בננות - בלוגים / / אם יש איזה נלסון מנדלה בסביבה – יופע מיד
הפינה של נעמי
  • נעמי לויצקי

    נעמי לויצקי החלה את דרכה כעיתונאית בשבועון הפוליטי 'כותרת ראשית', והיתה עיתונאית בכירה ב'חדשות' וב'ידיעות אחרונות'.  ספריה: 'כבודו: אהרון ברק, ביוגרפיה'.  "העליונים: בתוככי בית המשפט העליון"  בחמש השנים האחרונות לימדה בבית-הספר למשפטים במכללה למנהל קורס הבוחן את השפעת הביוגרפיה האישית של השופט על הכרעותיו.

אם יש איזה נלסון מנדלה בסביבה – יופע מיד

באחד הימים הראשונים של מבצע "עופרת יצוקה" הקרינו בטלוויזיה סרט על נלסון מנדלה. בערגה ובקנאה הסתכלתי באיש הענק הזה, שעכשיו הוא כבר בן תשעים, והצליח לנטרל בחוכמתו כי רבה סכסוך דמים שאיש לא האמין שניתן לפתור.

 

משטר האפרטהייד היה אחד האפלים ביותר שניתן להעלות על הדעת. רציחות של שחורים, משטרה חשאית אכזרית ונטולת עכבות, עינויים בחדרי חקירות אפלים שמעטים יצאו משם חיים או שלמים, שלא לדבר על הדלות, על חוסר התקווה והסיכוי, על ההשפלות הנוראות. מי היה מאמין שאיש אחד, שישב 27 שנים בכלא והנהיג, גם מתוך הכלא עצמו, את מלחמתם – וזו הייתה מלחמה – של השחורים לחירותם, יצליח אחרי כל הסבל והשנאה להביא לפיוס ולהשלמה. מי היה מאמין שמנדלה יצליח לשכנע את עמו לא לנקום ולא לדרוש נקמה.

 

התמזל מזלי ונשלחתי על ידי העיתון שלי, ידיעות אחרונות, להתלוות לנשיא המדינה עזר וייצמן להשבעה של מנדלה ובאותה נסיעה התחלתי להבין את דרכו ואת סוד קסמו של האיש. בתום טכס ההשבעה המרגש, בארוחת הצהריים החגיגית, שנועדה רק למשלחות ולא לעיתונאים – נשיאנו החברמן באמת לקח אותי תחת חסותו וכך הורשיתי להיכנס למקומות האסורים – קם מנדלה לדבר והושלך הס.

 

הזמנתי לכאן לארוחת ההכתרה החגיגית, הוא אמר, שניים מהסוהרים שלי. ואז פנה אליהם בשמותיהם וביקש מהם לקום ולהזדהות. שני גברתנים לבנים התרוממו ממקומם באחד השולחנות. כל מה שאני עברתי בכלא במשך למעלה משנות דור, אמר מנדלה, ההשפלות, העינויים, הכאב, הגעגוע לאהוביי, לאור השמש, לאדמה ולים ולשמיים – ולחירות עצמה, כל זה הופך עכשיו, מרגע זה, לנחלת העבר. אנחנו מתחילים עידן חדש. אני לא אשכח לעולם את מה שהיה ואת מה שאני ועמי עברנו, אבל אסלח לכם וכך יעשה גם עמי כי אחרת לא נוכל לחיות פה. והיום, גבירותיי ורבותי, הוא יום הסליחה.

 

צריך היה להיות שם ולראות את זה בעיניים כדי להבין את גודל המעמד, כל מנהיגי העולם היו שם, וזה היה הרגע בו בחרה דרום אפריקה בדרך של פיוס. אחר כך הקים מנדלה את וועדות הפיוס וההשלמה שהיו מעין קתרזיס לסבל הנורא שהשחורים עברו. אחד אחד עלו ובאו לספר את הסיפור שלהם – גברים ונשים, צעירים וזקנים, יתומים, הורים שכולים, אלמנות ואלמנים – קורבנות של המשטר האפל התריסו בדמעות כלפי המענים שלהם ואלה התוודו וביקשו סליחה.

