בננות - בלוגים / / שירת הנשמה
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

שירת הנשמה

 

 

 

 

 

 

 

לכבוד ראש חודש אדר החלטתי לפרסם שיר חסידי נושן שיש לו לחן מרגש והוריד המון דמעות במחוזותינו. השורה האחרונה הוספה בעת חדשה יותר וטוענים שיפה יותר לסיים ב..אודה לאל.
 
ברגשות השבח והתהילה לבורא הנה הוא כאן.ומפורסם בשל עתיקותו ויפיו, כי חשוב לשמר יופי כזה. נא לא לראות בזה אקט חינוכי וכדומה.
                       אוסיף 

מדרש רבה( שמות פרשת כח פסקה ו)

שכן משה אומר להם לישראל( דברים כט) " כי את אשר ישנו פה עמנו עומד היום ואת אשר איננו פה עימנו היום "
-עמנו עומד היום- אין כתיב כאן אלא- עמנו היום- אלו הנשמות העתידות להבראות שאין בהם ממש שלא נאמרה בהם עמידה שאף על פי שלא היו באותה שעה כל אחד ואחד קבל את שלו.  

 
 
 
אוֹדֶה ל א-ל לֵבָב חוֹקֵר, בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בּקר
 
שימו לב אל הנשמה, לשם, שבו ואחלמה ואורה כאור חמה, שבעתיים כאור הבקר
          
          אודה לא-ל
 
מכסא כבוד חוצבה, לגור בארץ ערבה , להצילה מלהבה, ולהאירה לפנות בקר
        אודה לא-ל

עורו נא כי כל לילה נשמתכם עולה למעלה, לתת דין וחשבון מפעלה ליוצר ערב ובקר 
                             

                    אודה לא-ל

ימצאה מקושטת בטלית וטוטפת, כמו כלה מקושטת , תמיד בבקר בבקר
 
       אודה לא-ל
 
הנאמן בפקדונו, יחזירנה לו כרצונו, איש לא גווע בעוונו, ויהי ערב ויהי בקר
 
    אודה לא-ל
 
והחיו הענייה, יחידה תמה ונקייה , ואשר נפשו לא חיה- איך יזכה לאור הבקר 
 
 
 אוֹדֶה ל א-ל לֵבָב חוֹקֵר, בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בּקר
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 תגובות

  1. נפלא, אביטל. הללו-יה. תודה שהבאת

  2. יפה אביטל,
    אולי צרפי לינק לשיר זה ברשת?

  3. http://www.piyut.org.il/cgi-bin/textualPrintMode.pl

    אודה לאל (שימו לב על הנשמה) ר' שמעיה קוסון
    צפון אפריקה / מאה – 16
    אוֹדֶה לָאֵל לֵבָב חוֹקֵר בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בֹקֶר
    שִׂימוּ לֵב עַל הַנְּשָׁמָה לֶשֶׁם שְׁבוֹ וְאַחְלָמָה
    וְאוֹרָהּ כְּאוֹר הַחַמָּה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר בֹּקֶר
    מִכִּסֵּא כָבוֹד חֻצָּבָה לָגוּר בְּאֶרֶץ עֲרָבָה
    לְהַצִילָהּ מִלֶּהָבָה וּלְהָאִירָהּ לִפְנוֹת בֹּקֶר
    עוּרוּ נָא כִּי בְכָל לַיְלָה נִשְׁמַתְכֶם עוֹלָה לְמַעְלָה
    לָתֵת דִּין חֶשְׁבּוֹן מִפְעָלָהּ לְיוֹצֵר עֶרֶב וָבֹקֶר
    יִמְצָאוּהָ מְטֻנֶפֶת בַּעֲוֹנוֹת וּבְתוֹסֶפֶת
    כְּמוֹ שִׁפְחָה נֶחֱרֶפֶת תָּמִיד בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר
    יִמְצָאוּהָ מְחֻדֶּשֶׁת [מְקֻדֶשֶׁת] [יִמְצָאָהּ מְקֻשֶׁטֶת]
    בְּזָכִיוֹת וּבְתוֹסֶפֶת [בְּמִצְוֹת וּבְתוֹסֶפֶת/בְּטַלִית וְטוֹטֶפֶת]
    כְּמוֹ כַּלָּה מְקֻשֶׁטֶת תָּמִיד בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר
    הַנֶּאֱמָן בְּפִקְדוֹנוֹ יַחֲזִירֶנָּה לוֹ כִּרְצוֹנוֹ
    אִישׁ לֹא גָוַע בַּעֲוֹנוֹ וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר
    קוּמוּ כִּי [לֹא] זֹאת הַמְּנוּחָה מִדַּת רַחֲמִים מְתוּחָה
    שׁוּבוּ כִּי יָדוֹ פְתוּחָה לְכָל מַשְׁכִּימֵי בַבֹּקֶר
    וְשֵׁנָה אַל תֶּאֱהָבוּ לְהַקְדִישׁ לָאֵל אֱהָבוּ
    הָבוּ לַה' הָבוּ כָּבוֹד וְהָיָה הַבֹּקֶר
    סָלּוּהָ כְּמוֹ עֲרֵמִים [עֲרוּמִים] נֶפֶשׁ בְּהֵמוֹת נִרְדָּמִים
    יַעַן לְמִשְׁטַח חֲרָמִים לְסֵדֶר עוֹלַת הַבֹּקֶר
    וְהַחֲיוּ הָעֲנִיָּה יְחִידָה תַמָּה וּנְקִיָּה
    וַאֲשֶר נַפְשׁוֹ לֹא חִיָּה אֵיךְ יִזְכֶּה לְאוֹר הַבֹּקֶר
    נֹעַם ד' לַחֲזוֹת נִזְכֶּה וּבַשָּׁנָה הַזֹּאת
    בִּשְׂמָחוֹת תַּחַת רְגָזוֹת בֹּקֶר תִּשְׁמַע קוֹלִי בֹּקֶר
    …………………………………………..
    אודה לאל (שימו לב על הנשמה) – על הפיוט
    פיוט המושר על ידי עדות שונות בלחנים שונים ובגרסאות שונות. אצל יהודי חאלב הוא אחד הפיוטים המרכזיים בשירת הבקשות, ובפיהם הוא מושר כשירת מענה של סולן וקהל. אצל יהודי בבל, שנהגו לשיר אותו בשירת השבחות עם עלות השחר לפני תפילת שחרית, מופיעה הגרסה הנדירה והארוכה ביותר (בתים 9-7, הפותחים במלים: קומו; ושנה; סלוה). בקרב יהודי אשכנז מושר בעיקר הניגון הברסלבי. חילופי גרסאות נוספים אנו מוצאים בין הגרסה של יִמְצָאוּהָ מְחֻדֶּשֶׁת (או: מְקֻדֶשֶׁת, או: מְקֻשֶׁטֶת), לעומת הגרסה של: יִמְצָאוּהָ מְטֻנֶפֶת. פתרון מעניין לכך נמצא במסורות שונות, הנוהגות לשיר את הגרסה של "יִמְצָאוּהָ מְטֻנֶפֶת" בימות השבוע וביום השבת שרים את הנוסח של "יִמְצָאוּהָ מְחֻדֶּשֶׁת".

  4. "מת" על שירים חסידיים, אפילו שר חלק מהם בדבקות. יופי של שיר נשמה, מסקרן אותי באיזה לחן שרים אותו אצלכם

    • לחן חדש יחסית שהולבש על הנעימה החסידית הוקלט וחודש, בעלי היה בשעור ושם שמע אותו לראשונה ולפתע כל "הקשוחים" פרצו בהתקפי בכי בלתי מוסברים.
      כי השיר ולחנו גרמו לתחושה שיש שם מישהו .
      שבת – שלום

  5. נהדר!

    מכמנים של יופי בפיוטים הללו.

השאר תגובה ל חנה טואג ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת