תשובת הלב
  • אביטל קשת

    אביטל ז'נט קשת כותבת כותבת אם לא כותבת חושבת שהיה עליה לכתוב או שהרעיון חיכה לרגע הנכון בו היה צריך להכתב מאמינה שכתיבה היא שליחות.   

הולנד

נסענו יחד להולנד ( תמונות יעלו בהמשך בלי נדר), אני ובעלי וגם הילד אחרי שני עשורים שלא היינו בה יחד, כן ביקרנו כל אחד לחוד, אבל גם בטפטופים, הפעם זה היה לצורך ביקור משפחתי. בין היתר זה היה היארצייט של אמו המנוחה של בעלי  והיה לנו חשוב להקנות לבני המשפחה שהתבוללה לחלוטין, לפחות את הידע הבסיסי בנוגע ליום הזה.

גילינו את הולנד לא רק כתיירים. זאת משום שכאמור יש לבעלי ענפים משפחתים רבים בארץ הזו, והשיחות איתם ועם חברים אחרים שחלקם בעלי שררה, הן לאו דווקא  רשמיות.

כאמור הולנד ארץ יפה ושטוחה, מלאה בירוק ובאגמים ותעלות, וכמובן רוכבי אופנים, זה הספורט וכלי התחבורה הלאומי. כולם רוכבים על אופנים, ירחונים שלמים מוקדשים לנושא הזה,  אתה רואה גם זקנים בני שמונים מקיימים טיולי אופנים בצוותא, והם נראים יפים ורגועים, כל השיניים מסודרות יפה בפה, כי הביטוח הרפואי שם מסדיר  את הוצאות הטיפולים.

ונעבור לסעיף הבתים שנראים תמיד מטופחים סביבם גינה קטנה, על אדן החלון שפתוח לרחוב עציצים.  הולנד ארץ מאד סיעודית, ומאד הומנית כשזה נוגע לבעלי מום, אוטיסטים, נכים, ועוד נראים מהלכים ברחובות, במוזאונים, והמודעות לקבלת שונה, הפגוע כאן מאד גדולה. זה לא שמקבלים אותם, זה שפשוט רואים אותם כחלק נגיש מקהילה שלמה וזה יפה.

בנוסף, ההולנדים הם נותני שרות מעולים, עונים על כל שאלה בחיוך, לא נדחפים ושומרים על מרחק הוגן ממך , אין בהם משהו מאיים, ההפך, הם מבינים שבשקט משיגים יותר, וזה העניין כאן, ההולנדים אינם רגשים, הם יעילים ומועילים, הרי בצעקות ותלונות דבר לא נפתר, בנעימות כן, הם גורסים, אז כמובן שהם מעדיפים את הדרך הזו. באוטובוסים אנשים לא צועקים באיפון, לרוב הוא בכלל סגור, שקט מופתי משתרר כל הנסיעה, והנהיגה שם בכלל בטוחה ומתחשבת. הלוואי עלינו. אפילו בחלק מהבנקים יש עובדת שמציעה לממתינים קפה, וגם שם יש ירחונים שמדברים על ילדים מנאפל, ילדים שכנראה לא מקבלים הטבות כמו ילדי הולנד  אבל לכן הולנד האנושית משווקת את הציורים שלהם לכל משקיע פוטנציאלי.

מה שכן הילדים בהולנד בשונה מהילדים בישראל מחונכים, בשמונה בערב כולם במיטות, לא משנה מה עבר עליהם במשך היום, הם לא יזרקו את התסכולים שלהם עליך, ותאמינו לי שגם להם לא פשוט. בהולנד שעור הגירושין עומד על חמישים אחוז, רק מה אנשים שמתגרשים שם לא גוועים ברעב, ולכן הכל מותר, אנשים מתאהבים ואז נמאס להם והם שבים ומתאהבים וזה לא משנה מי נפגע ולמה. במשפחתנו למשל, אחת הנשים הנשואות, אם לארבעה, התאהבה בבעל של האחות של בעלה מכאן התפתחה פרשיה סוערת שהסתיימה בנישואים, כיום יש להם ביחד תשעה ילדים על העשירי הם החליטו לוותר בגלל עייפות החומר לא בשל בעיה כלכלית, כי כאמור רק מהקצבאות ילדים שם אפשר לקנות דירה. וכנקמה הבעל הנבגד חטף לאח של אשתו לשעבר את החברה. וכאמור הכל נעשה בשקט ונעימות, איש לא היכה איש, לא קילל או איים, גם הילדים של הנבגדים והבוגדים , נסעו כפיצוי לטיולים ברחבי העולם וקיבלו מחשבים חדשים,

ילדים הם בהחלט סוגיה בהולנד, מול כאלה שמחליטים על הקמת משפחות גדולות, גם בקנה מידה בני ברקי, יש שם רבים שבוחרים לא להביא ילדים, או שמתקשים למצוא בני זוג, כי כאמור, הכל מכוון לפרט, ואם הפרט חש לחץ, או אי נוחות, זכותו להמשיך הלאה, והליברליות הנהנתנית הזאת לא מאפשרת יחסים עמידים לאורך זמן.

גם אם הם נראים פראיירים ההולנדים, הם ממש לא, כדאי להיזהר מהם, כאמור אל תיגע להם בכסף, כי שם תיכווה. וכאן הגענו לסוגית המפתח ההולנדית באליל מספר אחד, כסף.

זה הנושא האהוב עליהם, כמובן על כולנו אבל שם הוא מאד מוקפד. הכל טוב עד הכסף, רוצה שרות, תקבל, אבל כשאתה מבקש מהולנדי אירו, אפילו כהלוואה אתה בבעיה איומה. שם לא מלויים, ולא לווים, נתקעת, אפילו זמנית, תסתדר, כולם באחד אוחזים באותה הגישה, כסף יקנה הכל, ולצערי התכונה הזו גם דבקה בחלק מהיהודים שם, חרדים ולא חרדים כאחד, בעוד כאן בבני ברק אתה כל הזמן שומע סיפורים מסמרי שיער, ונדרש לעזור, בהולנד עוזרים לך עד גבול מסוים, כן לקחנו אותנו טרמפים, כן הסיעו גם כשלא ביקשנו, אבל יש גבול ואותו אל תחצה. והוא כסף נזיל. אל תבקש. נקודה ויש כאלה מודדים אותם בהתאם למה שבכיסך. אין אז חבל. וכשרע כזה נדבק ביהודי שם הוא תופח יותר לצערנו כמו חמץ.

אנחנו למשל שילמנו הון רק כי רצינו לבלות את השבתות בחברת יהודים, וקהילה יהודית או משהו שדומה לה נמצאה רק באמסטרדם, כי בעיר בה התגוררנו אצל בן המשפחה שלצערנו בשל התבוללות אביו, אינו יהודי, לידן שמה, אין קהילה יהודית פעילה.

לשם כך שכרנו דירה בסופי השבוע, אותה קיבלנו במחיר מופקע לכל הדעות, מאיזה יהודי מכובד מאד, איש רב השפעה,  שהכיר את סיפורו סוחט הדמעות של בעלי שפורסם גם ביתד נאמן בזמנו, כך שהוא ידע מי אנחנו, כאן תבינו שעל כל יהודי חרדי הסיפור הזה משפיע ונוגע בלב היהודי החם, החרדים בארצנו העלובה, נוטים לבכות ולהגיש סיוע מידי כשהם שומעים על ההיסטוריה של בעלי היתום, כאן הייתה הפרדה מלאה בין הרגש לרווח,  ( אפשר לקרוא מה קרה בדיוק בספר שלי זה החלק האמיתי בו), מיד בשבת השנייה לשהותנו שם הוא כבר הוריד לנו מהתנאים ושילמנו גם עבור מצעים לא מכובסים ועוד. יותר לא אפרט.

 

אז אתם מסיקים נכון, שיהדות שם בוערת על להבה קטנה מאד, קטנה כל כך שאפילו כל הקובלים על כפייה דתית בארץ, יתגעגעו אליה שם. בהולנד כל כך קל להפסיק להרגיש יהודי, שזה מדהים, בבית הכנסת בו התפללנו בקושי היה מניין, וגם לא בדיוק נעים להגיע לבית הכנסת הזה, כי יש סביבו אבטחה מסיבית, לפחות בלילות שבת והכניסה אליו מותנית בידיעת קוד, שמשתנה כל שבוע,

עשרה אחוזים מתושבי הולנד הם מהגרים, חלקם מגיעים ממרוקו וטורקיה, וכנראה שבניהם יש שונאי ישראל, אם כי לא ברור מה יועיל להם לפגוע במתפללים שהם מיעוט של המיעוט מיהודי הולנד שרובם לא מתעניינים במוצאם , וכתוצאה מכך שיעור ההתבוללות עומד שם על שמונים וחמש אחוז.

ההולנדים עצמם לא אוהדים את המהגרים בעיקר את אלה שמגיעים ממרוקו ובעבר המשטרה נמנעה מלהיכנס לשכונות שלהם, כיום לאור המצב בשאר אירופה' שלא מצער אותם, כי את הבלגים הם לא סובלים, אך בהחלט יותר ממאיים עליהם,  המשטרה החליטה להשליט שם סדר, והיד התקיפה נגדם, כנראה גם גובלת באלימות, זה קיבלתי ממקור מהימן, אבל כל זה נעשה בשקט.  הציבור בקושי מעורב או יודע, דווקא כנגד הפליטים מסוריה מושמעות פחות תלונות, כי הם לטענת ההולנדים הרבה יותר מלומדים ונוטים להתאקלם במהירות, אולם מאחר והולנד הולכת ומאבדת את צביונה האירופאי, התושבים  אינם מעוניינים לקלוט אותם, אך בצר להם נכנעים לתכתיב הגרמני. משרדי הממשלה לא מספיק ממוגנים כך מעידים חברנו האוחזים שם במשרות שלטוניות, כך שלמרות שהולנד במגננה, היא עדיין לא מספיק זהירה ולא מספקת  רשת בטחון מלאה לדמוקרטיה  שמונהגת בה . כך לדבריהם כאמור.

לאור המצב הפנימי הזה, ישראל ממש לא מככבת שם בחדשות, ההולנדים ראש קטן הולכים אחרי מה שנקבע בבריסל, ישראל  מצטיירת  להם כמו מדינת עולם שלישית, אין להם מושג מה קורה במזה"ת, גם מה עבר על הפליטים מסוריה לא נהיר להם. אני מתארת בצבעם עזים את הסבל שסבלו הפליטים האומללים והם מביטים בי בפליאה, האומנם? הם שואלים ומזדרזים לעבור לנושא הבא.

דווקא זכר השואה ומה שקרה ליהדות הולנד עדיין מרחף כאן באוויר, באחת המהדורות דווחו על מותו של סופר יהודי הולנדי נודע שלא מוכר בישראל שניצל משבעה מחנות ונפטר בזמן שהותי שם. במקביל, בחנויות הספרים על השולחנות שקרובים לכניסה מונחים ספרים שמנתחים את אישיותו של היטלר ומציניים שהיו לו מתנגדים וכמעט התבצעה נגדו הפיכה. לא כל גרמניה הייתה נאצית? שאלה טובה.

 

זה היה די מפליא, אני חייבת לציין שלא קיבלתי רושם שההולנדים אנטישמים, כפי שמציירים אותם, כן הבנתי שהכסף והנוחות הם צו השעה השנה והדור עבורם, בגללו הם היו מוכנים למסור את יהודי הולנד לידי מרצחים, ואם יפלו שוב למצוקה כלכלית שאינם מורגלים אליה, וזה יהיה התנאי להישרדותם, יעשו זאת שוב.

 

 

 

 

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאביטל קשת