 

בפעם הראשונה הייתי בדרום אפריקה  בשנות השמונים. מנדלה היה בכלא, האפרטהייד היה בשיאו. שום פיתרון לא נראה באופק. שלושה שבועות הייתי שם – עם לבנים ועם שחורים, ועם חברי המחתרת הלבנה  והנרדפת שתמכה במאבקם של השחורים. וביום האחרון שלי במלון ביוהנסבורג, ראיתי איך איש ביטחון לבן שולף אקדח ויורה באמצע הלובי, בקור רוח מקפיא ובלי להניד עפעף בפועל שחור שרץ לתוך המלון ובידו מברג. אחרי הכתבה שפרסמתי קיבלתי גט כריתות כתוב ממשלת האפרטהייד. המכתב שבראשו מתנוסס סמל מדינת האפרטהייד,  מוסגר מיד ועד היום הוא תלוי לתפארת ובגאווה בחדר העבודה שלי.  

 

האם יש בכלל סיכוי שמהפך מעין זה יתחולל גם אצלנו?   

 

לפעמים בראיונות עיתונאיים שואלים אותי אם יש אירוע מן העבר שהייתי רוצה להיות נוכחת בו. על אף שיש רגעים רבים מפעימים ומסקרנים בהיסטוריה האנושית, מעולם לא היה קושי לענות לשאלה, שכן  מבחינתי התשובה ברורה. הייתי רוצה להיות ביום הכרזת העצמאות והקמת המדינה. בסרטי תעודה למיניהם אני רואה את הסרטים הישנים של השמחה הספונטאנית והריקודים ברחובות –  אלוהים כמה הייתי רוצה לרקוד שם.

 

הקמתה של מדינת ישראל הייתה נס של ממש. לא פחות. רגע אחד של  חסד, גדול מהחיים, בעולם חסר רחמים. הקלטת הרדיו ההיא מהאומות המאוחדות פעם אחר פעם מעבירה בי רעד והמילים הללו במגילת העצמאות הן עבורי מקור לגאווה ותקווה: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה היהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות… תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות

 

יש בתוכנו מיעוט לאומי גדול: 20 אחוז מבינינו ערבים, שמדינתם ישראל ולאומיותם  פלסטינית  לכאורה אזרחים שווי זכויות לכל דבר ועניין, אולם מרגע שהגיתי את המילים הראשונות של חיי, אני זוכרת שכינו אותם גייס חמישי. במשך שנים הם הוחזקו תחת ממשל צבאי קשוח וכאשר יצאה ישראל  למלחמת סיני, בכפר קאסם, הרגו לוחמי משמר הגבול 43 איש אישה ילד וזקן, מתוכם 17 ילדים, משום שהיו בחוץ אחרי שעת העוצר, חזרו מן העבודה בשדות ואפילו לא ידעו שיש עוצר.  מישהו מכם ביקר אי פעם בכפרים הבלתי מוכרים? – לא בנייה בלתי חוקית, אלא ישובים שהיו שם לפני כינונה של מדינת ישראל והמדינה לא הכירה בהם – אין בהם מים זורמים, אין חשמל, כמובן שאין ביוב, אבל זה אין גם במקומות המוכרים. אין מוסדות חינוך לילדים, אין שירותים סוציאליים – שממה, עוני, הזנחה  וריקבון בכל מקום, והמצב די דומה  גם בישובים הערבים המוכרים. הפכנו אותם לחוטבי העצים ושואבי המים שלנו, את ההתנחלויות טיפחנו ואת הערבים, אזרחי ישראל, הזנחנו.  לתשעים אחוז מהם אין סיכוי להתקדם בחיים, לא להם לא לילדיהם. האם חשבנו שבתמורה הם יאהבו אותנו?   

 

וזה כמובן רק קצה הקרחון,  המצב בינינו מחריף, והסכסוך האזרחי הופך למאבק לאומי ודתי וזו פצצת הזמן האמיתית, שכן אם נתייחס אליהם כאל אויבים זו תהיה נבואה שתגשים את עצמה.  ולא יעזרו חלומות העוועים והשיגיונות למיניהם, הם כאן איתנו, הם לא הולכים לשום מקום. איתם נחיה ואיתם נצטרך למצוא דרך לחיים משותפים.   חלון ההזדמנויות של שתי מדינות לשני עמים הולך ונסגר, הזמן אוזל. אם נחמיץ את הרגע שאולי עוד נותר, או שלא נהיה מדינה יהודית, או שלא נהיה מדינה דמוקרטית. את השניים יחדיו לא נוכל עוד לקיים. יצחק רבין הבין את זה. לוחם ומצביא שהפך מדינאי במלוא מובן המילה וניסה לשנות את מהלכה האכזרי והעקר של ההיסטוריה האזורית וכולנו יודעים מה עלה בגורלו.

 

ששים שנים ועוד קצת שלא פוסקות המלחמות. פנימה והחוצה, החוצה וגם פנימה ואנחנו – יהודים וערבים כאחד –  לא מוצאים את הדרך להתפייס. מי התחיל? מי אשם? זה באמת לא מה שחשוב.  שני הצדדים אשמים, כל אחד בתורו. אנחנו כמו שני עמים שהחליטו לאבד את עצמם לדעת. אולי האשם באלוהים של כולנו, אולי בחסרונו ואולי בהיעדרם של חסד, חמלה, סליחה ורחמים.

אז, אנא,  אם יש איזה נלסון מנדלה בסביבה, יופע  מיד!

  

 

 

 

27 תגובות

  1. נעמי יקירתי, אני מסכים עם הצבעתך על האפליה ועל כך שאנחנו גודעים באופן הזה את הענף שעליו אנחנו יושבים. אבל אין פה רוב שחור מדוכא במדיניות אפרטהייד (מקומות עבודה, מושבים נפרדים באוטובוס, שירותים ציבוריים נפרדים וכו") והמטפורה של מנדלה מתייחסת, אני מניח, למנהיג שיאחד את כל אזרחי המדינה, כל ה"אחים בדם", תחת חזון אחד.

    • ואגב, אמיר, מנדלה סיפר על המשא ומתן שהוא ניהל עם ד קלרק וכמה זה היה קשה לו וכמה פשרות הוא עשה וכמה פעמים הוא ממש נשך את שפתיים. הוא סיפר שהוא אמר לעצמו: תתאפק, תוותר, אל תתפרץ, אתה חייב את זה לעם שלך כדי שיוכל לחיות כאן בשלום.
      תקרא גם כמה מהתגובות כאן אצלי ותבין איזה עומק של אפליה יש כאן ודווקא מלמטה. אנשים, אפילו מכאן מהבלוג, לא מבינים בכלל מה זה שיוויון זכויות.
      אמיר, התגובה הראשונה של אליך נקלעה בטעות בתחתית העמוד משום מה, בטח פישלתי משהו.

  2. מירי פליישר

    דברים מצויינים וכואבים

    • נעמי, המאמר שלך באמת, מצויין.
      קשה לקבל את ההצעות שלך. יש לנו מדינה אחת בעולם עם רוב יהודי. אסור לנו לאבד אותה.

      שושנה

      • תודה שוש יקרה, אני יודעת שיש לנו רק מדינה אחת, אילו היו שתיים הייתי פחות מודאגת. האם זאת הדרך לשמור עליה? כאסאח – פנימה והחוצה – לא תמיד התשובה הכי טובה. מאחר שניסינו את זה כל כך הרבה פעמים והמצב רק מחמיר, הגיע אולי הזמן לנסות חשיבה קצת אחרת. תזכרי יקירתי, שהחמאס לא תמיד שלט בעזה ומותר לנו גם לשאול את עצמנו מה אנחנו תרמנו לזה.

    • תודה לך מירי, והנה כבר הגדודים שועטים לתוך עזה ומה זה יביא? אבל כאן בבלוג אין שום דיון, שירי אהבה, געגוע, שלום. חברים יש מלחמה, יש למישהו כאן דעה?!?!

    • מירי יקירתי, ראיתי את הפוסט שלך ומאחר שביקשת לא להגיב, אני מכבדת את זה ומגיבה הפוסט שלי. אנא חזרי בך, זה רע ואל תאפשרי לקבוצת מתלהמים לסתום לך את הפה. הרי זה בדיוק מה שהם רוצים. הדיון הפוליטי חשוב, זה דיון של השקפת עולם ועתידנו כאן. אסור לוותר עליו, בטח לא בבלוג של יוצרים. אני הרי מתעצבנת כל פעם כשקורה משהו גדול בעולמנו ואנחנו מתכנסים לתוך הפיפי והפופו הפרטי שלנו כאילו כלום לא קרה. זו לא תכונה של יוצרים ואת מירי יוצרת מן המעלה הראשונה ויש לך מה לומר. אנא אל תמנעי את זה מאיתנו.

  3. רות בלומרט

    גם נלסון מנדלה נזקק לעשרות שנים ולתמיכה משוחרי טוב לעמו ולארצו ולמצבו.מצבנו מסובך יותר ואת מבקשת נס.
    הלואי

    • לא נס אני מבקשת רות, כי אם תבונה. נלסון מנדלה נזקק לעשרות שנים ואנחנו, ישראל, כבר בני שישים, מספיק שנים? באמת שהגיע הזמן שנתבגר. ורות, הסיוע היחיד שמנדלה קיבל מבחוץ היה כאשר לקהילה הבינלאומית נמאס והיא הטילה על דרום אפריקה סנקציות קשות. ואל תחשבי שדבר כזה לא יכול בעתיד לקרות גם לנו חלילה.

  4. המדינה מספקת ביטווח לאומי ל10 ילדיהם של כמה וכמה ממכרי הערבים עד כדי כך שאינם צריכים לעבוד. קרובה אחרת שלי ממשרד החנוך הוכתה כשניסתה לפתוח בתי ספר בכפרים ערביים בהם רצו הם למנות את העובדים על פי קשרי משפחה ולא כישורים. גם חברים ערביים מתלוננים על כך. כשאני נכנסת לקבל אישור בניה, אני פוגשת מנהל ערבי! ומי שהורג פה זה בדיוק הכיוון ההפוך. זה רק כדי להדוף את ההשוואה המבישה שלך. חוץ מזה בטוח שצריך ללמוד לחיות ביחד אך ביחסים של רוב ומיעוט. מיעוטים בעלי זכויות, אך בלי דרישות לשינוי הדגל וההמנון וכו" דברים שאני מכירה מיד ראשונה מחברותי הערביות.

    • סבינה יקירה, חיכיתי הרבה זמן לפני שעניתי לתגובה שלך ולא משום שאין לי מה להגיד לך. אני, כאדם ובמיוחד כיהודיה מתקשה מאוד עם הכללות מכוערות מן הסוג הזה על קבוצה אתנית כלשהי ואני באמת תוהה אם אוזנייך שומעות מה שפיך מדבר. הערבים, שעליהם את מדברת כך, הם אזרחי ישראל והם מקבלים מהביטוח הלאומי את מה שהיהודים מקבלים וככה צריך להיות וגם בין היהודים יש משפחות של 10 ילדים ויותר כפי שאת וודאי יודעת. על השאר אפילו לא אטרח לענות. אומר לך רק שאנחנו היהודים חייבים להיות רגישים במיוחד.

  5. איריס קובליו

    נעמי, קראתי אתמול את רשימתך, בשיא עייפותי ורגישותי. דמעתי מקריאתך ל"מנדלה" שלנו. ואיך שאת כותבת.
    דעות הן משהו שמייד מביאות את הנגד (דעה ממהותה היא חלק מחוקי ה"מציאות" המאופיינת מסתירות וניגודים), אך צעקתך אמיתית. יכולתי להרגיש בכל מילה.

    • איריסיתי היקרה, זר תודות לך שעל אף העייפות המובנת שלך בימים אלה הקדשת לי זמן וקראת את תפילתי למנדלה משלנו, שכה נחוץ לכולנו כאן באזור מוכה הדמים. הנה, שעות אחדות בלבד אחרי שכתבתי את הדברים, כבר אנחנו במלחמה של ממש.

  6. לא לנלסון מנדלה אנחנו זקוקים, אלא לשארל דה גול.

    ואם את שואלת אותי, נעמי, אז היה לנו שארל דה גול ישראלי. אבל הבקענו דה-גול עצמי, והחמצנו את שארל.

    עכשיו קל לומר שמאוחר. כי הנסיבות השתנו (מה שהעיתונות מכנה: איום שיעי ממזרח, קרי: איראן, איום שיעי מצפון, קרי: חיזבאללה, איום סוני-נתמך שיעי מדרום, קרי: חמאס וחיבוק שיעי לעיראק ולסוריה), אז קצת קשה לכוחות המתונים אצלנו ואצלם לעשות מעשה דה-גולי.

    ובכל מקרה, "הציבור מטומטם, והציבור ישלם. מה שבא בקלות, באותה הקלות ייעלם".

    • שחר-מריו יקירי, שארל דה גול היה יכול להיות אלטרנטיבה, אבל אני חוששת שזמנו של תואם דה גול כאן באזור עבר וכבר יש צורך ביותר מריאל פוליטיק בלבד, יש צורך בשאר רוח של ממש, מישהו דמוי מנדלה. כי הנסיבות ידידי, באמת השתנו כאן למרבה הצער, וגם אם יש לנו אחריות חלקית לשינוי, העבר עבר, אין דרך להחזיר את הגלגל ועכשיו צריך להתמודד עם המצב כמו שהוא ולא כמו שהוא היה.
      אבל אתה יודע מריו יקירי, אם לא יימצא לנו מנדלה, לא אתנגד גם לתואם דה-גול, זה ללא ספק עדיף על הרמות ההיסטריות של הטסטוסטרון שמציפים אותנו:)

  7. נעמי יקרה,
    בדרום אפריקה יש נלסון מנדלה, להודו היה מהטמה גנדהי. הם הצליחו לעשות משהו לא-יאמן. מהפכה ללא שפיכות דמים. כי הם קודם כל מנהיגים רוחניים.
    נתפלל שיקום מנהיג מוסלמי שכזה ולא ייהרג מייד, צריך לטפח מנהיגים כאלה ואין לי ספק שהוא מייד ימצא עוזן קשבת. (לפחות בבננות… :))
    הנה, יש פרויקט של חשיבות לאומית עליונה – טיפוח מנהיג רוחני מוסלמי חדש שלא עלים.

    • גרא יקירי, על מנדלה קשה להגיד שהוא מנהיג רוחני, הוא שונה מגנדהי והמאבק שלו לחירות לא עבר ללא שפיכות דמים. ה- ANC היו לוחמים, צבא גרילה וחלקם ישבו ביערות של מוזמביק (ושם ראו את המזל"טים שחיפשו אותם וסופקו לצערי על ידי ישראל לממשלת האפרטהייד). אחרי מיגור האפרטהייד מנדלה ידע להגיד די, עד כאן. מעכשיו צריך לחיות יחד בשלום. והוא הצליח לנטרל את רגשי הזעם והנקם של עמו, וגם ידע להתפשר. מנדלה מוסלמי זה רעיון יפה, אבל רצוי גם מנדלה יהודי, משלנו.

  8. נעמי אני מאמינה שטוב מביא טוב וזה אנחנו לפני מנהיגים.
    בואי נארח את תושבי הדרום נתרום להם כלכלית ונפשית כי רבים מהם על סף פירוק .
    נפסיק להתמקח ולהתווכח, הנה מעל ראשי הכניסו שכניי אנטנה סוללרית ויש לי ילדים.

    כל הזמן העיסוק העצמי בעצמי ובכיסי לא מסייע, לא מקדם ואכשהוא זה קשור לשלום כי אני מאמינה שהבורא מבחין בזה.

    למי שיש רצון להטיב באמת יש כאן כתובותhttp://blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=9081&blogID=161.
    שבוע- טוב

    • לא נראה לי שנעמי רוצה באמת להיטיב. כוחה בפתפותי ביצים.

    • אביטל היקרה, תודה וכל הכבוד לך על המאמצים שאת משקיעה בסיוע לתושבי הדרום שללא ספק באמת זקוקים לזה עכשיו. אבל צריך גם לראות את התמונה הגדולה the big picture כמו שאומרים. צריך להביא סוף סוף לפיתרון באזור הזה כדי שאפשר יהיה לנשום כאן. זה האינטרס הישראלי העליון וזה לא עניין של רגשנות, אלא של לתבונה.

      • אני מאמינה שזאת התמונה הגדולה, זאת ולא אחרת.
        איש כזה או כזה,מלך כזה או אחר.מי הממליך? אנחנו.
        והשינוי בא מבפנים.

  9. אמיר יקירי, המטפורה של מנדלה מתייחסת למנהיג בעל תבונה ולב וכאריזמה, שידע להגיד די לסכסוכים ולמלחמות גם במחיר של פשרות. ברור שלא כל פרט דומה כאן לדרום אפריקה, אתה צודק אין כאן מיעוט שמדכא את הרוב, יש רוב שמדכא מיעוט. יותר טוב? נכון שאין הפרדה מוסדית נוסח האפרטהייד, אבל בפועל האפליה זועקת, אז לא באוטובוס, אבל במקומות עבודה ועוד איך. בתור תרגיל למשל, תבדוק כמה ערבים עובדים בשרות המדינה (ואני לא מתכוונת לפועלי ניקיון) ובמגורים זו כמעט הפרדה מוחלטת, רק להזכיר לך את הסיפור של משפחת קעדן מבקעה, שניסתה לרכוש מגרש ולבנות בית בישוב קציר.

    • לא, יקירתי, כל זה ממש לא טוב, ואני חושב לגמרי כמוך בעניין. אבל לקרוא לזה "אפרטהייד" בהשלכה, זה שונה רק במידה מלקרוא לנו "נאצים". כדאי לשמור על מידת הביטוי ההולמת, אני חושב.

      • נו אמיר, עכשיו הגזמת לחלוטין וממש לא מתאים לך. אם היית קורא את הדברים לי ביסודיות היית רואה שאני כותבת במפורש שאין כאן הפרדה מוסדית בסיגנון האפרטהייד. הם מופלים בתחומי חיים מאוד מרכזיים, כמו תעסוקה למשל ולא תוכל להימלט מזה ובמגורים. הדירה הפרטית שלי היא על אדמת מינהל והדירה כבר מהוונת אבל אם ארצה למכור אותה ללא יהודי, אצטרך לקבל מהם אישור מיוחד, אם הוא יינתן לי בכלל. אתה מבין זה?

  10. הי נעמי את רוצה מחשבות גדולות על פתרונות אמיתיים ואני חושבת שאלו יתרמו רק לדיבורים בעוד שמאמינה שכל אדם צריך להתמקד במעגל הקרוב שלו ולעשות כמיטב יכולתו. כרגע אין מה לעשות ואין לנו מנדלה גם לא גנדי. הפוליטיקה לא נקיה ולא קורצת לאף אדם עם חזון ויכולת מכיוון שמי ירצה לטבוע במה שצף שם? חבר שלי שרוצה לפתוח מועדון שיש לו את כל הסכויים להצליח כבר לוקח בחשבון שבאזור השרון יופיע כבר איזה אלפרון ויקח ממנו דמי חסות חונקים. להנהיג צריך לדעת עם מה שמחכה שם מבחינת פנים וחוץ, נפלא שאת מביעה תקוות אדירים אבל בקטן נעמי, בקטן עדיין נושמים בקושי מה יועיל לדבר על הגדול? אישית אין לי ביקורת על הבלוגיה ונושאיה…כמה שיותר אהבה וכמה שיותר חיוך הם מה שמעגלים קטנים כשלנו צריכים כי בראש ובראשונה צריך להתחזק ואסור להתייאש במעגל הגדול זה נפלא לקוות והלוואי שיבוא היום בו הרוב יתמלא בתקווה אחידה ואז האנרגיה הזאת כבר תוליד את המנהיג כי זה יהיה אפשרי. אבל לא כרגע. חושבת שבטח שלא עכשיו.

    • סיגל יקירתי, להתמקד במעגל הקרוב ולעשות כמיטב יכולתנו זה טוב ויפה וראוי, אבל אם לא יהיה פיתרון סביר בגדול, אכלנו אותה כאן. אני מודה באשמה, אני באמת רוצה מחשבות בגדול ופתרונות אמיתיים ואני מאמינה שאם וכאשר (לו יהי) זה יקרה, גם במעגלים הקרובים והיומיומיים יהיה קל יותר. אני משוכנת שחיינו כאן יהיו אז הרבה יותר נינוחים ופחות אלימים פנימה בינינו.
      מאז ומעולם שואלים אנחנו האם מנהיג נוסח מנדלה או צ"רצ"יל אם תרצי- איש איש בתקופתו- יוצר את הנסיבות או שהוא תוצר של הנסיבות. ברור שאין תשובה אחת נכונה לשאלה, ולדעתי שני הדברים גם יחד יוצרים את המנהיג הזה שהוא משכמו ומעלה. והנסיבות כאן ישנן ועוד איך.

  11. יקירתי,
    את מרתקת אותי.
    אבל אחרי כל מה שקראתי פה (גם הפוסט וגם התגובות) אני לא מבינה את המחלוקת בינינו. מלכיאור עונה על כל אלה. והתשובות שלו מאד דומות. (זאת לא כדי לומר שהוא תואם מנדלה, אלא פשוט עונה על הדברים בצורה דומה אם לא תואמת. זו בדיוק הסיבה שאצביע מימ"ד, שראשי התיבות שלה הן "מדינה יהודית, מדינה דמוקרטית" כידוע)
    נשיקות.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לנעמי לויצקי