בננות - בלוגים / אביטל קשת / חיים גראביצר – סיפורו של נופל – יהושע פישל שניאורסון – ספר מבית הוצאת ידיעות אחרונות
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.    ---------------------------------------------------------------------------------------.    

חיים גראביצר – סיפורו של נופל – יהושע פישל שניאורסון – ספר מבית הוצאת ידיעות אחרונות

 

 

 

 

 

 

כולנו רוצים לכתוב רומן טוב ומהר, זו רוח התקופה.. אך יש שאתה קורא רומן מעולה שברור לך שהוא נכתב לאט, ושהמחבר שיקע בו את כל עקרי האמונה, שלו עצמו אך של כל יהודי בפרט וזה הוא הספר המבריק, בו טרחה הוצאת ידיעות אחרונות להשקיע זמן וממון. אותו העבירה מתוך מחסניי חנויות ספרי יד שנייה המשומשים, אל תוך חיינו המלבים את תודעת  הקנה וזרוק,והגדילה אף  להעלותו גם  על מדפים יוקרתיים.  כי שם מקומו הטבעי. כן, וזהו ספרו של יהושע פישל שניאורסון: חיים גראביצר, סיפורו של נופל, ספר בן .. נשמו עמוק, 583 עמודים.
 
 כמה שאכתוב על הספר לא אגע בקצה עמקנותו, וגדלותו. כל מילה הוגה בקודש הנפשי של האדם אך גם ביסודות האמונים בלעדיהם הוא עלול להגיע לכדי התמוטטות .
המחבר: יהושע פישל שניאורסון , צאצא מיוחס של שושלת אדמו"רים  (חב"ד), פסיכולוג קליני שהגה עוד לפני פרנקל את עקרי הפסיכולוגיה החיובית, ופעל כאן בארץ הקודש, אך לתחושתו נודה ולא קיבל את התמיכה המתאימה למפעלו,  שוטח על הדף את כל כולו, ומסתבר שכמו לגיבורו גם לו ככותב יש נתינה אין סופית ועטו טבולה בשליחות נעלה.
באחרית הספר נכתב כי: " שניאורסון רתם את הכתיבה הספרותית לעולמו הרוחני החסידי. בעזרת הספרות ניסה לתאר מתח נפשי, תשוקה ועוצמה רגשית שאינם קשורים לרומנטיקה מינית בן בני זוג".
אם כי לטעמי הספר כן עוסק במתח המיני נפשי, אבל בעדינות ושלא על מנת ללבות יצרים ולהרוויח קוראים,  ועל כך אני מעט חולקת על הניתוח הזה, אולם המתח הזה אינו לב ליבו של הספר ובניגוד לפרויד הוא לא זה שמוביל את הגיבור במסעו . מספיקים לנו שני עמודים כדי להבין את הבלבול היצרי בו שרוי הגיבור, ובסופו של הספר גם נבין כמה דברים על יחסיו עם רעייתו, והדברים יטילו כמה סימני שאלה לגבי דבקותו הראשונית ועוד. אבל העיקר אינו טפל והטפל אינו עיקר, נפש האדם על כל סערותיה ורצונה למצוא את השביל הנכון מתוארת כאן ביד אומן. ולא קונפליקט אחד אלא כמה שמתווספים לערימה גודשים את הדפים. ועליהם ארחיב כעת.
 
חיים גראביצר הוא חסיד חב"ד נלהב, מלמד בעל שיעור קומה, שמאבד בפתאומיות את בנו היחיד, ובעקבות זה חווה נפילה נפשית ואמונית קשה וכדי להחזיר את עצמו לעצמו ,יוצא למעיין גלות אישית שתשיב לו את היכולת לקבל את מלכותו יתברך בכל מצב.
 
הגיבור איש חריף ובקיא שכנראה עלה למדרגות רוחניות גבוהות מידיי נופל לתהומות של שברון לב, נוטל סידור ותפילין וכך שרק בגדיו לגופו מתחיל לנוע בדרכים. הספר מתאר בעיקר בתחילתו את עולמם של החסידים, את ההתכנסות בחצר של הרבי, הוא מלא בוורטים , ומאמרים, אך במקביל מעביר בקורת סמויה על ההתפלגויות של חצרות החסידים, על הסכסוכיה הפנימיים, ועל רצונה של כל חצר להתבלט על חשבון השנייה.
 
אם בהתחלת הספר הגיבור דבק במשנת חב"ד עליה גדל, בהמשך הוא נפתח לעוד שלל השקפות ודעות ותהליך הפסילה שכולנו עושים באופן אוטומטי כשאנו נתקלים בשונה, מתחיל להיפגם אצלו, ובמקומו מחלחלת אהבת האדם על האלוקי שבו.
 
וזה הוא קסמו של הספר, שאין בו כל שפיטה אכזרית, או  חריצה מוחלטת לכאן או לכאן, אין בו  דיין, הוא מעלה את כל צורות החשיבה על הדף, כולל הרהורים על דרכם של הגויים שאולי היא פסולה שלא באשמתם. ומעלה על נס אחד מהם שבעיניי הגיבור הוא חסיד אומות העולם.
 
במהלך נדודיו מגיע הגיבור אף לישיבת וולוז'יין מעוז המתנגדים ( אני מצאצאי מיסד הישיבה ) ושם הוא מוצא עניין בפלפול השכלתני של הבחורים.
 
מאוחר יותר אף יהפוך לראש ישיבה של מתנגדים, ושם יתוודע לבעיה כואבת  שהתרחשה אז בקהילות ישראל, דרישות אכזריות למכסות חיילים שישרתו את צבא הצאר הרוסי, לחץ בלתי פוסק, שבעקבותיו החלה חטיפת ילדים קטנים והובלתם אל הקנטונים של הצבא הרוסי. כל זה התבצע  על ידי עבריינים אותם מינה נציג מטעם העיירה היהודית הנאנקת .
 
הכאב של כלל ילדיי ישראל יתערבב בכאבו האישי והוא יחליט להקריב את עצמו למען מחיקת החרפה הזאת, לפי הגדרתו.
 
הספר משלב ארמית עם מדרשי חז"ל, ביטויים באידיש עם עברית מקראית,ומביא עושר לשוני שיורד כמו מעיין לחדרי נפש כמוסים ביותר.
 

מעניין כי יהושע פישל שניאורסון שוטח בעדינות אך בנחישות  את תחילת האידיאולוגיה של הרבי האחרון של חב"ד, שגרס שחסיד אינו מאמין נלהב  שיושב בחצר רבו, אלא יש לו שליחות והוא צריך לעסוק בהצלת נפשות בישראל ולא להתעלם מהמצוקות שהוא רואה סביבו.העיקר הוא במעשה.

גם הביוגרפיה של יהושע פישל שניאורסון, זרועה ברצון לסייע ,בתקופת השואה\ כשהתוודע לגודל האסון,   הוא אף הקים ארגון שחפץ להציל אודים מוצלים . אך כנראה שגם לכך לא קיבל מספיק תמיכה.
 
איש מרתק כמו הספר, שטוב לנו שפועלו נחשף פעם נוספת, סופר שכותב כמו צדיק נסתר.

 

 

 

 

 

 

4 תגובות

  1. מרתק זה ספר חדש? היכן ניתן למצוא אותו? גירית את סקרנותי את באה ביום חמישי לכנס בבניני האומה ?

השאר תגובה ל אביטל קשת ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת