בננות - בלוגים / / הזדמנות שנייה
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

הזדמנות שנייה

 

 

 

 

 

זה היה די מוזר לפני שנים, כשעליתי לשידור ברדיו, ולפני זה התקשר המפיק, הוא הכין אותי לכך שהם יתקשרו אלי בשעה זאת וזאת ועלי להיות ערוכה , כי לא תהייה הזדמנות נוספת.

זה המשפט שתפס אותי, הזדמנות נוספת, כי עצם החיים כאן הם עבור רובינו הזדמנות נוספת ולא מובנת דיה. הנחרצות הזאת שלו גרמה לי לבהלה.
פסח שני היום ואם לקחת הגדרות מויקפדיה הרי שמשמעו: 

פסח שני חל בי"ד באייר ובו ניתנת שוב ההזדמנות, להקריב קורבן פסח, על ידי אנשים שנמנע מהם להקריב את קורבן הפסח, במועדו הרגיל, משום שהיו טמאים או רחוקים ממקום המקדש בזמן הקרבת הפסח, בי"ד בניסן ערב חג הפסח שיצא חודש לפניו. נקרא גם פסח קטן.

  •  

נו יופי נהוג היום לאכול שוב מצה ולא לומר תחנון. מנהגים, זה מה שמחזיק את הדוסים. יופי!
נכון- אכן על משמעות ההזדמנות הנוספת רציתי קצת להתעכב. שני הסיפורים המובאים כאן לקוחים מתוך שיעור שהעביר לי מרצה שהנו גם סופר. אפשר לחוש בכך.
סיפור א': אישה מאחרת את הרכבת הביתה, היא מצפה לרכבת הבאה ועצב עצום משתולל בתוכה, היא תאחר לשוב הביתה, היא תאחר… ולכן לא תספיק להקריא לביתה את הסיפור שהבטיחה לה, במקום זה היה מעלעלת בעיתון שהיה מונח על הרצפה שעות ארוכות ומתאבלת על זמנה שבוזבז,מחר תקפיד לצאת בזמן ממקום עבודתה, מחר תקריאה לביתה את הסיפור, אבל מה על היום, הוא גז, ואין ולא תהייה ליום הזה הזדמנות נוספת . האומנם?
 
סיפור ב': אישה חרדית בעלת מספר רב מאד של ילדים, קובלת באוזני חברתה על כך, שאכן היא מאד שמחה עם בעלה זה, הוא טוב אליה, אך לפניו הוצא לה שידוך אחר, שלצערה לא יצא אל הפועל, אחר כך הכירו לה את בעלה הנוכחי שהתעקש עליה והיא מתוך צער מסוים התפשרה. מה עושים עם העובדה שהיא חיה עם תחושת פספוס בלתי מובנת, האם תהייה לה הזדמנות נוספת?
  .
בספר שכתב רבי משה קורדבירו" תומר דבורה" כתוב שהקב"ה הוא מלך, ולמרות זאת שאדם חוזר בתשובה, הוא מעלה אותו לדרגת צדיק . כי הרי כתוב: " במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים. הקב"ה מרחם ומקרב יותר את הבן החוטא ששב אליו מזה שהלך איתו לאורך כל הדרך.  לכן הוא מצפה גם מהאדם ביחסו אל רעהו אף הוא, " ישוב ירחמנו" למה הכוונה? אחדד. כך נאמר שם" ויחזיר הקב"ה שכינתו עליו, אינו שב באהבה הראשונה בלבד, אלא יותר ויותר.."
כלומר" כשיראה שחבירו מבקש אהבתו" וכאן הכוונה לחבר שפגע בו, ומבקש ממנו סליחה." יהיה לו במדרגת רחמים ואהבה יותר מקודם".
מה שנדרש מהאדם הוא שכמו שהקב"ה מתעלה כשהוא שב אליו, ולא מודד לחוזר בתשובה את עברו, כך גם הוא לא ידחה רעהו שפגע בו וכעת מנסה להתפייס איתו. והקירבה בינהם תגיע לדרגה הקודמת ואף למעלה מזה . כאמור עד כדי כך… שייתן לו את אותו יחס שנתן לו בעבר,ולא ימלמל בינו לבין עצמו, או קי סלחתי, אבל גם למדתי מי אתה, מאן ואילך אשמור מרחק, אלא יחזירנו אל ליבו כבראשונה. תודו שזה די קשה לרובינו. מחילה ביקשת , אמחול לך, ניחא, חלאס, עבר, טוב. אבל אבל להבא, שמור ממני מרחק ואל תפגע בי שנית. אם תתקרב אהיה קר כצנון ואתה תקפא. לא אתן לעצמי לשוב ולהפגע.   
  
 מה הקשר בעצם? בינינו לקב"ה ולפסח שני? אז הנה . פסח שני  הוא הזדמנות נוספת אבל למעשה צריך להבין את גודל החסד הזה שניתן אז וממשיך עד עצם היום הזה. . רובינו לא רוצים כד מתוקן, אנחנו רוצים את הכד החדש שקנינו בחנות. אבל יש משמעות להזדמנות שניתנת לתקן, לאסוף את השברים ולצמוח מתוכם.
האם שתקריא את הסיפור לביתה, הפעם מתוך תחושה של דחיפות תעריך יותר את זמן האיכות הנדיר הזה, ותיתן לביתה חוויה מספרת, מספקת, יותר ממה שנתנה לה בעבר. האם זה תיקון? כן. האם מומשה ההזדמנות הנוספת? אין ספק.
ומה באשר לאישה, שחיה מה לעשות באשליה, אם תשכיל להבין שזמן רב בוזבז בחלומות שווא, שלבטח ציערו את בעלה , כי הדברים צפים גם שהם לא נאמרים, ומעתה והלאה תעריך אותו יותר ויותר, בעיקר לאור כל מה שחוותה איתו, תייקר את הסבלנות שהקרין כלפיה גם כשהיא בתוכה חשה מעט סגירות ועלטה, הרי שלא שהזמן לא בוזבז, אלא שהוא היה שלב – שגרם לעליית מדרגה ביחסים בינהם.

ומה באשר לנו החוזרים בתשובה כל יום, שלעיתים מתייסרים על שהיה, ולא לגמרי מבינים שהעבר הוא בעצם זכות . ולא סתם נאמר עליו : זדונות יהפכו לו לזכויות.  והכל הודות לאותה הזדמנות נוספת. בנוסף כפי שנאמר ב"תומר דבורה,"  את אותה הזדמנות עלינו לתת גם לאחרים שסובבים אותנו, ועל ידי זה יתגדל שם השם בעולם, ותשובתינו תהייה שלמה ועילאית , ותוכה רצוף באהבה שאינה מושיגת בקלות. ואת זה אנו יודעים טוב יותר מאחרים. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 תגובות

  1. זו גדולתה של היהדות היא תמיד נותנת הזמנות שניה כל יון הוא יום חדש וכל עוד הנר דולק אפשר עוד לתקן.יפים דבריך אביטל וחכמים

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת