל זה, לעיתים, בקשרים אסוציטיביים יותר מאשר לוגיים. בארה"ב הספר התקבל בתחילה ברגשות מעורבים: היו עמיתים למקצוע שטענו שגיליגן השתמשה במספר מרואיינות ומרואיינים קטן  מידי והלינו על כך שאינה מסכימה לחשוף את חומרי המחקר. אף על פי כן, הספר הפך לקלאסיקה בתחומו ובראיון למגאזין האמריקני Psychotherapy Networker אומרת גיליגן כי בכל הקריירה הארוכה שלה לא הביקורת על עבודתה או על ספריה הפחידה אותה אלא כשחשה שקוֹלָהּ לא נשמע. לשאלה כיצד בדיוק נראית אותה מפה שהיא מתווה בסוף הולדת העונג, גיליגן ענתה כי זו הדרך שבה האדם, אישה או גבר, יחוו עונג. עונג אמיתי, הוסיפה, קשה לזייף.

(c) כל הזכויות שמורות לעדנה שמש

 

 

 

 

17 תגובות

  1. איריס קובליו

    היי עדנה, קראתי את הספר בזמנו, נחמד להזכר. ספר חדש מדהים ומענג (ומצמרר) הוא ספרה של סימונה מצליח חנוך, אגדות המוות ההפיך, הדכאון ככח מרפא. מומלץ מאד. יכול להיות שאכתוב על הספר הזה כאן בבננות.

  2. מאד מעניין, כילדה חונכתי תמיד להביע דיעה, היינו יושבים בסעודה ואבי היה תמיד מתעניין לדעתי ,אימי העריצה את רעיונותי המקורים, כך חונכתי, ואז גילית שבבית הספר הבנים מתעבים אותי רק בשל הדעתנות הזאת ,ותתפלאי אולם המוני בנות מדוכאות צידדו בהם בחשאי.

    כשלימדתי דרמה בכיתות מעורבות גיליתי שלקראת גיל ההתבגרות רק הבנים מעיזים להצביע ולהופיע והבנות נאלמות.

    אז לימדתי בבתי ספר ממ"ד , בכיתות של בנות בלבד ולפתע המולה, שקיקה והתעלות.

    לדעתי וזה אף קורה בארה"ב , שם החלה הפרדה בשיעורים מסויימים וזה אף נדון בבית הנבחרים,רצוי בגיל מסוים להפריד בין בנים לבנות ולא מסיבות של דת, אלה מפני שהבנים בכוחניות שלהם, משתיקים את הבנות.

    אני שהתגברתי על המשתיקים הפכתי למה שנקרא כוחנית, אם תפגשי אותי , תביני שזה רחוק ממני, רק שהחינוך מהבית האפיל , במקרה שלי, על המסרים החברתים.

    • אני שמחה שאת מתחברת לזה דווקא מעמדה של מי שיכולה לקרוא את המציאות באופן חתרני. לזה אנחנו חותרות!

  3. אני אמנם גבר, אבל רואה בעצמי פמיניסט.
    הדברים שעדנה כתבה הביאו אותי להרהר בנושא שמעסיק אותי.
    לנושא הנ"ל יש קשר עקיף לפוסט של עדנה.
    וזה העניין:
    אני מאמין שגברים ונשים הם שווים, ואין כל צורך שיהיו העתקים זהים זה של זה.
    אבל מה?.
    יוצא לי לפגוש נשים לא מעטות שמנסות להיות "יותר גבר מגבר".
    משיחות שניהלתי, עולה שמדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת.
    אם גבר רגיל רוצה, סליחה על הביטוי, לזיין (נטייה שקיימת אצלנו), האישה ה"יותר גבר מגבר" תזיין גברים בסיטונות, ותספר על כך לכל העולם.
    היא תוכיח שהיא יכולה לזיין ולרוץ לספר לחבר'ה, יותר מגבר רגיל.
    אם לגבר רגיל יש נטייה לאלימות (דבר פסול, מיותר ומזיק!), האישה ה"יותר גבר מגבר" תיקלע גם היא לתיגרות אלימות.
    היא תוכיח שהיא יכולה להרביץ, ויותר מגבר רגיל.
    אם גבר רגיל מתנהג לעיתים כמו חזיר (גם אני, מודה באשמה), היא תוכיח שהיא יכולה להיות יותר חזירה מכל גבר.
    וכן הלאה וכן הלאה.
    האישה ה"יותר גבר מגבר" הופכת, למעשה, לקריקטורה גרועה ומאצ'ואיסטית שלנו, הגברים.
    (ואלוהים יודע, שאנחנו הגברים לא כזו מציאה גדולה מלכתחילה!!!).
    אולי תיארתי את התופעה הזו בצורה וולגרית ובקווים מוגזמים, אבל נראה לי שהיא אכן קיימת.
    רציתי לשאול אתכן, וכמובן גם אותך עדנה:
    האם גם אתן שמתן לב לתופעה הזו?.
    מה דעתכן עליה?.

    אני מזכיר שוב, שאני פמיניסט.
    אנא, אל תסקלו אותי באבנים ואל תחתכו לי את המה – שמו.
    אני קשור אליו רגשית.

    שלכן, עמית.

    • קודם כל עמית, אתה נשמע לי חמוד ומצחיק, זה בטוח, – ולא, אין לי כוונה לענות לך בסירוס על סירוס… (-:
      ואם ברצינות, מה שאתה מתאר, למיטב הבנתי, הוא ההליכה הקיצונית של נשים עם הכוח החדש שלהן – וכמובן לא כל אישה שמצאה את חירותה ויכולה לקרוא את המציאות קריאה חתרנית ולנהוג על פי תובנותיה החדשות – חייבת לנהוג כפי התיאור שלך (כלומר להיות יותר גבר מגבר).
      הדבר רק מוכיח את טענתן של נשים חכמות כמו שתי הסופרות שהזכרתי וכמו נשים בעלות מודעות פמיניסטית שכשנשים מחצינות את מלוא כוחן הן מאמצות לעצמן, לפעמים בלית ברירה, את המניירות של המין הנגדי – הנתפס בעיניהן כמי שפטור, אולי מהמגבלות שלהן. אני דווקא הייתי נוהגת בנשים כאלה בסלחנות; מבינה שלבסוף הן ימצאו את דרך האמצע, שהן עושות EXERCISING לכוחן החדש ובודקות את גבולותיהן.
      במצב כזה זה לא מפליא שהגברים חשים מאויימים – הרי גם אותם חינכו כל השנים לראות באישה ספוג רך ולא אמזונה. ובנוסף, נשים כוחניות מוצאות עצמן לרוב מתפקדות בתוך עולם גברי שאלֶה אמוֹת המידה של התנהגותו. לפעמים הן טועות לחשוב ש- If you can't beat them, join them – והמודוס ויוונדי הזה שלהן הוא, אכן, לפעמים פאטתי.
      לדעתי, מה שחשוב זה שיירבו גברים פמיניסטים כמוך, רק אל תפחד כל כך על ההגמוניה שלך, יש מקום, מרחב, לשני חצי המין האנושי. ואם לא יתנו לנו אותו – כן-כן, ניקח אותו בכוח…
      (-:

  4. מדהים…
    מוצא חן בעיניי.
    מוצא חן בעיניי.
    כמה שיכתבו על זה יותר… זה בור ללא תחתית,ונוסף לכך הדמות של האב…
    שגם היא כמו פטיש על הראש של כל בת.
    להתראות טובה

  5. היי עדנה.
    גבר הטריד אותך פעם, או ניסה לתקוף אותך?.
    מה עשית?.
    אם יקרה דבר כזה, מה תעשי?.

    • לפני תשובה אפשרית – מה זה קשור?

      • אסביר בדיוק למה שאלתי.
        איך שאני רואה את זה, לגישה של "תהיי יפה ותתווכחי, אבל בנחמדות" – יש קשר ישיר להטרדות ולתקיפות. מלמדים אותנו להיות נחמדות וכנועות, ובעצם שותלים לנו את התגובה הזו עמוק בפנים. וכאשר אנו מוטרדות או מותקפות, וזה קורה הרבה לצערנו, התגובה האוטומטית שלנו, היא להיות נחמדות. זה כל מה שאנו יודעות לעשות. הרדימו לנו את אינסטינקט השמירה על עצמנו, הבריא כל כך.
        אני מתרשמת שאת שינית את הדיסקט הזה אצלך, ואמרת לעצמך: מספיק עם הכניעות והנחמדות שלא לצורך. לכן מעניינות אותי דרכי התגובה האפשריות שלך, בעקבות התובנות החדשות האלה, במקרה של הטרדה או תקיפה. כלומר, אני מנסה להבין איך יישמת או תיישמי זאת בשטח, אם תאלצי.
        אני מקווה שהסברתי את עצמי, ומחכה לתשובה שלך.

  6. רונית בר-לביא

    קראתי ורשמתי לפניי, כלומר בראש.

    הלוואי שאוכל ליישם ולו מעט בקטע של האסרטיביות.
    בינתיים במציאות: הכי ילדה טובה שאפשר. להקיא מזה.

  7. הנושא של "ילדה טובה" מעסיק אותי מאוד. בנוקשות שבה גדלתי זה היה הכרחי.
    נראה לי שזה ספר שכדאי לקרא.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעדנה שמש