בננות - בלוגים / / כזה הוא הוידוי
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

כזה הוא הוידוי

 

 

 

 

 

 

 

לקראת יום כיפור אני לומדת מעט מהלכות הוידוי. אתם יודעים אותו וידוי ידוע ששומר מצוות גם נוהג לומר בעמידה כשהוא אומר את " קריאת שמע שעל המיטה".

וכן דופקים על החזה, קרוב ללב,  ואמורים את הנוסח הידוע:

אלוהנו ואלוהי אבותינו תבוא לפניך תפילתנו ואל תתעלם מתחינתנו שאין אנו עזי פנים וקשי עורף לאמר לפניך ה' אלוהנו ואלהי אבותינו צדיקים אנחנו ולא חטאנו, אבל אנחנו ואבותינו חטאנו. אשמנו. בגדנו. גזלנו. דיברנו דופי.
העוינו. והרשענו. זדנו. חמסנו.
טפלנו שקר. יעצנו רע. כיזבנו. לצנו.
מרדנו. ניאצנו. סררנו. עווינו.
פשענו. צררנו. קישינו עורף. רשענו.
שיחתנו. תיעבנו. תעינו. תעתענו.

וכדומה.

===========================

לפעמים אדם רק רוצה להניח את הראש ואז הוא מגבב במהירות את המילים, לעיתים וכבר קרה הוא מרגיש שהוא הקורבן הראשי של נסיבות חיו האומללות אז בשביל מה להתודות.

אולם מסתבר שאת הוידוי צריך לומר באיטיות תוך הטעמת כל מילה ומילה. כל מילה מבקשה התבוננות פנימית. . לקיחת אחריות, לא רק אישית אלא גם קולקטיבית. יכול להיות שלא אני זה שיעץ רע, אך מאחר וישראל ערבים זה לזה, אני מתודה עבור חברי שקשה לו לעשות את זה כרגע.

עיקר הויכוח בין שומר מצוות ואחד שלא כזה, הוא הרווח הדק בין התנהלות האישית לחברתית. אם אני נוהג כך.. איך זה קשור אליך? והוידוי מאתגר את שני הקצוות. הוא אישי וחברתי כאחד. אני עם קוני, אמיתי ומכוונן אבל לא שכחתי במקביל את כלל ישראל.

בעת כזו בה אנו מוצפים מאמרי בקורת, על איך הכל צריך להיות, להראות, כולל כל פרט. ובדרך כלל אנו מבקרים את השכן במגזר השני, שחי בשכונה הסמוכה, לא את עצמנו ובשרנו חלילה אצלנו הילדים, האשה, הבעל, הכל טוב. לכן חשוב מאד לחזור לוידוי. לא הכל מתחיל בו, חלק מהדברים לחלוטין תלוים בי, ואם זה מתחיל בו, אז אני מוכן בחסות הוידוי לקחת משהו מהנטל שלו.

בזוהר הקדוש כתוב שאנו רואים למעשה, אך הקב"ה רואה לנשמה. כלומר שבעל נשמה גדולה חוטא, זה לפעמים חמור הרבה יותר, וגרם ליקום נזק עצום יותר,  מחטא יומיומי של רעהו שירד לכאן עם נשמה שונה לחלוטין, שאולי מלכתחילה נועדה לדברים אחרים.לכן הוא מבקש שלא נעסוק באהוב עלינו מכל, דין. אל תדון את חברך… זוכרים. זה בסדר, גם לי זה קשה.

הרב רונן חזיזה כותב בספרון שהקדיש לחודש אלול, ספרון מוצלח ביותר, שחסרון המהירות בוידוי הוא כמו שיר אהבה. אם אדם שר שיר אהבה במהירות הבזק, אז הכי גרוע שהאהבה לא תגבר בעוצמה שרצה אלא פחות. אולם אם אדם יבקש סליחה במהירות הבזק- דבר זה יתפרש כזלזול וחוצפה.

וידוי הוא בהחלט לא הלקאה עצמית, כמו שרבים מאיתנו נוהגים לעשות לעצמנו, השכם והערב, וידוי אינו תוכחה עצמית, וידוי הוא צלילה פנימה, התנקות, שחרור. וידוי הוא השלב המוביל להארה פנימית. הוא המיאוס מההרגל הרע שדבק בי, גם אם בשוגג. ברגע שאני מדבר על זה, כמו שטוענים הפסיכולוגים, שגזרו חלק גדול ממשנתם מהיהדות( מי היה פרויד)  נסדקות ההדחקות המעייפות. הוא השלב המוביל לתיקון. וכמו שאומרים מודעות היא הדרך לפתרון. 

הוידוי מאפשר השלכה ואז חידוש, והליכה קדימה אל מה שמחכה. ותמיד יש משהו שם. גם כשלכאורה השממון שולט.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 תגובות

  1. הווידוי קיים בנצרות
    האם יש משהו שאני לא יודע בעניין וידויי שקים ביהדות
    אודה לך אם תחכימי אותי

    • זה הכל כתוב ברשימה. באשר לדתות אחרות, לא כאן. למרות שבעלי מבין בתחום רבות ואף היה מעורה יותר מכל חוקר ממוצע.

      אחשוב להביא אולי עוד רשימה בהמשך.

    • דוד הנצרות צמחה מתוך היהדות האינגליון שהוא הברית החדשה צמח מתוך הברית הישנה והנוצרים מכירים בה
      גם המוסלמים אם רוצים לדעת על הוידוי צריך לחפש בכור מחצבתו ביהדות וכמה שונה הוידוי הנוצרי מהיהודי שם פוטר הכומר את המתוודה בסליחה ומחילה ומשחרר אותו לחטוא שוב:וביהדות זה תהליך קשה של עבודה עצמית וחשבון נפש
      כמה פרודיות קולנועיות נעשו על הוידוי הנוצרי ראה סצנה מצחיקה ב"סינימה פראדיסו"
      וזו רק דוגמית שלא לדבר על סרטי אלמאדובר….

  2. אהבתי את דבריך לא תמיד אני קוראת בכזאת כוונה את תפילת שמע על המיטה
    אשתדל יותר
    אלול מועיל

    • אני בעקרון נגד נוהג הווידויים בנצרות
      אני רואה בזאת דרך נבזית לשלוט על האדם
      אולי אחת מכם תסביר לי מה הפירוש של וידויי ביהדות?

      • ביהדות הוידוי הוא גם חלק מחזרה בתשובה, עזיבת החטא.
        ולקיחה לעתיד של דרך חדשה
        זהו תם ונשלם.

        כל אדם צריך לחזור יום יום בתשובה. זה בניגוד למה שחושבים, שיש משוגעם שחזרו בתשובה וכעת נגמר. חסל סדר פסח. לא הבקשה היא שכל אדם יום יום יעשה עם עצמו חשבון קטנטן וימשיך הלאה. והוידוי הוא החלק הראשון שמוביל לשאר.

        ואין אדם שאין לו על מה להתודות. אם כי לרוב אנו טוענים זאת על זולנו.

        • צ"ל משוגעים.

          • וגם צ"ל זולתנו.

          • השלבים הם : חרטה, עזיבת החטא, וידוי וקבלה לעתיד.

            אולם לעיתים אין זמן להתמקד בכל. הוידוי הלילי לפחות מרענן את הזכרון. לא לא לצנו, אבל כן אולי קצת.. וכדומה. הוא המנוע לתיקון.

            כי הרבה פעמים אנו פוסחים על סעיפים. למרות שאנשים כן בכללי מביעם הרבה פעמים חרטה ועושים את כל התהליך. אך יש כאן אמצעי עזר נוסף. בסופו של דבר הוא מזקק.

            זאת בניגוד לפחד ממנו. תודה על השאלה.

          • תודה על תגובתך
            אך אומר לך בכינות כלומר אתוודה בפנייך שלא ממש הבנתי
            אני אומר לך את האמת וזה מה שאני נוהג לעשות
            לכן המילה בעברית להתוודות לא עונה על מה שאמרת
            וככלל צריך להתוודות לפני מישהו
            זה מוזר שאתה מתוודה לעצמך
            ולעניין החרטה
            מה קורה אם כול השנה אתה נוהג כך שלא תצטרך להתחרט
            גם אז צריך להביע חרטה?
            תודה אביטל

  3. אינני שומרת מצוות,אבל מסכימה לכל מילה שכתבת:טוב יעשה אדם אם כל יום יעשה חשבון נפש קטן.זו הדרך לצמיחה אמיתית
    עפרה

השאר תגובה ל דוד ברבי ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת