בננות - בלוגים / / האתיופים מתביישים בעברם
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

האתיופים מתביישים בעברם

 

 

 

 

זהבה עובדת איתי כסיעת, היא אתיופית שהייתה בעברה קצינה בצה"ל וחזרה בתשובה. אנחנו מרבות לשוחח על בעיות העדה האתיופית ומגיעות תמיד לאותה מסקנה.
 
האתיופים מתביישים בעברם, במנהגים, בכל היופי שהביאו משם ודוכא כאן על ידי גורמים רבנים וישראלים. כי גם ישראלים מבית קראו לחבריה של זהבה כושים , טוענים שהם כפרים שמאנים, שבקושי יודעים להשתמש בשירותיים. אני למשל מכירה אישית כמה משכילים שחיים באחוזות מרמים את מס הכנסה ואת המדינה על חשבוננו, כדאי היה להבין כמה דברים לפני שפגענו בהם( באתיופים) בצורה בלתי נסלחת ? אני תוהה.
מאז שחזרה בתשובה היא ובעלה מרצים בפני סטודנטים אתיופים על חשיבות הגאווה העצמית במי שאתה.
 
זהבה מתגוררת בבני- ברק ולא נלחצת מכל הליטאים הסובבים אותה, היא יודעת שהביאה איתה מסורת עשירה.
 
אני אומרת לזהבה שהארץ הזאת רמסה את כל מי שהביאה איתו מסורת חזקה ושורש איתן.
כך קרה למרוקאים ולתימנים , שאולצו להתבייש במה שהם וחלקם נגרר אל תהומות הפשע.
"זה שהצלחת ואתה באקדמיה לא אומר כלום." אומרת לי זהבה בפנים דאוגות.
" בפנים אתה מרגיש ריק כי ניתקו אותך ממי שאתה ואת זה שום תואר לא יחזיר לך."
 
אני חושבת על המונים בינינו שנותקו מהשורש ולא יודעים מהי קריאת שמע.
 
אם לפחות היו מלמדים אותם לקרוא את הסידור , וגם מעניקים להם במקביל את יכולת הבחירה שלא להשתמש בו.
בורות אינה יכולת בחירה.
 
אי הכרה של מסורת ענפה עליה חונכו הוריך, סביך, של הרבנים שהובילו את האומה כמו הרמב"ם או הבעל שם – טוב. .
היא המעשה הכי לא דמוקרטי שיש.
 
איפה שהוא הישראליות הובילה את כולנו לרצות לשכוח, את הכאב, הסבל והצער, אבל גם את היפי והחוכמה.
 
אני כואבת את מערכת החינוך הכושלת לדורותיה, את היהירות הישראלית הנבובה, את מי שזלזל בעדות המזרח ואת מי שלא ידע לאמץ אל ליבו את עולי אתיופיה .
 
"אני גאה במי שאני," זהבה מחייכת " אף אחד לא יפריד אותי מדף בספר תורה, לא אלה שאמרו שהוא לא לרמה שלי, ולא אלה שהכריחו אותי להיות בראש ובראשונה ישראלית. התפילות של אימא שלי עלי כל בוקר זה מה שנחקק בי, הידיים שהיא פרשה לצדדים, הדבקות שלה, ואני יודעת שיש כל כך הרבה אתיופים כמוני, כי הם בוכים שבעלי מרצה להם , הם רוצים בחזרה  את הבית של אמא ואבא, אבל מרגישים שהוא כבר לא מתאים לסביבתם  החדשה." 
 
 

 

 

 

 

 

30 תגובות

  1. חני לבנה

    כמה שאת צודקת, אסור להתבייש בעבר ובתרבות ואוי לנו שגרמנו לכך, ובקשר לחינוך אני מבקרת בהרבה בתי ספר דתיים{ביום שישי למשל בסעדיה גאון באור יהודה} ורוב האוכלוסיה אתיופים, והם מתפללים ויודעים תורה ומצוות.מה שחסר הוא מורים שידעו לתת להם גאווה בתרבותם

    • נכון חני, אבל לא רק, כל הקליטה שלהם כושלת כתבתי על כך כאן:http://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2495&blogID=161

    • מכתב מתמם
      אולי הכוונות שלך טובות ואת מותחת ביקורת נגד החברה הישראלית המסרסת תרבויות מקור. אבל העובדה שהכתרת את כתבתך בכותרת- האתיופים מתביישים בעברם- עושה שירות דוב בעבור יהדות אתיופיה; ומהווה בשורה נאותה ואולי עידוד ממריץ למוסדות ואנשי קליטה שהצליחו בכך. זכית לגילוי לב נדיר של יהודיה אתיופית, שאולי מבולבלת בזהותה הדתית, ואת סיפורה הבודד הפכת לנרטיב יהדות אתיופית בכללותה- כאילו כל יהודי אתיופיה מתביישים מעברם. יהודיה אתיופית אחת מתביישת, ואולי זו גם התוודה בפניך כדי לרצות אותך, כדי לספק את יצר הסקרנות וכדי להרוות את החקרנות האנתרופולוגית שלך. מכתך המתממם נראה איכפתי, אך הוא מעניק זכות קיום, בדרך הפוכה, לאותה מדיניות כור החיתוך שהונהגה בשנות החמישי-השכחת תרבויות המקור ויצירת תרבות מערבית אחידה

      • אני עבדתי עם אתיופים שנים ואפילו עמדתי לביים אותם בפרויקט מרשים וכשהתבקשתי לדובב אותם נעניתי ביוק.
        הם התנגדו.

        אז אל תמכור לי קשקושים.
        נכון אני לא יודעת מספיק עליהם, כי הם לא שיתפו אותי, אך ראיתי המון צער וכאב שם ואתה מוזמן להיכנס לקישור שהבאתי לחני לבנה.
        כשאתה בתוך זה קשה לך להודות בזה וזה מובן.

        אבל העוול נעשה ובשיחות פנים אל פנים באינטימיות הם מודים בזה וגם בגאווה שלהם שמאפינת את תגובתך והיא אנושית.

  2. אהוד פדרמן

    ואני מתבייש ומוחה!!

    אני מוחה בשם היהירות הישראלית הנבובה שהקימה את מדינת ישראל דאגה לבטחון אזרחיה הנהרגים באוהלה של תורה. אני מוחה בשם היהירות הישראלית הנבובה שפיתחה את כלכלת המדינה כדי שחרדים יוכלו להנות מזעת אפם של אחרים. אני מוחה בשם היהירות הישראלית הנבובה שהעלתה ארצה יהודים כדי שיוכלו להתגעגע לגולה ולבקרה כשבכיסם דרכון כחול ועליו מנורת שבעה קנים. דרכון שמשמעותו שיש לאן לברוח כשלא רוצים אותנו בשום מקום אחר.
    אני מוחה בשם היהירות הישראלית הנבובה, עתירת הידע המדעי, יוצרת התרבות האומנות הספרות השירה התיאטרון והקולנוע. אני מוחה בשם היהירות הישראלית הדמוקרטית הנבובה המאפשרת למועצות רבנים עריצות לירוק בפרצופה הנבוך ולנסות להשליט עליה את חשכת ימי הביניים במסווה של חזרה לחמימות בית אמא ואבא.

    אני מוחה בשם בית אמי ואבי על המרעילים את הבאר ממנה אני שותה!!

    • רות בלומרט

      יש עוד אתיופים. כלומר, יהודים יוצאי אתיופיה. הביישנות העדינה של רבים כרוכה באופן שרמסו אותם בבואם.
      כלתי ילידת אתיופיה, הגיעה הנה בגיל 4 היא ואחיותיה בוגרות מכללות ואוניברסיטאות…אז אולי הרקע אבד בשל איבוד תמונות בצעדה הנוראת הוד מאתיופיה דרך סודאן, למטוסים והקפיצה למאה ה20.העובדה שעלייתם הכמעט ניסית חפפה לעלייה רוסית המונית תקיפה יותר, גרמה שיידחקו לשוליים. אלה דברים בלתי נמנעים.רוב האוכלוסיה בארץ הגיעה ממקומות זרים. בארץ לא למדו עדיין ענווה ולפיכך צבע עור ועדינות בסיסית הם סימן חולשה שיש לבער. ואני אומרת שיש לאמץ תכונות כמו ענווה ועדינות, לא לתייג. גם לי קראו בילדותי פרענק פארך, אף כי אני 7-9 דורות בארץ…אל תתנשאו, התמזגו.

      • אולי תביאי את הסיפור של כלתך, הוא מעניין אותי מאד! סוף סוף יהיה קול לסבל שהם עברו.
        וזה נורא שקראו לך פרנקית, זאת באמת התנשאות.

    • אני משערת שלתימנים, למרוקאים ולאתיופים יש מחאה משלהם.
      וכיום חסרי שורשים אתה רואה את הפראות שעברה לדור הבא.את הבעיתיות במוסדות החינוך ועוד.
      מחה אתה , זכותך.
      אני עושה את שלי.

  3. ליאת זומר

    אני מתביישת במבט הצר שמאפיין את הפוסט הזה. באמירות שבלוניות נבובות שמייצרות איפיון כאילו אובייקטיבי ולא אובייקטיבי בכלל של הנוף של מדינת ישראל דרך אשנב צר.

    יש לנו כמדינה בעיות רבות, אבל מי שמתנכר לעובדה שלפני שני דורות הוקם כאן מפעל ציוני נושא פירות שממנו אנו נהנים ונקווה שילדינו, ושאסור להפסיק במלאכה הזו כדי לקדש תרבות אחרת. להלל ציבור לא בזכות הישגיו שלו(החרדים או האתיופים) אלא באמצעות הנמכת ציבור אחר פעלתן ותורם הוא או יהיר או בור או טיפש.

    התרבות שממנה הובאו האתיופים היא תרבות עוני וארעב מוות ומחלות, כל כך רחוקה מתרבות ישראל, המאה העשרים ואחת המערבית שמעניקה רווחה לחבריה. שחיתויות יש בכל מקום, והאתיופים וגם החרדים אינם נקיים מהם. מצטערת הפוסט הזה מייצג תסכול אישי ורגשי נחיתות יותר מאשר עמדה עקרונית.

    אני מתביישת בסטיגמטיות שנוזלת מהפוסט הזה תחת איצטלה של נאורות ומבט יהיר של(בכאילו) יודע כל שבמציאות לא יודע הכל ואפילו דבר.

    • ליאת, איך את מסוגלת לומר שהאתיופים באו מתרבות שהיא "תרבות עוני ורעב מוות ומחלות"? היית שם? ראית שהם סבלו מרעב וממוות?
      האם הידעת שהם באו ממניעים ציוניים ולא ממניעים כלכליים? האם ידעת שהרעב שהיה באותה תקופה באתיופיה, היה באיזורים אחרים ולא באיזורים שגרו בהם היהודים?
      מה שכתבת מבוסס על בורות וחבל.

      • ליאת זומר

        אוקיי.
        אז האתיופים באו לכאן ממדינת שפע שבה היה להם הכל,תנאי חיים משופרים, מערכות סניטציה משוכללות שצריך היה ללמד אותם להשתמש במערכות המפגרות שיש אצלנו, כל מוצרי השפע שהיו להם היו מתקדמים לפחות בכמה דורות ממה שיש כאן. בתי סר שבהם למדו ברמה גבוהה ביותר הכל, הם מתקשים להשתלב אצלנו פשוט כי הם מתקדמים מידי! הם עלו לארץ ממקום שכולו טוב ומתקדם בצורה שאנחנו לא מצליחים להבין, מקום שלא היה בו ואין בו מוות מחלות ורעב וכל העלייה הזו נעשתה רק מטעמים ציוניים. הם ויתרו על כל הטוב הזה כדי לעשות טובה למדינת ישראל מדינה ענייה רעבה ומפגרת בתרבות ואורחות החיים. והיו בטוחים שבזכות עלייתם למדינה הזו שעד יומיים לפני כן מעולם לא שמעו עליה יהייה טוב יותר, בגלל זה כיום חלק מבני הפלאשמורה עדיין יושבים רעבים במחנות המתנה באתיופיה , ואנחנו הטפשים פשוט לא רוצים את כל הקידמה הזו כאן….

        בהפוך על הפוך אפשר להגיד הכל. בננו, כל הגירה ממדינה פחות מפותחת למדינה מפותחת יותר היא קשה והדור הראשון והשני משלמים על כך מחיר כבד. בדור השלישי הדברים מתחילים להתאזן. ככה היה עם גלי ההגירה של יהדות אירופה לארצות הברית בראשית המאה העשרים(הוריהם של של סבי וסבתי) ולא רק יהודים זהו מהלך סוציולוגי אופייני גם הסינים והאיטלקים באותה תקופה, וכך גם היה עם לתימנים שעלו לארץ במרבד הקסמים. היום לבני הדור השלישי להגירה כבר לא כל כך רע, מי שיש לו כישורים הצליח להשתלב יפה ומי שאין לו תמיד ישאר בשוליים (רצוי הרחומים) של החברה. אני רוצה להאמין שהשוליים של החברה אצלנו נעזרים ביותר חמלה מבאתיופיה אבל בטח אני טועה גם בזה… כיום אף אחד לא סופר כשולי החברה את אלו שצלחו את מערכת הלימוד ההשכלה שנבנו ממסדית וכבוגר ממש את עצמו בדיוק כמוני וכמוך. אנחנו אל חיים בחברת קסטות המודל של המדינה כאן הוא יותר אמריקאי הריבוד החברתי מתבסס על יכולות וכישורי השתלבות אישיים ולא קסטיים.

        אבל, אם נלך בעקבות התיזה שלך כל אלו שהצליחו וטיפסו, והרי בטוח שאם היו לומדים תורה מהבוקר עד הלילה, היו להם כיום כלי השתלבות והתפרנסות טובים יותר….

        • גרמאו- התרשמות האתיופי

          ילדות שמנת ונאורות התקופה שלום,

          ליאת וכותבת הפוסט, שלום לכן ילדות שמנת ונאורות התקופה. הוויכוח בינכן הוא שולי, שתיכן מציגות תפיסה נעדרת סובלנות לשונה לכן. ההבדל בינכן הוא בסגנון ולא במהות: ליאת, המגיבה, מבטאת את תחושת העליונות שלה כלפי יהודי אתיופיה בישירות ובבוטות; ואילו ידידתנו, כותבת הפוסט, מבטאת את תחושת ההתנשאות שלה בתחכום רב ובאיצטלה של גישות ליברליות, פוסט-מודרניות ורב-תרבותיות. להערכתי, התנשאות הבוטה עדיפה מיהירות מתממת, כי הראשונה מובנת וזוכה לגינוי ולדחייה, ואילו האחרונה, היא סמויה ומסמאה עיני מבקרים ולכן נהפכת לברת-קיום ומזיקה. למה לכן ילדות שמנות ונאורות התקופה להתקטש בינכן, הרי דיעותכן דרות בחפיפה אחת ורק סגנון כתיבתכן מתפלג.

          • חמוד אני לא ילדת שמנת,תשאל את אבא שלי, ואין כאן התנשאות , אלא כעס, על עקירה שורשית , שלא כוונה רק כלפי האתיופים, וזה שמורחים אותי ביש לך מדינה, לא קונה אותי, כי כבר עכשיו אלה שהקימו אותה לא מעונינים בה ואין להם כח בשבילה.
            התרבות היהודית חייתה לאורך אלפיים שנה ופרחה בין גויים ואנטישמים ודווקא כאן צריך לדכאות אותה?
            אז זהו.

    • כן ממש ככה רק את יודעת הכל נאורה ורחבת מבט, רק את ליאת יופי שאת קיימת, תודה

      • חנה טואג

        לא לומדים את לקחי העבר בתרבות פלורליסטית יש לכבד את תרבותו של האחר, ולא להתיך את תרבותו ודיוקנו האישי ושמו בתוך כור היתוך.

        • נכון חנה, נכון מאד, העם הזה רווי רגשי נחיתות ושנאה עצמית.

          הבאנו שלום, זה קודם עליכם.
          עלינו.
          תודה.

  4. ליאת היא אחת שמרגישה שאבא שלה בנה לה בעמל רב ובזיעת דם מדינה פרטית משלה וכל האזרחים במדינה שלה הם בורים שבאו ממדינות רעב, חולי ומוות.

    במדינה של ליאת שאבא שלה בנה לה אין כלל מוות חולי וכו' כי אבא שלה טיפל גם בזה לכן היא בריאה ואל מוות.

    • תודה לכל אלה שהגיבו עד פה ורשמו את דעתם.
      הדיון עדין פתוח.
      דעתי ידועה.
      שום עץ לא גדל בלי שורש.
      אמשיך לזעוק את זעקת הנעקרים , ולדעתי זה לא עובר בדור השלישי.
      אתה הופך לקהה שזה מצב בעייתי בהרבה.

      אם לא היו עוקרים אנשים ממורשתם , אז לא הייתה נהירה עצומה אל הדת או ההפך.
      לא היו תנודות קיצוניות. ואל תדאגו להשכלה.
      גם הרמב"ם היה רופא.
      מי שצריך לרפא חולים, ירפא חולים, אבל ידע את קריאת שמע.
      מדיניות העקירה הביאה לטירוף מערכות.
      שבוע- טוב

    • אכן , כן:)

    • האכן כן :), היה אליך ג'אק.
      הייתי שמחה אם אתה ויתר המגיבים שתיקנו את ליאת תספרו יותר על אתיופיה, עבדתי שנים עם אתיופים ואני תמיד צמאה לעוד ידע.

  5. טובה גרטנר

    היי אביטל,
    את מעלה ומספרת פה דברים חשובים ומעוררי מחשבה.
    להתראות טובה

  6. אתיופי מחוספס

    זו תרבות מיוחדת עם עמוד שדרה חזק ביותר. אם תקראו על ההיסטוריה של אתיופיה תבינו שהם מספר אחד בעולם. בלי להבין דבר וחצי דבר על אתיופים מייצרים הישראלים סטיגמות שאין להם כל בסיס עם המציאות. ככה כנראה ישראלים חשים יותר חשובים מאחרים. תרבות אתיופיה היא חזקה ומחוספסת שקיימת כבר אלפי שנים ואפלו לא נכנע לקולוניאליזם של אירופה, להיפך אתיופיה הכתה את האירופים בצורה משפילה. הלבנים בכל מקום עשו מה שרצו רק באתיופיה קיבלו מכה שלא ישכחו לעולם. הישראלים צריכים ללמוד מאתיופים איך מחזיקים מדינה במשך אלפיים שנה בהצלחה יתרה. התרבות האתיופית היא מחוספסת לעומת הנחנחיות הישראלית והאירופית. אבל הבעיה שאתם בורים מכדי ללמוד מאחרים.

  7. אתיופי מחוספס

    זו תרבות מיוחדת עם עמוד שדרה חזק ביותר. אם תקראו על ההיסטוריה של אתיופיה תבינו שהם מספר אחד בעולם. בלי להבין דבר וחצי דבר על אתיופים מייצרים הישראלים סטיגמות שאין להם כל בסיס עם המציאות. ככה כנראה ישראלים חשים יותר חשובים מאחרים. תרבות אתיופיה היא חזקה ומחוספסת שקיימת כבר אלפי שנים ואפלו לא נכנע לקולוניאליזם של אירופה, להיפך אתיופיה הכתה את האירופים בצורה משפילה. הלבנים בכל מקום עשו מה שרצו רק באתיופיה קיבלו מכה שלא ישכחו לעולם. הישראלים צריכים ללמוד מאתיופים איך מחזיקים מדינה במשך אלפיים שנה בהצלחה יתרה. התרבות האתיופית היא מחוספסת לעומת הנחנחיות הישראלית והאירופית. אבל הבעיה שאתם בורים מכדי ללמוד מאחרים.

    • מה שאה אומר מעניין אותי מאד, אשמח אם תרחיב, אפילו תשלח לי חומר למייל ואפרסם אותו ביחד עם שימך או בלי, כבחירתך.
      אביטל

  8. לא הבנתי את המגיב , יש לך תוכן יותר טוב, אני עבדתי שנים עם אתיופים ולא מכירה אותם, בגלל סגירותם.
    ואתה פשוט קוטל כינים .
    וחבל.

  9. תגובות מתלהמות ימחקו ונמחקו.
    הכותבת לא תתיר תופעת גזענות כלפיה וכלפי שאר המגיבים.
    תודה.

    • אתיופי מחוספס

      לאביטל כדאי שתקראי את הספר של פרופ' חגי ארליך "אתיופיה והמזרח התיכון", ספר חדש שיצא לא מזמן.
      חוץ מזה תחפשי באינטרנט אולי בויקיפדיה ותראי שזה מעניין.

    • אתיופי מחוספס

      לאביטל כדאי שתקראי את הספר של פרופ' חגי ארליך "אתיופיה והמזרח התיכון", ספר חדש שיצא לא מזמן.
      חוץ מזה תחפשי באינטרנט אולי בויקיפדיה ותראי שזה מעניין.

      • חיפשתי ואני קוראת, אקרא גם את הספר המוזכר בלי נדר, אני מחפשת אחרי סיפורים אישים.כי אני בנשמתי סופרת.
        האתיופים עשו מסעות על מנת להגיע לכאן הקריבו חיים, ואיש אינו מעריך זאת.
        אין מספיק פרוזה מתעדת.

        אשמח לפרסם ולעזור.
        חג- שמח

השאר תגובה ל אביטל ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת