בננות - בלוגים / / קצת חשבון אינפיניטיסימלי לשיפור הנדסת המרחב
ignoring the state
  • רעיה דש

    צופה,  מקשיבה, בוהה,  מבשלת משהו, מחכה,  מחכה,  מחכה,  בוהה, מנסה בשקט,  מנסה,  מנסה מנסה (וכל הדברים החשובים נוכחים אף הם כמובן: בעל, ילדים שניים, חתולַיים, ערמת קומפוסט, התפרנסות, כמה אמונות ודעות עם אופציה להחלפה - ומשיכה עזה לכל מי ומה שיש בו אמת)

קצת חשבון אינפיניטיסימלי לשיפור הנדסת המרחב

 

 

 

ככל שהיום הזה פונה, ושקט ספציפי מוכר מתיישב על הכול ברחבות כמו מלך, ורוח ירקרקה אפרפרה מחליקה על ראשו בטוב לב לא אישי, אני יותר ויותר רוצה להגיד לאף-אחד ספציפי משהו מאוד דומה לזה:

 

אני סולחת – כבר סלחתי – לכל מי שהצטערתי, כעסתי או דאגתי בגללם,

 

לכל מי שלא ספרו אותי, שהיו אדישים, קרים או עוינים או אף שלושתם,

 

למי שרצו אותי בחיים שלהם רק בתפקיד סטטיסטית

 

ולמי שטרחו להודיע בצורה לא מספיק עדינה שהם מעדיפים מישהו אחר,

 

לכל אלה אני סולחת – כבר סלחתי – עכשיו,

 

וגם לעצמי אני סולחת – על כל הכוונות הטובות שלא מימשתי עד היום

 

ועל כל ההבטחות שטרם קיימתי,

 

על כך שחילקתי בנדיבות פיסות מדעתי  (ie –  pieces of my mind)

 

לאנשים שזה לא התאים להם

 

ועל כך שמלבד להיות פשוטה ונחמדה לא עשיתי כלום כדי לשמור על קשר עם הרבה אנשים שאני אוהבת.

 

 

על מה שעשו אנשים אחרים לאחרים לא אוכל כמובן לסלוח, ואומנם היו הרבה כאלה,

ועל דברים ספציפיים שעוללתי לאנשים ספציפיים אפנה אליהם אישית בלי ספק, אם לא עשיתי זאת עדיין,

 

ורק את מה שאמרתי עד עכשיו היה חשוב לי להגיד ככה, אל נוכח פני הים כאילו.


כדי לעשות צדק עם הדברים, וגם כהזדמנות להביא או להזכיר שני דברים יפים, אני רוצה להגיד גם את זה: 
 

אני לא דתייה. לא שיש לי משהו נגד, וגם לא שאני לא מוצאת את עצמי פעמים רבות בתוך דיבור ברוח דומה (מן הסתם כמובן קצת פחות יפה) לזה: http://www.youtube.com/watch?v=YPkp7Chy3-o (אביתר בנאי בשיר שלו "אבא" – למקרה המוכר שהקישור לא יעבוד), רק שאני מוצאת את עצמי יותר בחלק השני של ההבחנה של פמה צ'ודרון בספר שלה When Things Fall Apart . היא אומרת שם ככה:

 

The difference between theism and nontheism is not whether one does or does not believe in God. It is an issue that applies to everyone… Theism is a deep-seated conviction that there`s some hand to hold to: if we just do the right things, someone will appreciate us and take care of us… We are all inclined to abdicate our responsibilities and delegate our authority to something outside ourselves. Nontheism is relaxing with the ambiguity and uncertainty of the present moment without reaching for anything to protect ourselves.

 

דווקא מתוך התפיסה השנייה הזאת, של נון-תאיזם, שמאוד מדברת אלי, שלא אונסת אותי לחשוב בניגוד להרגשתי שהעולם הזה לא נברא, ואף לא שהוא לא נברא באהבה, ואף לא שהוא לא נברא באהבה מדי יום ביומו מחדש, ועם זאת משאירה אותי להיות אחראית ליחסים שלי – עם הבריאה ועם הברואים –  ולדאוג להיגיינה שלהם בגלל מה שהם עושים ממני, ולא בגלל מה שהם עושים או לא עושים לי – אני מרגישה שנכון לי עד מאוד לאחוז ביום ולא לפספס את ההזדמנות להשתתף בטבילה המטהרת הגדולה.

 

הלוואי שנה טובה לכל בעלי התודעה באשר הם.    

 

 

 

 

 

4 תגובות

  1. מאחלת לך שנת מרחבים משופרת !
    שנה של פוסטים מהורהרים חודרים ורגישים כאלה

  2. raphaela monribot

    BTW… regarding the quote from Ms. Chodron…"if we just do the right things, someone will appreciate us and take care of us"… It is quite a miss-understanding of the religious mindset. The religious person, rather, believes that there is a fundamental design and purpose to the universe and to human life, such that should be contemplated and brought into account in daily life. When one lives with this in mind, he/she takes full responsibility for his/her actions including the consequences. Thus there is no supernatural protecting hand above and beyond the "protection" one naturally will gain by behaving in accordance with natural and moral law.Beyond that there is the understanding that the laws of creation and the act of creation itself is/was motivated by Love rather than some kind of Indifferent benevolence or even cruelty.This usually acts as a good and powerful motivating power, above and beyond calculating fear, or duty.

    • את אומרת בעצם ש-פמה מארגנת לעצמה את היריב כך שיהיה נוח לצייר אלטרנטיבה נאה ממנו, ובעצם ההבחנה פחות פשוטה. אולי זה נכון ואולי לא.

      ואת אומרת גם שהרגש הדתי במהותו הוא אחריות לבריאה, ולא היות-מצֻווה (ולפיכך חשוף לשכר ועונש וכל הדברים ששייכים לעולם הנתינוּת), ונראה לי, בכל הכבוד, שזה פשוט לא כל כך נכון, אם מתייחסים למשל ל"ברית הראשונה" כאל טקסט דתי מכונן; אם אצל אנשים דתיים מסוימים כך הוא נחווה, הרגש הדתי, זה בעיקר משום שמלבד להיות דתיים יש להם גם תכונות אישיותיות מסוימות שמאפשרות את זה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרעיה דש