בננות - בלוגים / / לשקר לפאפא על שבת ,( לפרויקט הזיקנה)
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

לשקר לפאפא על שבת ,( לפרויקט הזיקנה)

 

 

 

 

כשסבא פאפא בא לבקר אותנו בארץ הוא מוליך ביד כמו הייתי גור צעיר  לאורך חוף הרצליה.

" אתם שומרים שבת?" הוא שואל 

" שומרים , שומרים," אני משקרת בנחישות , על פי בקשתה המפורשת של אימא.

" מדליקים אור?" 

" מה פתאום?" 

" מבשלים?"

" אםםםם, לא!"

" נוסעים?" 

נמאס לי לשקר לו ואני רוצה להודות בפניו שכן בשבתות אנחנו נוסעים לים ושם אבא מכסה אותי עד צוואר בחול החם,הוא מניח אותי כך אפופה בגרגרים  ונכנס לטבול את כרסו התפוחה במים המלוכלכים  ,  אחר כך הוא פונה לשחק עם אימא במטקות ואני מחכה שיתיר אותי מכלאי  בשפתיים חשוקות . שמיכת החול מעיקה עלי מאד  ואני חשה כמו טרף מיובש שהפך למומיה לוהטת , איך מרגישים ששומרים שבת?

לאה השכנה שלנו שומרת שבת ובגללה קנו לי שמלה מתנפנפת ונעלי לק שחורות , על פי בקשתי המפורשת  הפכה אימא את תלתלי הפרועים  לבקבוקים בוהקים וכך בשבתות החורפיות אני יוצאת מיד אחרי הדלקת הנרות אל בין שברי הענן ומרגישה משהו מן האיסורים הכפויים שפאפא מדבר עליהם. בערב שבת אני ולאה רצות לבית הכנסת ושם אנחנו מתאמנות בלהתפלל את תפילת שמונה עשרה , בלשיר את "וטהר ליבנו.." כשאני שבה משם אל תוך הבית המנומנם , אימא כבר מדליקה גפרורים מתוך קופסא תכולה שכתוב עליה " נור", ומחממת לכולנו  ארוחה משביעה . די מהר אני  שוכחת את קדושת היום שדומה  לשבת ומכל מה שאמור להתלוות אליו, אני רעבה!  וכשרעבים מותר לאכול !

" שמע ישראל את אומרת?" פאפא  שב ושואל והפעם איני משקרת " כן, כן וגם את המלאך הגואל."

מרוב שקרים כבר הפסקתי לראות את הים, חדלתי להבחין בגאות ובשפל והדבר היחיד שניבט אלי הן עיניו התכולות אפורות של פאפא ושערו הלבן . הרוח העזה שפושטת על החוף מלבינה את שקרי ואני שבה ומלפפת את מחשבותי, מהדקת אותן חזק  סביב הקור החשוף שחודר באכזריות אל תוך עצמותי הרכות.

 כשאני חוזרת הביתה לעת ערב אימא מתענינת במה שהיה " הוא שאל…"

" כן ושיקרתי!" אני עונה .

אימא פולטת אנחת רווחה .

סבא פאפא ילך וירזה מביקור לביקור ,מחלת הלוקמיה תהפוך את חליפותיו השחורות למדלדלות יותר , אולם הילוכו האלגנטי והזקוף יוסיף להטיל מורא על סביבתו.

במהלך ימי מחלתו הוא  יסרב לקבל מנות דם מגויים ויעדיף לגווע באיטיות אל מול פניה ההמומות של מאמי .

בוקר אחד הודיעה לי אימא בקול נשבר על מותו, לא חשתי כל צער רק הקלה על כך שימי השקרים העמומים שלי תמו.

את הצער על מותו אני חשה עתה באיחור של  שנים רבות כל כך,הצער מתדפק על דפנות הבטן ומזעזע  את צירי בית החזה, תחושת אשמה דקה ומבהילה מתלווה אל תוך נבכי הצער המודחק כמו הייתה חלק מעסקת חבילה כוללת שתכיל את זכרו .

הלילה נרדמתי על מיטתי  כמו הייתי שק עמוס ,אפילו את תפילת " שמע ישראל" לא אמרתי , הפעם איני משקרת אבל.. את השבת אני שומרת ,ולא רק בגללו,  יהא זכרו ברוך.

 

 

 

 

17 תגובות

  1. איזה קטע מרגש. נגעו בי השקרים שלך, כדי לא לפגוע בסבא הגדול. ומבינה את רגשי האשמה (אבל גם אמא שיקרה…) שכבר אי אפשר להתחשבן עליהם.העיקר כאן ועכשיו שאת לא צריכה לשקר לעצמך.

  2. אהבתי מאד, כתוב נהדר, והשקרים אין אמת גדולה מהם

  3. קשה ונוגע.

  4. זה כתוב יפה ונוגע ללב. אהבתי את תיאור הרוח המלבינה את השקרים. אבל אני לא חושבת שהילדה המתוארת כאן היתה באמת אשמה במשהו.

  5. יפה מאוד.

  6. סיפור נוגע ללב, אביטל

  7. יפה ונוגע.

  8. ספור מעולה, אביטל, כתוב היטב ומהודק עד "ואמא פולטת אנחת רווחה", ובכלל. מה שבא אחר כך מחזיר אותו לדוקומנטציה וכל מילה גורעת.

    • מסכימה עם לבנה מתאים לסיים שם את הסיפור לאחר אנחת הרווחה של האם. סיפור מקסים, תאור היחסים של הנכדה עם עם הסבא , והשקרים של הילדה על מנת לא לפגוע בו,יפה ורגיש

      • תודה למגיבים, כתבתי את הסיפור על מנת להפגיש את הגיבורה עם המושג- שבת מכל מיני זויות – הזווית שלי אחרת כיום.

        בקשר לדקומנטציה כרגע היא נראת לי חלק מהכתוב אבל תמיד צריך פרספקטיבה…

        שבוע טוב!

  9. יהי זכרו ברוך אמן.
    ריגשת אותי מאוד כולל צמרמורת בכל אבריי…השבת, סבא וכל הקונפליקט הזה כתוב ישיר ופשוט ממוח של ילדה קטנה
    גם אצלי השבת הייתה מאוד קשורה לכבוד שלי לסבתא. תודה שניסחת את זה כל כך יפה ומדוייק. זה עזר לי להכיר עוד סיפור ששפך עוד קצת אור על חידת דיוקנם הלא פתורה הזאת של היהודים שבזכותם (או בגללם) אנחנו כאן…
    תודה

    • נטע, תודה על תגובתך המקסימה, מסכימה עם הנגיעה החשופה שלך במה שגם אני נוגעת העבר שבלעדיו אין קיום.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת