בננות - בלוגים / / ברכה והצלחה בארץ הקודש
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

ברכה והצלחה בארץ הקודש

מה בין  " ברכה " ל " הצלחה" ? הצלחה באה בדרך הטבע ואילו ברכה היא מחוץ לטבע , בחוץ לארץ מצויה רק הצלחה , רק ענינים שביכולתנו לתפוש בשכל הפשוט. אולם בארץ ישראל מצויה גם ברכה , מצויים שם ענינים שהם למעלה מדרך הטבע, זה "יברכך ה" מציון" ( תהילים) בציון באה בחינת ברכה.

לכן אמר הקב"ה לאברהם: לך לך מארצך אל הארץ אשר אראך, וחז"ל הוסיפו והסבירו: כאן בחוץ לארץ אי אתה זוכה לבנים . ברכה זו שלמעלה מן הטבע , יכולה לבוא רק בארץ ישראל 
                                                                   ( כתבי הבעל שם טוב)

כלומר גם הבעל שם טוב מודה שההצלחה בחו"ל באה לנו בקלות.
 
ארץ ישראל מחיבת להתנהגות מסוג אחר וכשאנשיה סרים מדרך הישר היא מקשה על יושביה ואף מקיאה אותם מתוכה.

אולם רק כאן יכול אדם לראות ניסים שהם מעל הטבע ממש, כמו הקיום שלנו כאן שאנו ככבשה בין עשרות  זאבים   , כבר אתמול יכולנו להמחות מעל פני האדמה אך הקדוש ברוך פועל מעל הטבע ומשאיר אותנו כאן בתקווה שנתאפס. 

אישית אני חושבת שהנקודה היהודית פועלת כאן יותר מבכל מקום אחר.

בארה"ב יש התבוללות של למעלה מחמישים אחוז , כלומר קימת שם " שואה " שקטה. לא שואה רועשת ומדממת כמו שראינו בגרמניה, שואה שקטה שבולעת אל תוכה משפחות שלמות שלא יזכרו כלל את קיומם היהודי. 

מה גם שלמרות שלא ממש מוסרי כאן גם שם לא מוסרי באותה מידה.
 ארה"ב , הפטרונית מספר 1 שלנו, הארץ אליה נהרו ( לפחות בעבר) מליוני יהודים מקפחת ועושקת את האנדיאנים , גוזלת את תרבותם ואת אדמותיהם , ואיש לא פוצה פה.
למה אני מריחה כאן  משהו לא טוב?

בהודו " הרוחנית" אליה נוהרים המוני צעירים ישראלים,מנצלים ילדים ומעבידים אותם  בפרך מחסרים מהם  זכויות אדם בסיסיות, נשים מצוות ללדת בנים ואוי ליולדת בת היאורה ישליכוה , שלא לדבר על חברי כת הטמאים שמלקטים שאריות של אוכל מתוך הביוב אותו הם מנקים .

בנורווגיה אוסרים על היהודים לבצע " שחיטה כשרה" בתואנה שמדובר בהתעללות בחיות ובאותה נשימה צדים את אחרוני הליויתנים .

אז זהו אם העניין הוא הכבוד לתרבות ,דבר שקיים שם יותר מאשר כאן על זה אני ואישי מסכימים בפה מלא. אף אנחנו נמנים על המלינים, אך כבעלי אזרחות זרה, אנו מחשיבים את עתיד ילדינו לפני צרכינו.

כלומר בטוח שבחו"ל בעלי ,שהוא אומן מוכשר ביותר ,היה זוכה לקרירה משגשגת יותר מאשר כאן , אך כבן למשפחה מתבוללת, הוא תמיד ראה את טובת ילדיו לפני טובתו האישית.

כילד שגדל ללא זהות רוחנית מוצקה, הוא ידע טוב ממני, שאת העוול הזה, אסור להעביר לדור ההמשך.

 

 

26 תגובות

  1. מסכימה איתך, אביטל, אין כמו ארצנו שהיא הטבור הרוחני של כל העולם, אני אישית לא יכולה להפרד ממנה ליותר משבוע , לאחר שבוע אני נעשית חולת געגועים ,מה לעשות זהו שורש נשמתי כנראה

  2. לא ברור לי, אביטל, למה את מפשפשת במעשיהם של אחרים כשיש לנו כל כך הרבה לתקן בתוכנו. אחריות פירושה קודם כל: טול קורה מבין עיניך.
    ואשר לממירי דת – היהודים עצמם המירו אי פעם את דתם ליהדות – מי בישראל ומי בתימן וכוזר. גלגל חוזר הוא בעולם.
    כמי שצד אחד במשפחתו נרצח כולו בשואה הנאצית השימוש במלה "שואה" בהקשר הזה מקומם ביותר.

    • גם במשפחתי נרצחו, ואני מרשה לעצמי, סבתא רבא שלי רצה לחפש נרות לליל שבת קדש בכל רחבי העיר ובטוח מסכימה איתי.
      דרך אגב, היא נרצחה.

    • אמיר, אני אתיחס רק לנקודה אחת – התיאוריה של שלמה זנד היא לא בדיוק מחקר מדעי, וזה בלשון המעטה.

      • דעתי שונה מזו של זנד – ר" "אחים בדם"
        http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=4937&blogID=182

        עם זאת, לא ברור לי למה את קוראת "מדעית". לעניות דעתי הניתוח שלו די משכנע לעומת קודמיו, ופחות רתום לאידיאולוגיה נתונה מראש.

        • אני קוראת מדעית לתיאוריה שמבוססת על מסמכים – ההיסטוריה היהודית מתועדת היטב, במשנה, בתלמוד, בגניזה ובאינספור ארכיונים החל מן הארכיונים של רומא הקיסרית ועד ימינו, ולא לתיאוריה שמבוססת על אלגוריה פילוסופית [הכוזרי] מקבילה לסיפור אטלנטיס [גם כזריה שקעה מתחת לפני הים, ולכן אפשר למקם בה ממלכות דימיוניות שלא היו ולא נבראו] אגדה [הנסיכה היהודיה באפריקה] תורות הגזע של הרייך השני והאידיאולוגיה הנאצית [היהודים הם תערובת של מונגולים, שחורים וקוקזים].

          יעקב שביט כתב על כך מאמר גדול שהתפרסם ב"הארץ" תרבות וספרות, וציין את השורשים הגזעניים של תיאוריית זנד באידיאולוגיות של הרייך השני, אם כי מחמת הנימוס והקולגיאליות הוא לא הזכיר את העובדה שמי שהפיץ את הטענה על המוצא משולש הגזעים של היהודים הם הנאצים.

          כמובן שזנד דוחה כל מחקר שמבוסס על מסמכים ומעדיף על פניו אגדות – גם זה מתאים לשיטת הרומנטיקה הגרמנית, שבשבילה הסיפור על ישו הארי שנולד להורים גרמנים שהגיעו לגליל עם הרומאים הוא יותר הגיוני מכל ההיסטוריה המוכרת לנו.

          היסטוריה איננה הגיונית או לא הגיונית, אלא מתועדת או לא מתועדת. זו של זנד היא לא.

          • ענת, בשום תפיסה מדעית תיעוד אינו תנאי מספיק לתיאוריה כלשהי. אלה רק הנתונים, שיש לפרשם וליישבם.
            קראתי את שביט ולטעמי ההסברים של זנד מספקים הרבה יותר.
            גם לא מעניין אותי איזה שימוש מעוות עשו בזה הנאצים. נסי לקרוא מה שהוא אומר בנקודת זמן חדשה מפרספקטיבה הומניסטית ולא גזענית.
            ועם זאת כאמור, דעתי שונה.

          • אם מישהו מוצא שטיעונים אנטישמיים שמבוססים על תורת הגזע משכנעים יותר ממחקרים של היסטוריונים אמיתיים, שזנד איננו אחד מהם, באמת אין טעם להתדיין איתו.

            בכל אופן הומניסטי זה לא, למרות שהיום מקובל להדביק לכל נאציזם תוית של הומניזם ושמאלנות, החל מהלאומנות הרומנטית האנטישמית, שאליה משתייכת טענה אחרת שלך, שהיהדות והנצרות מקורן בדת זרטוסטרא, תורות הגזע, ועד היידגר וסלין. הכל נמכר היום בתור "הומניזם ושמאלנות", וככל שמדובר בסחורה נאצית יותר, כך מדביקים עליה יותר תויות של הומניזם ושמאלנות.

            וזה מה שהכי עצוב במחקר שלי. שבעצם חזרתי למקורות הנאצים כדי להראות תופעות בשיח העכשווי, ומדי פעם אני נאלצת לגלות שאנשים מוצאים דוקא את המקורות הנאצים כיותר משכנעים ממני.

            ומבחינה זו, לצערי, משה גנן צודק. בכל פרסום של חומרים נאצים יש מידה של סיכון. תמיד יהיה מישהו שיחשוב שזה הרבה יותר משכנע מהתיעוד ההיסטורי היבש שאנשים כמוני אוספים.

          • ענת, אין לי תקוה שתשתכנעי מדברי. מחקריך חשובים, אבל המסקנות שלך רתומות כולן לעבר, ולשימוש מעוות שנעשה בנתונים. את גם כורכת יחד דת, לאום ונתונים אתניים. מאחורי כל זה נמצאים בני אדם עם רעיונות זהות מסוכנים או בונים, כלומר עם תודעת קבוצה מסוגרת ופרנואידית או עם תודעת קבוצה אינקלוסיבית ובעלת חזון של צמיחה ליחיד.
            גזע מעניין אותי כקליפת השום. גם העיסוק באנשי הגזע ההם. פני אל עתיד שפוי יותר ולא אל תודעה קיבוצית שלכודה בין אושוויץ למצדה.

            בתור תרגיל מחשבתי אפשר להציג את הנצרות כולה כהרסיה יהודית, וגם לטעון נגד כל הגיון היסטורי שאברהם אבינו ודוד המלך היו שומרי מצוות, ודת זרתוסטרה לא נוגעת לעניין (מה מפחיד אותך בה?)אבל מה זה נותן לנו? אתה בחרתנו? אגו קיבוצי מנופח ומפוחד? לא תודה. עדיפות העובדות ותודעה אנושית פתוחה, אוניברסלית ואופטימית יותר.

          • שום דבר לא מפחיד אותי בדת זרטוסטרא לכשעצמה, אבל הטענה שהיהדות נובעת ממנה נועדה לשכנע שמקור הנצרות והתרבות המערבית בגזע הארי, שהפרסים כידוע נמנים עליו, ולא ביהודים. מאחר שאנו יודעים לאן הטענה הזו הובילה, יש בהחלט מקום לפחד ממנה – לא מדת זרטוסטרא, אלא מאנשים שיש להם צורך חולני לשלול את התרומה היהודית לתרבות האנושית, לצורך דה הומניזציה של העם היהודי, שלמרבה הצער היא איננה רק נחלת העבר, כפי שאתה מעדיף לחשוב.

            אינני יודעת על סמך מה אתה מייחס לי מטרות מסוימות או מניעים מסוימים. הדבר היחיד שאפשר לומר עליי הוא שרעיונות אנטישמיים מאד מאד מקוממים ומטרידים אותי, ואינני מוכנה להתייחס אליהם בזלזול. אפשר לייחס לאנטישמיות חשיבות פחותה מכפי שאני מייחסת לה, ולחשוב שהרגישות שלי לעניין מוגזמת, אבל לגנות אותי על כך לא נראה לי ראוי.

          • ענת, אני מסכים עם כל מלה שאת אומרת על האנטישמיות. לקחת את המחשבה הזורואסטרית ולהסיט אותה מההיסטוריה האוניברסלית של הרעיונות אל תורת גזע שעסוקה בזיהוי אתני של הקבוצה בה נפוצו הרעיונות האלה לראשונה – באמת נראה לי עיוות מסוכן. אני אתך בזה.
            אבל לאחר שדחינו את רעיון ההבל המסוכן שהגזע הוא עיקר העניין כאן (ולא התפיסה הרוחנית הכל-אנושית) אנחנו מגיעים לחקירה בלתי מוטה. לעניות דעתי דווקא העובדה ששום דת נבואית (להבדיל מדתות שבטיות פגניות) לא נותרה כבולה בגבולות אתניים או מדיניים מפריכה את הטענה המעוותת של חסידי תורות הגזע.

  3. אביטל כתבת פוסט שבהחלט מעורר מחשבה

  4. על הפלא הזה שנכתב כאן דבר שהקשרו הוןא קדושה, כל הכבוד.
    על הבחירה בתחום הרוחני הזה, בביטויים נקיים ממילים "מלוכלכות"
    כל הכבוד.
    בינתיים את רק אחת.

    בינתיים את כאן יחידה כזו
    כל הכבוד.

  5. השימוש במילה שואה כאן הוא כל כך דמגוגי בעיניי ומיותר. חבל. זה מוזיל את הטקסט שלך, שגם אם הוא זר לי ולאמונותיי, יכולתי לכבדו יותר.
    אני גם לא רואה סיבה להתנשא מעל אומות העולם. לא היום. ובטח שלא אנשי דת.
    סלחי לי, אביטל. העוול אינו מנת חלקו של העולם יותר ממה שהוא מנת חלקה של מדינת ישראל. אנחנו כבר מזמן מזמן לא אור לגויים.

  6. מסכימה אתך (גם אם לא כתבת זאת מפורשות ) שבקלות בלתי נסבלת ובלתי מובנת יש ביננו המוותרים על זהות מקור ומקום.
    גם אני מסתייגת מהשימוש במילה שואה בהקשר שכתבת עליו.

    • תודה ריקיעל שהשקעת מחשבה ,אך בעיני שואה אינה רצח עם אלא אסון.
      האם מליונים שמתו על קידוש השם כדי שלנו יוותר משהו ובאמת נותרה ירושה לדורות , ובזכותם אנו כאן מגיע זלזול כזה.
      לכן אני עומדת מאחורי המילה במשמעות ההיסטורית שלה, שבה אנחנו נוטים לזלזל.
      כאילו מוות על קידוש השם, זאת מין סיסמא נבובה, אז מתו אז מה?
      מה הקשר ? בירה נשר ועוד..

      • לפי אבן שושן "שואה" :1. חורבן, הרס, כליון 2.קטסטרופה,אסון קשה.
        המילה "נתפסה" כדי להגדיר את מה שקרה לששה מיליון יהודים ושם צריך לשמור אותה.
        כדי לתאר ארועים קשים אחרים יש תודה לאל מספיק מילים בעברית . עיון קל בתזאורוס יסדר זאת.
        מה הקשר ? בירה נשר דיאט

      • אביטל, מספיק עם חילול זכר המתים. המליונים האלה, ובתוכם משפחתי, לא מתו על קידוש שום שם, ולא כדי להוריש לנו שום דבר.
        הם נר-צ-חו.

        • הם לא מתו על קידוש השם. אולי חלקם כן, אבל חלקם פשוט נרצחו. חלקם עזבו את השם הרבה לפני שאי פעם דמיינו את סופם המזוויע.

        • אני התכוונתי לדורות שמתו על חילול השם, ולא על נרצחי השואה ואכתוב כאן מה שאני רוצה.
          ויש שואה שקטה ששמה התבוללות , זהו.
          תודה .

          • ומאחר ואני מכירה מקרוב את שתי השואות הראשונה רצח עם והשניה כליה רוחנית אוסיף ואעעמיק בנושא, ותודה על הרוח הגבית.

          • דרך אגב, לדורות האלה שדמו לשואה ,שמתו בפוגרומים, נאנסו, נקטעו ידיהם רגליהם,נצלו באש, חתול מת הוכנס אל רחמן של הנשים אליהם לא נתיחס ? הם אבן,אולי שושן? הם למרות הענויים דבקו בה" ואני אוסיף ואתיחס אליהם , כי בזכותם יש לנו קיום כאן .

השאר תגובה ל שירה ארד ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת