בננות - בלוגים / / מעשה שלא היה על פי משליו של המגיד מדובנא, ערך ואייר, גדי פולק
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

מעשה שלא היה על פי משליו של המגיד מדובנא, ערך ואייר, גדי פולק

 

 

 

 

 

 

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
HE

מהרגע שחוזרים בתשובה מתחוללת בנפש איזו נהירה פנימית לעבר שמבקשת לחקור את המקורות הדתיים של המשפחה. וכשנזרקים פירורי מידע אני מיד עטה עליהם בהתלהבות רבה. והנה לפני נסיעתי לאומן סח לי אבי שסבי חיים באר שרשום בתעודת הנישואים שלו גם  כ : הכהן (שם המשפחה שונה בשל הרדיפות והרצון לגייס בכפייה בחורים יהודים לצבא הרוסי) ובכן סבי זה נולד בדובנא, כן שם פעל איש גדול, איש ספרות ואמונה, שאבי מעריך מאד בשם : המגיד מדובנא. כמובן שעבורי זו הייתה סיבה לנבירה נוספת במקורותינו הקדושים. אני הרי מספרת סיפורים, ואוהבת מאד משלים. כילדה גדלתי על קרילוב ולה פונטיין, אולם כמובן שבמשליו של המגיד מדובנא לא נתקלתי הם פשוט לא התגלגלו בסביבתי.

ובכן ביום ראשון הקרוב יחול יום הסתלקותו של רבי יעקב קראנץ הידוע והמוכר כמגיד מדובנא. בתקופתו היו הרבה מגידים אך הוא היה המפורסם בהם, הוא זכה לאהבת הגאון מוילנא אך לא נטל חלק במערכה נגד החסידות. ואף  נפגש עם הרבי מקוצק בהיותו אברך צעיר.

שלא כמו מגידים אחרים מעולם לא אהב תיאוריי גיהינום ומוסר המובאים בדרך של הפחדה. מסופר שנשאל מדוע עשיר נותן לעיוור ולנכה אך לא לתלמיד חכם. והשיב: הוא יודע שהוא עוד עלול בעצמו להפוך לעיוור או לנכה, אבל אין לו חשש שיהפוך לתלמיד חכם…

 

בהשגחה פרטית מאד לקראת יום הפטירה שהנו יום מסוגל ומואר, הביא בני מהספרייה הבית ספרית ספר נפלא בשם: 'מעשה שלא היה' ספר קומיקס שהוא פרי עבודתו של הצייר גדי פולק, על פי משליו של המגיד מדובנא.

 

אל גדי פולק כבר התודאנו פה בעבר, כשסיפרתי ששימש כמאייר בספריו של רב מוכשר נוסף בשם הרב ברוך חייט, שכתב את 'המסע לאי המידות הטובות' וביסס סדרת ספרים שלמה על פי הספר " אורחות צדיקים" שמיועדת לילדים. הפעם הנפיק גדי פולק לבדו ספר מעשיר מאד.

 

אם כי לדעתי הספר אינו מיועד דווקא לקהל ילדים, אלא יותר למבוגרים בינינו שיצטרכו לשבת עם הילד ולהסביר לו מעט את העומק אליו מוביל אותו המחבר- המגיד. כידוע אני בעד להשקיע בילד, ומאמינה שקריאה בחומר נכון, היא רווח נקי לעתיד. כמו שאמונה היא נכס שכדאי לרכוש מגיל צעיר, כשגדלים זה מתחיל להיות הרבה יותר קשה, וחיים נטולי אמונה הם הרבה יותר מפרכים נפשית.     

נעבור לספר הסיבה שבעטייה הוא בכל זאת מכוון לקהל הילדים היא הציורים המהממים, ההומור וטוב הלב שמרחף מעל הדפים הצבעונים. כל המשלים סובבים סביב שני דמויות עיקריות ר' זלמן ופישל. כאשר כל אחד מהם מיצג צד אחר בחיים היהודים של אותם ימים. ר' זלמן הוא שליח השם, הנהגתו קדושה, הוא אינו סר ממנה ימינה או שמאלה, לעיתים נדמה שהוא הקב"ה בכבודו ובעצמו. ופישל… ובכן פישל זה אותו יהודי גלותי עני, נוגע ללב, שרק רוצה להסתדר, להגיע בשלום ליום הבא, לא תמיד הוא עושה מה שמן הראוי לעשות. מצד שני קשה לנו לשנוא אותו כי הוא מין שלומיאל אנושי שקיים בכולנו, והרבה פעמים הוא עובר התעללויות קשות מצד כל מיני נוכלים שמחפשים להרע לו. כי פישל הוא בבסיסו טוב לב, רק שדרכיו אינן תמיד רצויות.

 

אביא כאן דוגמא למשל נחמד: פעם יצא פישל לדרך, נושא על גבו שק כבד,

אתה מוזמן לעלות על עגלתי פישל אקח אותך אל השוק ( סח לו רבי זלמן)

תהייה בריא רבי זלמן.

רגע מדוע אינך מוריד את השק מעל גבך.

 

עונה פישל: לא די בכך שאני עצמי מכביד על הסוסים עוד אוסיף להם את השק?

 

נראה לך שכאשר אתה מחזיק את השק הסוסים אינם נושאים אותו?(מבאר רבי זלמן)

 

ואת המשל שקשור לעבודת השם שלנו יפרש כל אחד כרצונו. כאמור ספר מקסים, עם רוח הגותית אבהית ומיטיבה, בסוף הספר פישל הזקן החולה והתשוש נרדף ברחובות על ידי לצים ורשעים . אולם אז המלך מבקש ממשרתיו שיביאו אליו בריון וחולה. את החולה, פישל, הוא מרפא ואת הבריון מלקה. כך מתהפכים פני הדברים, כי הרוע גם הוא יבוא אל סופו. 

כי "ה' אחד ושמו אחד"

 

לעד.

 

 

 

  

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 

 

 

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת