בננות - בלוגים / / אל תהי רשע בפני עצמך
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

אל תהי רשע בפני עצמך

 

 

 

 

נחלקות הדעות מדוע לא זכה משה להיכנס בשערי א"י. הרמב"ם טוען שמשה לא נענש על כך שהכה בסלע. אלא על כך שפנה אל בני ישראל ואמר " שמעו נא המורים"
"המורים" הכוונה למורדים, סרבנים. הרמב"ן חולק על הדברים וטוען שגם בנאומו האחרון של משה שניתן טרם מותו, הוכיח משה את העם.
על נאום זה מעיר רמב"ן בהקדמתו לספר: פירוש לספר דברים.
וטרם שיתחיל בביאור התורה התחיללהוכיחם ולהזכיר להם עונותיהם כמה ימרוהו במדבר, וכמה התנהג עמהם הקדוש ברוך הואבמדת הרחמים, וזה להודיע חסדיו עמהם. ועוד שיוכחו בדבריו שלא יחזרו לקלקולם פן יספובכל חטאתם, ולחזק לבם בהודיעו אותם כי במדת רחמים יתנהג עמהם לעולם, שלא יאמר אדםלא יוכל לרשת את הארץ, כי אין אדם אשר לא יחטא, ומיד תהיה מדת הדין מתוחה כנגדוונאבד. ולכן הודיעם משה רבינו כי הקדוש ברוך הוא רחמן מלא רחמים, כי הסליחה והמחילהממנו יתברך סיוע ועזר לבני אדם בעבודתו, וכענין שאמר הכתוב"כי עמך הסליחה למעןתורא" (תהלים ק"ל,
 
אולם התשובה בפרוש עצמו, נאום התוכחה נותן תקווה, הוא מנתח התנהגות לא מטיח האשמות ויורד למהות. אולם כשמשה הכה בסלע, הוא האשים, הוא לא הצביע על סטייה, אלא קבע עובדה.
 
האנטישמי הראשון בעולם, פרעה, אף הוא ידע שהדרך לערער את בטחונו של עם ישראל ברוחניות שלו היא על ידי הכפשה. היהודים הם.. מכירים את השיטה שהתפתחה במשך הדורות? הקלקלה הגדולה היא שבמשך הזמן האדם מתחיל להאמין בנאמר עליו. האדם הוא יצור חברתי, ואם כולם, כולם קובעים עליו דעה שלילית כנראה שיש בזה משהו. כך לצערנו התפתחו ביהודי רגשות אשם על עצם קיומו ולעיתים הזדהות עם הנאמר ( תופעה שלא פסה עד עצם היום הזה). ובמקרים הגרועים יותר, הליכה בנתיב השלילי שהוכתב לו.
 
לכן טוען רבי נחמן : אם ברצונך להיות איש אמת, אל תושפע מדברי אחרים- הן מקורת רוחם ממך והם ממורת רוחם. נסה להשתחרר מתלות, מלהיות כפוף תמיד לדעת זולתך: אז תהיה חופשי להיות מי שאתה באמת–{רבי נחמן מברסלב)
אולם כמה מאיתנו מסוגלים לחיות כך. בדרך כלל, רובנו חיים את מה שהאחרים חושבים שאנחנו ולא בכוונת תחילה. כפי שטענתי האדם הוא חיה חברתית.
לכן כשמחנכים ילד, מדברים איתו תמיד על התנהגות ולא על טבע מושרש. אולם לצערנו אנו חוזים שבמסגרת עלית התקשורת כמדיה מרכזית שדורשת השגת רייטינג, הדיבור אל הזולת הוא תמיד אל הסטיגמה. כלומר המשוחח לא מעוניין לשנות את הזולת, הוא רוצה לקבע אותו בעמדה הנחותה . אין שום רצון לדיאלוג אמיתי.
הרבה פעמים אני קוראת שמאלנים שמכים על חטא ומטיחים בבני שיחם: " הפכנו לעם כובש" במקום לומר " אנחנו מתנהגים כמו עם כובש" והמילה כמו מאד משמעותית כאן. כי היא נותנת פתח לשינוי להבהרה. לחיטוט עצמי יעיל. הרי מה יאמר האדם שאתה אומר לו שהוא " כובש". במקרה הרע  יענה:" לא נכון אתה כובש!"
או יקבל את הדברים, אבל רק בשל רגש האשמה שעוררת בו אך לא בשל ההיגיון. או יתכנס בתוך עצמו ולא יצור איתך יותר שום קשר. אז מה הרווח האמיתי פה?
אותו דבר קורה בדיאלוג עם הציבור החרדי שזוכה לקיתונות של אנטישמיות מבישה. מה לא נאמר עליהם שהם: פרזיטים, עלוקות , תולעים. האם זה שינה את החרדים? ואם כן, האם זה שינוי שיחזיק מעמד?
 
ראינו שהחרדים דווקא נטו לנסות להתערות בחברה הישראלית, אולם אחרי התנפלויות האשמות חסרות בסיס על  "ההדרה" וכל השאר הורה להם הרב אליישיב, שכיום חולה מאד, אתפלל לבריאותו, לא לבוא יותר בדין או דברים עם חילונים, לא לצאת אל מקומות העבודה שלהם, וכן, גם לא להתגייס. ואם תמשיך התקשורת בתזמורת הזו, תלך התופעה ותחריף. כלומר הביקורת שהיא למעשה כתב שטנה, תעורר בחרדים יצר אחד, התבדלות.
 
 האדם חושב, אני לא רוצה להיות מושפע לכן אתבדל. אני לא רוצה להאמין שאני שלילי, כפי שקרה לחלקים מעם ישראל במשך בדורות, ולכן חזינו בירידה רוחנית שנמשכת עד היום, לכן אאטום אוזניים. זהו.
 
מספרים על אישה אחת שהביאה את בעלה שלא היה מי יודע תלמיד חכם לדרגות עצומות בלימוד תורה ולכס הרבנות, רק על ידי זה שדרשה ( כשהיה תלמיד מן המניין )מכל מקורביו לפנות אליו בכינוי רב. האישה הזאת הייתה חכמה מאד, אי אפשר לזלזל בה. היא גרמה לו להוציא את היכולות שלו אל הפועל.
 
 זוהי כמובן דוגמא הפוכה בתכלית. כי כל אחד מאיתנו מסוגל, העניין הוא רק במה הוא נאחז.
   יהודה בן תימא אומר: הווה עז כנמר וקל כנשר, רץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים"(אבות ה'כ')
 
בחר את התכונה החזקה שלך, אצל הנמר זו העזות, אצל הארי הגבורה, אצל הנשר קלות המעוף, אצל הצבי המהירות, לכל חיה תכונה המובילה, לכל איש מידה עצומה, דבק בה  ואיתה תנצח את כל השאר. את כל ההכפשות, רגשי הנחיתות שהוטבעו בך, את הדיאלוגים הקלוקלים שניהלת עם אנשים שטענו שהם דורשי טובתך. ואולי באמת היו כאלה אך, לא ידעו את הדרך אל ליבך.
 

אף אחד מאיתנו לא באמת רע . אין יהודי שלילי. לכן על בסיס התכונה המובילה שלו, ורק על פיה רצוי לקדם אותו , לשוחח איתו, להוביל אותו אל התווי. וזאת יעשה גם הוא כשהוא מתמודד עם עצמו, שזוהי למעשה ההתמודדות הקשה ביותר.
 
במשנה אבות נאמר: "אל תהי רשע בפני עצמך" (פ"ב). והרמב"ם איתו פתחתי את דברי אמר על כך:
אל תתייחס אל עצמך כרשע, אל תהיה רשע בעיני עצמך. מדוע? "אם ידמה האדם את עצמו פחוּת – לא תהיה חמורה בעיניו פחיתוּת שיעשֶהָ". אם יש לאדם הערכה עצמית נמוכה, הוא עלול להתייאש מעצמו וליפול לדיוטא התחתונה. למה לו להתאמץ, למה לו להילחם עם עצמו, למה לו להתעקש לעשות טוב, הרי הוא אבוּד! לכן קובעת המשנה: אל תתייחס אל עצמך כרשע.
                                                            כל טוב
 
 

 

 

 

 

2 תגובות

  1. עקיבא קונונוביץ

    אביטל יקרה,
    כתבת על נושא חשוב והעשרת אותנו בדברי חכמינו.באשר לחרדים, יש נטורי קרתא, ש"ס, אגודת ישראל, חב"ד, ברסלב… ושלושה חתני פרס ישראל… וכולם חרדים.
    ואפשר למצוא דברים דומים גם אצל החילונים.
    בגלל כל אלה אני אוהב את היהדות, בין היתר כי בתנ"ך מתארים את גדולי ישראל, מאברהם עד דוד, גם כבעלי חסרונות, חטאים, עוונות ועוד היד נטוייה.

    • תודה גדולה עקיבא על תגובתך. יש לי הרבה מה לומר עליה ואולי אחזור . לפעמים לא נמצאות המילים.
      שבוע טוב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת