בננות - בלוגים / / ספר ילדים חרדי יוצא דופן של הרב ברוך חייט, מומלץ!
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

ספר ילדים חרדי יוצא דופן של הרב ברוך חייט, מומלץ!

 

 

 

לא האמנתי שאוהב ספר ילדים חרדי אי פעם. הם תמיד טרחנים משהו וחסרי מעוף, אפילו החיות המדובבות על פי סדר עולה לא משכנעות. ובטח שלא מעוררות אהדה. עד שנתקלתי בסופר החרדי, הרב ברוך חייט( צ'ייט) שהוציא סדרת ספרים מגניבה שמלמדת את הילדים משהו על הקניית המידות הטובות.

הנושא נשמע סופר חינוכי זה נכון, ולכן רבים נרתעים ממנו, כי להיות ילד זה מגניב.. זה חופש, זה דמיון, זה… אבל הסופר שובר כל תיזה בגלל  הביצוע.. .כן כאן עומד הההבדל. הספר, מותח, מצחיק, מפורט והעיקר מאויר בגאונות. כן קומיקס גאוני כמו זה של המאייר, גדי פולק לא ראיתי. יוצא שכבר יומיים אני גונבת לבני את הספר, והוא טרם הספיק לקרוא בו.

בעלילה הראשונית הרב טוב לב פוגש את הנוסעים שהפליגו בספינת ה" הגאותניק"  על משקל " טיטאניק" נשמע מוכר נכון, בדרכם מא"י לארץ ה  "זוהר".

למרות החינוכיות הכל מובא במין קריצת עין  ערמומית, והסופר שואל מההיסטוריה והעולם דימויים וסמלים ומשלבם בעלילה בצורה מוצלחת ביותר . בהמשך הדרך הנוסעים יחליפו אוניה ויעלו על "ענוה" אוניה קטנה ועדינה בהרבה. אולם גם שם יפגשו שודדי ים מפחידים שמזכירים במשהו את אלה של פיטר פן, והללו ינסו להשחית את המידות שעמלו לרכוש על ספינת ה" ענוה" .

מצחיקים מאד השמות כמו האיורים שקיבלו השודדים. חואן החנפן, שארל השקרן, עוצלי העצל( נשמע מוכר) ועוד.

יש כאן לגלוג דק על עולם שלא שומר מצוות, אבל הוא נעשה בטעם. לגלוג על העדפת הזר על המקומי והידוע, היהודי. בראשית דבריו טוען הסופר שספרו נשען על הספר הידוע והנלמד בכל ישיבה " אורחות צדיקים" ואכן התאור של הרוע ואופן התגנבותו אל ליבו של האדם, מובא באופן מופלא ולא מאיים. ומעל לכל כמו השודד שאנו אוהבים לשנוא אבל בעצם שואפים לקבל את זיק תעוזתו , כך גם הסופר מהתל , משעשע ולא מכביד. כי סאטירה טובה מתקבלת תמיד באהדה. וכן יש כאן  גוון סאטירי שקל להזדהות עימו, גם אם אתה בצד אחר של המפה.  דרך אגב, הרעים והטובים כולם חובשי כיפות.. עוד נקודה למחשבה.

באיורים המצחיקים אפשר לראות( חבל שלא העליתי אני לא יודעת איך) איך אנשים מתעכבים מלהגיש עזרה לפצוע כי עליהם לצלמו. איך מידת העצלנות גורמת לכשליי בנייה ותאונות, הטכניקה היא ריבוי דמויות ובלבול, שוב הקריקטורות חוגגות. אני למדתי איך בעצם חנפנות היא טריגר וגורם לשפיטה קטגורית של הזולת ועוד.

נורא מעניין. וגורם גם לקורא המבוגר להביט פנימה, לבחון איך הוא מגדל ומטפח מידה רעה. אני בשאיפה להגיע לספר הבא בסדרה עד כדי כך, ביתי טוענת שהשתגעתי, כל הלילה התעסקתי ברפרוף והעמקה ופענוח מסרים  בספר ילדים, תבינו.

ספרי ילדים , תראו אפשר גם אחרת, ממליצה לרכוש, ולהתענג. ממש ככה.

" המלכודת המסוכנת של שודדי הים המושחתים" אבל כאמור זו סדרה.

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת