בננות - בלוגים / / איך נוצרת מנטליות " אלפרונית"
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

איך נוצרת מנטליות " אלפרונית"

במהלך חיי  עסקתי בת"ש ואף עבדתי עם ילדים ונוער מועד וכך בטובתי או שלא בטובתי  קצת למדתי את החומר ממנו בנויים פושעים.

לא כל הפושעים הם ילדים שלא זכו באהבה , ההפך חלקם זכו באהבה ללא גבולות שהשחיתה אותם.

אם כך ממה מורכב עברין?

הרבה פעמים הם באים ממשפחות שחשות חוסר בטחון חברתי: עולים חדשים , משפחות שחסרות רשת תמיכה הולמת  מסיבות כלכליות , בריאותיות ועוד.

ילד שגדל במשפחה כזאת הופך לגבר בבית גיל צעיר מאד ולרוב לא שמים לו גבולות , כי תפקידו הגברי בבית מחייב פיצוי מסוים. הוא  מסמל עבור ההורים את הדמות הבריאה , בניגוד להורים שקשיי החיים התישו אותם , הילד הוא חלק  מהדור העתיד העליז שיתווך בינם ובין החברה המקפחת וככזה אין לצער אותו . 

אם הוא מתחצף לגננת , זה בגלל שהיא לא מבינה , ואם קצין המדור מחפש אותו על סמים והוא מחשש כרגע עם חברים נחפה עליו כי הוא זקוק לחיפוי הזה.

בנוסף נוכל לראות שהרבה בנים שנגררים לפשע חסרים  דמות אב הולמת והחברה הגברית הסובבת בדמות ה" כנופיה"  מעניקה להם פיצוי.

ככל שהם מעיזים יותר, כך הם מקודמים יותר, וההערצה הגברית הזאת מרפאה חסכים קדומים.

לרוב נחנך הפושע הצעיר על ידי דמות של פושע בוגר, שגם אם יבגוד בו בהמשך הדרך , כבר יסמן לו את המסלול  המועדף ..

לכן אומרים שרצוי לא לשלוח נוער מועד לבתי- כלא או מוסדות , כי בטוח וימצא מישהו "שיחנוך " אותם שם ויעמיק את האחיזה שלהם בעולם השלילי.

 כמובן שקימים גם ילדים שגדלו ברחוב, או ילדי עשירים שהתדרדרו , כל קיצוניות והזנחה גוררת למקום זה, אך כאמור , עבדתי גם עם הורים שהיו מעורבים בחיי בנם באופן מוגזם ומעיק שהוביל אותו לצערינו לכיוון הנדון.  

עצוב לראות ילד בן שש שבוחן אותך כמו גבר ואומר לך:" למה מי את , את לא תגידי לי מה לעשות!"

דיבורים כאלה היינו מצפים לשמוע ממתבגר ולא מילד בן שש , אך הילד הזה הוא ילד שנמצא במצוקה , בהמשך החיים הוא יסוג להתנהגויות אינפנטיליות וילדותיות שלא אפינו אותו בגיל הצעיר ולצערי רובינו נסבול מהנזקים של הגדילה העקומה הנ"ל.

בל נשכח את גורם הסמים שהופך לשכיח ושגור יותר ויותר , הרבה בני נוער שמשתמשים כיום בסמים קלים , יהפכו  ללא התראה מוקדמת לסוחרים מקומים . לוויתני פשע  ממולחים ישתמשו בהם והם ויודחו לספק "קצת  סחורה"  בין כתלי בתי הספר והדרך למטה תלולה.

חלקם יגיעו ממשפחות רגילות שבהן הכשל החינוכי היה מזערי והגררות לסמים תגיע מתוך לחץ וחולשה רגעי של מתבגר מפוחד.
גם החברה , סרטי הפשע והכתבות בעיתונים מעניקים לפושע, הילה שאין לו, בחברה העברינית נבנים מיתוסים שלמים על הפרסום שלו זוכים אנשים כמו: אלפרון, רוזנשטין . כל דרדק בשכונת פשע שואף לשרת את הדמויות הנ"ל מתוך ידיעה פנימית נחיתית ,שלאונברסיטה קצת קשה לו יותר להגיע.

וכאן אנחנו כחברה נכנסים לתמונה..
 ================================================================

המשך יבוא…

27 תגובות

  1. די מפחיד!

  2. עוד זווית:
    מנטאליות אלפרונית נוצרת
    כשהחברה מעמידה סדר עדיפויות נהנתני
    כשמורה בכתה חסר סמכות
    כשאין בתרבות סמכות וריבון בעל ערך לחיקוי
    אפילו השיר אין לו אדון- כולו פתוח ופרוץ – חברה ללא דין וללא דיין
    שואלים הילדים: אבא, השניצל שאכלנו היה דג או עוף? או טבעול?
    כשאינך יודע אפילו מה נכנס לפה והכל… עם טעם ובלי משמעות
    זוהי חברה אלפרונית.
    בתיאבון.
    אני אינני חי בחברה אלפרונית.
    גם היא אינה כולה טלית תכלת.
    אבל יש לה ריבון.

    • יש בעיה של " השאבב" שהיא אומנם עדין שולית אך רצוי לטפל בה והחברה החרדית קצת מגמגמת שם.

      רציתי לכתוב על זה.

      אם כי נכון גם אני הייתי רוצה לראות יותר אמונה , זה בהחלט חיסון נגד פשע , אבל בל נשכח שהרבה אתיופים שהתדרדרו לפשע, עשו את זה כי החברה החרדית דחתה אותם.

      אין אתיופים בחינוך החרדי, הם "שמרו" על עצמם , ןהפשיעה שעולה פוגעת גם בהם ( בחרדים)לבסוף.

    • ליוסף
      מנטליות אלפרונית נוצרה דווקא בסביבה שהייתה בה יראת שמיים אבל לא הייתה לה יראת "המקום, המדינה".
      הסיבות למנטליות של משפחת אלפרון נעוצות בנסיבות הסטוריות חברתיות שאינן דווקא קשורות ליראת שמים.
      לטובתו של הקב"ה כדאי להוציאו מהמשוואה האלפרונית.

      • יוסף עוזר היקר,

        פגשתי כל כך הרבה פשיעה בחברה הדתית/חוזרת בתשובה/חרדית שההטפות האלה ממש לא במקומן.

        פשיעה קיימת בכל חברה. והמאפיה לא פוסחת על שומרי מצוות ויראי השם. נשמע לך אבסורד?

        כנראה שאדם שאין לו מוסר פנימי אפילו אלוהים לא יעזור לו.

        דרך אגב, אתמול שמעתי מישהי אומרת שאלפרון תרם כל כך הרבה כספים לישיבות ולמוסדות דת כאלה או אחרים… ולא הבינה איך הם מוכנים לקבל כסף ממישהו שהיה מעורב בכל כך הרבה פשעים. כסף שאין בו ברכה.

        • אמונה באלוהים היא לא חיסון נגד פשע. עובדתית זה פשוט לא נכון. הלוואי שזה היה נכון.

          • ועוד דבר אחרון, וסליחה שאני מגיבה כל כך הרבה פעמים, זה פשוט מרתיח אותי ההתחסדות הזאת –

            כן, אלפרון היה שומר מצוות (לא את כולן מן הסתם) ועשה קידוש כל שבת (אישתו התפארה בבית הכשר שלה) ושמר כשרות וכל זה. כמעט כל פושע שנכנס לכלא מתהדר בכיפה השחורה שלו.
            הם משתמשים בכיפה כדי להראות לעולם שיש להם אלוהים. החוק של המשינה, גם כשהוא נושק לחוקי הדת, מהם והלאה.

          • המשינה=המדינה

          • אלפרון לא היה דתי , אני מתכוונת לאמונה מסוג אחר מי שאחוז בה לא יחטא.
            דרך אגב אלפרון ( או משהו אחר מבני ביתו )באמת פקד בתי כנסת ואף איים על הגבאי בסכין כשלא הסכימו שיעלה בשבת לתורה כי הוא עברין.
            אבל אמונה תמימה בשם , מי שמאמין ושיוותי ה" לנגדי תמיד הוא לא יחטא.

      • בקשר לנסיבות אני חלוקה עליך, הוא בא מששפחה מזרחית שדוכאה .הדת הפכה שם לעוד סממן.

        • זה לגיורא, אתה מוזמן לקרוא את הפוסט שלי על ציונות ואם תרצה אארגן לך פגישה עם חוקר שחקר את הנושא.

          כתוב לי אם זה מעניין אותך.
          שבוע- טוב.
          דרך אגב ,גם שאני כותבת על דברים שונים לחלוטין גוררים אותי לויכוחים האלה ומאחר ותש כוחי מהשטויות האלה אתה מוזמן לפגוש חוקרים מקצועים , עם מסמכים ותיעוד.

          • שבוע טוב אביטל
            אנא אמרי לי איזה מהפוסטים שלך עוסק בציונות. אשמח לקרוא.
            אני מודה לך על הנכונות להפגיש אותי עם מישהו שיאיר את עיני ,אנצל את ההצעה בהזדמנות אחרת. קראתי הרבה על הנושא של קיפוח המזרחים בשנות העיצוב של המדינה וההשפעה של התרבות המערבית על הבית המזרחי. העובדה היא שהרבה מ עבריינים מחשיבים את עצמם כדתיים ובאו מבתים שומרי מצוות. מכאן שאין בכך תעודת ביטוח.
            ובאותו עניין ,את מלינה על כך שאת נגררת לאותם מקומות למרות שאת לא רוצה בהם. על זה אומרים הילדים: "את התחלת"
            אני מצטט מאחת מתגובותיך כאן:
            "אם כי נכון גם אני הייתי רוצה לראות יותר אמונה , זה בהחלט חיסון נגד פשע "

            לאחר מכן את אומרת שהפושעים הם אכן דתיים אבל לא מהסוג הנכון.
            אני רוצה לומר לך שגם הפושעים החילוניים הם לא החילוניים מהסוג הנכון

          • גיורא כולנו באים מבתים דתיים, לכולנו מקורות דתיים וזה מה ששומר עלינו ולא ההפך , ותכף אחפש את הקישור.

            הגבתי ליוסף ולא בגוף הפוסט .

          • תודה אביטל
            אני מחזיק מעצמי כאדם מוסרי ולא באתי מבית דתי, אלא אם את קוראת למצפון ולהגינות- דת.

          • גיורא לך אחורה, מי היה סבך? ו סבי סבך, לא אדם חרדי? וכמה מאות לפני זה?
            התחלנו בציונות, בחילוניות?
            לא.

          • אביטל היקרה
            לא אנחנו המצאנו את המוסר.
            גם לא אבי סבי ,גם לא ירמיהו הנביא.
            בלי לבדוק, אני בטוח למדי שגם לשבטים פראיים באיי פולינזיה יש חוקי מוסר דומים לשלנו.

          • אני לא פולונזית, אני בת של אבא שלי ואמא שלי, צאצאית של רבי חיים מוולוז"ין מצד אחד, וגרציאלה רחל לרמן יהודיה שהתגיירה כי חשבה כמוני מצד שני.
            אני גאה במה שאני.

            מי שלא, טוב .

          • ותכף נאלץ להיפרד כי אני סוגרת את המסך.
            מאחלת לך שבוע נעים.

  3. הכרתי הרבה אמהות שלא התמודדו עם הילדים. המנטרה שלהן היתה: אני לא יכולה עליו.

    ובעצם אלה ילדים מוזנחים, גם אם זה נראה כאילו מפנקים אותם. מותר להם לעשות מה שהם רוצים בתנאי שהם יעזבו את ההורים בשקט ולא ידרשו שום טיפול ושום תשומת לב.

    והם ברחוב כבר מגיל ארבע, עם ופלים בכיסים, כי גם לא מקבלים בבית ארוחה נורמלית, גם אם אמא בבית.

    הייתי מורה חיילת בצפון ואחר כך גרתי בשכונה מוזנחת כזו, והדבר הבאמת מדהים הוא שלא כל הילדים יוצאים מזה פושעים. חלק יוצאים ממש ילדים טובים ולומדים, למרות שלאף אחד לא אכפת אם הם ילכו לבית הספר או יכינו שיעורים.

    • אני לימדתי ילדים שההורים לא הפסיקו להתקשר אלי והילדים שלהם בכתה חיים מצב שלא יאמן , בורחים, לא מקשיבים, מתחבאים מתחת לכסאות ומה לא.

      אבל את גם אלה עם הוופלים ברחוב הכרתי.

  4. היי אביטל
    חשוב ביותר… את מביאה נושא שלא קשור אלינו, אך כחברה… מאוד קשור
    להתראות
    טובה

  5. האם אינני טועה ראיתי את אלפרון מסתובב עם כיפה על ראשו. האם זה חלק מהמנטליות האלפרונית, או שמא טעות אופטית

    • קרא את תגובתי למעלה אודי, ואז תבין.
      פושעים עם כיפה מנסים להאחז בדבר האחרון שעוד נותר להם, זה לא אומר שאנחנו כאנשים מאמינים קונים את זה ועובדה שאת הסיפור על אלפרון סיפרו לבני שהוא תלמיד בבית ספר תורני , למה הכל לכן דת או לא דת.

      זאת נראה לי מוגבלות .

  6. כמי שמתעסקת בחינוך נפגשת עם ילדם ובני נוער אני מוצאת ענין רב במה שכתבת בפוסט פעמים רבות זה בא מחוסר בטחון מחיפוש אחר מסגרת שתקבל

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת