בננות - בלוגים / / עטרת בעלה
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

עטרת בעלה

 

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
HE

MicrosoftInternetExplorer4

כמו שכבר כתבתי היום חל יום הסתלקותו של בעל התניא, הרי הוא זלמן שניאור מלאדי. שפעל בעולם החסידות לפני כמאתיים שנה.

רציתי להתייחס לפן מסוים בחסידות חב"ד שאינו מדובר מספיק והוא האדרת הנשים שבפועל הוא זה שהחל לשים עליה דגש. מספרים שפעם אחד בערב יום כיפור חיכו לו החסידים על מנת שיפתח את היום והוא התבושש מלהגיע, כשהגיע לקראת סוף התפילות נשאל לפשר האיחור וענה, כי שמע בדרכו אישה צועקת ומשוועת לעזרה כשנכנס אל ביתה ראה כי היא כורעת ללדת, והבין שחשוב יותר לחלץ אותה מכאבה,ועל ידי כך להביא עוד נשמה לעולם,  מאשר לעמוד בתפילה עם יתר החסידים.

שנים רבות אחר כך לאות הזדהות עם מעשיו הכריז הרבי מלובביץ בערבו של יום כיפור על הקמת ארגון " שפרה ופועה" שהוא ארגון עזר ליולדת שפועל בעולם החרדי עד עצם היום הזה, ומעניק ליולדות כל סיוע לו היא נזקקת , מסיוע כספי, עד לווי של מתנדבות במהלך הריון ולאחר הלידה.

 

בחסידות טוענים שהאישה שתפקידה לשאת את  הילד ולהוציאו לאויר העולם,  קיבלה גישה אל הנצח, דבר שנמנע מהגבר. ככלל קבע גם הרבי ממשיכו שנשים וילדים יעמדו בשורה הראשונה על מנת לקבל פני משיח ושלעתיד לבוא יתקיים הפסוק " אשת חיל עטרת בעלה" במלואו. כלומר האישה תהייה מעל הגבר, והיא תהייה העטרת סביב לראשו. תעפיל עליו. זה שהתיקון של האישה היה שנים רבות להיות למראית עין מתחתיו הוא בגלל חטא חוה שעליו אולי עוד אדבר, אך נשים יפרצו את הגדרים והמחסומים הללו .

 

חסידות חב"ד מעודדת את הנשים שלה ללמוד ולהתפתח והאמת שלא רק היא, אלא שמשום מה שום דבר מזה לא מגיע לאמצעי התקשורת. אם שמעתם אולי על רחל בולטון, אחת מנשות העסקים הגדולות ביותר כיום, שהיא חסידת חב"ד שמעבירה סדנאות העצמה לנשים על מנת שיביאו את יכולתן לידי מימוש. והיא לא היחידה.

 

כבר שנים שאני מקבלת מעיריית בני ברק כל מיני פרוספקטים שמציעים לי לימודים, ודרכם גם למדתי קורס בתנועה לגיל הרך, זה שאיני עושה דבר עם הקורס הזה, זה משום שאין לי כוח להתעסק עם עודף האביזרים שהוא דורש ממני לאכסן בביתי, בנוסף קיבלתי פעם הצעה נדיבה יותר מתורם אלמוני שהציע לי סבסוד בלימודים לתואר שני בתרפיה באומנות, התרומה הייתה לכלל הנשים החרדיות שהתגלו כבעלות נתונים מתאימים, אני ברוב סכלותי לא מימשתי את ההצעה, למרות שרב מחסידות חב"ד כן לחץ עלי למרות מצבי הכלכלי הלא פשוט, לקחת סיכון וללמוד. אבל אל תיקחו דוגמא ממני( עוד אכתוב עלי בנפרד), המוני נשים פועלות אחרת ממני בדיוק. עם בית מלא בילדים הן כן הולכות ומשלימות לימודים ותארים.

 

יש לי חברה בת חמישים וחמש,אם לחמש בנות וסבתא לנכדים, שלומדת כעת, גם דרך העירייה, קורס שמכשיר אותה להיות " דולה". אף היא עברה את סדנת ההכנה של רחל בולטון, שלא לדבר על כך שבנותיה הן אקדמאיות לכל דבר: החל מרפואה ועד פסיכולוגיה וכלה בכלכלה. והיד עוד נטויה.

 

 הרבה מאד מחסידי חב"ד הם שליחים ברחבי העולם, בניהול בתי חב"ד שהם מקימים יש דגש על שיעורים לנשים, ואת השיעורים והתמיכה לאוכלוסיה הנשית מעניקות נשותיהן.

 

כשאני רואה זוג חב"די אני הרבה פעמים מתמלאת קנאה, משום שאני יודעת שיש משהו שלא קבלתי ושעלי לעבוד קשה על מנת שיפעל גם אצלי ללא חריקות. זה אומר: הרכות בה הם מדברים זה עם זה, הכבוד ההדדי, דקויות נדירות שקשה לראות בחברה הישראלית שקצת חוששת מגילויים מאין אלו.

לפני יומיים בהתוועדות שנערכה לכבוד יום הסתלקותו של בעל ה' תניא' ניגן לנו זוג נשוי את הניגון" אלי אתה ואודך" האישה פרטה על הגיטרה והגבר צמרר עם הכינור. בתום ההופעה המאולתרת, האישה לא הפסיקה לשבח את הבעל, להחמיא לו : איזה מוכשר אתה, מקסים…ועוד. הוא נפרד מאיתנו זורח, כי כאמור זאת הייתה התוועדות נשית והביך אותו לקחת בה חלק. אבל אלו היחסים.

 

    או שיש רבנית שלימדה אותנו פעם בשבתות לקראת סעודה שלישית את פרשת השבוע, ואז הביאה את בעלה באופן חד פעמי על מנת שייתן דגשים נוספים, הוא נכנס בביישנות עצומה, וכשהתמקם לקח לו חצי שעה עד שהחל להרצות, עד אז הוא רק העטיר שבחים לאשתו וטען שאין לו הרבה מה להוסיף עליה, אחרי שאישרנו את דבריו, הסכים לסכם עוד  נקודות משלו. והם היו כל כך חמודים. היא בהשפלת הראש, הוא בכנות המתלהבת. גם הבת שלי אמרה, שאלו חיי הנישואים שהיא רוצה לעצמה.

    

כל זה לא נכתב כמעט בשום מקום לכן החלטתי להביא לידיעתכם שמצב הנשים החרדיות, והחבדניקיות בפרט אינו עולה בקנה אחד, עם מה שמפורסם בתקשורת האימתנית.

 

בחסידות חב"ד טוענים, שהחובה ללמוד חסידות היא על האישה בדיוק כמו שעל הגבר, כי האישה היא הפנימיות ,נכון שאת תורת "הנגלה" אישה יכולה שלא ללמוד, אך באשר לחסידות כאן החובה היא משותפת, וכאשר לגבר ולאישה יש שיעור בערב באותו יום ובאותה שעה, אין סיבה מוצדקת שהאישה תותר לגבר ותישאר בבית כשמרטפית של הילדים.

לאישה קל יותר ללמוד חסידות כי החסידות דורשת חידוש בעבודת השם. בעלי טוען שהחטא של חוה נבע מהצורך הנשי הזה בחידוש, את הגבר קשה יותר להוציא מהתבניות שלו.

 

בכלל בקבלה, יש הרי משפיע ומקבל. כשהגבר הוא המשפיע והאישה היא הכוח המקבל. לכאורה נראה שטוב ביותר להיות הכח המשפיע, אולם זו טעות, הגדולה האמתית היא בלדעת לקבל, כי זה אומר להצטמצם, להסכים להיות כלי לדברים, להעביר אותם טרנספורמציה אישית ואז להמשיך מהם הלאה.

 

נתתי כאן כמה דוגמאות למה קורה וכיצד מתנהל כיום העולם החרדי שאני מכירה, נכון שכחוזרת בתשובה מצבי קצת שונה. דבר שקורה לכל מיני חוזרים וחוזרות בתשובה, אבל על כך אולי בכתבה הבאה על הנושא החשוב הזה.

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-style-parent:"";
line-height:115%;
font-size:11.0pt;"Calibri","sans-serif";
mso-fareast-"Times New Roman";}

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת