בננות - בלוגים / דפנה שחורי / 'גדולה באהבה' על שירת דליה רביקוביץ' ב'ישראל היום'
גולדפיש
  • דפנה שחורי

    נולדה בתל אביב 1968 אם לשתי בנות. פרסמה עד כה שלושה ספרי שירה. בימים אלה רואה אור ספר שירים חדש ''''''''''''''''''''''''''''''''גולדפיש'''''''''''''''''''''''''''''''' בהוצאת כרמל-עמדה(שרבים מתוכו פורסמו בגיליונות ''''''''''''''''''''''''''''''''שבו'''''''''''''''''''''''''''''''' האחרונים.) השירים הראשונים התפרסמו בכתב העת ''''''''''''''''''''''''''''''''עכשיו'''''''''''''''''''''''''''''''' שבעריכת פרופ'''''''''''''''''''''''''''''''' גבריאל מוקד, וכן הספר הראשון ''''''''''''''''''''''''''''''''סאם ישכיב אותי לישון'''''''''''''''''''''''''''''''' הופיע אף הוא בהוצאת ''''''''''''''''''''''''''''''''עכשיו''''''''''''''''''''''''''''''''.  מפרסמת שירים בכתבי עת ובעיתונות.  כותבת ביקורות ספרות בעיתון ישראל היום, ווכן בעלת טור שירה ב'ישראל היום' ). עורכת ספרים רשימות רבות אפשר לקרוא בארכיון אתר נרג''''''''''''''''''''''''''''''''-מעריב  זכתה (פעמיים)בפרס קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות. חלק מן השירים תורגמו לאנגלית.

'גדולה באהבה' על שירת דליה רביקוביץ' ב'ישראל היום'

 

 

 

 

 

 

12.00

Normal
0

false
false
false

EN-US
X-NONE
HE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

הרשימה התפרסמה היום במהדורת סופשבוע של 'ישראל היום'

 

 

גדולה באהבה

 

על: דליה רביקוביץ', 'כל השירים' . עורכים : גדעון טיקוצקי ועוזי שביט, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2010,  401 עמ'

 

דפנה שחורי

 

הקריאה בכרך 'כל השירים' של דליה רביקוביץ' שהופיע בימים אלה, כמוה כביקור בגן ורדים, מן היפים בעולם שיופיו צובט את הלב. את שברון הלב מול עוצמת היופי החלומי, הצליחה רביקוביץ' עצמה לתאר במדויק בשירה 'שברון לב בגן' שמסתיים בשורות: " לא היה דבר יפה יותר מן הורדים./ בסדקי המשוכות הדקות רבץ החום כערפד/ זה שבר  את ליבי כל כך,/ זה שבר את ליבי. /עד מהרה נמוגתי כזמזום צרעה פורחת." ( עמ' 68)    ואכן דליה רביקוביץ'  נמוגה מאיתנו ב21 לאוגוסט 2005 , לפני כחמש שנים.
אך למרבה הצער אותו יופי, שכדברי זלדה, 'נתקע כמו סכין בלב', מצויי בעיקר בארבעת ספריה הראשונים של רביקוביץ': 'אהבת תפוח הזהב', 'חורף קשה', 'הספר השלישי' ו 'תהום קורא' . ובהם שירים שהתאפיינו בלשון מגונדרת ומקראית ועם זאת פשוטה וווידויית. . ולאחר מכן, עם כל ספר וספר, נחלש והתמסמס אותו כישרון נדיר ואת מקומו תפסו שירי מחאה פוליטיים ושירים מפוכחים ומציאותיים על אמהות חדשה או על קשיי פרנסה. 

אך משורר, מפרספקטיבה של זמן, ראוי שיימדד על פי המיטב שלו, על פי רגעי השיא,  ולרביקוביץ' כאמור היו שיאים כאלה לרוב. כשהגדול מכולם הוא ספרה השני 'חורף קשה' , עליו כתב בזמנו גדול המבקרים המחמיר, פרופ' ברוך קורצוויל, כי מדובר ב "אחד הגילויים החשובים ביותר בשירתנו החדשה" .

  כל שיר ושיר ב'חורף קשה' מזכיר יהלום גבישי ,שבדומה ליהלום חסר צבע שזיהומים שונים ופגמים במבנה הגבישי מעניקים לו את צבעיו הבוהקים, כך גם הגוונים בשירים אלה כמו נולדו מתוך פצעים נפשיים שחוותה: יתמות, אהבות לא ממומשות, מצוקות נפש ובדידות גדולה.

ככלל, הקסם בשירתה של רביקוביץ נעוץ בשילוב בין רכות הכותרים, עדינותם ורעננותם, לבין אותם חוחים (קוצים) שדרים עימם בכפיפה אחת על אותו ענף שירי. שילוב שמצויי בורד – הפרח הרומנטי ביותר בעולם.

וגם רביקוביץ', בדומה לוורד דוקרני, נחשבת לאחת המשוררות הרומנטיות ביותר אשר אחראית לכמה משירי האהבה מהגדולים שנכתבו בעברית.  'השתדלות' ( "תזכור שהבטחת לבוא אליי בחג שעה אחרי שיחשיך") ו 'השתדלות נוספת'( "אילו יכולתי להשיג אותך כולך, לו אפשר להשיג אותך לכל השנים" ")  ו'עגור' ( "אני אקדים לבוא אליו מחר") ו 'תרצה' ( "ספר לו עכשיו את כל אהבתי") ו 'תרצה והעולם הגדול' ("קח אותי אל ירכתי הצפון, קח אותי אל האוקיינוס האטלנטי") ועוד ועוד.

כך שאם נתבקש לצייר פורטרט על פי שיריה, תצטייר רביקוביץ' כבובה ממוכנת, תמיד מאוהבת. מריונטה מסולסלת ומפונקת שקר לה בחורף יותר מאשר לאחרים, והיא רוצה וניל. הרבה וניל. או כמו גיבורת שירי 'שונרה' , דמות לבנה וורודה כעוגת מאכל, משתכשת בשלולית מי-זהב ו "שכל הימים שלה היו דומים לשבת." אך יחד עם זאת בל נשכח כי בתוך הגומחה הרומנטית מסתתרת לה אישה עצובה, דיכאונית ומלנכולית, חסרת שליטה שאף עפם לא יודעת מה מצפה לה מחר ולכן "כל יום אני קמה מחדש מן השינה/ כמו בפעם אחרונה."

 

**

בספרה הרביעי 'תהום קורא' מגיעה כאמור פריחתה של השושנה לשיאה ואז חלה נפילה. אז איפה הם אותם שירי אהבה סוערים, שירי טבע מושלמים, או זריחת ירחים על גנים אירופאים מצוחצחים? מסתבר כי הכל פינו את מקומם לשירתה הפוליטית של רביקוביץ' שעליה ניתן לומר כי בגינם  'זקנתה מביישת את נעוריה' . על דרך המטאפורה, עקב  הזדהותה העמוקה עם השמאל הישראלי נדמה שבשיריה אלה פשטה רביקוביץ' את בגדי הנסיכה ובמקומם עטתה על עצמה מדי צבא, נכנסת בכוח בשעריו של  בסיס צבאי, והאבק כיסה וכיסה עד שכבתה כמעט כליל להבת ההשראה. 

שירה פוליטית טובה, זה לא סוד, קשה מאד לכתוב, ורביקוביץ', בדומה למשוררים רבים אחרים כמו זך או ויזלטיר, כשלה במשימה זו.  ומלבד שיר מחאה פוליטי יחסית מוצלח שקרויי 'אמא מתהלכת עם ילד מת ' שמתאר אישה אשר מתהלכת בימי האינתיפדה של שנת 88' עם תינוק מת בבטנה, שאר השירים כמו  'סברה ושתילה' , 'תינוק לא הורגים פעמיים'  , 'לצאת מבירות'  או 'על היחס לילדים' ,  הם גרועים למדיי ומכילים שורות מביכות כדוגמת:"חיילים מתוקים שלנו,/ דבר לא ביקשו לעצמם,/ מה היתה עזה תשוקתם/ לחזור הביתה בשלום."(עמ' 203).

במהדורה חדשה זו כלולים גם  20 שירים גנוזים מתקופות מוקדמות שלא נכללו בספריה, ובחלקם אף אפשר למצוא את אותה גדולה שאיפיינה את התקופה המוקדמת ביצירתה. ובנוסף מופיעים כעשרה תרגומים מעזבונה, שרואים אור לראשונה, ובהם בלדות סקוטיות אלמוניות כמו לורד רנדל המפורסם, ושירים של וולט ויטמן, ת. ס . אליוט, ג'יימס ג'וייס, ו.ב. ייטס ואחרים שניכר כי השפיעו רבות על כתיבה של רביקוביץ'.
'מים רבים', הספר שהופיע כשנה לאחר מותה, נפתח בשיר פרידה עגום שמספר על אונייה שצפה בלי עוגן: ו"האוניה הזאת / היא דליה מריה/ היא תטבע היום/ היא טובעת היום."  מאיימת רביקוביץ' , ומייד בשיר שלאחריו מבקשת ממישהו עלום: "אל תעשה לי את זה / אל תמחק אותי ואל תעלים/ ואל תעשה/ כאילו אינני.." (עמ' 281)

 אז נכון שנוכחותה הפיסית של רביקוביץ' נעלמה , אבל את שירתה לא ניתן להעלים, למחוק או לשכוח. להיפך, ככל שחולפות השנים כוחה השירי מתעצם וגובר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 תגובות

  1. דפנה
    לקח לי זמן, היום קראתי, מענין, מעורר קינאה כמה את יודעת ומתעמקת.
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות לדפנה שחורי