בננות - בלוגים / / לזכרו של הנעדר ששלט בסמים ובחייו.
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

לזכרו של הנעדר ששלט בסמים ובחייו.

אהוב לשעבר,מוזר לחשוב  שלמרות  שנפרדנו מזמן , אתה לפעמיים שוב כאן. היום למשל קראתי תהילים עם חברתי ריטה .ובסוף ביקשנו על כל חולי עמך בית ישראל, על כל הנעדרים ..על כל ופתאום..אתה ,כן. אתה בין הנעדרים. אתה לא גיבור גדול כמו רון ארד . סתם פושע מסומם שהסתבך, סתם. ..אוף מרגיז כל כך.. נשמה אבודה. סתם..כל כך סתמית ההיעדרות שלך.   יש ימים   ש אתה מבצבץ בתוכי כשאני הולכת לירקן ושם באחת החנויות הסמוכות עומד בן דמותך, עם מבט נוצץ וקול מתגרה, שיער מאפיר וסיגריה בפה ולרגע אני רוצה להגיד לו: " האי מ" מה נשמע," אבל אז אני נזכרת שהוא זה לא אתה.
או כשאני מגיעה בטעות אל עיר הולדתך ואז אין לי מנוס אלא להיזכר בך, נעדר מטומטם שכמותך. הרי אין לך מצבה .יכולתי לחפש אותך או לפחות לדעת מי נשלח לבצע את העבודה.. כי זה מה שרמזו לי בהתחלה. אני הרי אלופה בלמצוא פרצות בכל מיני מקומות . וכבר כמעט יצרתי קשר עם הגורמים המתאימים, אבל פתאום נרתעתי אחורה בבהלה. פתאום פחדתי ממה שנראה לי פעם לא מרתיע ואפילו מזמין משום מה.
 
באין מוצר אחר.. נסעתי לים התמכרתי לכחול וביקשת ממך שדי תפסיק להטריד אותי והיית נחמד הקשבת לי בסבלנות ולבסוף נענית לתחינה. ומאז שקט לי..אבל היום פתאום משום מקום נזכרתי בך. עצוב לי לרגע ולך?
אני מדביקה כאן חלק ממכתב שכתבתי אליך בשלב האבל המוקדם יותר. לא ,אני כבר לא שם תודה לאל. ובכל זאת הלוואי ותמצא או שמותך או אי מותך יהפכו לתמרור אזהרה . אולי העצב שלי הוא לא רק עליך הוא גם עלי. אני כבר לא ההיא .. אני כבר משהי אחרת ועדין בא לי לספח את ההיא אל תוך חיי. וזה בלתי אפשרי.. הרצון שלי אנוכי, ילדותי. אני מאמינה שהיא תשכח. אבל גם פוחדת כנראה מהרגע של ההשלמה, של ההבשלה השלמה. 
                                                                   *
                                                           קטע מהמכתב
אתה בטח זוכר  שהבטחת לי ביום שנפגשנו שנהיה חברים לנצח. טיילנו על שפת הים , ואז כשנכנסנו חבוקים אל תוך המכונית שלך ,לחשת לי במפתיע … אני ואת חברים לנצח מבינה! ככה אמרת והתרגשתי נורא.  הייתי בת שמונה עשרה וקצת תפשתי אז את הנצח בצורה פשטנית. חשבתי שנצח זה מין.. פשוטו כמשמעו. יקום שלם ..בלי גדרות או מסוכות ותהומות .
ולמרות שלבסוף שנפרדנו ובכעס ידעתי עמוק בלב שיום אחד , כן, נשוב וניפגש . נשב זה מול זה ואני  אבהיר לך את נקודת המוצא שלי   ואתה תתוודה על טעותך. ופתאום תזרח בתוכי איזו סליחה עגולה כלפיך, והמילים יזרמו ממני כמו נהר. כל מה שהייתי כל מה שהיה יצוף , יובהר.
                                                              *
וכך בחלוף עשרים שנה בהם הותרת בי חלל, חשבתי  שהגיע הזמן לחפש אחריך.  
 
ידעתי שבמהלך השנים התמכרת לסמים, התגרשת, שישבת בכלא ,שהסתבכת עד צוואר . כל החברים המשותפים שהיו לנו כבר התאדו ובאין מוצא אחר פניתי אל האינטרנט, הקלדתי את שמך וגיליתי , שכן , אתה  נעדר , נעדר אמיתי, נעדר מדווח . נעדר עם תיק במשטרה שייסגר רק בעוד ארבעים ואחת שנה .
 
אהוב מטומטם ומוזנח , שטמון אולי אי שם, אהוב שנרצח, אהוב שברח. אהוב שמסרב  להישכח. אל המידע אודותיך הגעתי לפני שנתיים ומאז אני  לא רגועה. פתאום מנעדר הפכת  לנוכח . אני שבה ומנתחת את האירועים שהובילו את שנינו אל הפרידה. אני שבה ונזכרת בכל תנועה שלך ,בכל מחווה. אני זוכרת איך התנדנדת כמו שיכור בין הטוב ובין הרע שבתוכך. אני יודעת שפחדת מעולם הפשע אבל נמשכת אליו כמו סומא. זאת הייתה בעצם הסיבה לפרידתנו.  זוכר?  
 
אני שבה ושומעת את קולך ,הוא שב  לשעשע אותי ,מנתח את האופי שלי לפרוטות . אני מגלה בך שוב נקודות נסתרות. אני רואה אותך בין המון גברים שעוברים ברחוב. אני מזהה אותך במחוות הקטנות שלהם . למדתי אפילו לקרוא את מחשבות שמתרוצצות להם בין האישונים . הנה הם שולפים בעצבנות את הסיגריה מהקופסא, הנה הם מעבירים יד עייפה על פני הסנטר הלא מגולח . הנה..הם לא רגועים . אתה יודע יקירי, הם כנראה מחפשים משמעות ,העולם הזה נראה להם  מלוכלך.  תגיד להם משהו, יקירי , אתה מוכרח!
 
אבל הם לא אתה. מ", כנראה שיש הבטחות כמו אלה שהבטחנו אחד לשני , שלא יוכלו להתקיים בעולם הזה. אני יודעת שמהמקום ממנו באת לא ראית  שום מוצא אחר מלבד פשע, מרמה וסחטנות רגשית. אז בשלב הסחטנות הרגשית עמדתי בהצלחה, עזבתי אותך . ומה עכשיו?
 
אהוב לשעבר אם אתה מת , אז באמת אני מאחלת לך שהגלגול הבא שלך יהיה הרבה יותר מוצלח , ואם אתה חי ..תתקשר אלי ..אולי נשב נדבר ..נצחק.  אם כי לצערי  ככל שחולפים הימים אני לומדת להשלים עם העובדה  שזה כבר לא יקרה.   אבל עדין לפעמיים .. אתה עוד שב ומדיר שינה מעיניי. אהוב לשעבר, נטוש אותי, אנא הפסק להיות כל כך נעדר . הפסק להיות כל כך  נוכח  !
——————————————————————————————————-נכתב לזכרו של מ" ולזכרם של כל נעדרי הקוקאין והסמים הקשים, ששלטו בעולם ועכשיו הם לא כאן.
   

17 תגובות

  1. סיפור נורא וכל כך אמיתי. הסמים הם כלי רצח. בסוף שנות השבעים כשגרתי באמסטרדאם ואיש עוד לא היה ער לזה, נתקלתי בזה לראשונה, כשבחורה שהיכרתי הפכה לג"נקי תוך חודש אחד. אנשים התחילו למות (בעיקר מהרואין).
    בגלל חוויות כאלה כתבתי את "איפה הם?", כמוך, לזכרם של נעדרי הסמים הקשים,שהיו, שהיכרתי ושאינם עוד.
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=2889&blogID=182

    • זה נורא נכון ? הזלזול המרגיז הזה במתנת החיים והאנוכיות של לא לחשוב מי משאירים מאחור.
      למסומם הנדון יש ילדה בת עשרים בערך.
      ומה אפשר להגיד לה?אני עדין כועסת כשאני נזכרת בזה.

      • מה אגיד לך? טרגדיה. לפני שבאה המודעות לנזק ראיתי גם הורים מעשנים עם ילדים…

        • אביטל, המכתב הזה מרגש מאד, נורא לחשוב שישנם אבודים כאלה ואחרים, ומה אנחנו עושים למענם? מאפשרים להם שניים או שלושה ניסיונות גמילה, אין מספיק ךיווי יום יומי, אחרי הגמילה, ובכלל, הנפילה הזו לתהומות מבלי שמישהו יוכל לעזור לך לצאת משם, זו טרגדיה של הדורות האחרונים.

          • יש בבית חולים ברזילאי באשקלון מרכז של משהו שהייתי בעבר בקשר איתו שמבטיח גמילה תוך הרדמה. שמו:ד"ר אנדרה ויסמן.
            אני לא יודעת אם האפקט יעיל לאורך זמן.
            אפשר להמליץ , למי שאין מה להפסיד.

    • אמיר הגישה שלך לסמים היא פוריטנית להחריד, שלא נומר כוללנית בצורה מגוכחת. סמים היוו ועודם מהווים חלק אינטגרלי מטקסים, מחוויות מעמיקות תודעה, ומהתפתחויות חברתיות (למשל הסרט בו דור מיסדי הסיליקון ואלי בארה"ב מעידים על עצמם שלו לא היו משתמשים בפטריות הזיה ספק אם היו מגיעים לחצי מהרעיונות שהגיעו אליהם). ודאי שסמים מסוימים הם שווי ערך למחלה, אך מה שודאי עוד יותר הוא שאמירות חותכות נגד ובעד הן מגוכחות. איני מטיף בעד סמים, אך שיטת ה"סמים=רע ומר" היא מגוכחת בעיני.

      • רן, אני לא חושב שאני מביע פוריטניות. אני סקרן מדי לעמדה כזו. התייחסתי למציאות מסוימת מאוד ולסמים מסוימים מאוד, סמים הורגים.
        לגבי סמים בכלל – אני מדור שניסה הרבה מאוד, כי חשבנו כמוך, בעקבות הקסלי ואחרים, שזו דרך להרחבת התודעה.
        ואכן ההרפתקה הייתה מרתקת. העניין הוא מה קורה לאורך זמן: ראשית, התלות, ואני לא מתכוון לתלות הפיסית. אם יש תחנות כאלה על הרדיו של התודעה, האם אפשר למצוא אותן לבד? והאם כל תחנה מתאימה לי?
        ושנית, עם הזמן הכפתור הכימי מפסיק לפעול, והאפקט מתגלה כהקהיה של הרוח, במקרה הטוב. אלמלא היה מדובר בניסויים בבני אדם הייתי אומר לך "נסה והיווכח".

      • רן, נוכחתי לדעת שרוב המכורים התחילו בסמים הקלים והם עשו את זה לידי.
        אין אפס .
        נכון שלא כולם מתמכרים, אבל בשביל זה להסתכן?
        כמי שהייתה בחברתם אוכל לומר לך שמנסים פה ושם והאצבע קלה על ההדק. אולי גם שלי אם הייתי שם.
        וחוץ מזה אומנות מקדשת מוות? אומנות מקדשת נזקים מוחים? סליחה!

  2. אחת הבעיות שכבר כמעט לא ניתן לעזור למי שבסמים הקשים, ולא בגלל שלא מנסים לעזור לו, זוהי כנראה התמכרות של גוף שאין עליה שליטה. ולכל מי שליברלי לכאורה בנושא, דבר אחד אני בטוח שעם הילדים שלו הוא לא.
    טוב שהבאת.

  3. אביטל, הפוסט שלך מעורר המון מחשבות.
    הזיכרונות מאותו נעלם הם חלק ממך, אפילו היותו נעדר מחייך הוא חלק ממך.
    בלי קשר לקיומו או חוסר קיומו, כפי שהיטב לדייק

    • הדס זאת תגובה מאד קולעת. ממש ככה מסתבר שמה שנשכח לא באמת נשכח כשאת עומדת ומתעמתת מול עובדות כאלה. זה גם מעמת אותי עם חלקים נשכחים בעצמי.
      מסע..
      תודה לך.

  4. היי אביטל
    היכולת שלך לגעת בנשמתך, בחוסרים שלך, בעולמות שעשו אותך אביטל… מאוד מסקרנים.
    קראתי איתך על חסרונו…
    העולם הזה כל כך חסר… ויחד עם זה לכתוב על זה נותן כח, נותן הבנה שהחיים טיפ… טיפה… טיפה… בידינו.
    להתראות טובה

  5. סיפור עצוב, סיפור נוגע ללב. לצערנו כיום הסמים נוגעים את כל שכבות האוכלוסיה. אך כשמדובר באדם קרוב זה די מדאיג ועוד יותר כואב מחוסר היכולת שלנו לסייע לו.

    כתבת בצורה עדינה ויפה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת