12.00
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
HE
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
לצידו של משורר גדול
דפנה שחורי
יש כאלה ששירתו המוקדמת של מרדכי גלדמן, חתן פרס ביאליק לשנת 2010, נחשבת בעיניהם למיטב יצירתו- בעיקר בשל יופייה הרב והיקסמותה מהאסתטי.
בהקדמה הווידויית והמרגשת שכתב גלדמן לשני כרכי האסופה המקיפה משירתו, "הלכתי שנים לצידך", שהופיעה בימים אלה, הוא מנסה, בין השאר, לעמוד על ההבדלים בין שירתו המוקדמת למאוחרת: "מלכתחילה, מילדותי המוקדמת, הייתה בי נטייה עזה להתפעל מהיפה. אך עם הזמן העדיפה שירתי את ה"אמיתי" וה"טוב", ובחלה בהדרגה בכל מה שהיה בו אסתטיציזם גרידא, קסם לשם הקסמה."
זו ככל הנראה הסיבה שגלדמן בחר באסופה זו לתת ייצוג מירבי דווקא לשירתו המאוחרת. ובנוסף ערך את הכרכים כמו שבונים קורות חיים – מן הסוף אל ההתחלה. מהכאן ועכשיו לאי שם בתחילת שנות השבעים, כאשר הופיע ספרו הראשון "זמן הים וזמן היבשה בהוצאת שוקן.
כך שכרך א' פותח דווקא עם שירתו המאוחרת, שנכתבה במהלך עשר השנים האחרונות, שמתאפיינת כיותר הגותית, פרוזאית, דידקטית, חקרנית, מדיטטיבית, חווייתית, ושמבטאת היטב את עניינו ההולך וגובר של המשורר בזן בודהיזם, בבודהיזם, וביוגה. לעומת זאת בכרך ב' שכולל שירים מוקדמים מ1970 ועד 1997, מצויים כל השירים "הגלדמניים" המוכרים : ליריים וגבישיים, עדינים ודקים כנימי זהב, כמכיתות זכוכית צבעונית, ודחוסים עד להתפקע יופי נדיר.
גלדמן המוקדם שורר בעיקר על כרמי ים אגדיים, על גנים אירופאים, על חרקים ססגוניים, על משטחי ים אפרפרים, על נערים שחומים בכותנות זהב, על ערים יפהפיות עד כאב, על בתי קפה מוארים, על עינבי בדולח וזכוכית או על סוסים שממליטים כלות ועננים.
קריאה רציפה בשני הכרכים עבי הכרס הללו מאפשרת לקוראים לעקוב אחר השינויים העצומים שחלו בעולמו הנפשי של אחד המשוררים החשובים בשירה העברית החדשה. ונדמה לי כי אם, בעקבות יציאת שני הכרכים היפים הללו, הייתי מבקשת מאוהבי שירתו האדוקים של גלדמן לומר לו דבר מה, הם לא היו מוצאים משפט מדויק ומוקיר יותר מאשר: "הלכתי שנים לצידך."
" הלכתי שנים לצידך", [שני כרכים א' ו-ב'] מאת מרדכי גלדמן, הוצאת הקיבוץ המאוחד / מוסד ביאליק, 2011
הי דפנה!
ראיתי אותך בערב יפה כתמיד
יפה כתבת גם כתמיד
אני שואלת
אם הלכתי שנים לצידך לא רומז על האחר האלוהי?
היי מירי
גם אני חושבת כך לגבי השם אבל אפשר להרחיב את ממשלתו ולעבור להתבונן מנקודת הראות גם של הקוראים.
אני לא ראיתי אותך בערב, חבל!
כמובן שיש מקום לפרשנות נוספת ויותר, במיוחד שכתבת יפה כל כך.
שמתי לב שאנשים לא מכירים אותי בגלל שינוי בתסרוקת או השד יודע מה, אז אני לא נדחפת. חוץ מזה כולם רצו לברך את מוטי,אז הלכנו וברכנו אותו בכתב. היה ערב מרגש במיוחד! כל כך הרבה אהבה ותבונה של החברים והמשוררים.
היי דפנה,
כל הכבוד לו, כל הכבוד לך,
קראתי פה רבים משיריו.
בנתיים להתראות טובה