בננות - בלוגים / / אומרים לנו שיש סקס אחר, המהפיכה המינית של שנות השישים והשלכותיה .
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

אומרים לנו שיש סקס אחר, המהפיכה המינית של שנות השישים והשלכותיה .

 

 

 

 

 

השאלה הלוהטת ששורפת לי המון זמן בלשון היא:  האם המהפכה המינית של שנות השישים הצליחה או נכשלה?
 
הבה ונפליג אחורה אל המאה הקודמת שידעה תמורות מרתקות ומזעזעות. ואני מודה שהסקירה היא קצרה ואולי לא ממצה את כל התהליכים. בלוגרים שרוצים להוסיף לי מידע מוזמנים..
 
בין היתר התחוללו בה שתי מלחמות עולם במהלכן עלה הקומוניזם ובמקביל גם הנאציזם.  תנועת ההשכלה פרצה לעם והקולניות הבריטיות נפלו להן אחת אחרי השנייה . ועוד..
 
מבחינת הנשים התמורות התחילו בשנת 1920 ,השנה שבה ניתנה להן זכות בחירה לפרלמנט שהפכה אותן לעדר של נשים בעל זכויות. אם כי עדין השמרנות הויקטורינית בנוגע לחיי המשפחה, תפקידו המוגדר של הגבר , תפקידה המשפיל של האישה הכל עדין התנהל כבימים ימימה.
 
אין ספק שהמהפך המטלטל ביותר אירע עם תום מלחמת העולם השנייה. אם נתעלם מהיהודים נגלה שהעולם כולו איבד כחמישים מיליון מיושביו. באירופה ההרוסה ניסו המונים לשקם את חייהם מהריסות המלחמה. אנשים הרגישו שאחרי מסכת ההרג הענקית שהם חוו הגיע הזמן להתיישב ולחוות שלווה ובאמת למעט הכיבוש הרוסי בהונגריה , צ'כיה ובולגריה הגיעו רוב ארצות אירופה לאיזו הסכמה גלויה שמסרה הוא די למלחמה. ברוסיה כאמור חשבו אחרת. באירופה הוקמו גופים כלכלים כמו השוק האירופאי המשותף( בו עבדה סבתא שלי ז"ל)  והמגמה הייתה להתאחד תחת מטריה אחת ולצעוד לקראת שלום.
 
גם בארה"ב שרק התעצמה בעקבות המלחמה התחוללו שינויים . המוני גברים חזרו מהחזית ומצאו נשים אחרות. הנשים האמריקאיות יצאו לעבוד במהלך המלחמה וגילו משהו מכוחן.
לאט , לאט התחילה לנשוב רוח אחרת  בין הסדינים ובתוך המוחות. בשנות החמישים פורסם דו"ח קינסי שחולל סערה ענקית ומאוחר יותר הומצאה הגלולה נגד הריון, שהביאה תמורות ענקיות לעולם הנשי והגברי.
 
 במקביל לכך התעצמה ארה"ב וגילתה שיש לה יריבות עקשניות בצורת מדינות כמו רוסיה וסין.
המאבק הבין גושי הביא את ארה"ב להיות מעורבת במלחמת קוריאה ובמלחמת ויטנאם שם התבוססה בג'ונגלים בלי כל אפשרות להגיע לידי הכרעה צבאית . ובל נשכח את שהתחולל בקובה ואת המאבקים על הנפט העולמי. 
 
אין ספק שקש ששבר את גב הגמל בקרב צעירי ארה"ב היה  מלחמת ויטנאם שהביאה למרד הצעירים בשנות השישים. המוני צעירים עזבו את הבית וצעקו בקולי קולות " עשו אהבה ולא מלחמה."
המרד לווה בקריאות לעשיית מין חופשי, שבירת המונפול על ערכי המשפחה, צריכת סמים מוגברת וגם קריאות גנאי כנגד הבורגנות והרדיפה אחרי הממון וגם הנשים שהיו שותפות לו קראו לשריפת החזיות ולעליית קרנו של הפמיניזם .
מי לא זוכר את המחזמר " שיער "ואת ברגר שרוקד על גבי השולחנות של החזירים הבורגנים עם מגפיים. .
אבל אני גם זוכרת את הבחורה המסוממת שנכנסה להריון משני גברים במקביל( בדיקת הרקמות הומצאה מאוחר יותר) ואם היא הייתה הבת שלי הייתי בוכה. אבל מאחר וזה רק סרט כולנו שכחנו ממנה ומגורל התינוק המסכן שעמד להיוולד לה.
 
כאמור המהפכה המינית כבשה את כל העולם. בצרפת התחולל מרד הסטודנטים וקרנו של השנסון הצרפתי הלכה וירדה.
באנגליה הומצא הרוק'נרול על ידי הביטלס, ששאבו השראה גדולה מגורו הודי ובמקביל לקחו סמים. כאמור חלק מאידיאל ההפיכה המינית היה  לאחד את כל העולם ולקבל השפעות מבורכות מהמזרח המבודד  וגם מכל מקור אחר. הריקודים הפכו לנועזים יותר ראה נענוע הירכיים של אלוויס , הביגוד הפך לחשוף יותר וכל הנסתר הפך לגלוי , ההומאים והלסביות יצאו מן הארון , חד הוריות הפכה ללגיטימית ועוד.
 גם בקולנוע אפשר היה לחזות בסרטים נועזים כגון: עד כלות הנשימה הצרפתי והטנגו האחרון בפריז.
 
  הפרדוקס הגדול הוא שהמרוויחות והמפסידות מהמהפכה הן הנשים, כי ברגע שהכל הפך ללגיטימי גם הפורנוגרפיה הפכה ללגיטימית ובה כבר נגעתי בפוסט הראשון שלי. מצד אחד  נפתח  פתח מחודש לדיון וחקיקה בנושאים כמו העסקת נשים, הורות, סעד וחינוך וגם הפלות. נקבעו חוקים שהתחשבו הנשים .

 ומן הצד השני נשים הוצגו ברבים מן הסרטים כבובות מין רופסות ,דבר שלא ממש סייע בידן. הצנזורה בוטלה ואיש הישר בעיניו יראה בלי קשר למסר כזה או אחר.

 
אם נעבור עכשיו בקפיצה חדה לשנות השמונים נגלה שרוב ההיפים הפכו לבורגנים ממש כמו הוריהם ובמקביל התפשטו מחלות כמו איידס והרפס שהפכו את המין למהסס יותר ואת הקנדום  למוצר רווח בשוק.
 
לפני שמונה עשרה שנה הסתימה המלחמה הקרה דבר שגרם לארה"ב להפוך למעצמת על יחידנית.
 
אבל מסתבר שלא כולם שמחו על ההפיכה המינית ויש שחשו  שהתנועה המתעצמת , מערערת  את היסודות עליהם גדלו .כך קראתי שחלק מעלית הטאליבן באפגניסטן קשור בקשר ישיר לפחד מפני ההשפעה המינית של המערב כלל ושל אמריקה בפרט . כל העולם המוסלמי רואה את אמריקה כמין אומה מושחתת שכופה עליו מוזיקה וקודים התנהגותיים שזרים לו, ולכן כנגד השחרור המיני המופרז נוצרה תנועת נגד שאנו עדים לה כיום.  גם  ארצות מוסלמיות שהיו  יותר מתקדמות ולכאורה שיתפו פעולה עם ארה"ב, כמו פקיסטן, החלו להתנכר לה ולאמץ לעצמן את השקפת העולם של הטאליבן על השלכותיו ההרסניות.
  
      אפשר לגנות אותם ,אבל לנוכח שירי הראפ המושמעים חדשות לבקרים שקוראים לאונס נשים ולרציחתן ,אני כבר לא יודעת מי צודק ומי טועה .
 רגע מה יותר גרוע דיקטטורה רצחנית או אנרכיה מתחסדת? והאם אמריקה היא לא יותר ממעצמה על דוחה, שרומסת תרבויות ומשתלטת על מקורות הנפט שלהן באין מפריע ? ראה עירק.
 
גם מדינתנו הקטנה היא חלק מהקלחת הכללית. ההשפעה האמריקאית חלחלה לכאן במלוא עוזה. אימצנו את ההפיכה המינית אל ליבנו כמו את המוזיקה שלה, הסמים  והחומרנות הגואה של שנות השמונים. המסר האנטי בורגני כשל ואת פרות הבאושים לא השכלנו לברור .
 
מול זה עמד העולם הדתי כמבולבל . העולם הדתי שחשש מתנועת ההשכלה וטוען עד היום שהיא גרמה ליהדות רק נזק ,לא יודע כיצד לעמוד בפרץ. כילדה גדלתי בשכונה דתית ואני זוכרת את הדתיים כאנשים ליברלים ואת בנותיהן יורדות  לשחק  בחצר  כשלגופן מכנסים קצרים. לא עוד!
 
מול הפורנו ושלטי החוצות המביכים עבר העולם הדתי – חרדי הקצנה . מצד אחד המוני נשים שהחלו להתלבש בלבוש נועז יותר , צמוד וצבעוני . הפאות התארכו והעקבים התחדדו. ומצד שני קיים זרם של נשים שקנאיות לכל פרט ופרט בלבושן, נשים שמפעילות משטרת צניעות אחת על השנייה , שיעור הילודה רק  הולך ועולה , בין היתר  כסוג של התרסה נסתרת . מלחמת הפוריות הפכה ללגיטימית ומוצהרת, לועגת למתירנות של הצד הנגדי. 

אולם כמובן  לא נוכל  להתעלם  מהמוני גברים חרדים שעוזבים את עולם הישיבות , נשברים נוכח הפיתויים שבחוץ ולעומתם נושב זרם נגדי של המוני חוזרים בתשובה שמאסו בהם.

 
המחנה הדתי לאומי שהיה ליברלי יותר איבד הרבה מכוחו ומאחר והרבה מבניו נטשו אותו, הוא החל לפזול  אל עבר העולם החרדי , מזדהה עם חלק גדול ממסריו .
 
אם כי גם העולם החרדי עבר טלטלות חשיבתיות וכיום כל חוברת חרדית לאישה, מדברת על זכותך לעמוד מול הגבר שהוא בעלך ולדרוש ממנו את זכויותיך.
והעיר שושן נבוכה ? אכן , כן.
 
בהשראת השינויים הרבנות נאלצה להפוך למתונה יותר בפסקי הדין שלה מחשש שנשים וגברים יינשאו בנישואין אזרחים, או לא לחלופין לא יינשאו בכלל.
 
אז מה עושים? לא ארחיב . אקצר..
 
 
אישית אני חושבת שיש לשלב מרכיבים רוחניים יותר במהפכה הזאת ולתת להם לחלחל גם לתיכונים. ברגע שאין נגישות לעולם רוחני הכל הופך למיני וחומרני להחריד.ומכאן רואים תופעות מצערות של התמכרות לסמים, מיניות גואה, בלבול, איבוד קשר עם עולם המבוגרים ורצון להשליכם כשהם מאבדים מאונם. 
 
 רצוי לדבר , לא להסתגר, ולא לזרוק האשמות מטופשות ,לאיים בגהנום כזה או אחר  ולהתלהם !
המהפכה כבר כאן לכן גם הצד החרדי צריך להבין שאי אפשר להתעלם ממנה ,ומין  אינו חטא עד ליום שנשאת ומצווה ביום שלמחרת.

 אחרת נלך וניפרד איש לדרכו וכיוונו והמסר המוברך יהפוך לאמריקאי מידי לטעמי  וזאת בכל זאת הארץ שלי!

 ויש לי , יש לי על מה להישען , בטח שיותר מלכל אמריקאי קפיטליסט שמן, שלועס מסטיק דביק ומפיץ לאחרונה המון כלום.

 
אהה  ..ולאור נפילת הבורסה ,נראה לי שהטבתי לתאר את פריכותה של המעצמה האמריקאית.
 

 

 

 

 

 

10 תגובות

  1. "פריכותה של המעצמה האמריקאית" – יופי של דימוי. אולי נעשה ממנה חטיף פריך לצפייה מול הטלוויזיה?

    אני אוהב מאוד את הניתוח שלך, ומרגיש שהיא מתארת יפה את תנועות המטוטלת של ליברליות ושמרנות בחצי השני של המאה ה-20. נדמה לי שגם שבכל תנועת חשיפה יש הסתרה, שבאותה מיניות מודגשת שמגישות לנו פרסומות הטלוויזיה יש הכחשה של סוגים אחרים של מיניות – בין אם "נשית" יותר ובין אם כזו שמתחבאת ב"שוליים".

  2. קראתי בעניין – כי כך זה כתוב וגם איך נושא כזה לא יעניין.
    אלא שיש פה יותר מדי נושאים בפוסט שלך , לדעתי, שכול אחד מה הוא עולם ומלואו, למרות שכולם באותה מסגרת.
    הכי מעניין אותי אם תפתחי מה קורה בעולם הדתי. ממה שאת רואה ויודעת סביבך.

    • יעל ישראל

      גם אותי מאוד מעניין שתפתחי את הנושא על מה קורה בחברה הדתית. מאוד מאוד.

      • יעל ואיציק, החברה החרדית זה מושג ענק ומאד מגוון עם המון צבעי ביניים .יש לי דריסת רגל בגלל סקרנות, מגוריי בבני ברק ( בעבר)ואחי שגם חזר בתשובה וממש לומד בכולל ומבחינתו אני ממש עוד רחוקה למרות יחסינו הטובים.
        אחרת ..לוקח שנים להבין מה באמת קורה שם ,מבטיחה להעניק לכם מעט ממה שאני יודעת .

  3. אביטל, מרתק איך את רואה את זה, ומעניין כל מה שקורה בעולם הדתי (מבחוץ זה נראה כאילו כלום לא משפיע).
    מה שכן, אני לא בטוח שאפשר לכרוך את תופעת הסמים עם המתירנות המינית בקלות כזו. אני גם לא חושב שאנחנו אחרי המהפכה, אלא בשלביה הראשוניים ביותר.
    "האם זהו רק צירוף מקרים ש"המהפכה המינית" של התקופה התרחשה בעיקר דווקא בארצות פרוטסטנטיות כמו ארה"ב, הולנד, גרמניה או ארצות סקנדינביה? האם היקף ההתקוממות באותן ארצות יכולה לשמש גם מפתח להיקף הדיכוי שהופעל בהן? ההוכחה הטובה ביותר להרהורים האלה היא עצם כשלונה של אותה מהפכה מינית להגיע לטרנספורמציה של ממש בנושא הזה. למרות כל השחרור, תמצא עדיין יותר שפת-גוף מינית בצרפת או באיטליה הקתוליות מאשר בכל סקנדינביה. תהליך השחרור הנפשי שם קיבל אולי אור ירוק, אבל נמצא עדיין בחיתוליו. ההתנהגות המינית בארצות האלה השתחררה במידה ניכרת מאיסורים והגבלות חברתיים, אבל היא נראית עדיין יותר כריאקציה מאשר כחופש. אין בהן מסגרות חברתיות וערכיות מתאימות, יש בהן לא מעט מבוכה וניצול, והחופש המיני שלהן נראה די נואש ואבוד. חופש מיני, להבדיל מאובססיה, הוא אמנות שעוד נצטרך לרכוש מחדש במשך כמה עשורים או מאות".
    (מתוך "משטרת העונג ומרד האמנים"
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2808&blogID=182 )

    • אני מסכימה איתך ועוד אקדיש פוסט נפרד למה זה חופש מיני בעיניי כל מיני זרמים .

      בקשר לסמים ,נכון שהם היו שם קודם אבל חלק מההפיכה המינית היה להתנסות בחשיש על מנת להרגיש את ההאי של החופש ולאט לאט להפוך לפסיכודאלי עם האל . אס . די. שהוביל להרואין .

      ולצערי המצב היום מדורדר ביותר ועל כך אינך חולק .

  4. האם המהפכה המינית הצליחה או נכשלה?
    לדעתי היא הצליחה. כשעולם נמצא בקיצון אחד טבעי ששינוי יעביר אותו לקיצון השני ובין שני הקיצוניויות נמצא האמצע הנכון (בעיניי). זהו תהליך שלוקח זמן ונמשך תקופות אך מאורעות יוצרות דרך ודרך יוצרת מאורעות.תנועתיות זו נכונה, לא רק במהפכות מין אלא בכלל. נשים היו תחת דיכוי ואז מדיכוי לחופש הן הלכו אל החופש המוחלט. האידס ירד אל העולם ואמצע נתגלה. הגיעה רגיעה.על פניו נראה שעדיין לא אולם יתכן ומתחילה תזוזה חדשה מהאמצע ומתוך התזוזה יגיע אמצע מדוייק יותר. אינני מכירה את פנים העולם החרדי ולכן אינני יודעת אם הייתה תזוזה מקיצון אל תזוזה והאם ההתגמשות היא ברמה הקיצונית או שהושג אמצע. מה שאני כן חושבת זה שכשיושג אמצע בין דת לחילונות תהיה אהבה.

    • נכון ואני איתך, בקשר להצלחה או כשלון אנחנו עוד לא יודעים. אותי מאד מדאיג שהדגל הסוציליסטי הפך לקפיטליסטי ורומס על ידי אותם אנשים שנשאו את דגל ההפיכה את החלשים בחברה , לדעתי יש כאן סוג של כשלון.

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת