בננות - בלוגים / / תובנה שהדהדה בי לאחר קריאת הפוסט של יעל, בנוגע לחזרה בשאלה וחזרה בתשובה .
תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

תובנה שהדהדה בי לאחר קריאת הפוסט של יעל, בנוגע לחזרה בשאלה וחזרה בתשובה .

השאלה של יעל העלתה בי  תובנה  אסוציאטיבית שכבר מבשילה בי המון זמן ואותה אני חולקת איתכם.
 
לדעתי אם אתה אומר לבינך או ביתך שהזולת פאנאט  בעיקר כשמדובר בבני עמנו , כי את הנושא הזה חקרתי, רוב הסיכויים שהוא או בנו יחפשו ליצור קשר עם הפאנאט הזה.

לראיה התיקשורת שונאת חרדים ולמרות זאת  יש המון חוזרים בתשובה.

יש המון חרדים שרואים בחילונים יצוריים נחותיים ובכל זאת  יש המון נשירה בישיבות הגבוהות.

אחי שהוא חרדי שמוגדר "פאנאט" (כי הוא לומד בכולל ותורתו אומנותו) תיעב בנערותו חרדים .

ביתינו היה בית שהסתייג מהם, אם כי אמרנו "שמע ישראל " לפני השינה, אך הם לא היו כוס התה של אימי ואבי והתקשורת כן גרמה לי לחשוב שבבני – ברק חיים יצורים שברחו מגטו   מסריח וקצת דיאודורנט לא יזיק להם, ולמה הם לא בצבא לעזאזל?

אולם אחרי שאחי חזר בתשובה ותוך כדי התהליך כבר הכרתי המון חרדים וכבר רציתי להתחזק אך ידעתי שלעולם לא אצליח לזנוח את הכתיבה, או לשמור על כל כל ההלכות, ושלא אוריד מהקירות את כל הציורים הלא לגמרי צנועים( בעייני חרדים)  שבעלי צייר ועוד.
 
 כבר לא הייתי באנטי לגבי שום צד ,הייתי במציאות שרציתי.

ההפך קורה לנושרים, רע להם בישיבה ומשטר ההפחדת בנוגע לצד השני רק גורם להם לנסות לבדוק מה באמת הולך שם.

לכן אני רק הולכת מתחזקת בדעתי לגבי זה שההסתגרות וההתבדלות רק גורמת לההפך הגמור וילדינו תמיד חכמים יותר ונועזים יותר מאיתנו ואם לא הם אז בניהם או בני -בניהם. 

אפשר לחנך לעמדותייך אך לשמור על ראש פתוח , לא לצבוע את המציאות של הזלות בצבעים מזעזעים , כי ילדים קולטים זיוף ומדובר בשקר, הסתה ולשון הרע .ולעניות דעתי הצנועה,זהו חינוך שמוביל הרבה פעמיים לפאנטיות( אם כי לא תמיד ) .   

.ומקווה מעומק ליבי שלא פגעתי בשום צד .

18 תגובות

  1. היי אביטל
    טוב לי לקרא אותך, את נותנ השראה
    שלך טובה

  2. אביטל, הפוסט יפה ושפוי, אך איני אוהב את הביטויים הללו: הביטוי "חזרה בתשובה" מקורו בהתנשאות, בדיוק אותה התנשאות עליה את מדברת כאן, ואומר שה"חוזר" היה קודם חוטא או פושע, ששב ממעשיו הרעים. "חזרה בשאלה" הוא סתם קונטרה טפשי ל"חזרה בתשובה".

    ככלל, אנשים ששינו את עמדותיהם ואמונותיהם באופן רדיקאלי, במקרים רבים תוך תשלום אישי כבד מאד, מוערכים עלי. ה"חוזרים" המרתקים ביותר הם אנשים המבינים שמעבר "לצד השני" אינו כרוך בהכרח בהתנכרות לערכים ולתרבות ממנה באו – ושבעצם אין "צד שני". יש אנשים (בודדים בארצנו, רבים יותר מחוצה לה) שמעבר לשמירת מצוות, ואף לאורח חיים חרדי, העשיר את המטען הערכי המערבי-ליברלי שנשאו אתם (דוגמא שאני מכיר אישית: המלחין אנדרה היידו). יש אחרים (דב אלבוים?) שהסרת עול מצוות ופרידה מן המלייה החברתי הדתי/חרדי העמיקה את קשריהם האינטלקטואליים והרוחניים עם התרבות היהודית. אבל חיים עם פרדוכסים כאלו דורשים מבנה נפשי מיוחד, בייחוד בארץ, בה ההגדרות "דתי" "חרדי" או "חילוני" אינן באמת הגדרות ערכיות אישיות, אלא הגדרות חברתיות ופוליטיות, כלומר, במרכזן לא האמונה או אי האמונה, קבלת המצוות או אי קבלתן, אלא השייכות למגזר חברתי-פוליטי מסויים, ובעיקר הגדרת המגזרים האחרים כפסולים, שנואים או נחותים.

    • מיכל ברגמן

      אהבתי את הפוסט.
      לזוהר – קשה להימנע לגמרי אבל כדאי לנסות להימנע מאיזו משטרת PC.
      אם אדם חש שהתהליך שהוע עבר הוא חזרה בתשובה, אז זהו שמו של התהליך.
      ואם אדם חש שהוא חזר בשאלה – כנ"ל.
      יתכן ויש בזה פסילה של אורח חיים קודם ויתכן שלא. השם "חזרה בתשובה" – כמו התואר "פמיניסט" או "ימני" או "סוציאליסט" – הוא מטריה גדולה להרבה גוונים וניואנסים שהם לעולם אישיים.

      • הי מיכל – שום משטרת מחשבות. לא אוהב את הביטויים הללו, ונימקתי למה. כמובן שמי שחושב ש"חזרה בתשובה" היא אכן חזרה בתשובה, על כל השתמעויותיה, ישתמש בביטוי. לי, שסבור אחרת, צר על כך שהתקבל בציבור הכללי ללא מחשבה.

        ביטויים שגורים מכניסים "בדלת האחורית" ערכים ועמדות. אם זה נעשה במפורש ובגלוי – אין בכך פסול. אבל שימוש בביטויים כאלו ללא מחשבה יוצר בשפה ובחשיבה התניות שהדובר אינו תמיד מודע להן. לא מדובר רק בביטויים הנדונים כאן, אלא בחלקים רבים וחשובים בשפה. כל עניין הPC, שכמו כל אידיאולוגיה הפך בהמשך חייו לפארסה, צמח מההכרה בכך.

        • מיכל, אני מסכים עם זוהר. השפה מעצבת לנו דפוסי חשיבה. מרגע שביטוי הופך כללי אין הבדל בין "יהודון" במקום "יהודי" לבין "חילוני" במקום "חופשי".

          • אורה ניזר

            בענין הדתי והחילוני. פעם קראו לחילונים חופשיים, אני חושבת שהוא מתוך תפיסה שהוא הסיר מעליו את מוסרות הדת, כלומר הדת כובלת. יש מי שחושבים שהדת מאפשרת להם חופש, כי אולי אז הכללים ברורים , אין צורך להלבט, הכל כתוב, יש סדר פעולות ותוכנית התנהגותית ומוסרית ברורה. כלומר "מה שבשבילך סגור אני רואה פתוח " תקף גם ההפך .

          • מיכל ברגמן

            אורה יקרה,
            היכן שיש קיום אנושי – שינה התלבטות. הדת אולי נותנת גבולות גיזרה להתלבטויות אבל זה לא הרבה יותר מזה, לפעמים פחות.
            אחרת היה הכל קל ופשוט – ואיפה נמצא חיים כאלה?
            הדת יכולה לתת משמעות, מסגרת חברתית או ערכית. היא ,אצל רבו בני האדם, לא יכולה לפתור מהתלבטות. הילד לא משתף במה שעובר עליו ומסתגר – איזו דת תפתור לו את הבעיה?
            בני הזוג לא מסתדרים. הלכו לרבנים, קיבלו יעוץ ועדיין לא מסתדרים.
            איך משלבים חינוך מודרני עם קתוליות? – כמה פילוסופים מעניינים של החינוך, קתולים דתיים, התלבטו בשאלה הזו, למרות ובגלל אמונתם.

          • מיכל ברגמן

            ההבדל בין יהודי ליהודון די ברור, לא?
            כושי הוא מי שבא מכוש, כושון – הוא היצור השחור ההוא, ה-"BOY" גם אם הוא בן 80.

            ולכל שלל הביטויים המתארים אנשים שלא רואים עצמם מחוייבים לשמירת מצוות – זהו עניין אישי – יש שנעלבים מ"חופשי" כי הם חשים מחוייבים לערכים רבים. יש שדווקא "חילוני" מתאר אותם ויש ש"חילוני" מפקיע מהם את הקודש שיש בחייהם ולכן לא מתאים.
            אז מה נבחר?

            שפה ודאי שמעצבת תודעה – היכן הגלישה לתחום הפרט? היכן זה מתחיל להעיק? – קשה לקבוע. יש מקום שזה ללא ספק מפריע.

            אדם מגדיר את זהותו גם כשהיא לא מוצאת חן בעיני, אבל זוהי זהותו. אם אדם אומר "אני חרדי" עולות לי קונוטציות, חלקן אולי לא סימפטיות. אבל זוהי זהותו – אני יכולה לומר "אני חרדה לדבר ה" יותר ממך כי אני כך וכך" – אבל המילה חרדי כבר הופקעה לתיאור רחב של קבוצה חברתית.
            כנ"ל לגבי חוזרים בתשובה שהם הרבה פעמים הקבוצה הכי לא קונבנציונאלית מכל בחינה.

            אני מסכימה שיש ביטויים מוצלחים יותר, אבל אם כך אביטל מגדירה את עצמה – אז זה מה שהיא. וכאן בבלוגים אפשר להכיר את אביטל מעבר להגדרה, מוצלחת יותר או פחות.

    • אני גם מכירה אישית את דב , ואתה? מאיפה?

      ובלי קשר זה הביטוי וזאת מן מוסכמה כזאת ואם יש ביטויים אחרים בואו נסכים עליהם ביחד.

      • לא זכיתי להכיר אותו אישית. דנה ואני קוראים עכשיו את ספרו.

        • קראתי שוב את התגובות של כולכם כי היה לי זמן התעמקות.

          אני מודה שכשחזרתי בתשובה ממש שנאתי את הביטוי וגם את הביטוי "מתחזקת" וכל ביטוי אחר שהוא, אבל ככה זה אנשים כולנו מוגדרים ואחרת נתבלבל חלילה. אני גם מסכימה עם מיכל שחוזרים בתשובה הם טווח נורא רחב ונראה לי שקצת מגדירים אותנו בצימצום.

          אני גם מסכימה עם אורה לגבי החופש שבהגדרה.

          לי אמרו שתשובה היא

          ת- תמים תהיה עם ה" אלוקיך
          ש- שיוותי ה" לנגדי תמיד
          ו- ואהבת לרעך כמוך
          ב- בכל דרכך דעהו
          ה- הבוטח בה" חסד יסובבנו.

          אהבתי מאד את התמימות כי כולנו הפכנו לקצת צינים מידי .

          למי שיש ראשי תיבות אחרים מוזמן.

          אני אשמח אם נקרא זה לזה בשמות ולא בהגדרות, ככלל .

          כי לכל איש יש שם, כפי שאמרה זלדה.

          וכל טוב לכולכם.

  3. פאנטיות וקיצוניות לא טובות בשום צד.
    יפה אמרת.

  4. אביטל
    היתה לי מחשבה ממשיכה, קודם כל אנשים קיצוניים, הם חוטאים בחטא הגאוה, של מיגדל בבל, הם חושבים שיש להם בכיס את התשובה לחיים טובים.
    ויותר מזה החילוניים שהיו בטוחים בעצמם קיבלו ילדים חוזרים בתשובה וההפך, וככל שאתה לא יודע להתמודד עם השונה, אז כולם תקועים, יש לי חברות שחזרו בתשובה וההורים שלהם לא ידעו לא לבלוע, לא להקיא…
    ואני חושבת שלא לחינם את חוזרת ומדברת רבות בבלוג שלך בסוגיה הזאת.
    להתראות טובה

    • תודה טובה שהבנת כרגע אני בשתיקה כי היה כזה כעס ובכלל לא הייתי מעונינת בכל הלהט הזה, אבל טוב שאחת הבינה והרבה אהבה והבנה.

      • אביטל היקרה
        לא קראתי מה כתבו, וגם לא אקרא, לאחר שאת בכעס, חשוב לי לומר שאת מעלה בעיות אמיתיות…
        להתראות טובה

        • תודה טובה . חשבתי על זה . יש הרבה אנשים טובים שנתנו לי כאן עידוד ופירגון, אבל יש כאלה שפשוט צועקים ולהם נותנים את מרבית תשומת הלב , ולא לאלה שבאמת כאלה מתווכחים הצורה מתורבתת וצריך להבדיל בין אלה לאלה. ויש גם כאלה כמוך שפשוט פתוחים לעולם.

          שבוע טוב!

השאר תגובה ל טובה גרטנר ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת