בננות - בלוגים / / שירה ומעגל האלימות
מה שהיה מותר
  • רונן אלטמן קידר

    רונן אלטמן קידר נולד בתל אביב ב-1972. הוא סיים תואר ראשון במתטיקה ובפיזיקה ותואר שני בפילוסופיה והיסטוריה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. הרומן הראשון שלו, "פרפרי כאוס" ראה אור בשנת 2000 בהוצאת שופרא, וספר השירים הראשון, "סימני נשיכה" הופיע בהוצאת הליקון בקיץ 2007. כמו-כן פרסם שירה ופרוזה בכתבי-עת רבים ובמספר אנתולוגיות, והיה מעורכי ערבי השירה ב'מרתף 10' בחיפה והמפיק בפועל של הפסטיבל הבינלאומי 'שער' לשירה, שנערך בתל-אביב-יפו. שיריו תורגמו לערבית, אנגלית ורוסית, וכמה מהם הולחנו ובוצעו בפסטיבל הבינלאומי "מוסיקה נשכחת" בגרליץ, גרמניה בשנת 2006. רונן אלטמן קידר הוא גם מיוזמי "הנונסלט - בשליגזין הוליסטי", עיתון נונסנס קצר-מועד שראה אור ב-1995; ממקימי צוות 'פעמון הזכוכית' של מופע הקולנוע של רוקי ודמות בולטת בקהילת 'רוקי' בישראל; חבר ותיק בקהילת 'עין הדג', שם כתב מספר ביקורות קולנוע מושחזות תחת השם 'נונין'; תורם ותיק לוויקיפדיה העברית; ובלוגר מתחיל. כמו-כן הופיע על במות שונות במסגרת פרוייקט תיאטרון-השירה "בני שחר ובנות לילית", היה ממקימי קבוצות המשוררים "קסת" ו"און" וכתב (יחד עם ענבר גלבוע) את סרט הסטודנטים "איפור" (Make-up) שזכה להצלחה בפסטיבלים שונים בארה"ב.

שירה ומעגל האלימות

השבוע הותקף (לדבריו) רועי צ"יקי ארד בידי המשורר נועם וואהל, בעקבות דברים שנכתבו בבלוג. תוכלו  לקרוא על זה כאן (www.notes.co.il/roy/36179.asp). מאחר שהארוע מתואר מצד אחד בלבד קשה להסיק מסקנות, אבל הוא בכל מקרה מעלה את השאלה, מה לאלימות ולמאבק פואטי. ועל כך חשוב לי לומר כמה דברים.

שדה השירה כשדה קרב
בשדה השירה, כמו בכל שדה אומנותי, מתנהל מאבק מתמיד – על הערכה, על ססטוס, על "מקום". המבנה המסורתי של השדה ייחס חשיבות רבה לעמדותיהם של הוותיקים – אלה שכבר נמצאים במקום "מכובד" כ"משוררים". כעורכי כתבי-עת, יושבים בועדות פרסים ומה לא, הוותיקים הם שקבעו מי ייכנס למועדון ומי לא, כל אחד לפי מערך הקריטריונים שלו ל"שירה טובה".
בדרך הזו יש בעיה אינהרנטית – האינטרס של הוותיקים הוא לא לתת לצעירים להתחזק יותר מדי ויותר מדי מהר, ולכן הם דואגים להאט אפילו את בני טיפוחיהם. אגב, דבר דומה קורה בהרבה מקצועות שיש בהם מערכת של הסמכה ושל צבירת קרדיט ציבורי – מרפואה ועד עריכת דין.
למשוררים צעירים רבים – כשרוניים או חסרי כישרון – הקידום האיטי הזה אינו מספיק (או שאינם יכולים אפילו להגיע אליו), והם רוצים ליצור לעצמם בכוח מקום בשדה. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, בתחום אמנותי כמו שירה, היא להכריז על עצמך כ"אוונגרד" ולקרוא לאחרים "הממסד"; העיתונות אוהבת את זה, ותמיד יש עוד כמה משוררים צעירים שיקנו את זה וילכו אחרייך.  ובין אם הממסד מתייחס אליך או לא, הרווחת.
כמובן, אם זה היה כל-כך פשוט, כולם היו עושים את זה – ואכן כולם עושים. יחזקאל רחמים אסף בבלוג שלו רשימה של כתבי עת לשירה ולפרוזה שפעלו בישראל מאז 1990, ושם תוכלו לראות *כמה* כולם עושים את זה.
יש משהו חיובי בתחרות הזו, כי היא מעודדת את הישרדות הטובים, באמצעות "ברירה טבעית", שכן כל כתבי העת החדשים והאוונגרדיסטים-בעיני-עצמם מתחרים על משאבים מאוד מאוד מאוד מוגבלים (כגון תשומת לבו של קורא השירה העברי הממוצע). אלא שבמצב של משאבים כל-כך מוגבלים, הפרמטרים שקובעים מי ישרוד אינם בהכרח שיריים בכלל (להיפך – שיפוט לפי פרמטרים פנים-שיריים הופך להיות מזוהה עם "הממסד") אלא קשורים ליכולתם של האוונגרדיסטים החדשים "למרפק" לעצמם מקום בתודעה, להיות אלה שכל הזמן שומעים עליהם; במלים אחרות – לעשות פרובוקציות.

צ"יקי והכתמאים
צ"יקי ארד יודע את כל זה. הוא השתית הרבה מהקריירה האמנותית שלו על פרובוקציות – מאז ימיו כמנהיג להקת הפאנק קנאק/פופ, דרך הנפת דגלי סוריה באירוויזיון ועד הדרך המשעשעת שבה הוא קורא את שיריו. לכתב העת שהקים, "מעין", שמורה זכות ראשונים על כמה פרובוקציות אמנותיות מעניינות, כגון מכירת כתב העת בזול ככל האפשר או ויתור על הניקוד בשירים. אחת הנקודות המקסימות בצ"יקי היא העובדה שהוא מודע לפרובוקציות שלו, ולא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות; אבל קשה שלא לראות איך דרך הפרובוקציות היא שאפשרה לצ"יקי למרפק לעצמו נישה "בלב האוונגרד".
צ"יקי (ואנשי "מעין") נמנעו מתקיפות אישיות, וכתוצאה נשמרו יחסים קורקטיים בינם לבין "הממסד" (שנכון לעכשיו מייצגת אותו עמותת "הליקון", שזה בכלל מצחיק כי לפני 15 שנה הם היו אוונגרד). אבל כמו אוונגרד חכם, צ"יקי נהנה מאוד מתשומת ליבו של הממסד ("כל ביקורת על מעין היא לברכה" הוא כותב). הסטטוס קוו הזה נשמר, עד שנכנסו לתמונה אנשי "כתם".
לעורכי "כתם" היתה בעיה. הם רצו נורא להיחשב למשוררים ולמרפק להם מקום בשדה, אבל רוב הנישות כבר היו תפוסות: צ"יקי היה אוונגרד, "מטעם" היה אנטי-כיבוש, "הו!" היה חזרה למודרניזם וכו". כדי להשיג צומי, החליטו הכתמאים להגדיל את מינון הפרובוקציה (כמו בהתמכרות או בסרטי פורנו) ועברו לתקיפות אישיות (על הליקון, על לאור, על מעין – בקיצור, על כל מי שכבר יש לו נישה) במטרה להשיג התייחסות של הממסד, רצוי התנגדות בוטה, כדי לחזק את מעמדם כאוונגרד. כדי למשוך את תשומת הלב עברו ב"כתם" לטקטיקות של בריונים בשכונה – מאלימות מילולית משתלחת ועד הדבקת סטיקרים והנחת מטעני דמה בבית הליקון (e.walla.co.il/); ההתנהגות הזו הכניסה לתוך המאבק בשדה הפואטי גם את הרכיב האלים-ממש, זה שמתעלם לחלוטין מהאמנות ועוסק בכסף, ביצרים ובפרובוקציה.

בפיצוצייה
בהליקון נהגו בדיוק כפי שמלמדים לטפל בבריונים (התעלמו מפרובוקציות; דווחו לרשויות במקרה שהבריון עושה משהו אסור). במקביל, החליטו כן להתייחס לתופעה הכללית של כתבי העת הצעירים (ש"מעין" פרץ את הדרך עבורם) והפיצו את עלון "בפיצוצייה של התרבות", מקבץ של שלושה מאמרים שעמדו ממילא להופיע בגיליון "רעב וגעגוע" של הליקון והופצו מוקדם יותר, בחינם ועל גבי נייר עיתון, באירועי שבוע הספר.  יש לציין שההתייחסות לכתבי העת הללו מוגבלת לצורת הפצתו של העלון ולמאמר אחד בו, של אמיר אור, שעוסק בתופעה באופן כללי, ומזכיר פעם אחת בלבד את "מעיין" ואף כתב עת אחר. המאמר של נועם וואהל – שעורר את כל הדיון – עוסק במאבק על הקוריקולום בפקולטות למדעי הרוח, ורק בדוחק אפשר לראות בו התייחסות למאבק בשדה הפואטי.
אבל זה לא הפריע לצ"יקי לקפוץ על המציאה כמוצא שלל רב, ולהחליט – על סמך האזכור הזה של "מעיין" ושברי שיחות-שוק – שהעלון הוא התקפה ישירה של הממסד (בדמות הליקון) על מעיין, משהו שהוא ציפה לו בחדווה כבר הרבה-הרבה זמן (קראו את השורות הראשונות בפוסט – www.notes.co.il/roy/33086.asp).  הוא לא היסס לרגע, ולמרות הכחשה חד-משמעית של אמיר אור לטענה שהעלון נועד לנגח את "מעיין", פצח בהתקפה מילולית כוללת על עורכי הגיליון, על הליקון בכלל ועל נועם וואהל בפרט. כמיטב המסורת, היתה זו פרובוקציה עטופה בהצטנעות – משהו שיקנה לצ"יקי נקודות בקרב האוונגרד אבל לא ידרדר אותו לרמה של "כתם" (התקפה דומה – אבל משעשעת בהרבה – על "כתם" פרסמה צאלה כץ, מהכותבות הבולטות ב"מעיין", כאן בבלוגייה).

מעגל האלימות
וכך הגענו לאירוע עצמו. לפני שכולם יתנפלו עלי, חשוב לי להבהיר שיש קו אדום ברור בין אלימות מילולית לפיזית ושתגובתו של וואהל לפרובוקציה אינה מקובלת עלי בשום אופן (שוב, בהנחה שהעובדות מדויקות).
מצד שני, בעיני לא לגיטימי גם אותו שימוש מוגזם במרפקים/אלימות מילולית/התקפות אישיות שהשתלט על שדה השירה הקטנטן בישראל. פרובוקציה אינה שירה, המצאת כינויים מעליבים ליריבייך אינה שירה, אלימות מילולית אינה שירה. חבל לי שצ"יקי (באותו מאמר על "בפיצוצייה") בחר בניסיון ללבות את האש, ואפילו בפוסט החדש שלו מנסה להפוך את ההתפרצות של אדם אחד (שאינו מייצג בשום מובן רשמי את הליקון) לייצוג של התנהלות העמותה. כותב צ"יקי:

"לפחות כרגע, אני מעדיף לראות את האירועים האלה במובן הסמלי (זה אולי יותר מעניין מלהתמקד בכך שמישהו החטיף לך מכות). כמצב שבו הליקון, ששמם מעיד על ריחוק ודיסטנס, הר מיתולוגי גבוה, משכן מוזות, מתעמת עם הפוליטיות והקונקרטיות של מעין הצעיר. וכך נחשף שאם מגרדים את הציפוי, מאחורי הפאסון התרבותי הזה מסתתרות אלימות ופאניקה. זה קצת מזכיר את סיפור שאול שאחזה בו רוח רעה לפתע נגד דוד. אפשר גם לציין שברחתי למסעדה בשם מוזס – משה, כאילו היתה קרנות מזבח. כמו במקרה דוד, איני מסוגל לשנוא את נועם וואהל (האם הוא כאן מפיבושת בן שאול, שבזמנו כתבתי עליו שיר?) ואת הליקון. כמו שאול, גם הם יודעים שהקדנציה שלהם הסתיימה. שהשירה שלהם היא חסרת דורש. גם שאול ידע שהוא יפסיד, אבל לא היה מסוגל לעצור את הרדיפה אחרי דוד שהיתה מלווה בהערצה-שנאה."

שיחה אישית אחת ובחור צעיר שהתרגז על מה שכתבת בבלוג, ופתאום יש לך הזדמנות להאשים את "הממסד" ב"אלימות ופאניקה"? נו, באמת. לא עדיף ללכת לכתוב שירה במקום לנסות להמשיך ולמרפק לעצמך מקום?

לצאת מהמעגל
ואולי זה הסיכום שלי, מעבר לכל הניתוח הארוך הזה. אלימות מולידה אלימות מולידה אלימות, למרות שצורותיה וכיווניה משתנים; מה שהחל באלימות מילולית ומטעני דמה קרם עור וגידים בשדרות רוטשילד. אפשר לחשוב על החנון שהבריון השכונתי מציק לו זמן רב, וכשהוא סוף סוף מגיב הוא עושה זאת באלימות ונענש (אלא שבמקרה זה המשל המתאים יהיה שהחנון החטיף אגרוף לבחור שעמד ליד הבריון ובעצם לא השתתף ברוב ההצקות). אז אולי במקום להמשיך עם פרובוקציה על פרובוקציה, נחזור לכתוב שירה ולהתריס מול העולם עצמו ולא מול איזה "ממסד" מדומיין?

גילוי נאות (לפני שכולם יכתבו את זה בתגובות): ספר שירי הראשון ראה אור בהוצאת הליקון, ובשנים 2003-2006 התנדבתי ועבדתי כעורך ערבי שירה ופסטיבלים וכמנחה בכיתת השירה של הליקון. עם זאת, איני חבר עמותה או חבר מערכת.




13 תגובות

  1. "יש קו אדום ברור בין אלימות מילולית לפיזית" – הרשה לי לחלוק עליך בגדול. יש קו אדום ברור בין התנצחות מילולית מעקצצת לבין אלימות. לדוגמא, נסה להקשיב לנשים שבעליהן התעללו בהן תוך שימוש באלימות "לא פיזית".

    לעניות דעתי, צ"יקי התנצח ואולי אפילו העליב את התוקף, אך האם זו אלימות? גם ההכללה לכאורה של התנהגות התוקף לעמותת הליקון כולה היא אולי שגויה, אך האם יש בה אלימות מילולית?

    על-כל-פנים, אני נגד אלימות מכל סוג שהיא, אבל בהחלט בעד שיח שיש בו מן העוקצנות.

    • לצאלה: בעיני יש בהחלט קו משמעותי בין אלימות מילולית ופיזית. אחד ההבדלים הוא שאלימות פיזית הופכת להיות משמעותית בשנייה הראשונה בה היא מופעלת – ברגע שוואהל הגיב באלימות, זו היתה חציית קו. לעומת זאת, באלימות מילולית אכן יכול להיות אלמנט של התעללות, אבל בדרך כלל כשמדובר במשהו שחוזר על עצמו ולא באירוע חד-פעמי; אני לא חושב שצ"יקי היה מגיב באותו אופן (או שהאחרים היו מגיבים כך) לו וואהל היה פוגש אותו וקורא לו "אידיוט" או "מנוול".

      בהתנצחות של צ"יקי אין אמנם מלים גסות, אבל דווקא שם יש שימוש ברטוריקה מילולית "שתלטנית", בדיוק כזו שפמיניסטיות נוהגות להצביע עליה. החל מציטוט שיחות אישיות (ולפי דברי וואהל – ציטוט שגוי ומומצא) והמשך בהדבקת כל מיני כינויים מעליבים לבני שיחך. המאמק של צ"יקי (בניגוד לכתבי "כתם") אמנם אינו אלימות מילולית (אלא, כפי שכתבתי לעיל "פרובוקציה עטופה בהצטנעות") אבל בעיני הולך יותר מדי על הקו הדק שבין דיון פואטי גרידא והעלבה אישית, ובכך קרוב מדי – לטעמי – לסף האלימות.

  2. אני מצטרף לדבריה של צאלה, קראתי את שכתב צ"יקי בעקבות המהוהון (שם נפלא בעיני לאותו פמפלט) ולא היתה בו ולו טיפה של נימה אלימה, התנצחות כן וטוב שכך, ויכוחים והתנצחויות מובילים לשיח פורה בדיוק מה שחסר בשירה העברית מזה זמן מה, דבר שמשתנה בימים אלו לטעמי. בכל מקרה בהכרות עם דרכי הפעולה של צ"יקי (הייתי גם נוכח בשיחה בשוקולטורה עם וואהל) אני חייב לציין שבכלליות צ"יקי אינו אלים בשום צורה. ניתן להתווכח על הכיוון הפואטי שלו, על סגנון הקריאה היחודי שלו שציינת, אך ברור לכל מי שדיבר עם צ"יקי שהוא טיפוס חיובי ביותר, כזה שמוכן להקשיב ולהתווכח גם אם אלו אשר מכריזים עליו הכרזות חותכות בגנותו.
    איני חושב שוואהל מייצג את הליקון
    אבל לקשור בין דרכי הפעולה של כתם ובין צ"יקי זאת טעות.(יצא קצת ארוך… מצטער:)

    • שלום רונן

      אתה מאשים שכל מערכת הליקון הואשמו בכך שמשורר של הליקון היכה, ואף ציטטת כדי להראות את חוסר ההגינות. אבל מתברר שאתה עצמך לא הגון במיוחד, שכן השתמטת את סוף הפסקה. אם לצטט אז את כל הפסקה:

      אני מעדיף לראות את האירועים האלה במובן הסמלי (זה אולי יותר מעניין מלהתמקד בכך שמישהו החטיף לך מכות). כמצב שבו הליקון, ששמם מעיד על ריחוק ודיסטנס, הר מיתולוגי גבוה, משכן מוזות, מתעמת עם הפוליטיות והקונקרטיות של מעין הצעיר. וכך נחשף שאם מגרדים את הציפוי, מאחורי הפאסון התרבותי הזה מסתתרות אלימות ופאניקה. זה קצת מזכיר את סיפור שאול שאחזה בו רוח רעה לפתע נגד דוד. אפשר גם לציין שברחתי למסעדה בשם מוזס – משה, כאילו היתה קרנות מזבח. כמו במקרה דוד, איני מסוגל לשנוא את נועם וואהל (האם הוא כאן מפיבושת בן שאול, שבזמנו כתבתי עליו שיר?) ואת הליקון. כמו שאול, גם הם יודעים שהקדנציה שלהם הסתיימה. שהשירה שלהם היא חסרת דורש. גם שאול ידע שהוא יפסיד, אבל לא היה מסוגל לעצור את הרדיפה אחרי דוד שהיתה מלווה בהערצה-שנאה. אף שכאמור מדובר ברעיון של סמליות – וואהל זה אינו מייצג רשמי של הליקון, אף שהוא יופיע בפסטיבל הליקון הקרוב. אני משוכנע שהם אנשים שקולים ולא היו פונים בקלות כזו לאלימות.

      • הציטוט היה חלקי במכוון, ולא נועד להטעות את הקוראים (שהרי יש לינק וכולם יכולים לקרוא את המקור) אלא להראות כיצד פועלת ה"פרובוקציה עטופה בהצטנעות": טקסט פרובוקטיבי ומכליל בפתיחת הפסקה, לאורך משפטים ארוכים, כולל תחזית לסיום הקדנציה ומשל מקראי – ואז דיסקליימר דו משמעי ("אף שיופיע בפסטיבל הליקון הקרוב") שמספיק כדי לומר "לא אמרתי ש…" אבל שהקוראים האוונגרדיסטים יחמיצו אותו או יראו אותו כמשהו שנאמר מן השפה ולחוץ.

    • תגובה לבועז (מערכת התגובות פה מעצבנת!):

      כפי שכתבת לצאלה לעיל, אינני גוזר גדרה שווה בין צ"יקי לאנשי "כתם"; אבל בעיני ההליכה הזו על קו הפרובוקציה אינה התנצחות פורה אל התגרות לשם ההתגרות. ההחלטה המהירה – על סמך חצי מלמול של וואהל – שהפמפלט תוקף דווקא את "מעין", הציטוטים הלא-מדויקים, ההתמקדות בעלבונות לעיצוב הגרפי ובעיקר ההתייחסות למספר מאמרים על שירה כ"יידוי גושי בוץ חמצמצים" אינם מעידים על כבוד לכותבים, שנראה לי כבסיס להתנצחות בריאה המקדמת את השירה. זה חבל, כי הבחירה הקודמת של צ"יקי, להימנע מהתייחסות ישירה לכתבי עת אחרים ולהביע את המחאה באמצעים אחרים (מחיר העיתון, תוכנו, ניקוד וכו") היתה בעיני מכובדת ונכונה יותר.

  3. זו כמובן תגובה לבעז, לעיל.

  4. לטעמי מאמר התגובה של צ"יקי היה מפורט ואיכותי, כמובן שהוא תובל בפרובוקציות כגון "גושי בוץ חמצמצים" וטוב שכך, קוראים לזה סגנון. לא כולם צריכים לכתוב בסגנון האקדמי פלצניסיסטי שהתקבע בשיח הספרותי ודאי שלא המשוררים עצמם. העיקר הוא שהביקורת לא נשארה ברמת הפרובוקציה כטענתך אלא הלכה הרבה מעבר ולטעמי בצורה הרבה יותר טובה מאשר המהוהון. בכל מקרה לטעמי מה שאתה מכנה פרובוקציות בצורת ההתנהלות/אמנות של צ"יקי במקרה הזה היא קשורה קשר אדוק לאמנות עצמה. להבדיל אלפי הבדלות, האם היית קורא לתנועת הדאדא פרסה פרובוקטיבית בלבד?

    • טוב, מבחינת המאמר של צ"יקי זה עניין של טעם וריח. אני ראיתי בו בעיקר ניסיון לחפש מתחת לשטיח את הביקורת על מעין ולהגיב אליה, תוך קפיצות לוגיות מוזרות (האם אינטרנטי שווה בהכרח "במה חדשה"?). רוב המאמר הוקדש לביקורת על דברים שנאמרו בע"פ, והחלקים הטובים בו היו הפרובוקציות (המשעשעות). החלק המעניין במאמר היה החלק שעסק בסדנאות של הליקון, עליו בזמנו גם הגבתי והתפתח דיון מעניין. אבל כדי להגיע עליו הייתי צריך לעבור המון טקסט שברובו הכיל קריאה שטחית מאוד של המאמרים של אמיר אור ושל נועם וואהל, וחבל.

      הנקודה שבה אני חולק עליך היא שבעיני הפרובוקציות האלה *אינן* קשורות באופן הדוק לאמנות עצמה. אינני יודע מספיק על הדאדא ולכן איני יכול לענות בצורה מוסמכת על השאלה שהעלית, אבל למיטב זכרוני הפרובוקציות של הדאדא (החל מאותה אסלה מפורסמת במוזיאון) באו ביצירות האמנות עצמן ולא במאמרים. אם (למשל) היה צ"יקי כותב שיר מחאה נגד הליקון, היתה לו שם (בעיני) יד הרבה יותר חופשית לפרובוקציה (כי "באמנות כמו באמנות").

      • דבר ראשון: אלימות או לא, שירה או לא, מה שבטוח זה שלמרות שאני לא מכירה את הנפשות הפועלות (את צ"יקי היכרות "תל אביבית" שטחית אך נעימה) הרשימה של צ"יקי מבריקה. במיוחד האלגוריה לסיפור שאול ודוד, והקטע שבו הוא נס על נפשו למסעדת מוזס, ואפילו שם ההקבלה נמשכת – "אפשר גם לציין שברחתי למסעדה בשם מוזס – משה, כאילו היתה קרנות מזבח."
        פנינת גאונות, לע"ד.
        קשה להתעלם מהאופן שבו צ"יקי כותב. וללא ספק אותו מר וואהל (יש אמפי על שמו?) חייב להיות קצת נטול הומור כדי להתייחס לדברים שצ"יקי כתב באופן כל כך טראגי. הומור, ואפילו הציני ביותר, הוא עדיין הומור. מן הסתם אותו מר וואהל יכול היה להגיב ברשימה משלו. מן חלופת מכתבים שכזו, שהיתה יכולה להיאסף יום מן הימים לספר.
        ובכל אופן, זה לא מוסיף בריאות לקחת את עצמך ברצינות יתרה…
        שנה טובה!

        • כפי שציינתי כבר, מה שמקסים בצ"יקי זה שהוא אכן לא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות (או לפחות כך זה נראה) ואין ספק שמר וואהל, בהתייחסות הסופר-רצינית לעצמו, קצת "מזמין" התקפות אירוניות מסוג זה. אני אמנם לא ראיתי את הגאוניות בקישור בין שאול ודוד למשה (אין להם הרבה מן המשותף פרט להיותם דמויות מהתנ"כ), אבל הרשימה הנוכחית של צ"יקי בהחלט הותירה אותי מחויך.
          שנה טובה גם לך!

  5. השימוש שלך במילה "פרובוקציה" מקומם וטומן בחובו האשמה של הקורבן. זו בדיוק המילה שבה משתמשים כדי להצדיק, או להמתיק את עונשו של אנס. כי האישה שהוא אנס היתה לבושה באופן "פרובוקטיבי". הסב טקסט של מה שאתה כותב הוא שצ"יקי בסך הכל השתמש תמיד בפרובוקציה ככלי להשגת תשומת לב (כמו שאישה מתלבשת באופן מפתה כדי להשיג זיון טוב) והנה הוא קיבל את מה שהוא רצה, אז מה הוא מקטר. אז אונס זה לא זיון טוב. רחוק מאוד מזה, אם לא בקצה השני של הסקאלה (ויש כאן קו רצוף עם שני קטבים ולא שום "מעגל" שכאילו לא יודעים מי התחיל ומי המשיך) ואם צ"יקי רצה לעורר פרובוקציות, מותר לו ואני לא רואה למה העונש של זה צריך להיות מכות. משוררים וסופרים בכל העולם מפרקים אחד את השני לגורמים ראשוניים, אבל למשחק הזה יש כללים ויש בו גם יופי והנאה ועלבונות, אבל לא מכות. בכל כנס מדעי יושבים מדענים שכל האגו שלהם נשען על "מתי, מי וכמה ציטטו אותי" והם מנסים להפריך האחד את טיעוניו של השני ולכל אחד יש מחנה נאמנים משלו (שתלוי גם בתקציבי המחקר וכו…). והם לא הולכים מכות. את הפירוק הזה אפשר לעשות בסטייל (ויש הרבה שארם באיך שאינטלקטואלים יכולים לעשות את זה) ובהומור. נועם ווהל הוא כנראה בחור נטול הגנות כמו הומור ולוקח את עצמו יותר מדי ברצינות. נו, אז כתבו עליו ככה וככה וציטטו אותו לא נכון, נגיד. כל הרשת מלאה בסיפורים כאלו. עד עכשיו לא ראיתי שום הכחשה שלו של האירוע וצ"יקי לא עושה רושם של בחור שנהנה לרוץ לספר לחבר"ה שהוא קיבל מכות מאיזה בריון. חוץ מזה שהיה איתו מישהו שמאשר את מה שהוא אומר, אם אני מבינה נכון. ככה שהניסוחים המשפטיים שלך בתוספת האשמת הקורבן מריחים לא טוב. אולי היה באמת עדיף לו היית כותב על זה שיר, במקום לשלוח את האחרים לעשות את זה?

    • תשמעי, על טעם ועל ריח קשה להתווכח, ועל סבטקסט – על כמה וכמה. ה*טקסט* שכתבתי עסק בניסיון לתאר בצורה הוגנת את כל השתשלשלות העניינים, והבהיר שוב ושוב שאלימות היא חציית קו שאינה מקובלת בשום אופן.
      אם תשימי לב, ההתייחסות שלי ל"פרובוקציה" היא דווקא חיובית – בעיני, האוונגרד הוא מטבעו פרובוקטיבי, ויש לכך חשיבות בהתפתחות האמנות. לפני שנים אפילו הנחיתי ערב במרתף 10 תחת הכותרת "שירה ופרובוקציה", בו ארחתי בין השאר את צ"יקי. אני מסכים אתך שוואהל הוא ברנש חסר הומור שהוציא את התסכולים שלו על צ"יקי באופן לא מקובל, אבל עם כל הכבוד הוא עדיין לא אנס ואפילו לא בעל מתעלל, אז כדאי לנסות לא להוציא את הדברי מפרופורציה (מה שאני מכנה "ללבות את האש").
      אם יש האשמה מסוימת במאמר שלי היא מול אנשי "כתם", שהיו הראשונים להוציא את המאבק מעולם המלים ולנקוט פעולות לא-מקובלות, על גבול האלימות ומעבר לו (כפי שציינה בצדק צאלה כץ, אלימות לא מתבטאת בהכרח במכות). זה גם המקור למשל של החנון שמנסה להכות בבריון ופוגע במישהו שעמד לידו. אני לא רואה בכך האשמה של הקורבן, אבל אם זה השתמע – קבלו נא את התנצלותי הכנה – זו *לא* היתה הכוונה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לרונן אלטמן קידר