בננות - בלוגים / / שלהם הוא הלילה רן שורר
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

שלהם הוא הלילה רן שורר

באחת השכונות מוצבות ספריות נידות שנושקות לתחנות האוטובוסים משם לקחתי את הספר הבא שהיה רב מכר בשנות השבעים ושמו: " שלהם הוא הלילה" מאת רן שורר, ספריית הפועלים.
הספר הזה נגכ לליבי עמוקות, למרות שמצב הפשיעה בארצנו החמיר מאד מאז שנכתב. בעברי עבדתי בצבא במשרד ת"ש, ואולי מאז פיתחתי רגישות לנושא. אני מודעת היטב לעובדה שמתוך מאה מקרים בהם תחשוב שאתה מציל מישהו ולתמיד, אתה תכשל לפחות בתשעים. למשל, אחד מהחיילים שלנו מוכרז כנעדר כבר קרוב לעשור כנראה נרצח על ידי אויביו כנראה גם רצח את גרושתו העניין הזה לא ברור דיו, הנ"ל היה בחור מלא כריזמה וקסם אישי ורצון לשינוי.וזו התוצאה.
כאן מחבר הספר שהיה בעברו מדריך חבורות רחוב,עובר חויות דומות, הספר הוא גם תרשים על עברם – עתידם- גורלם המר של אותם נערים. לדעתי הצנועה אין הוא מביא מספיק את הסיבות להדרדרות משפחות המוצא של הנערים,שהיא תוצאה מניתוק כפוי משורשם כפי שהתרחשה בשנות החמישים, כלומר משהו חסר בתמונה החברתית .אולם הוא מביא ומייצג נאמנה דמויות בעלות גורל קשה ושסוע.

למעשה אין סיבה להזדהות עם הדמויות האלימות שבזות לנשים,שודדות ואפילו רוצחות, אולם הלב כן נכמר. הכותב משרטט הווי שכונתי מרעיל מלא בזנות- גועל, גברים דוחים מקבלים שרותי מין מאמהות שילדהם נמצאים בבית,נערה צעירה שבורחת חווה התעללות ועיינה מנוקרת,בקיצור אין הכותב חוסך מידע מקוראיו. במקביל יש הווי מאוחד, רצון לדבוק בידוע והמוכר גם כשהוא הרסני ביותר.

יש להעריך את המחבר שלעולם לא מתייאש, ומחפש אין סוף פתרונות גם לנוכח תנודות רגשיות והדרדרות מתסכלת בקרב הנערים. הכותב מתאר את מבנה החבורה ההירכיה השלטת בה ועוד. עד הסוף הבלתי נמנע. הכתיבה כאן אינה בהכרח מסובכת היא יומנית משהו,אולם הסיפורים החזקים שמובאים בפרטי פרטים כולל החיבה הסמויה שעולה מבין השורות לדמויות כבשה אותי .

כאמור,הספר הזה היה רב מכר, כיום הוא נידון לכליה, הוא נגע בי, ולכן כתבתי עליו.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת