בננות - בלוגים / / שיהייה לך בן צדיק
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

שיהייה לך בן צדיק

 

 

 

 

 

אף אחד לא חי כאן שלוש מאות שנה זעקה הרצתה המרצה באחד השיעורים אליו הלכתי, והנה המציאות מגלה מהר מידי שהיא לא טועה. אנחנו חיים בללה לנד. אני, כולם, כאילו אין מוות ורק כשהוא בא, אתה קולט, שהוא יבצע מחטף מהיר מתי שלא תהייה מוכן, ואז מה…מה עשית למען זה. מה הייתה דרגתך. הרוחנית הכוונה.
 
וכי הנה נודע לי לא מזמן, על מותה של שושנה הבלנית. כשהגעתי לטבול במקווה המוזנח, אך להפתעתי פגשתי זרה בעלת מבט מבוהל ולא מוכר. וכאילו כל נשות המקום, כבר ידעו על הבשורה, אף אחת מהן לא הראתה את פניה. ביליתי שם לבד, וחסרתי את שושנה מאד. את הצחוק שלה, ואת הסבלנות לשמוע את כל טענות הטובלות ש" המים קרים מידי היום שושנה.." או " שורפים" למה אי אפשר  לקלח את הגוף שושנה, אין, הזרם במקלחת חלש.."
 
ושושנה במבטאה הזר והבולט מרגיעה ואומרת" אין ד ב ר, אין ד ב ר , עוד מעט יתחמם," או " עוד מעט יתקרר".  או " אני אקרא ואבקש שיתקנו".
אבל לא תיקנו, לא היה תקציב, ובכל זאת באנו, נשים בכל מיני גילאים, אמרו שיש במקווה הזה סגולות אני יודעת, ואולי גם פקדנו דווקא אותו בגלל שושנה, שהייתה אוספת שמן מנרות חנוכה שלה ומעניקה אותו למתקשות להרות, ולפעמים משיגה עבורן דודאים. ומספרת שזה מהרבנית קניבסקי, שאף היא לצערנו כבר הלכה לעולמה.
 
ולפני הטבילה שלי הייתה תמיד נאנחת מרה על כך ש" מה זה, מה קרה, כמה שיער נושר לך.." ואחרי הטבילה מבטיחה בפעם המאה ש.." יהיה לך בן צדיק."
לא נראה לי שהיא מסוג הנשים שהתענינו בסנסציה האחרונה " הדרת נשים" שמה. היו אומרים לה לשבת אחורה הייתה יושבת, מאחורי פרגוד, אין בעיה. את לא אטרקציה עבור פמיניסטיות שושנה, כי אף פעם לא ראיתיך אומללה.
ופעם הגיעה למקווה טובלת לא שפויה( פעם אחת) וטבלה לפחות ארבעים פעמים רצופות, ואחר כך טענה שעליה להתיז מים כי זה מסלק דינים, והרטיבה את שושנה. ושושנה רק צחקה ובקשה " נו  די מספיק.. מספיק"
אישה מלאה הייתה שושנה, שגופה המופלג נע במגושמות ומטפחת מתוחה מכסה את ראשה. כך נראתה ואחרי שסיימה המטורפת לטבול, החלה לוחשת כל מיני לחשים משונים, ושושנה לא הפריעה לה, רק לא ברכה" שיהיה לך בן צדיק." כי כנראה אותה טובלת הייתה למעשה רווקה.
 
ואני אפילו לא ידעתי שהלכה לעולמה עד שיצאתי, והבלנית המחליפה שנראתה לחלוטין לא ממוקדת בתפקידה, אמרה לי , " ובקשר ל.." ואז בשרה לי ששושנה נפטרה לפני שבועיים במהלך תפילת מנחה.  
" את יכולה להדליק נר לעילוי נשמתה." הצביעה על גומחה, שבה הייתי מדליקה בעצה אחת עם שושנה נר לעילוי נשמת הרבנית שיזמה את הקמה המקווה. שושנה הייתה זו ששכנעה אותי בנחיצות המעשה. היא לא הפסיקה להלל אותה.
 "נר השם נשמת האדם." כמה נכונה האמרה.  צמרמורת אחזה בי. המילים הידועות הפכו למוחשיות. מה נשאר לי ממנה. ואני דווקא בעניין של לאהוב את הגוף. הרי כשיגיע המשיח, הקדושה של הגוף תעלה על קדושת הנשמה. יש חשיבות לגוף. לא רציתי את שושנה הנר.
אבל מי שואל אותי ואת החסכים שלי בכלל. להשם תוכניות משלו, וגם אותי יקטוף כשיחשוב שמיציתי את תפקידי פה. לפני שנפרדתי מעליה חקרה הבלנית המחליפה  " איפה את גרה? ואיך תלכי ברגל את כל זה?"
והוסיפה " שלנו חסרה מאד שושנה. הייתה כל יום קוראת תהילים עם עוד ארבעים נשים, כמה הייתה פעילה, אנחנו יודעים שטוב לה אבל מתגעגעים."

וגם אני התמלאתי ברגש הזה. וגם כעת הוא ממאן לנטוש. הלכה צדיקה נסתרת, ואם לא אכתוב עליה, מי ידע. ומיד ייתן נתמלאה כל הארץ דעה.. דעתה

 

 

 

 

 

5 תגובות

  1. אני אוהבת לקרוא את התאורים שלך, הדמויות המקום, הכל לובש פנים, ומענין

    • בקר טוב לך אביטל התעוררתי לטקסט המרגש שלך, אחותי ,הראוי להתפתח לרומן הספרות צמאה לטקסטים מיוחדים ויפים כאלה הנוגעים בנימי הנשמה
      נהניתי מאוד
      את יודעת לגעת בדמויות ולהאיר את נשמתן
      אכן נר השם נשמת אדם
      האירי אותו בכתיבה
      שבת המלכה

      • תודה לך חנתי, יש לך טלפטיה, פרוט יבוא בשבוע הבא:)

        שמחתי שאהבת, הרי זה אינו טקסט ברוח התקופה, אלא האשה( שושנה).

        שתהייה שבת הכי מלכותית שיש.

    • איזה כייף לי חני, וזה הדדי!
      בהצלחה עם הספר.

      שבת שלום.

  2. כל כך יפה כתבת עליה…השארת לה נר נשמה שיאיר תמיד

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת